Äldre personer i olyckor och statistik

Swedishg33k95

Medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Karlskrona
Hoj
Derbi Drd -07 [SÄLJES]

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Det undrar jag också. När man läser om dödsolyckor med MC är föraren ofta 60 plus, även 70-75-åringar är vanligt förekommande.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Skulle tro att en förklaring kan vara en hög medelålder bland motorcyklister. Medelåldern bland landets MC-ägare är 54 år, vilket skall jämföras med medelåldern på 42 år bland de förolyckade. En tredjedel av de de förolyckade i statistiken du tar upp är yngre än 30 år, vilket sannolikt är en ganska stor överrepresentation jämfört med hur stor andel av MC-ägarna som denna åldersgrupp verkligen utgör.

MC-förare blir tyvärr allt äldre.
 

Swedishg33k95

Medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Karlskrona
Hoj
Derbi Drd -07 [SÄLJES]
Det undrar jag också. När man läser om dödsolyckor med MC är föraren ofta 60 plus, även 70-75-åringar är vanligt förekommande.
Hade varit intressant att veta vilken hoj, känns som det var sjukt mycket olyckor när folk kör HD. Tex nu i sommar var det antal olyckor när HD hade event på Öland. Samt också en teori är att väldigt många "fått" sitt körkort. I alla fall 60+ år. Det som är yngre behövde bara ta 125cc (väldigt lätt som jag förstår det) sen fick det automatiskt tung när det var 18 år.
 

Swedishg33k95

Medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Karlskrona
Hoj
Derbi Drd -07 [SÄLJES]
Skulle tro att en förklaring kan vara en hög medelålder bland motorcyklister. Medelåldern bland landets MC-ägare är 54 år, vilket skall jämföras med medelåldern på 42 år bland de förolyckade. En tredjedel av de de förolyckade i statistiken du tar upp är yngre än 30 år, vilket sannolikt är en ganska stor överrepresentation jämfört med hur stor andel av MC-ägarna som denna åldersgrupp verkligen utgör.

MC-förare blir tyvärr allt äldre.
Absolut kan också tänka mig att det också kör antal fler mil per år än det som är yngre än 30 år. Ett tag verkade som det absolut inte ville ha fler motocyklar i trafiken. Det var riktigt svårt att ta mc kort. Nu känns det mer strukturerat med nya eu regler.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Äldre hojförare tenderar att köra betydligt många mer mil än yngre, mer tid och bättre ekonomi, och dom har hojen som intresse snarare än bara en cool grej. Då ökar ju också risken för att något händer, exponeringstid.

Sen blir man ju också känsligare med åren, det som för en hyggligt tränad 30-åring bara är en jävla smäll med en hel del rehab kan vara fatalt för någon som är dubbelt så gammal.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Absoluta tal är alltid riskabelt att mäta med. Man vill se vilka åldersgrupper som är överrepresenterade i olyckor.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Absolut kan också tänka mig att det också kör antal fler mil per år än det som är yngre än 30 år. Ett tag verkade som det absolut inte ville ha fler motocyklar i trafiken. Det var riktigt svårt att ta mc kort. Nu känns det mer strukturerat med nya eu regler.
Ja, sen sker ju inte heller "påfyllningen" underifrån från speciellt unga åldrar. Medelåldern bland de som tar A-körkort är omkring 35 år, betydligt lägre för A1 och A2 så klart, men där är å andra sidan det faktiska antalet väldigt lågt. Färre än 5000 personer i Sverige under 25 år äger en MC idag.

Min gissning är att olyckstalen bland unga inte riktigt heller speglar "riktiga" motorcyklister fullt ut, utan inkluderar en hel del personer som saknar körkort, kör på stulen hoj osv.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Skulle tro att en förklaring kan vara en hög medelålder bland motorcyklister. Medelåldern bland landets MC-ägare är 54 år, vilket skall jämföras med medelåldern på 42 år bland de förolyckade. En tredjedel av de de förolyckade i statistiken du tar upp är yngre än 30 år, vilket sannolikt är en ganska stor överrepresentation jämfört med hur stor andel av MC-ägarna som denna åldersgrupp verkligen utgör.

MC-förare blir tyvärr allt äldre.
Intressant, visste inte att medelåldern var så pass hög som 54år. Förr var det mest yngre som körde hoj, när man blev äldre och "förståndig" slutade man åka. Bekvämlighet, riskmedvetenhet, familjeliv och andra intressen gjorde att man gav upp hojåkandet med åren.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Inte dem i statistiken :gråta
Sant, även om det är tråkigt att det fylls på med allt färre unga nya motorcyklister är det ju tragiskt med de som faller ifrån på grund av olyckor. Vi borde ha allt fler som börjar köra hoj när de är unga och sedan får ett långt och härligt liv på motorcykel.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Intressant, visste inte att medelåldern var så pass hög som 54år. Förr var det mest yngre som körde hoj, när man blev äldre och "förståndig" slutade man åka. Bekvämlighet, riskmedvetenhet, familjeliv och andra intressen gjorde att man gav upp hojåkandet med åren.

Värt att veta:

Medelåldern bland SMC-medlemmarna är LÄGRE än MC-kollektivet i stort.

Det är även högre andel kvinnor.

Som Jesper sade vid något (säkert flera) tillfälle: ”SMC är en feministisk ungdomsorganisation!”

Allt är relativt, men det kan vara bra att ha i minnet när man tror att det bara är gråskägg inom SMC…
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Intressant, visste inte att medelåldern var så pass hög som 54år. Förr var det mest yngre som körde hoj, när man blev äldre och "förståndig" slutade man åka. Bekvämlighet, riskmedvetenhet, familjeliv och andra intressen gjorde att man gav upp hojåkandet med åren.
Sedan jag tog hojkortet har medelåldern för hojkollektivet stigit med ungefär 1 år per år. Det har varit väldigt dåligt med påfyllning.
Det var inte så mycket att ungdumarna slutade köra hoj, de tog nog mest ett uppehåll medans där fanns småbarn och annat glötteri, sedan skaffade de hoj igen när livet tillät.
Vad gäller flingpaketshojåkarna så var det högst påtagligt när den sista klumpen av dem fyllde 40. Det året syntes det definitivt i statistiken att den gruppen skaffade hoj och började köra ihjäl sig direkt. Gärna på en HD.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hade varit intressant att veta vilken hoj, känns som det var sjukt mycket olyckor när folk kör HD. Tex nu i sommar var det antal olyckor när HD hade event på Öland. Samt också en teori är att väldigt många "fått" sitt körkort. I alla fall 60+ år. Det som är yngre behövde bara ta 125cc (väldigt lätt som jag förstår det) sen fick det automatiskt tung när det var 18 år.
Du har så rätt och börjat som jag med 30 hk hoj och överlevt till pensionärsålder.
Och allt färre unga tar MC-kort.
Så medelåldern på olycksförarna och deras passagerare blir allt högre.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Har fortfarande lite svårt att ta till mej vissa delar av sån här statistik när jag inte vet hur andelen "riktiga" motorcyklister vs körkortslösa, alkohol/drogpåverkade och kanske även stulen mc, räknas...

I slutändan har det kanske inte så stor betydelse men för den allmäna bilden av mc kollektivet tycker jag att det spelar roll...
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Dom som tog körkort för bil före 1 Januari 1976 fick ju AB, dvs mc kort på köpet... Den kategorin är idag 65 eller äldre..
Att folk tog körkort för mc/125 som 16 åringar å sen vid 18 års dagen fick köra tung eller obegränsad som de heter idag behöver inte betyda att dom förarna är sämre ...

Att många är äldre som omkommer kan mer bero på att man säkert inte kört hoj på många år å sen senare i livet finns tid å pengar att förvärkliga sina mc drömmar.. Skulle vara färkvara på körkort..
Idag kan typ Svenne 70 köpa en värsting hoj å köra lagligen även om han aldrig ägt eller kört en hoj..
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Alla körkort borde förnyas var tionde år.
Det räcker med läkarkontroll och teoriprov.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Alla körkort borde förnyas var tionde år.
Det räcker med läkarkontroll och teoriprov.
Jag är inne på det motsatta. Jag tycker man ska göra det enklare och billigare att ta körkort. Jag tror att man då får många som i dagsläget kr helt utan utbildning att faktiskt utbilda sig.

Sen ser jag det såklart också som en frihetsfråga och ekonomisk fråga. Jag tycker fler borde få möjligheten att köra olika fordon. Kraven borde minskas något och kostnaden bli lägre. Sen kommer fler med körkort leda till fler jobb.

Jag kom undan riktigt billigt och snabbt med a-kort. Typ 7 veckor och 20ksek från det att jag bestämde mig. För många tar det ett halvår-två år och kostar 50-100ksek.

Allt handlar ju om balansen mellan förhindrande av olyckor och frihet/kostnad att köra. Den balansen vrids ständigt mot förhindrande av olyckor. Där anser jag att man kan vrida tillbaka något. Frihet är minst lika mycket värt.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top