Äldre personer i olyckor och statistik

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Egna erfarenheter:
30 år hojlös. Precis som med trampcykel. Har man en gång lärt sig kan man det. Inga problem att börja igen. Trots att hojarna numera har växeln på fel sida. Att moderna hojar har blinkers är största problemet.
När jag efter 20 år skulle uppgradera med E, visade det sig att teorin var väldigt annorlunda.
Mycket som ändrats i lagstiftningen. Myndigheterna är inte bra på att informera om ändrade regler. Utom förstås vid högertrafikomläggningen.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Tja.... f-n vet, när man tittar i statistiken så borde man slutat köra hoj för många år sedan - som kompisen sa - "man är ju inte 60 längre".
Har kört sedan 16-års åldern med flera uppehåll (25-40, ekonomin räckte inte för allt, 55-65, det började göra ont i knäna) Nu är man på't igen - kan inte låta bli. Troligen kör man lite lugnare när det händer mycket, dvs defensiv i stadsmiljö och med många bilar runtikring, och inte f-n blir det så mycket skrapande fotpinnar men på kurviga vägar trivs jag extra bra. Tror att körerfarenhet gör att man ser fler faror än vad yngre förare gör.
Det som gör att man blir sämre är ex. att man blir stelare och inte vrider huvudet så lätt, troligen är synfältet försämrat vilket gör att jag är extra försiktig att korsa o köra ut på vägar - stannar hellre och tittar noga än att göra som när man var yngre - dvs vrida på huvet o slänga en blick uppåt vägen innan man kör ut, litar helt enkelt inte på att jag fångat allt. Idag blev det 60 mil igår 40.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag tycker att de ska vara oxå körprov då..
Jadå, men det blir så jäkla mycket körande på kort tid för att uppdatera alla behörigheter.
Om man ska sprida ut det så blir det istället mycket att hålla reda på.
Men för min tunga behörighet måste jag fixa en läkarundersökning och samma för min fartygsbefälsbehörighet. Vart 5e år är inte betungande.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jadå, men det blir så jäkla mycket körande på kort tid för att uppdatera alla behörigheter.
Om man ska sprida ut det så blir det istället mycket att hålla reda på.
Men för min tunga behörighet måste jag fixa en läkarundersökning och samma för min fartygsbefälsbehörighet. Vart 5e år är inte betungande.
De kommer inte ske, men de skulle varit bra för folk kör så illa ju... Inte alla men för många som jag tycker..
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
De kommer inte ske, men de skulle varit bra för folk kör så illa ju... Inte alla men för många som jag tycker..
Det beror ofta på alla idioter som skall fippla med telefonen, sedan finns massor med annat konstigt beteende därute. Har du reagerat på alla j-la bilar som tänder bromsljusen inför varje kurva, refug, möte, fartkamera - trots att de inte sänker farten märkbart????
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Det beror ofta på alla idioter som skall fippla med telefonen, sedan finns massor med annat konstigt beteende därute. Har du reagerat på alla j-la bilar som tänder bromsljusen inför varje kurva, refug, möte, fartkamera - trots att de inte sänker farten märkbart????
Listan kan göras väldigt lång på alla tokerier då... Varje gång man är ute å kör såser man massor av trafik farliga situationer. .
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jadå, men det blir så jäkla mycket körande på kort tid för att uppdatera alla behörigheter.
Om man ska sprida ut det så blir det istället mycket att hålla reda på.
Men för min tunga behörighet måste jag fixa en läkarundersökning och samma för min fartygsbefälsbehörighet. Vart 5e år är inte betungande.
Och då kommer den vanliga trallen, att det skulle ju lamslå samhället med alla som inte klarar uppkörningen. Jamen, då kan man ju i så fall ta bort körkorten helt, om det inte finns några krav på kompetens och förmåga i trafiken.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Det beror ofta på alla idioter som skall fippla med telefonen, sedan finns massor med annat konstigt beteende därute. Har du reagerat på alla j-la bilar som tänder bromsljusen inför varje kurva, refug, möte, fartkamera - trots att de inte sänker farten märkbart????
Om du tog A-kort idag skulle det kallas att ha bromsberedskap, lyset lyser innan bromsen börjar ta. Om du tog B-kort idag så skulle de banna dig för det och säga att du nöter på bromsarna i onödan.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Om du tog A-kort idag skulle det kallas att ha bromsberedskap, lyset lyser innan bromsen börjar ta. Om du tog B-kort idag så skulle de banna dig för det och säga att du nöter på bromsarna i onödan.
Mötte en ung kille på vägen hemikring, snö o halt, rak o hyfsat bred väg - han bromsade, ställde sig på tvären och gled mot mig. Ner i diket var enda chansen - hände inget med bilen, men jag hade antagligen fått stå för hela kalaset. Lär de inte ut att ratten är en bra grunka att använda för att ta sig ur en del situationer??
Kände starkt för att köra upp bromspedalen i arslet på honom, men vad hade det gjort för nytta??
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag tycker att de ska vara oxå körprov då..
Varför det? Om man har kört bil varje dag de senaste tio åren utan att orsaka några olyckor så är man säkert en bra och kompetent förare. Då behövs inget körprov, och knappast något teoriprov heller.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Grejen är att många äldre inte alls kör ”varje dag”.

De kör ”fyra gånger om året” och det är då de ställer till med saker.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Varför det? Om man har kört bil varje dag de senaste tio åren utan att orsaka några olyckor så är man säkert en bra och kompetent förare. Då behövs inget körprov, och knappast något teoriprov heller.
Till att börja med kör inte alla så mycket, och över tid lägger sig folk till med allehanda olater, glömmer bort regler, slarvar osv. Dessutom förändras regelverket med åren, och det behöver folk hålla sig ajour med, och då kan det nog krävas bättre morötter än bara frihet i största allmänhet.

Dessutom är det inget som säger att du blir en bättre förare bara för att du kör mycket. För att du ska bli en bättre förare krävs det att du är medveten, analytisk och löpande drar lärdomar och erfarenheter. Om man bara använder bilen för att förflytta sig och kunna twittra ostört så lär man knappast utvecklas som bilförare, och det är tragiskt nog där många är idag.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Vad menas med äldre i denna tråd? Inte över 30 väl? Det är ju ur ett barns perspektiv.

Av totalt 28 omkomna var 10 personer 40 år eller äldre. 18 personer var under 40 år.
50 år eller äldre, totalt 9 personer. 19 personer var under 50 år.
60 år eller äldre, totalt 4 personer. 24 personer var under 60 år.
70 år eller äldre, totalt 2 personer. 26 personer var under 70 år.

Det framgår inte vilka som var vållande till olyckorna eller om det var 50/50 om de inblandade hade rätt körkortsbehörighet, villkor glasögon, droger eller alkohol i blodet, för mycket eller för lite mediciner i kroppen, psykisk obalans, defekta fordon osv.
I olika medier anges ofta väglaget som orsak till olyckan, då gäller det bilolyckor. Vi som har körkort vet att det är vårt ansvar att anpassa hastigheten efter väglag, sikt och olika risker.

På 80-talet var unga killar med bakåtvänd keps överrepresenterade i bilolyckor. Idag ser man sällan bakåtvända kepsar tack och lov.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Till att börja med kör inte alla så mycket, och över tid lägger sig folk till med allehanda olater, glömmer bort regler, slarvar osv. Dessutom förändras regelverket med åren, och det behöver folk hålla sig ajour med, och då kan det nog krävas bättre morötter än bara frihet i största allmänhet.

Dessutom är det inget som säger att du blir en bättre förare bara för att du kör mycket. För att du ska bli en bättre förare krävs det att du är medveten, analytisk och löpande drar lärdomar och erfarenheter. Om man bara använder bilen för att förflytta sig och kunna twittra ostört så lär man knappast utvecklas som bilförare, och det är tragiskt nog där många är idag.
Kan känna igen mej där när man
som ung bilförare (definitivt före ABSens tid) tyckte det roligaste som fanns var att när första snön lagt sej leta upp en stor, tom, parkering och sladda runt i total förtjusning.

Många vuxna tyckte det var korkat och omoget, fast det gav kunskaper som av hyfsat riskkalkylerad lek kommit till nytta många gånger, inte så mycket genom att häva sladdar utan att helt enkelt kunna undvika dem från början..

Samtidigt såg man "säkra Agda" tuffa fram med händerna krampaktigt klamrade runt ratten, så livrädd för att marken råkar täckts av snö i år också...
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Till att börja med måste man analysera vilka det är som ligger bakom olyckorna, och vilka orsakerna till dessa är.. Om det visar sig att de flesta olyckor orsakas av sådant som lek med mobiltelefoner så är det ju meningslöst att tvinga fem miljoner körkortsinnehavare till förnyade körprov med jämna mellanrum. Felbeteende, misstag och dåligt omdöme kommer man inte åt med körprover.
Om det är "Kaxige Patrik, 25år" som orsakar alla olyckor hjälper det inte att "Säkra Agda, 75år", blir av med körkortet vid ett nytt körprov.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Till att börja med måste man analysera vilka det är som ligger bakom olyckorna, och vilka orsakerna till dessa är.. Om det visar sig att de flesta olyckor orsakas av sådant som lek med mobiltelefoner så är det ju meningslöst att tvinga fem miljoner körkortsinnehavare till förnyade körprov med jämna mellanrum. Felbeteende, misstag och dåligt omdöme kommer man inte åt med körprover.
Om det är "Kaxige Patrik, 25år" som orsakar alla olyckor hjälper det inte att "Säkra Agda, 75år", blir av med körkortet vid ett nytt körprov.
Det finns ju också de där tillfällena där en förare orsakar olyckor utan att vara inblandad. En gång för länge sedan på 90-talet har jag för mig att det kom en studie som visade på att förare i gruppen 70+ var väldigt väl förekommande i det segmentet.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Till att börja med måste man analysera vilka det är som ligger bakom olyckorna, och vilka orsakerna till dessa är.. Om det visar sig att de flesta olyckor orsakas av sådant som lek med mobiltelefoner så är det ju meningslöst att tvinga fem miljoner körkortsinnehavare till förnyade körprov med jämna mellanrum. Felbeteende, misstag och dåligt omdöme kommer man inte åt med körprover.
Om det är "Kaxige Patrik, 25år" som orsakar alla olyckor hjälper det inte att "Säkra Agda, 75år", blir av med körkortet vid ett nytt körprov.
° Helt klart, ser det inte som en tillfällighet att antalet bilar som på ren fin, lätt trafikerad E4 som går förbi här, singelolyckar in i vajerräcken några ggr i veckan, har ökat dramatiskt de senaste 7-8 åren... "Inget brott kan styrkas"...
-Nä, nä, bilen styrde såklart ner i diket av sej själv??

Det är väl uppenbart att det skett en beteendeförändring.

° Jag menade inte att Agda & Co per automatik ska exkluderas" som förare, tvärt om, jag tänker mest hur mycket roligare och lättare hennes billiv skulle varit/bli med lite mer målinriktad träning.
F.ö finns det väl så många yngre som uppenbarligen inte är intresserade av att KÖRA bil...

Sen var inte min tanke att denna "träning" ska ske ute i trafik:

Vet bara hur mycket SMCs kurser på bana betytt för min körning och attityd.
Trots min ålder har jag ju ändå lyckats beta av nästan 30kmil på tre R1or så nått måste ju funkat ?

Det finns ju också de där tillfällena där en förare orsakar olyckor utan att vara inblandad. En gång för länge sedan på 90-talet har jag för mig att det kom en studie som visade på att förare i gruppen 70+ var väldigt väl förekommande i det segmentet.
På samma tema ser jag tyvärr ganska ofta en ny trend och det är när bilister i 20 bilars konvoj i ren desperation/frustration försöker ta sej förbi A-traktorer som effektivt stör trafikflödet....
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Varför det? Om man har kört bil varje dag de senaste tio åren utan att orsaka några olyckor så är man säkert en bra och kompetent förare. Då behövs inget körprov, och knappast något teoriprov heller.
Just den varianten är ganska vanlig å de är samtidigt lite farligt.. De kommer nya trafik regler som många missar för just med den attityden. .
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top