Automatlåda på MC

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
All som kör fordon i det militära måste ändå utbildas till ett förarbevis, för allt inklusive personbil, lyftkran och torrdass, så det spelar ingen roll om man har eller inte har ett körkort.

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Hoj
Flertal gamla häckar
All som kör fordon i det militära måste ändå utbildas till ett förarbevis, för allt inklusive personbil, lyftkran och torrdass, så det spelar ingen roll om man har eller inte har ett körkort.
Med reservation för att det är trettio år sen men det där var åtminstone inte sant då.

Militärens personbilar fick man köra med bara körkort.
Militärens lastbilar krävde B-kort och förarbevis.
De som körde stridsvagnstransportörerna fick komplett körkortsutbildning för CE.
De som körde buss för DE.

Ingen av positionerna var aktuell utan B-kort.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Med reservation för att det är trettio år sen men det där var åtminstone inte sant då.

Militärens personbilar fick man köra med bara körkort.
Militärens lastbilar krävde B-kort och förarbevis.
De som körde stridsvagnstransportörerna fick komplett körkortsutbildning för CE.
De som körde buss för DE.

Ingen av positionerna var aktuell utan B-kort.

Jepp, så var det på den tiden. Idag krävs det förarbevis till precis allt...

Och efter lite googlande så måste man ha ett B-kort för att få ett förarbevis. Du får inte längre körkortet i det militära. Jag TROR däremot att du kan få hjälp och viss subvention om du vill ta ett C-kort, precis som på arbetsförmedlingen.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Och efter lite googlande så måste man ha ett B-kort för att få ett förarbevis. Du får inte längre körkortet i det militära. Jag TROR däremot att du kan få hjälp och viss subvention om du vill ta ett C-kort, precis som på arbetsförmedlingen.
Man får på riktigt inte ens flytta en snöskoter från punkt A på kaserngården till punkt B på kaserngården utan att ha genomgått en treveckors kurs till snöskoterförare…

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S

Redan för 25 år sedan så fick man egentligen inte civilt B-kort i lumpen. EN tomte lyckades tjata sig till uppkörning för motorofficeren som hade befogenhet att utfärda civila behörigheter.

Vi andra fick i slutet av värnplikten köra upp för den högsta behörighet vi hade åldern inne för. I mitt fall lastbil trots att jag huvudsakligen kört buss. Utbildningen var terrängbil (11/13/20), sedan tung lastbil och sist buss (några av oss).

En tjomme hade bara körkort för automat. Han eldade upp två terrängbilskopplingar och en lastbilskoppling innan han blev petad från fordonsutbildningen. En mek från miloverkstaden kom med en svart klump i en trälåda och skrek "-Vem gjorde det här?!". Det var en terrängbilskoppling, eller hade varit 🙃 När han körde manuell slirade han på kopplingen så att det lät som om han körde automat (med momentomvandlare). Det var helt omöjligt att ta det ur honom.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Redan för 25 år sedan så fick man egentligen inte civilt B-kort i lumpen. EN tomte lyckades tjata sig till uppkörning för motorofficeren som hade befogenhet att utfärda civila behörigheter.

Vi andra fick i slutet av värnplikten köra upp för den högsta behörighet vi hade åldern inne för. I mitt fall lastbil trots att jag huvudsakligen kört buss. Utbildningen var terrängbil (11/13/20), sedan tung lastbil och sist buss (några av oss).

En tjomme hade bara körkort för automat. Han eldade upp två terrängbilskopplingar och en lastbilskoppling innan han blev petad från fordonsutbildningen. En mek från miloverkstaden kom med en svart klump i en trälåda och skrek "-Vem gjorde det här?!". Det var en terrängbilskoppling, eller hade varit 🙃 När han körde manuell slirade han på kopplingen så att det lät som om han körde automat (med momentomvandlare). Det var helt omöjligt att ta det ur honom.
När jag jobbade som officerare (för 35 år sen) så kom det ett påbud om att alla anställda skulle ha CE-kort så då fick vi utbildning för detta av motorofficerare, men själva uppkörningen skedde med trafikverkets förarprövare. Jag var själv motorbefäl de sista åren jag jobbade och varken jag eller någon av mina kollegor fick göra själva uppkörningen, bara utbilda på de olika fordonen.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Man får på riktigt inte ens flytta en snöskoter från punkt A på kaserngården till punkt B på kaserngården utan att ha genomgått en treveckors kurs till snöskoterförare…
..och använder du en bakgavellyft utan förarbevis så blir du offentligt pryglad på kaserngården...

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Hoj
Flertal gamla häckar
..och använder du en bakgavellyft utan förarbevis så blir du offentligt pryglad på kaserngården...
Å andra sidan så tog det fem minuter att få förarbevis på lastbilskran. Kan inte tänka mig att bakgavellyft är värre. Det handlade bara om att se till att den delen av begåvningsreserven som klämde bägge tummarna i KSP58 inte fick tillfälle att radera sig (eller andra) ur genpoolen medelst kran.

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
När jag jobbade som officerare (för 35 år sen) så kom det ett påbud om att alla anställda skulle ha CE-kort så då fick vi utbildning för detta av motorofficerare, men själva uppkörningen skedde med trafikverkets förarprövare. Jag var själv motorbefäl de sista åren jag jobbade och varken jag eller någon av mina kollegor fick göra själva uppkörningen, bara utbilda på de olika fordonen.
Möjligt att denna motorofficer var reservare och egentligen var examinatör hos Vägverket som dom väl hette då. Vet inte. Minns inte att jag såg till honom annat än vid förarprov och då hade han "spenatfrack" så på något sätt var han involverad iaf.

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Å andra sidan så tog det fem minuter att få förarbevis på lastbilskran. Kan inte tänka mig att bakgavellyft är värre. Det handlade bara om att se till att den delen av begåvningsreserven som klämde bägge tummarna i KSP58 inte fick tillfälle att radera sig (eller andra) ur genpoolen medelst kran.
Vi fick tyvärr aldrig utbildning på kran. Vårt befäl försökte låna en kranbil av Tunga Transport men dom ville inte släppa till någon. Samma med tungt släp :-(

Utbildningen på bakgavellyft tog ca 5 minuter :)

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
MT-09 - 24
Det spelar ingen som helst roll, de flesta gröna fordon lätta som tunga har ändå automat idag.

Du är väl tillräckligt gammal för att veta om att snack om mönstring i relation till uttagen tjänst är som fiskare som pratar vikt och längd på fisken…
Haha, ja, när jag mönstrade (-93) så påverkade ens önskemål rätt lite och det kändes rätt mycket som ett lotteri var man hamnade. Som jag skrev i mitt inlägg så VET jag inte om det spelar roll vilket kort (eller ens OM man har kort), men vårt lilla urval av bekantas slynglars placering tyder på att det kanske finns ett samband mellan Manuellt kort och fordonsförartjänst.

Såklart finns självförhärligande rationaliseringar som "jag blev fordonsförare istället för fjälljägare för att jag hade manuellt kort" som kan påverka också :)

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Såklart finns självförhärligande rationaliseringar som "jag blev fordonsförare istället för fjälljägare för att jag hade manuellt kort" som kan påverka också :)

"Jag blev skickad till pilotutbildningen då jag hade för dåliga fötter för att marschera. Sedan kom de på att jag är höjdrädd, så då blev jag mekaniker".

Jag blev flygplansmekaniker redan vid mönstringen. När vi väl ryckt in ville alla flygplansmekaniker bli omplacerade som så kallade bogbilsförare, för då fick man civilt lastbilskort helt gratis. Tidigt nittiotal.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Japp, det blev så att man skulle ha civilt körkort för det fordonstyper som man körde i sin tjänst.
Jag lyckades att "ducka" busskort, för då fick man alltid köra på diverse utflykter, och sedan slutade jag 2005.
Tyvärr så lyckades jag inte klämma in att ta mitt MC-kort då heller.
Och nu kör jag inte lastbil längre, så jag lämnade faktiskt tillbaka mitt C-kort i år.

Men att lära sig att köra med manuell låda börjar nästan bli svårt idag, med tanke på att nästan alla bilar har automat, hill-holder, anti-sladd/spinn mm.
Jag tror ju att alla skulle må bra i sin utveckling av att få dra ut på en grusplan, och en isväg, med en bil som bara beter utifrån de kommandon som du ger den.
Och även prova med olika typer av framdrivning (bak, fram fyrhjul).

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Jag tog B-kort typ en vecka innan mönstring, 1997.

Ville köra MC-ordonnans men hade inget A-kort. Hoppades såklart på att kunna få det. Hade ju ändå kört cross och varit med i FMCK osv.

Glöm det sa dom på mönstringen, om du haft A-kort hade det funnits en liten chans men MC-ordonnans finns knappt längre (då). Men B-kort är ju inte fel så vi kan försöka se till att du blir fordonsförare av något slag. Vill du ha nära hem eller vill du långt bort?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tog B-kort typ en vecka innan mönstring, 1997.

Ville köra MC-ordonnans men hade inget A-kort. Hoppades såklart på att kunna få det. Hade ju ändå kört cross och varit med i FMCK osv.

Glöm det sa dom på mönstringen, om du haft A-kort hade det funnits en liten chans men MC-ordonnans finns knappt längre (då). Men B-kort är ju inte fel så vi kan försöka se till att du blir fordonsförare av något slag. Vill du ha nära hem eller vill du långt bort?

Ungefär så sa dom när jag mönstrade också, man måste ha MC-kort, man måste ha bra tävlingsmeriter från motocross...
Väl inryckt som MC-ordonnans står det klart att några knappt var kapabla att framföra en trampcykel. Endast 1 av 16 hade faktiskt tävlat.

Plutonens största stolpskott fick som ultimatum att han var tvungen att köra upp för MC-kort inom en viss tid för att inte bli omplacerad. Så någon månad senare kommer han tillbaka från en permission med armen i mitella. Han hade kraschat på uppkörningen.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC