Ääh vattefaen V-Stromen väger 207 kg torr och XTn 177 torra så sådär stor skillnad är det inte.
Att jag sedan väger 95 pannor snickare utan pondusmage räcker för mig.
Varför jag byter är inga konstigheter eftersom jag ska plöja ofantligt många mil 2012 och vill då ha en lättsvängd hoj med offroadmöjligheter. Och som du säger Veijo så vart jag tvungen att ge upp försöken att hitta vettigt framdäck som passade på motarden, Pirelli M60 var det vettigaste jag hittade och då funkar det inte på löst underlag ändå.
View attachment 349703
Veijo (VS) du kör ju en Varadero som ligger i samma klass så dig behöver jag ju knappast förklara mig inför men till er övriga så handlar det om att jag nu byter till en hoj som jag dels kan få på endurodäck på då den har 17" bak och 19" fram, dels så är den en mycket bekvämare långfärdshoj.
Jag kastar in en bild på Veijos hoj och några på offroadrustade V-Strom så förstår ni att de spelar i samma liga tillsammans med 1200 GS och Supertenerén.
OCH _rills_ & jag tog ett snack & bestämde oss för en annan resa av den enkla anledningen att jag kan inte få min dubbla icebutt godkänd av IBA innan jag först kört en vanlig Ironbutt och då känns det som att resan tappar lite av sin poäng. Dock ska jag åka upp till Krystallrallyt i Spidsbergseter så en vintertouringrunda blir det ändå och Icebutten till Nordkap skjuts på till nästa vinter.
I dagarna byter jag in min Yamaha XT 660 X SM mot en Suzuki V-strom (Krille: -Jag startade på Sukkor en gång så det är lite back to basic).
Långt ska det dock åkas av mig och Ricard (_rills_) men exakt hur långt det har vi ingen aning om, bara att resan börjar efter 350 körda mil då vi äntrar Nordafrika, så i dagarna byter Ricard sin KTM 990 SM mot en XT 660 Z ABS som han valde att åka på.
Planen är att dra i mitten på april. Gemensam tråd kommer framöver.
View attachment 349704View attachment 349705View attachment 349706View attachment 349707
Okej, det förklarar lappkastet. Fattade nada först
Fast, en ironbutt hinner du väl med ändå? Men och andra sidan, tycker du ska ta det som du nu tänker göra. Åka till Kristallrallyt och testa på innan man har alldeles för extrema ambitioner, för icebutten är extrem.......väldigt extrem.
Snyft, dyker upp lite gamla vinterbilder. För gammla vinterbilder är det, ca 7-8 år gamla. På bilden längst ner till höger är från nån semestertur i Finland nånstans.
Blygris Varadero med 25 liters tank och packning väger sina kilon. Hade med på turen t o m med mig denna tjusiga motorvärmare i packningen
)
Insåg också nu att i år är det faktiskt 10 års jubileum med vinter och två hjul. Minns den första hojen, en liten Suka 250 som jag tog ofta efter väg 97 till Luleå och följde sen skoterspåren hem till Boden. Saknar lite utflyktstiden från skoterspåren både i skogen och ute på hav och sjöar. Sen blev hojarna bara tyngre och tyngre. Minns också att man var i början ganska ensam om att köra på vägarna på vintern. Nu verkar det stå dubbade tvåhjulingar på var och varannan gård.
Rills är ju en gammal bodensare så jag gissar att han burit en och annan skoter i djupsnön. Jag har definitivt inte burit mycket av dessa fordon, men det har hänt....och det är tungt. En hoj hamnar i jämförelse inte normalt i så djup snö att man behöver plumsa i snö ända upp till midjan, fast det har ju hänt mig några gånger. Minns ett år på ett ställe med Sukan. Laddade traditionellt, som jag brukar göra varje år på ett ställe, över vägen och över plogkarmarmen.(följde skoterspåren). Bakom plogkarmen brukade skoterspåret fortsätta rakt fram. Det här året hade dom dragit skoterspåret direkt åt höger efter plogkarmen. Det innebar att hojen drog ner i djupsnön i diket. Snö precis överallt, motor, fälgar etc etc. Jag fick krypa ut på vägen, klä av mig dom tyngsta grejorna, krypa tillbaka och sen försöka gräva och släpa hojen tillbaka ut på vägen.
En Varadero är ju, precis som Klockringaren nämner, svår att lyfta upp i halkan. Vurpar man så är det bra att dra upp den innan adrenalinet släpper. Jag låg ett år och simmade med en ABS-Varadero mitt på Kungsgatan i Luleå på vintern. Jag är ingen stor kille(1,74), men hojen kom lätt upp. På hemvägen märkte jag att allt stod inte rätt till, gjorde ont som fan i varenda litet gupp. Hemma fick dom hjälpa av mig från hojen eftersom revbena hade gått av.
Vintern 2008 förfrös jag ögona. Slutade med att hornhinnan drogs bort i slembitar och jag bl a famlade mig fram hemma i totalt mörker i två dagar. Fick samtidigt körförbud vinterkörning i några år.
Nu är det 2011 och suget är större än den nånsin varit. Jag har nu iallafall iordningsställt en CBR600 som vinterhoj. Inga större att körambitioner, mer än ta några kortare turer i närområdet....allt för att abstinensen ska stillas.
Sorry om jag nu svamlade i din tråd Manne, men eftersom du nu ändrat lite inriktning så känndes det som jag inte förstör din tråd
Väger du 95 pannor och saknar pondusmage så tyder det ju att en V-strom 1000 är ingen större match att hantera för dig. Personligen har jag aldrig gillat V-strom 1000, lite överreklamerad. Däremot är jag helförtjust i V-strom 650. Massor av hoj för pengarna.
Förresten, vad är det för värmehandtagsslingor för 35:- du hittat?(bild?)
KTM 990 är väl den häftigaste och bästa grusräsern.....och det gäller ju också som vinterhoj i tusingklassen. Man får en otroligt smidig hoj med massor av kraft.....och inte minst, även med 21 fram så öppnas en ny värld i däckväljandet. Jo, jag har kört en sån också
)
.....och nu ska jag in i garaget och gråta en skvätt......minnenas glädjetårar förståss
)