Ängelholm-Nordkap på MC, 500 mil+, 8 februari...

manneman

Guest
Till skillnad från andra moraliserar jag inte inför ev. sponsring, även om val av forum kan diskuteras. Jag önskar Dig lycka till & beundrar din handlingskraft & vilja.
Se upp för renar & annat vilt uppe i norr, då de söker sig till vägarna p.g.a. saltet bl.a. & skaffa extra ljus som någon skrev.

Som sagt så har jag bott i Västerbotten i några år och det hände att man kom ut ur en snöig kurva och mötes av 300 renar som stod och slickade vägen. Renar är bland de största idioterna vi har här i landet med betoning på idiot.
En gång var jag med och slaktade en ren och huvudet var helt tomt! JO det är sant! Jag svär!
Uttrycket "dum som en ren" är ganska befogat...

Upplevelser is the shit. Varar för evigt till skillnad från senaste plasmaskärmen. Helrätt!

Var hittar man eluppvärmt visir? Är det ett speciellt, eller kan man kita vilket visir som helst? Det måste ju vara grymt.

Jag länkade till http://www.karlssonshjalmar.se/sv/oppningsbar-integralhjalm/20-tranz-astral.html men jag vet att även HJC ska ha någon variant av det men universal tror jag inte att det finns utan i så fall har folk mest gjort egna lösningar.
 
Last edited:

huhle

Ny medlem
Gick med
7 May 2011
Ort
Ängelholm
Hoj
Ducati 848 -08
Rolig läsning ska bli roligt att följa.. Man kan köra på älgar nere i skåne med provade i sommras.. Lycka till med förberedelserna nu och sedan resan.
 

_rills_

Guest
Rolig läsning som manne! Avis som fan, ska göra en liknande resa nån vinter, när jag bytt hoj.
 

manneman

Guest
Hmm... och just nu så ser det ut som att jag kommer att skippa SuperMopeden till förmån för en offroadtourer i tusenkubiksklassen...varför gå över ån efter vatten?

Vi får se imorgon vad säljaren säger!:confused:
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Härligt tilltag... Lycka till som bara den! Vad blir det för hoj istället då? Själv fryser jag i bilen trots kupévärmaren. Ska följa tråden med intresse! :tummenupp
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Hmm... och just nu så ser det ut som att jag kommer att skippa SuperMopeden till förmån för en offroadtourer i tusenkubiksklassen...varför gå över ån efter vatten?

Vi får se imorgon vad säljaren säger!:confused:

Haha - du har ju en perfa setup med den hojen - du vill inte slås me 250-300kg guldvinge:3freak

Du kommer va mycket piggare efter att ha rest upp xten 50 gånger i snöstorm
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Vad är orsaken Manne till hojbyte, däcktillgång, vindskydd, eller.....?

Ang elvisiren: dom är egentligen inte godkända för mc. Lite mörktonat och ger ibland lite fel "speglingar". Dock så funkar dom bra.
HJC´s hjälm köper man som mc-hjälm(hittas lättast i snöskoterbutik) och kompletterar sen med ett elvisir som kostar ca 800 spänn.
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Lite farligt för projektet och satsa på för tung hoj och tro det skall gå vägen:3freak

Har kört massa snöstorms tältnings åka med små lätta och tunga - i det sistnämda fallet går allt åt skogen då du inte kan fixa allt själv - prova och plocka ur en Varadero eller liknande ur en +2m snöhög:rofl

Liten och lätt - res upp och åk vidare

Tung och seg - ring efter hjälp
 

_rills_

Guest
Alltså, en hoj i den viktklassen måste ju gå att ta hand om oavsett vilket läge den är i, vertikalt som horizontellt. Menar, man kan ju lyfta lös snöskotrar ur snön och dom är fan ännu värre att ha och göra med.

P.S Jag är Norrlänning(bodensare) egentligen så jag har burit många skotrar
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Lite annorlunda med mc - dom är långsmala med massa vikt uppåt - den blir en stor skillnad på att få upp en mc på 300kg i jmf mot en 200kg me halkiga skor på isväg.

En skoter är nästan att bara att rulla runt - en mc skall upp på stödet - och då är literäventyrshoj ganska mycket att bängla med.

Tro mig har provat - skulle hellre ha en liten 400/650cc offroad då man ändå inte kan använda nån effekt.

Desutom funkar hojar med smala offroad framhjul/bakhjul rätt bra i snö utan dubb - det gör inte en fet gris
 

manneman

Guest
Ääh vattefaen V-Stromen väger 207 kg torr och XTn 177 torra så sådär stor skillnad är det inte.
Att jag sedan väger 95 pannor snickare utan pondusmage räcker för mig. :)
Varför jag byter är inga konstigheter eftersom jag ska plöja ofantligt många mil 2012 och vill då ha en lättsvängd hoj med offroadmöjligheter. Och som du säger Veijo så vart jag tvungen att ge upp försöken att hitta vettigt framdäck som passade på motarden, Pirelli M60 var det vettigaste jag hittade och då funkar det inte på löst underlag ändå.

vintervaraderov.jpg
Veijo (VS) du kör ju en Varadero som ligger i samma klass så dig behöver jag ju knappast förklara mig inför men till er övriga så handlar det om att jag nu byter till en hoj som jag dels kan få på endurodäck på då den har 17" bak och 19" fram, dels så är den en mycket bekvämare långfärdshoj.

Jag kastar in en bild på Veijos hoj och några på offroadrustade V-Strom så förstår ni att de spelar i samma liga tillsammans med 1200 GS och Supertenerén.

OCH _rills_ & jag tog ett snack & bestämde oss för en annan resa av den enkla anledningen att jag kan inte få min dubbla icebutt godkänd av IBA innan jag först kört en vanlig Ironbutt och då känns det som att resan tappar lite av sin poäng. Dock ska jag åka upp till Krystallrallyt i Spidsbergseter så en vintertouringrunda blir det ändå och Icebutten till Nordkap skjuts på till nästa vinter.

I dagarna byter jag in min Yamaha XT 660 X SM mot en Suzuki V-strom (Krille: -Jag startade på Sukkor en gång så det är lite back to basic).

Långt ska det dock åkas av mig och Ricard (_rills_) men exakt hur långt det har vi ingen aning om, bara att resan börjar efter 350 körda mil då vi äntrar Nordafrika, så i dagarna byter Ricard sin KTM 990 SM mot en XT 660 Z ABS som han valde att åka på.

Planen är att dra i mitten på april. Gemensam tråd kommer framöver.
offroad.jpgBarryattheSimpsonDesert.jpgEBR2008-177.jpg462067784_CqNgA-L.jpg
 
Last edited:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Tips: googla på Icebutt & Hampe - bör leta fram till en underbar reseberättelse om en IronButt från Norkapp i reell kyla!

Ha en cool resa :)
 

manneman

Guest
Dessutom funkar hojar med smala offroad framhjul/bakhjul rätt bra i snö utan dubb - det gör inte en fet gris

110/80-19 fram och 150/70-17 är ju knappast speciellt brett så vi har nog delade meningar om dina erfarenheter av just denna hojen...
Till att börja med så har du gissat fel på 93 pannor och det är ganska stor skillnad. V-Stromen är 16 kg lättare än närmaste konkurrent samt lättast i klassen:

BMW R1200GS 223,0 kg

Honda XLV 1000 Varadero 268,7 kg

Yamaha XT1200Z Superteneré 260,8 kg

Triumph Tiger Explorer SE 227,7 kg

Går du in på amerikanska ADVrider http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=156028&page=21 så har de lite andra åsikter om V-Stromen och det var det som fick mig att välja den.
 
Last edited:

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
För att tala lite i egen sak, har du kollat på KTM 990 adventure? ...ingen aning hur dom funkar i kyla men effekt och storleksmässigt?
 

manneman

Guest
För att tala lite i egen sak, har du kollat på KTM 990 adventure? ...ingen aning hur dom funkar i kyla men effekt och storleksmässigt?

Jag har faktiskt tittat runt på det mesta och det var just priset som avgjorde varför jag tog V-Stromen. Kommer vi till konkurrenterna så talar vi helt andra priser, speciellt när vi kommer till BMW och KTM och hade jag haft de pengarna så hade det stått mellan R1200GS och Supertenerén.

Desto mer jag försöker hålla nere kostnaderna desto längre kan vi vara borta, idag köpte jag en Garmin 500 Nuvi för 1200 spänn med touratechfäste beggat, jag hittade värmehandtagsslingor med brytare för 35 SEK och en facemask i neoprene för 21:- hemma i lådan så det gäller att ha näsan framme...

Ebay är din vän!:kär
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Ääh vattefaen V-Stromen väger 207 kg torr och XTn 177 torra så sådär stor skillnad är det inte.
Att jag sedan väger 95 pannor snickare utan pondusmage räcker för mig. :)
Varför jag byter är inga konstigheter eftersom jag ska plöja ofantligt många mil 2012 och vill då ha en lättsvängd hoj med offroadmöjligheter. Och som du säger Veijo så vart jag tvungen att ge upp försöken att hitta vettigt framdäck som passade på motarden, Pirelli M60 var det vettigaste jag hittade och då funkar det inte på löst underlag ändå.

View attachment 349703
Veijo (VS) du kör ju en Varadero som ligger i samma klass så dig behöver jag ju knappast förklara mig inför men till er övriga så handlar det om att jag nu byter till en hoj som jag dels kan få på endurodäck på då den har 17" bak och 19" fram, dels så är den en mycket bekvämare långfärdshoj.

Jag kastar in en bild på Veijos hoj och några på offroadrustade V-Strom så förstår ni att de spelar i samma liga tillsammans med 1200 GS och Supertenerén.

OCH _rills_ & jag tog ett snack & bestämde oss för en annan resa av den enkla anledningen att jag kan inte få min dubbla icebutt godkänd av IBA innan jag först kört en vanlig Ironbutt och då känns det som att resan tappar lite av sin poäng. Dock ska jag åka upp till Krystallrallyt i Spidsbergseter så en vintertouringrunda blir det ändå och Icebutten till Nordkap skjuts på till nästa vinter.

I dagarna byter jag in min Yamaha XT 660 X SM mot en Suzuki V-strom (Krille: -Jag startade på Sukkor en gång så det är lite back to basic).

Långt ska det dock åkas av mig och Ricard (_rills_) men exakt hur långt det har vi ingen aning om, bara att resan börjar efter 350 körda mil då vi äntrar Nordafrika, så i dagarna byter Ricard sin KTM 990 SM mot en XT 660 Z ABS som han valde att åka på.

Planen är att dra i mitten på april. Gemensam tråd kommer framöver.
View attachment 349704View attachment 349705View attachment 349706View attachment 349707


Okej, det förklarar lappkastet. Fattade nada först :)
Fast, en ironbutt hinner du väl med ändå? Men och andra sidan, tycker du ska ta det som du nu tänker göra. Åka till Kristallrallyt och testa på innan man har alldeles för extrema ambitioner, för icebutten är extrem.......väldigt extrem.

Snyft, dyker upp lite gamla vinterbilder. För gammla vinterbilder är det, ca 7-8 år gamla. På bilden längst ner till höger är från nån semestertur i Finland nånstans.

vintervaraderov.jpg


Blygris Varadero med 25 liters tank och packning väger sina kilon. Hade med på turen t o m med mig denna tjusiga motorvärmare i packningen :eek:)
vinterb20c.jpg




Insåg också nu att i år är det faktiskt 10 års jubileum med vinter och två hjul. Minns den första hojen, en liten Suka 250 som jag tog ofta efter väg 97 till Luleå och följde sen skoterspåren hem till Boden. Saknar lite utflyktstiden från skoterspåren både i skogen och ute på hav och sjöar. Sen blev hojarna bara tyngre och tyngre. Minns också att man var i början ganska ensam om att köra på vägarna på vintern. Nu verkar det stå dubbade tvåhjulingar på var och varannan gård.

Rills är ju en gammal bodensare så jag gissar att han burit en och annan skoter i djupsnön. Jag har definitivt inte burit mycket av dessa fordon, men det har hänt....och det är tungt. En hoj hamnar i jämförelse inte normalt i så djup snö att man behöver plumsa i snö ända upp till midjan, fast det har ju hänt mig några gånger. Minns ett år på ett ställe med Sukan. Laddade traditionellt, som jag brukar göra varje år på ett ställe, över vägen och över plogkarmarmen.(följde skoterspåren). Bakom plogkarmen brukade skoterspåret fortsätta rakt fram. Det här året hade dom dragit skoterspåret direkt åt höger efter plogkarmen. Det innebar att hojen drog ner i djupsnön i diket. Snö precis överallt, motor, fälgar etc etc. Jag fick krypa ut på vägen, klä av mig dom tyngsta grejorna, krypa tillbaka och sen försöka gräva och släpa hojen tillbaka ut på vägen.

En Varadero är ju, precis som Klockringaren nämner, svår att lyfta upp i halkan. Vurpar man så är det bra att dra upp den innan adrenalinet släpper. Jag låg ett år och simmade med en ABS-Varadero mitt på Kungsgatan i Luleå på vintern. Jag är ingen stor kille(1,74), men hojen kom lätt upp. På hemvägen märkte jag att allt stod inte rätt till, gjorde ont som fan i varenda litet gupp. Hemma fick dom hjälpa av mig från hojen eftersom revbena hade gått av.

Vintern 2008 förfrös jag ögona. Slutade med att hornhinnan drogs bort i slembitar och jag bl a famlade mig fram hemma i totalt mörker i två dagar. Fick samtidigt körförbud vinterkörning i några år.

Nu är det 2011 och suget är större än den nånsin varit. Jag har nu iallafall iordningsställt en CBR600 som vinterhoj. Inga större att körambitioner, mer än ta några kortare turer i närområdet....allt för att abstinensen ska stillas.

Sorry om jag nu svamlade i din tråd Manne, men eftersom du nu ändrat lite inriktning så känndes det som jag inte förstör din tråd :)

Väger du 95 pannor och saknar pondusmage så tyder det ju att en V-strom 1000 är ingen större match att hantera för dig. Personligen har jag aldrig gillat V-strom 1000, lite överreklamerad. Däremot är jag helförtjust i V-strom 650. Massor av hoj för pengarna.
Förresten, vad är det för värmehandtagsslingor för 35:- du hittat?(bild?)

KTM 990 är väl den häftigaste och bästa grusräsern.....och det gäller ju också som vinterhoj i tusingklassen. Man får en otroligt smidig hoj med massor av kraft.....och inte minst, även med 21 fram så öppnas en ny värld i däckväljandet. Jo, jag har kört en sån också :eek:)
070115b3.jpg



.....och nu ska jag in i garaget och gråta en skvätt......minnenas glädjetårar förståss :eek:)
 
Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top