Som sagt så har det varit lite si och så med vilken hoj jag ska ha de senaste dagarna och spekulationerna följer i denna tråden.
Grejen är att jag förlorat hälften av vad jag gav när jag köpte hojen ny i slutet på mars i år om jag ska byta in den hos en handlare och det känns orimligt så därför behåller jag den.
Därför gick jag vidare med hojen idag och införskaffade Den största lådan av de 3 ifrån USA´s thoughest. Lådan är rejält stor då den rymmer 55 liter men mellanbrorsan rymmer 35 och det kändes för lite för vinterpackning när jag stod med den där i butiken.
Jag tänker ändå att jag ska ha en värmande skoteroverall om jag behöver ombyte och dylikt kräver nästan hela 55 literslådan. Lägg därtill extra stövlar och ombyte.
Rills var här ikväll och visade upp sin flång nya XT 660 Z Teneré och vi var rörande överens om att 35 liters lådorna duger fint till våren. Saken är ju den att om man väljer OTR, Trax eller H&B alulådor så är de som störst på 45 liter och priserna börjar på 2300:- och fortsätter vida över 5000:-
PER låda. De här lådorna ligger på 6-800:- styck beroende på var man handlar och det är det det handlar om. Betalar man vettiga pengar kan man ligga ute längre, åka längre osv. Helt enkelt pengar över till annat plus att en gedigen verktygslåda av den här kalibern klarar en eller till och med ett par rejäla klotningar.
Jag vart inne på Biltema (Märkligt att Biltema har en egen tråd om man inte får göra reklam för något???) och köpte en vattentät packväska avsedd att sätta fram som sidoväska på en trampcykel. Tanken var att testa om jag kunde fästa den på ett vettigt sätt i motorbågen för att dels stoppa slasksprut mot benen och dels stoppa fartvinden mot fötterna och det gick att fästa den på ett bra och stadigt sätt så det blir till att inhandla en till för att fästa på motstående sida.
I de 2 väskorna läggs regnställ i den ena samt MC kapell i den andra.
Min tanke med MC kapellet är att göra ett tält över hojen när man värmer upp motorn så att inte värmen sticker allt för mycket, samtidigt så har jag en snabb nödbivack att använda om fjället skulle bråka vilket det gjort med mig förr men då på skoterryggen och då vart ett kapell en gudagåva. Vitsen med det är dock att man har ett Guldvingekapell och inte ett till en PW50.
När Rills vart förbi så klurade vi även lite på framhjulet och det blir att jag kommer helt sonika slipa av infästningarna till framskärmen och gaffelstabilisatorn för att kunna få in mitt 17" Metzeler Karoo Twinduro fulldubbade däck. (Som syns på bild liggandes över sadeln)
En ny gaffelstabilisator får ersätta den gamla.
Jag sänkte även hojen med andra hundben ikväll för att få till en bättre castervinkel och därmed en trögare styrning vilket kändes perfa. Originalvinklarna är lite väl nervöst lagda och det mest optimala hade varit att höja han fram men det är en mer komplicerad historia.
Jag slog även till på en Garmin Nuvi GPS som jag ska lägga in en crack på så att jag får hela världen på den vilket känns vettigt för 1200:- som beggad!
Sedan monterar jag den på kardborre inne i Roadbookhuset som jag köpte på Feltema var jag även förvarar telefonen. Återstår dock att se vilken av de tu som lägger av först i kylan...
Trägen vinner förresten!
Hittade denna 22,5 liters tank i Brasilien efter tips på ADVrider för 2624,70 enligt dagens kurs, som hittat!!! OTR´s är på 26 liter men den ska de ha nästan 10 laxar för...