Automatlåda på MC

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
En instickskommentar, som kanske inte leder diskussionen så värst långt vidare, men jag ler lite för mig själv:

Det är förunderligt hur mycket man "vet och tycker". Och kanske har alla lite rätt i sitt? Kopplingen kan vara bra att ha och det kan vara skönt att slippa den.
Två tankar samtidigt? Jobbigt! :)

Men så är det kanske alltid, det är nog mänskligt. Jag och flera andra minns ABS-diskussioner, en jämförelse som redan tagits upp i tråden. Minns också resonemang om förgasare vs. insprutning - där olika "religioner" ställdes mot varandra.

Själv blir jag inte så upphetsad över ämnet eftersom jag kört automat (scootrar med CVT) i snart 25 år och manuella mc i snart 35 år. Man måste (än så länge) inte välja utan kan göra som man behagar. Liiite frihet finns kvar!
App, app! Förgasarhästar!!
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag har kört elhoj både i skogen och på manövergård vilket är det närmaste jag kommit automathojar, och inget kopplingshandtag på styret.
Det mest spännande var att på enduro (KTM E-ride) så satt bakbromsen där kopplingen normalt sitter vilket var helt fantastiskt. Det är såååå mycket lättare att dosera en bakbroms med handen. Trots att KTM E-ride är en relativt trött hoj så kunde jag köra sketafort me den, precis som Brooklyn skriver här uppe så får man så mycket mer tid över till vad som är viktigt, spårval, gaskontroll, blick... plus att fötterna är fria att göra vad jag vill med.
När det kommer en seriös reggad el enduro så kommer det att stå en sån i garaget!

I manövergård så testade jag en ZERO "sporthoj" och efter lite pyssel så lärde jag mig att hantera bakbromsen (på vanliga stället) i kombo med gasen för att kunna köra riktigt sakta. Inga problem alls.

Det handlar bara om att lära sig och också inse att det finns fördelar i bland, som bakbroms på styret...
Jag har också haft bilar i många år med automat och paddlar på ratten, jag testade paddlarna en liten stund första gången, sen dess har jag inte rört dem överhuvudtaget, inte ens på prestandabilar. Samma sak här, jag kan fokusera på det som är viktigt när det går med lite högre fart.

Sen är det en helt oslagbart härlig känsla att köra t ex en AC Cobra eller Mazda Miata med manuell låda och använda koppling och växel för att kontrollera bilen, det går inte lika fort men det är väldigt roligt!

Så, det ena utesluter inte det andra. Som Brooklyn tjatat sig blå om så kan man ju faktiskt välja på automathojarna om man vill köra automat eller med koppling, det bästa av bägge världarna... Sen kommer ändå 99% av alla att köra i automatläget när det väl kommer till kritan. Precis som att det är en promilles promille av alla GS ägarna som någon gång kommer att starta i en lerig backe där den automagiska kopplingen inte är optimal... :D
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kul variant! Elhoj med koppling OCH tomgång, plus en funktion för att inte rulla bakåt... :)


Det verkar mest handla om att få gyroeffekt och stabilitet när man står stilla.

Med elmotor är nog annars inte behovet av kopplingen lika stor, elmotorer kan ju ändå ha väldigt bra gassvar utan att man behöver lagra energi i svänghjulet för att sedan dumpa ut med kopplingen. Fast nu har ju eltrailen tydligen fått större svänghjul som förstås reducerar gassvaret....

Med elmotor i trail infinner sig ju även möjligheten att kunna backa istället för att gunga och rycka hojen bakåt.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det verkar mest handla om att få gyroeffekt och stabilitet när man står stilla.

Med elmotor är nog annars inte behovet av kopplingen lika stor, elmotorer kan ju ändå ha väldigt bra gassvar utan att man behöver lagra energi i svänghjulet för att sedan dumpa ut med kopplingen. Fast nu har ju eltrailen tydligen fått större svänghjul som förstås reducerar gassvaret....

Med elmotor i trail infinner sig ju även möjligheten att kunna backa istället för att gunga och rycka hojen bakåt.
Det skulle vara skoj att testa en dylik... :D
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Det har tydligen funnits elektriska motorcyklar med vanlig 6-växlad låda och koppling såg jag för någon dag sen. I detta fallet en Victory Empulse. Det hade varit intressant att testa någon gång.


Men denna tråden ska ju handla om automatlådor, så det blir ju fel att diskutera det här...
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Tramsigt med särskilt körkort beroende av hur fordonet växlas. Det bör ligga som egenansvar tycker jag. Eller ska vi ha eget körkort för Tesla som har blinkers på ratten? Min gamla Mercedes som har parkeringsbroms med fotpedal? Att köra med en pedal som på elbilar?

Fånigt.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Tramsigt med särskilt körkort beroende av hur fordonet växlas. Det bör ligga som egenansvar tycker jag. Eller ska vi ha eget körkort för Tesla som har blinkers på ratten? Min gamla Mercedes som har parkeringsbroms med fotpedal? Att köra med en pedal som på elbilar?

Fånigt.
Bara att låta alla uppkörningar ske med manuell växellåda så är problemet löst.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det vore skoj att testa en traditionell trailhoj också.
Det gjorde jag förra sommaren, skitskoj!
Lätt (75kg) och all vikt ligger 30cm över backen. Buslätt att stå still och balansera. Fjärdingen är inställd på att ha väldigt lite retur så det är lätt studsa upp framhjulet i luften. Extremt kort hjulbas och brant gaffelvinkel vilket gör att det går att t ex köra upp för en backe med framhjulet 15 cm över marken bara genom att hålla jämn gas och luta sig bakåt till det lyfter, och balansera där. Påminner mycket om en mountainbike med motor.
Effektbandet är ganska smalt med all effekt i botten men den känns stark (300cc 2-takt på den jag testade)

Den blir dock VÄLDIGT fladdrig uppe i fart... :D

Rekommenderas att testa om du får möjlighet. Jag är jäkligt sugen på att skaffa en själv.
 

Duce-666

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2022
Hoj
Honda
Tramsigt med särskilt körkort beroende av hur fordonet växlas. Det bör ligga som egenansvar tycker jag. Eller ska vi ha eget körkort för Tesla som har blinkers på ratten? Min gamla Mercedes som har parkeringsbroms med fotpedal? Att köra med en pedal som på elbilar?

Fånigt.
Håller med. Den begräsningen har ju också funnits länge, någon som vet varför det infördes från början? Det torde "väl" inte funnits så många automatväxlade bilar på den tiden eller? Oavsett det bör ett körkort vara för en fordonstyp oavsett hur den växlas eller inte växlas. Märkligt är det.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det gjorde jag förra sommaren, skitskoj!
Lätt (75kg) och all vikt ligger 30cm över backen. Buslätt att stå still och balansera. Fjärdingen är inställd på att ha väldigt lite retur så det är lätt studsa upp framhjulet i luften. Extremt kort hjulbas och brant gaffelvinkel vilket gör att det går att t ex köra upp för en backe med framhjulet 15 cm över marken bara genom att hålla jämn gas och luta sig bakåt till det lyfter, och balansera där. Påminner mycket om en mountainbike med motor.
Effektbandet är ganska smalt med all effekt i botten men den känns stark (300cc 2-takt på den jag testade)

Den blir dock VÄLDIGT fladdrig uppe i fart... :D

Rekommenderas att testa om du får möjlighet. Jag är jäkligt sugen på att skaffa en själv.

Jag har också funderat på att köpa en.
 

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Håller med. Den begräsningen har ju också funnits länge, någon som vet varför det infördes från början? Det torde "väl" inte funnits så många automatväxlade bilar på den tiden eller? Oavsett det bör ett körkort vara för en fordonstyp oavsett hur den växlas eller inte växlas. Märkligt är det.
Korrekt, men det är så det är. Automat faller under villkor, liksom exempelvis glasögon.

Det är alltså till för dem som inte kan växla. Inte latmaskar.
 

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby, Stockholm
Hoj
MT-09 - 24
Statistik från Vi Bilägare. Vad blir siffran för 2024..? 95%..?

ÅrNya bilar - ManuellNya bilar - Automat
200084 %16 %
201264 %36 %
201737 %63 %
202021 %79 %
 

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby, Stockholm
Hoj
MT-09 - 24
Min grabb ville ta körkort för manuell. Han vill även göra lumpen. Både han och vi har hört bland andra kids som mönstrat att det är väldigt stor risk att hamna som fordonsförare av något slag om man vid mönstring har KK för manuell bil. Detta för att det nu börjar bli mindre vanligt med manuell behörighet. Om det stämmer helt vet vi förstås inte, men grabben tänker nu ta automat för att ta manuellt efter lumpen :) Så knas kan det alltså bli..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Min grabb ville ta körkort för manuell. Han vill även göra lumpen. Både han och vi har hört bland andra kids som mönstrat att det är väldigt stor risk att hamna som fordonsförare av något slag om man vid mönstring har KK för manuell bil. Detta för att det nu börjar bli mindre vanligt med manuell behörighet. Om det stämmer helt vet vi förstås inte, men grabben tänker nu ta automat för att ta manuellt efter lumpen :) Så knas kan det alltså bli..

På min tid så sades liknande saker som att man var tvungen ha lastbilskort för att få köra såna, MC-körkort för att bli antagen som MC-ordonnans men när jag väl ryckte in så visade det sig att försvaret utbildade ju sina fordonsförare så i praktiken blev ju dessa tjänster snarare en genväg för de som ville ha respektive körkort.

Jag tror iofs det var nåt slags krav på att klara de militära utbildningarna för att inte bli omplacerad också. Och så gick det ju lätt att samtidigt köra civila uppkörningar.

Men det är länge sedan så jag är inte helt säker på att jag minns allt rätt.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Min grabb ville ta körkort för manuell. Han vill även göra lumpen. Både han och vi har hört bland andra kids som mönstrat att det är väldigt stor risk att hamna som fordonsförare av något slag om man vid mönstring har KK för manuell bil. Detta för att det nu börjar bli mindre vanligt med manuell behörighet. Om det stämmer helt vet vi förstås inte, men grabben tänker nu ta automat för att ta manuellt efter lumpen :) Så knas kan det alltså bli..
Vill man undvika att vara fordonsförare? Mig skulle de sätta på en cykel mitt i vintern så jag avgick ur tjänst.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Militären skiter i om man har körkort eller inte.
Du kanske kan bli malaj om bara klara av ett ”automat-körkort” eller ”looser-lapp”
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Militären skiter i om man har körkort eller inte.
Du kanske kan bli malaj om bara klara av ett ”automat-körkort” eller ”looser-lapp”

Nu tror jag du argumenterar mot nåt som aldrig sagts.

Diskussionen om det militära kretsade kring fordonsförare i det militära, vilket nog bara är en bråkdel av alla tjänster man kan ha där.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Min grabb ville ta körkort för manuell. Han vill även göra lumpen. Både han och vi har hört bland andra kids som mönstrat att det är väldigt stor risk att hamna som fordonsförare av något slag om man vid mönstring har KK för manuell bil. Detta för att det nu börjar bli mindre vanligt med manuell behörighet. Om det stämmer helt vet vi förstås inte, men grabben tänker nu ta automat för att ta manuellt efter lumpen :) Så knas kan det alltså bli..
Det spelar ingen som helst roll, de flesta gröna fordon lätta som tunga har ändå automat idag.

Du är väl tillräckligt gammal för att veta om att snack om mönstring i relation till uttagen tjänst är som fiskare som pratar vikt och längd på fisken…
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top