Automatlåda på MC

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
- Automat för bekväma och/eller novisa gubbar/tanter över 50 år?
- Manuellt växlad hoj för män/kvinnor som verkligen kan köra hoj?

...
Tydligen ska jag ha automat... :)

När SMC körde sitt "Vad tycker folk om att köra El-hojs projekt - Vision Electric"vart jag inte ensam om att prata högt om växel och kopplings alla fördela för MC körning. Jag som använder sofistikerad kopplings-växel motorbroms på favroritvägen eller även bana - inte skulle jag klara utan detta!
Självfallet var jag inte ensam om att ha en så säker Nobelpris vinnande åsikt.
Grejen blev faktisk den att även om nästan alla typ 500 som provkörde El hojarna (vissa fick vi tvinga) var stärkt negative (enstaka var nyfikna) blev konklusionen att i princip alla (undantagit en handful) konkluderade att dom kommer äga en El-hoj i framtiden.

Roligt nog, blev det inte några diskussioner som så om automat, inga växlar - eftersom alla fick fullt fokus på motorprestande, ljud...

Själv hade jag nöjet av att ha en Energia en heldag vart den blev rastat primärt på Bågesundsbanan. Första varvet hatade jag den, eftersom jag inte hade motorbroms på väg in i kurvorna. GE MIG MIN KOPPLING och VÄXELLÅDA skrek jag högt!
I ett kort ögenblick vart min höga intelligens slog till hittade jag knappen som gav just den nivå av motorbroms jag tycker om. På nästa varv accepterade bristen av "det gamla". På varv nr. 3 njöt jag av att låta elektroniken jobba och al den extra "tid" jag fick att jobba med min kurvtagning.

Jag hade nöjet att köra en Honda med e-Clutch och jag njöt av så smidigt och exakt som systemet fungerade.

När jag kollar på HD´n i garaget och är medveten om att när jag starter den, kan den sätta i fart om inte den är i friläge - eller när jag med hela överkroppens kraft får draget in kopplingen och sparker in etterns växel, då låter en mekanisk explosion när kamhjulen hittar varandra och öppna kopplingen som sannolikt är rustat ihop gör att hojen bara kör (och jag igen får kasta mig och hojen omkull innan jag torpederar grannens bil)..

Jag inte heller ha´ automat i bilen - det var fränt med 6 manualle växlar, när jag stod i kö två till tre timmer dagligen i Stockholms trafiken..

Risken är väl att det nångång hamnar en automat i garaget...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika

Nackdelarna kokar ned till två, en subjektiv och en objektiv.

1. Känslan av kontroll (den förstår jag)
2. Svårt med ”start i backe” (den förutsåg även jag)

Annars förvånansvärt bra funktion även på detta område.
Han säger ungefär det jag och flera andra har skrivit här. Det funkar tills man börjar köra lite aktivt. 😎
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Nackdelarna kokar ned till två, en subjektiv och en objektiv.

1. Känslan av kontroll (den förstår jag)
2. Svårt med ”start i backe” (den förutsåg även jag)

Annars förvånansvärt bra funktion även på detta område.

Jag gissar att den tekniska utvecklingen INTE kommer att plötsligt stanna här utan att såväl mjuk- som hårdvara fortsätter utvecklas så länge vi har förbränningsmotorer med växellådor.

Spaning:

- Honda kommer att lägga till en liten elektronikenhet som också sköter själva växlingsbytet på sin e-clutch enligt körprogram.
- BMW kommer att uppdatera sin mjukvara med dessa förhållanden, möjligen erbjuda ”Enduro PRO”-hårdvara i form av manuell koppling som komplement (grejorna finns ju redan).
- Yamaha kommer - ffa på R7, R9 etc - att erbjuda sin lösning med växlingspaddlar via pedal om efterfrågan blir tillräckligt stor. Kanske valbart styre eller pedal eller relocalisation kit efter behag?
- Övriga märken kommer att komma med motsvarande lösningar på 2026 års modeller.
KTM kommer med sin AMT på super adventure S 2025.
Väljer ungefär som vanliga lådan.
Kan användas med styrknappar och fotväxel.
Jag verkar dock få vänta på att få Super Duke GT med automat. 🥺
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
IMG_0087.pngIMG_0088.png

Hittade några artiklar i Motociclismo också, de var ungefär lika imponerade av ffa Yamahas system. Men min italienska är för dålig för att jag skall posta dem med trovärdighet ;)

Det roliga är att de flesta lyfter fram just det där med att de TRODDE en sak innan de provade och efteråt fick ändra sin förutfattade mening. Systemen är helt enkelt väldigt bra.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
En instickskommentar, som kanske inte leder diskussionen så värst långt vidare, men jag ler lite för mig själv:

Det är förunderligt hur mycket man "vet och tycker". Och kanske har alla lite rätt i sitt? Kopplingen kan vara bra att ha och det kan vara skönt att slippa den.
Två tankar samtidigt? Jobbigt! :)

Men så är det kanske alltid, det är nog mänskligt. Jag och flera andra minns ABS-diskussioner, en jämförelse som redan tagits upp i tråden. Minns också resonemang om förgasare vs. insprutning - där olika "religioner" ställdes mot varandra.

Själv blir jag inte så upphetsad över ämnet eftersom jag kört automat (scootrar med CVT) i snart 25 år och manuella mc i snart 35 år. Man måste (än så länge) inte välja utan kan göra som man behagar. Liiite frihet finns kvar!
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det verkar lite spännande att Yamaha inte har med information från IMUn till växlingarna. För mig gör det inget att man tappar ett par tiondelar till 100.
Jag får försöka hitta en Yamahahandlare som inte enbart är intresserad av båtar och prova till våren.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En instickskommentar, som kanske inte leder diskussionen så värst långt vidare, men jag ler lite för mig själv:

Det är förunderligt hur mycket man "vet och tycker". Och kanske har alla lite rätt i sitt? Kopplingen kan vara bra att ha och det kan vara skönt att slippa den.
Två tankar samtidigt? Jobbigt! :)

Men så är det kanske alltid, det är nog mänskligt. Jag och flera andra minns ABS-diskussioner, en jämförelse som redan tagits upp i tråden. Minns också resonemang om förgasare vs. insprutning - där olika "religioner" ställdes mot varandra.

Själv blir jag inte så upphetsad över ämnet eftersom jag kört automat (scootrar med CVT) i snart 25 år och manuella mc i snart 35 år. Man måste (än så länge) inte välja utan kan göra som man behagar. Liiite frihet finns kvar!
Helt rätt!

Själv skulle jag vilja ha det jag har idag (QS som funkar helt OK) kombinerat med en liten motor som sköter QS-andet upp/ned i ett automatläge. Det kan med fördel motsvara Hondas e-clutchlösning men med ett helautomatläge för stadstrafik osv.

Jag vill väldigt gärna ha kvar möjligheten att låsa hojen i växel och använda koppling manuellt när det är knixigt.

Sedan inser jag att allt det där idag handlar om mjukvara och hur stor kundgruppen är.

Varför kommer automater på bred front? Tja, alla har nog tittat på Honda och hur många automathojar de sålt sista 10 åren eller vad det är som de haft DCS. En stor marknad som blir allt större.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Går det att springa igång en hoj med automat? Det är ju trots allt ett behov jag har med hojar ibland.

En annan fundering är ju kostnadsbild och hållbarhet. Alla fordon har blivit betydligt mycket dyrare än den vanliga kostnadsutvecklingen, all elektronik och alla stödsystem kostar massor med pengar. Kommer det att ta död på hojbranschen, när det blir för dyra leksaker?

Min generella erfarenhet är också att mekanik håller bättre än elektronik över tid, och att mekanik är både lättare att underhålla och laga. Vad är driftsäkerheten över tid på såna här grejer?
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det känns bra att de hojar jag har kommer att räcka åt mig resten av mitt MC-liv.
Eller, givetvis kommer jag att köpa fler, men i gengäld så ny att någon elektronik är aktuell.
I bilarna är det skönt med automat men där åker jag ju mer än kör.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Går det att springa igång en hoj med automat? Det är ju trots allt ett behov jag har med hojar ibland.

En annan fundering är ju kostnadsbild och hållbarhet. Alla fordon har blivit betydligt mycket dyrare än den vanliga kostnadsutvecklingen, all elektronik och alla stödsystem kostar massor med pengar. Kommer det att ta död på hojbranschen, när det blir för dyra leksaker?

Min generella erfarenhet är också att mekanik håller bättre än elektronik över tid, och att mekanik är både lättare att underhålla och laga. Vad är driftsäkerheten över tid på såna här grejer?
Springa igång är nog tveksamt, möjligen Hondas e-clutch. Ingen aning om hur BMW-s system skulle fungera i det läget.

Kostnad, det är billiga system, Hondas e-clutch kostar typ 1800 spänn, BMW-s 9000. Men det är nog ganska mycket BMW-s prispolitik också och billigare än en slipon. När ABS skulle bli lagkrav sades det också att det skulle drabba hojbranschen, något det inte alls gjorde. Däremot minskade en viss sorts olyckor rätt rejält.

Min generella erfarenhet är faktiskt precis tvärtom; elektronik går aldrig sönder, mekanik däremot slits och innebär driftstörningar. Driftsäkerhet över tid får nog sägas vara väldigt bra på denna typ av grejor, så länge det inte innebär nya oprövade mekaniska lösningar.

Tittar vi på vad som krånglat genom åren på motorcyklar så är det ju kardanaxlar, kamaxlar, igensatta oljefilter, läckande bränslefilter, skeva fälgar osv dvs nästan enbart mekaniska prylar. När man ersatte förgasare med insprutning upphörde bränslerelaterade problem nästan helt och som alla vet kan det vara ett riktigt helsike att få ordning på krånglande förgasararrangemang. insprutning - oftast bara att skruva dit och köra.

Det överlägset mest komplicerade systemet verkar vara Hondas DCT. Mig veterligen har det varit mycket lite problem med det.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Min generella erfarenhet är också att mekanik håller bättre än elektronik över tid, och att mekanik är både lättare att underhålla och laga. Vad är driftsäkerheten över tid på såna här grejer?
Jag ser det mer som att det går att se på mekaniska saker varför de inte fungerar, men att elektronik funkar bättre. Det slits inte på samma sätt.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top