Jag tycker att de ska vara oxå körprov då..Alla körkort borde förnyas var tionde år.
Det räcker med läkarkontroll och teoriprov.
Jadå, men det blir så jäkla mycket körande på kort tid för att uppdatera alla behörigheter.Jag tycker att de ska vara oxå körprov då..
De kommer inte ske, men de skulle varit bra för folk kör så illa ju... Inte alla men för många som jag tycker..Jadå, men det blir så jäkla mycket körande på kort tid för att uppdatera alla behörigheter.
Om man ska sprida ut det så blir det istället mycket att hålla reda på.
Men för min tunga behörighet måste jag fixa en läkarundersökning och samma för min fartygsbefälsbehörighet. Vart 5e år är inte betungande.
Det beror ofta på alla idioter som skall fippla med telefonen, sedan finns massor med annat konstigt beteende därute. Har du reagerat på alla j-la bilar som tänder bromsljusen inför varje kurva, refug, möte, fartkamera - trots att de inte sänker farten märkbart????De kommer inte ske, men de skulle varit bra för folk kör så illa ju... Inte alla men för många som jag tycker..
Listan kan göras väldigt lång på alla tokerier då... Varje gång man är ute å kör såser man massor av trafik farliga situationer. .Det beror ofta på alla idioter som skall fippla med telefonen, sedan finns massor med annat konstigt beteende därute. Har du reagerat på alla j-la bilar som tänder bromsljusen inför varje kurva, refug, möte, fartkamera - trots att de inte sänker farten märkbart????
Och då kommer den vanliga trallen, att det skulle ju lamslå samhället med alla som inte klarar uppkörningen. Jamen, då kan man ju i så fall ta bort körkorten helt, om det inte finns några krav på kompetens och förmåga i trafiken.Jadå, men det blir så jäkla mycket körande på kort tid för att uppdatera alla behörigheter.
Om man ska sprida ut det så blir det istället mycket att hålla reda på.
Men för min tunga behörighet måste jag fixa en läkarundersökning och samma för min fartygsbefälsbehörighet. Vart 5e år är inte betungande.
Om du tog A-kort idag skulle det kallas att ha bromsberedskap, lyset lyser innan bromsen börjar ta. Om du tog B-kort idag så skulle de banna dig för det och säga att du nöter på bromsarna i onödan.Det beror ofta på alla idioter som skall fippla med telefonen, sedan finns massor med annat konstigt beteende därute. Har du reagerat på alla j-la bilar som tänder bromsljusen inför varje kurva, refug, möte, fartkamera - trots att de inte sänker farten märkbart????
Mötte en ung kille på vägen hemikring, snö o halt, rak o hyfsat bred väg - han bromsade, ställde sig på tvären och gled mot mig. Ner i diket var enda chansen - hände inget med bilen, men jag hade antagligen fått stå för hela kalaset. Lär de inte ut att ratten är en bra grunka att använda för att ta sig ur en del situationer??Om du tog A-kort idag skulle det kallas att ha bromsberedskap, lyset lyser innan bromsen börjar ta. Om du tog B-kort idag så skulle de banna dig för det och säga att du nöter på bromsarna i onödan.
Varför det? Om man har kört bil varje dag de senaste tio åren utan att orsaka några olyckor så är man säkert en bra och kompetent förare. Då behövs inget körprov, och knappast något teoriprov heller.Jag tycker att de ska vara oxå körprov då..
Till att börja med kör inte alla så mycket, och över tid lägger sig folk till med allehanda olater, glömmer bort regler, slarvar osv. Dessutom förändras regelverket med åren, och det behöver folk hålla sig ajour med, och då kan det nog krävas bättre morötter än bara frihet i största allmänhet.Varför det? Om man har kört bil varje dag de senaste tio åren utan att orsaka några olyckor så är man säkert en bra och kompetent förare. Då behövs inget körprov, och knappast något teoriprov heller.
Kan känna igen mej där när manTill att börja med kör inte alla så mycket, och över tid lägger sig folk till med allehanda olater, glömmer bort regler, slarvar osv. Dessutom förändras regelverket med åren, och det behöver folk hålla sig ajour med, och då kan det nog krävas bättre morötter än bara frihet i största allmänhet.
Dessutom är det inget som säger att du blir en bättre förare bara för att du kör mycket. För att du ska bli en bättre förare krävs det att du är medveten, analytisk och löpande drar lärdomar och erfarenheter. Om man bara använder bilen för att förflytta sig och kunna twittra ostört så lär man knappast utvecklas som bilförare, och det är tragiskt nog där många är idag.
Det finns ju också de där tillfällena där en förare orsakar olyckor utan att vara inblandad. En gång för länge sedan på 90-talet har jag för mig att det kom en studie som visade på att förare i gruppen 70+ var väldigt väl förekommande i det segmentet.Till att börja med måste man analysera vilka det är som ligger bakom olyckorna, och vilka orsakerna till dessa är.. Om det visar sig att de flesta olyckor orsakas av sådant som lek med mobiltelefoner så är det ju meningslöst att tvinga fem miljoner körkortsinnehavare till förnyade körprov med jämna mellanrum. Felbeteende, misstag och dåligt omdöme kommer man inte åt med körprover.
Om det är "Kaxige Patrik, 25år" som orsakar alla olyckor hjälper det inte att "Säkra Agda, 75år", blir av med körkortet vid ett nytt körprov.
° Helt klart, ser det inte som en tillfällighet att antalet bilar som på ren fin, lätt trafikerad E4 som går förbi här, singelolyckar in i vajerräcken några ggr i veckan, har ökat dramatiskt de senaste 7-8 åren... "Inget brott kan styrkas"...Till att börja med måste man analysera vilka det är som ligger bakom olyckorna, och vilka orsakerna till dessa är.. Om det visar sig att de flesta olyckor orsakas av sådant som lek med mobiltelefoner så är det ju meningslöst att tvinga fem miljoner körkortsinnehavare till förnyade körprov med jämna mellanrum. Felbeteende, misstag och dåligt omdöme kommer man inte åt med körprover.
Om det är "Kaxige Patrik, 25år" som orsakar alla olyckor hjälper det inte att "Säkra Agda, 75år", blir av med körkortet vid ett nytt körprov.
På samma tema ser jag tyvärr ganska ofta en ny trend och det är när bilister i 20 bilars konvoj i ren desperation/frustration försöker ta sej förbi A-traktorer som effektivt stör trafikflödet....Det finns ju också de där tillfällena där en förare orsakar olyckor utan att vara inblandad. En gång för länge sedan på 90-talet har jag för mig att det kom en studie som visade på att förare i gruppen 70+ var väldigt väl förekommande i det segmentet.
Just den varianten är ganska vanlig å de är samtidigt lite farligt.. De kommer nya trafik regler som många missar för just med den attityden. .Varför det? Om man har kört bil varje dag de senaste tio åren utan att orsaka några olyckor så är man säkert en bra och kompetent förare. Då behövs inget körprov, och knappast något teoriprov heller.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |