Tips på ställen med billigaste kvalitetsoljan just nu?

Det blev 5 liter Castrol Power 1 Ultimate 4T 10W-40 från Oljemagasinet.
653:- inklusive frakt och 584:- utan frakt.
Tog frakt då jag fick den till dörren då.
 
Jag löste mitt oljebehov idag.
På hemvägen fick jag ett telefonsamtal precis när jag passerade Systembolaget, och eftersom jag inte hade handsfree, så var jag tvungen att stanna.
Och då var det lika bra att gå in och se om det fanns några kampanjer.
Det gjorde det inte, men när jag ändå var där så råkade jag köpa en typisk garagewhiskey, kan vara bra att ha tänkte jag.
Och när jag kom hem, och packade upp, så kom den i dager, och då blev det som det blev...
Men...med lite bra musik så kan det bli en bra kväll.
Trevlig fredag!

IMG_2438_resize.jpg
 
Några wirre i kroppen, skön musik, uppknäppta byxor och några dunkar olja... :unsure:
Vad folk gör med och använder sina oljor till är upp till var och en. Jag dömer inte 🤭
:lol
Precis - och eftersom du inte vågar besöka faciliteten, så kommer du att för evigt undra.
Fegis!
 
Men...med lite bra musik så kan det bli en bra kväll.
Trevlig fredag!

Mitt norra öga anar en Nytro-service…?

Man kan tycka många saker om Svartöstan, men deras stadsplanerare kunde sin sak, minsann. Femhundra meter mellan Yamahacenter och affären med gröna skylten…
 
Problemet jag ser med 10W50 är att det är rätt många hojar som inte har med den viskositeten i listan som är ok enligt tillverkaren
Här kommer fördelen med Suzuki in, direkt ur Servicemanualen
1743839630882.jpeg
I Suzuki GSX1300R HANDBOK (för ägaren till en årsmodell 2008) sida 3-3 finns samma diagram med text citat
Viskositet för SAE motorolja
Suzuki rekommenderar att en motorolja av typ SAE 10W-40 används. Om ingen motorolja av typ SAE 10W-40 finns att tillgå, så välj en alternativ olja enligt följande tabell.
slut citat
och så kommer diagrammet enligt ovan, vilket jag tolkar som att eftersom jag aldrig tar ut GSX1300 vid temperaturer under "nollan" men det kan bli rätt så varmt i Sverige,
över 30 grader C, så funkar det mesta från 10W/15W/20W - 40/50 i en GSX1300R.
För andra motorcykel fabrikat är det andra krav på oljan se t.ex. inlägg #9 och #10. :)
 
Mitt norra öga anar en Nytro-service…?

Man kan tycka många saker om Svartöstan, men deras stadsplanerare kunde sin sak, minsann. Femhundra meter mellan Yamahacenter och affären med gröna skylten…
Korrekt angående servicen.
Även vad gäller den geografiska analysen 👌
 
Det skulle ju inte bli en (till) oljetråd och rätta mig gärna om jag har fel, men jag tolkar det som att 10W-50 oljan har "bara" ett större arbetsområde än en 10W-40 olja.

I princip ja. En hoj som kräver 10W-40 ska i teorin fungera lika bra med 10W-50, eftersom viskositetsområdet hos 10W-40 ändå "täcks in" av 10W-50, plus lite till.

Sedan finns en massa andra faktorer att också ta hänsyn till. En tunnare viskositet är lättare att pumpa och har därför mindre friktionsförluster. De oljor man kör i MotoGP och SBK är därför löjligt tunna jämfört med gatcyklar. Jag har inte sett de bromsbänkskörningarna själv, men en hyfsat modern Yamaha SBK-motor ska tydligen prestera 2-3 hästkrafter mer på topp om man byter ut 10W-40 till 0W-30, enbart på grund av minskade friktionsförluster.

Bl.a. Motul 300V finns ju att köpa som 0W-30, trots att ingen gathoj mig veterligen har den rekommendationen. Misstänker starkt att exakt denna olja används i nästan hela SBK-paddocken.


Så bygger man en ren racemotor där oljan ändå ska bytas varje kväll så är det inte givet med högre viskositet.

… och däremellan Laitis.

...och både Korvgubben och Subaru.
 
...och både Korvgubben och Subaru.



Kuriosa igen:

När jag läste Kulturgeografi för hundra år sedan så läste vi bla om en ganska stor studie om ”mentala kartor” som gjorts i New York på 1980-talet.
Kort sagt hade man tillfrågat x antal personer i socialgrupp x, y, z osv och bett dem rita upp staden på ett papper.

Det intressanta var här att olika grupper ritade totalt olika kartor. Uteliggarna framhöll soppkök, tunnelbanestationer, härbärgen, polisstationer osv osv; medelklassen märkte ut shoppinggator, hotell, sevärdheter osv och de mest välbärgade hade förstås koll på de exklusiva restaurangerna, klubbar och Rolls-Royceförsäljaren…

På exakt samma sätt är det när jag skall förklara för min fru var en affär ligger i närheten av Hed’s eller Laitis. Referenspunkterna är alltid någon för mig helt okänd färgaffär, frisör eller café. Där jag aldrig varit eller ens lagt märke till…

Så det är ju ganska talande att medelålders teknik- och motorintresserade män har exakt samma referenspunkter när det gäller de mentala kartorna. :)


Mvh
 
På 80-talet var vi många som körde Quaker State 30W trots att det stod 10W/40 på påfyllningslocket. Det gick bra. Förvånansvärt bra om man läser alla populära/impopulära oljetrådar på Internet.

Min TDM900 som jag gillar som fan får alltid Motul 7100 helsyntet 10w/40 och oljefilter varannan gång. Iofs HondaLube en gång i Rom. Intervallet är 1000 mil för oljebyte. TDM850 drar olja, kanske XTZ750 och TRX850 också. Min TDM drar ingen olja. Jag har aldrig fyllt på mellan oljebyten. 15000 mil.
Jag vet inte hur mina kammar ser ut men någon ventilshimsning har inte behövts sedan jag köpte hojen för 12 år sedan. Då hade den gått 4500 mil och var välservad. Intervallet för ventilkoll är 4000 mil tror jag.

Min Kawasaki Z750 LTD Twin, som jag också gillar som fan, får Biltemas delsyntet och oljefilter varannan gång. 500 mil är intervallet för oljebyte. AoMc testade 750n 1983 och då drog den sprillans nya hojen 0,6 på 100 mil. Där ligger jag också. Så jäkla retro att fylla på olja ibland. Som en engelsk twin.
Motorn kom 1976 i Z750b så man får väl hacka i sig oljeförbrukningen. Oljan är billig.
Hojen har gått 9500 mil vad jag vet, en -82a. Jag har kört drygt 5000 mil på 10 år. Här vet jag hur kammarna ser ut. Skitfina. Shimsade ventilerna förra vintern och nu startar den på första försöket året runt. Den står ute.

Olja köper jag över disk här i stan och byter när det är dags. Support your local dealer.
Ja den ena firman är Biltema, de klarar sig bra utan mig.
Jag ser ingen anledning att byta Biltemaoljan mot ”bättre”, dyrare eller mineral. Inte ens om man får klistermärke.

Priset på olja? Hur ser er motorcykelbudget ut? Har ni verkligen råd? Soppan kostade 15,50 i stan igår. Fan, jag som tankade på 16,24. 95 visserligen. Funkar ju med insprutning. Förgasarhojen har o-ringar och vill hellre ha 98, lite dyrare. Jag klagar inte. Inte ens i Norge där soppan är lite dyrare.

IMG_0430.jpeg

IMG_0431.jpeg
Ja, räckvidden är ca 20 mil. Ja, mätaren är bytt.
Även varvräknaren är bytt. Lite större än den lilla hastighetsmätaren. Original är enormt stora. Hastighetsmätaren är graderad till 240 tror jag. 180 räcker gott och väl. Jag har kört 150 ett par gånger ”på bana”. Sällan över 120.
Ot, ”marknaden” på 80-talet tyckte att hastighetsmätaren skulle vara större än varvräknaren. Hastighetsmätaren är viktigare tyckte marknaden. Varsågoda då sa Kawasaki och gav marknaden GPZ750 och 1100 Unitrack. Så jävla fel.
Varvräknaren ska vara större och ha rödmarkeringen kl 12. Att min rödmarkering börjar kl halv tre får jag leva med. Mätaren är från en fyrcylindrig Kawa. Original börjar rödmarkeringen vid 7800. Så mycket har jag aldrig varvat hojen. Växlar vid 3000. 4000 om det är bråttom. Behöver inte varvräknare alls men gillar att se nålen ligga runt 1500-3000.
Asymmetrin här är tilltalande. Analogt och rejsigt (om än endast i mitt huvud).
Kawan kostade mindre än ett Akrapovic till en modern hoj. Apropå oljepriset.
De som behöver Akrapovic gnäller inte om oljepriset antar jag. Det är priset man får betala nu när originalljuddämpare ser ut som en varmvattenberedare till en hygglig sommarstuga.

IMG_2354.jpeg
Vägra helfordonsgodkända hojar.

IMG_2355.jpeg
Original är för gubbjävlar.
 
Köper man en Ducati V4R och racekit till så ingår en särskild Shell?-olja som bara den ska ge 1-2hk.

Kuriosa: På min extremt korta psykologikurs nämndes en studie i USA där olika socioekonomiska grupper testades för allmän kunskap och förmåga.
Bl a fanns frågor om vilka navkapslar som var mest värdefulla. En grupp fick bättre resultat på de frågorna än andra :)

Min Honda 900F -79 gick endast på Quaker State rak 30 de åren jag hade den.
Körde man inte på den så var man inte "inne".
 
På 80-talet var vi många som körde Quaker State 30W trots att det stod 10W/40 på påfyllningslocket. Det gick bra. Förvånansvärt bra om man läser alla populära/impopulära oljetrådar på Internet.

Min TDM900 som jag gillar som fan får alltid Motul 7100 helsyntet 10w/40 och oljefilter varannan gång. Iofs HondaLube en gång i Rom. Intervallet är 1000 mil för oljebyte. TDM850 drar olja, kanske XTZ750 och TRX850 också. Min TDM drar ingen olja. Jag har aldrig fyllt på mellan oljebyten. 15000 mil.
Jag vet inte hur mina kammar ser ut men någon ventilshimsning har inte behövts sedan jag köpte hojen för 12 år sedan. Då hade den gått 4500 mil och var välservad. Intervallet för ventilkoll är 4000 mil tror jag.

Min Kawasaki Z750 LTD Twin, som jag också gillar som fan, får Biltemas delsyntet och oljefilter varannan gång. 500 mil är intervallet för oljebyte. AoMc testade 750n 1983 och då drog den sprillans nya hojen 0,6 på 100 mil. Där ligger jag också. Så jäkla retro att fylla på olja ibland. Som en engelsk twin.
Motorn kom 1976 i Z750b så man får väl hacka i sig oljeförbrukningen. Oljan är billig.
Hojen har gått 9500 mil vad jag vet, en -82a. Jag har kört drygt 5000 mil på 10 år. Här vet jag hur kammarna ser ut. Skitfina. Shimsade ventilerna förra vintern och nu startar den på första försöket året runt. Den står ute.

Olja köper jag över disk här i stan och byter när det är dags. Support your local dealer.
Ja den ena firman är Biltema, de klarar sig bra utan mig.
Jag ser ingen anledning att byta Biltemaoljan mot ”bättre”, dyrare eller mineral. Inte ens om man får klistermärke.

Priset på olja? Hur ser er motorcykelbudget ut? Har ni verkligen råd? Soppan kostade 15,50 i stan igår. Fan, jag som tankade på 16,24. 95 visserligen. Funkar ju med insprutning. Förgasarhojen har o-ringar och vill hellre ha 98, lite dyrare. Jag klagar inte. Inte ens i Norge där soppan är lite dyrare.

View attachment 512814

View attachment 512815
Ja, räckvidden är ca 20 mil. Ja, mätaren är bytt.
Även varvräknaren är bytt. Lite större än den lilla hastighetsmätaren. Original är enormt stora. Hastighetsmätaren är graderad till 240 tror jag. 180 räcker gott och väl. Jag har kört 150 ett par gånger ”på bana”. Sällan över 120.
Ot, ”marknaden” på 80-talet tyckte att hastighetsmätaren skulle vara större än varvräknaren. Hastighetsmätaren är viktigare tyckte marknaden. Varsågoda då sa Kawasaki och gav marknaden GPZ750 och 1100 Unitrack. Så jävla fel.
Varvräknaren ska vara större och ha rödmarkeringen kl 12. Att min rödmarkering börjar kl halv tre får jag leva med. Mätaren är från en fyrcylindrig Kawa. Original börjar rödmarkeringen vid 7800. Så mycket har jag aldrig varvat hojen. Växlar vid 3000. 4000 om det är bråttom. Behöver inte varvräknare alls men gillar att se nålen ligga runt 1500-3000.
Asymmetrin här är tilltalande. Analogt och rejsigt (om än endast i mitt huvud).
Kawan kostade mindre än ett Akrapovic till en modern hoj. Apropå oljepriset.
De som behöver Akrapovic gnäller inte om oljepriset antar jag. Det är priset man får betala nu när originalljuddämpare ser ut som en varmvattenberedare till en hygglig sommarstuga.

View attachment 512817
Vägra helfordonsgodkända hojar.

View attachment 512818
Original är för gubbjävlar.
På min väns BMW R90S från 1970-talet står det SAE40 vid varmt klimat på motorn.
Ja det står på tyska eller var det engelska ? förståss .....
 
Men det då själva faen:censored att diskutera oljors pris när det
läggs tusentals spänn på löjliga tillbehör.:finger För inte tala om vad
hojskrotet kostar i inköp
 
Att fråga om pris verkar vara känsligt :unsure:
Ena sidan säger att Biltemas billigaste is the way och den andra att man inte skall ens våga snegla på priset, utan bara köpa det första bästa.
Den jag köpte ligger mellan närmare 900:- till 584:- beroende på handlare.
Det är väl inte så konstigt att jämföra priset?

2025.jpg
Fick med ett par guliga mekhandskar också 😉

Och ja, jag kunde köpt hos närmaste handlare, men det var enklare att få det hemlevererat.
 
Men det då själva faen:censored att diskutera oljors pris när det
läggs tusentals spänn på löjliga tillbehör.:finger För inte tala om vad
hojskrotet kostar i inköp
Håller med dig. Tex köpa en enduro för ca120' & avgassystem för 15' sen hävda att det är perfekt med att byta biltemaolja med 30-40 timmars intervall.
 
Det är väl med olja som med allt annat jag köper.
Jag köper den produkten jag vill ha men kollar prisbilden och köper där det är lägre pris om det inte är något som talar mot den säljaren eller särskilt talar för en annan.
Även om jag inte är fattig så ger jag inte bort pengar i onödan.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top