Ängelholm-Nordkap på MC, 500 mil+, 8 februari...

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Sareela - ball värmare - men behövs det i.g.


Har alltid fått igång mina hojar men det har väl varit 22 som kallast - har dock ibland skonat motorn lite vid extrem kallstart genom att värma upp gastuben lite och sen
låtit den stå me fjuttelåga under motorn och liggunderlaget över.


Hojval

Ja alltså med 230 pannors hoj så blir det ju bättre - men jag skulle nog nosa reda på ett 90-90 21 framhjul till den.
Har kört med AT så där och det gick fint och var hanterligt och det är väl samma vikt

Less i more - man kan hitta på så mycket mera med en lätt hoj
 

Måffor

Gammal nog
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
VMX
Coolt Manneman

Vilket härligt projekt. Har gjort resan vid ett par tillfällen baklänges men då sommartid. Det är en lång resa. Men klok som du är har du verkligen förberett dig. Skall bli intresant att få följa din resa
LYCKA TILL !!
 

manneman

Guest
Ja alltså med 230 pannors hoj så blir det ju bättre - men jag skulle nog nosa reda på ett 90-90 21 framhjul till den.
Har kört med AT så där och det gick fint och var hanterligt och det är väl samma vikt

Less i more - man kan hitta på så mycket mera med en lätt hoj

Nja nu har jag ju krängt XTn pga att det inte fanns vettiga däck och har bra tillgång på däck till V-Stromen så nu satsar jag på ett par TKC 80 i originaldimensioner och ser hur det funkar.
Jag har ett 130/90-17 om någon är intresserad, bakdäcket som satt på XTn flyttar jag bara över. Det verkar iaf som att Ricard lurar på att följa med till Spidbergseter, han har inte sagt något om det men häromdagen frågade han om man kunde trycka i 9 mm Koldkutters i originaldäcket till XT660Z....han är ju bodensare så man vet aldrig?:D

Han lär ju svara själv men sugen vet jag att han är!
 

_rills_

Guest
........Det verkar iaf som att Ricard lurar på att följa med till Spidbergseter, han har inte sagt något om det men häromdagen frågade han om man kunde trycka i 9 mm Koldkutters i originaldäcket till XT660Z....han är ju bodensare så man vet aldrig?:D

Han lär ju svara själv men sugen vet jag att han är!


Sugen som fan är jag, hur länge hade du tänkt vara borta och när är det?
Har ju ett par crossdäck i garaget som man kan testa dra in koldkutters i, dom borde hålla för den turen :p
 

manneman

Guest
Som det är nu så har jag bara bokat helgen natten till fredagen den 11e och natten till den 12e på gudbrandsdal hotel där träffen äger rum men man ska nog boka nu om man ska ha en chans, 2011 var där runt 200 pers men då 40 års jubilerade träffen.

Bokning: http://krystallrally.no/?page_id=59
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Ääh vattefaen V-Stromen väger 207 kg torr och XTn 177 torra så sådär stor skillnad är det inte.
Att jag sedan väger 95 pannor snickare utan pondusmage räcker för mig. :)
Varför jag byter är inga konstigheter eftersom jag ska plöja ofantligt många mil 2012 och vill då ha en lättsvängd hoj med offroadmöjligheter. Och som du säger Veijo så vart jag tvungen att ge upp försöken att hitta vettigt framdäck som passade på motarden, Pirelli M60 var det vettigaste jag hittade och då funkar det inte på löst underlag ändå.

View attachment 349703
Veijo (VS) du kör ju en Varadero som ligger i samma klass så dig behöver jag ju knappast förklara mig inför men till er övriga så handlar det om att jag nu byter till en hoj som jag dels kan få på endurodäck på då den har 17" bak och 19" fram, dels så är den en mycket bekvämare långfärdshoj.

Jag kastar in en bild på Veijos hoj och några på offroadrustade V-Strom så förstår ni att de spelar i samma liga tillsammans med 1200 GS och Supertenerén.

OCH _rills_ & jag tog ett snack & bestämde oss för en annan resa av den enkla anledningen att jag kan inte få min dubbla icebutt godkänd av IBA innan jag först kört en vanlig Ironbutt och då känns det som att resan tappar lite av sin poäng. Dock ska jag åka upp till Krystallrallyt i Spidsbergseter så en vintertouringrunda blir det ändå och Icebutten till Nordkap skjuts på till nästa vinter.

I dagarna byter jag in min Yamaha XT 660 X SM mot en Suzuki V-strom (Krille: -Jag startade på Sukkor en gång så det är lite back to basic).

Långt ska det dock åkas av mig och Ricard (_rills_) men exakt hur långt det har vi ingen aning om, bara att resan börjar efter 350 körda mil då vi äntrar Nordafrika, så i dagarna byter Ricard sin KTM 990 SM mot en XT 660 Z ABS som han valde att åka på.

Planen är att dra i mitten på april. Gemensam tråd kommer framöver.
View attachment 349704View attachment 349705View attachment 349706View attachment 349707


En sån vill jag inte försöka välta upp i mer än 1 gång:död

Har rest hojar i kyla och påbylsad ett par gånger för mycket (senast i morse, och då i skinnställ och svor över att det inte var 660,n)

Men projektet skall bli skoj att följa oavsett vat du kommer att köra:tummenupp
 

manneman

Guest
En sån vill jag inte försöka välta upp i mer än 1 gång:död

Har rest hojar i kyla och påbylsad ett par gånger för mycket (senast i morse, och då i skinnställ och svor över att det inte var 660,n)

Men projektet skall bli skoj att följa oavsett vad du kommer att köra:tummenupp

Jo jag köper resonemanget Krille och vet att du åxå sladdar omkring på vintern men linjen jag är inne på är dels som sagt att jag måste ha en mer terränganpassad framända och skulle då lika gärna gå på en XT 660 R Offroad men jag suktar efter komfort också så det är lite där det tryter.
Men tittar man på Rills nya val av hoj som han hämtar på fredag så är det en XT 660 Z Teneré och den väger 206 kg så det är nog tyvärr där man hamnar på en offroadtourer.

Jag la 1550 mil på XTn i år varav mer än hälften på turer över 20 mil oräknat gazz och jag känner att det gör livet lättare om jag åker mer komfortabelt. Bara Rills och min Nordafrikatur ligger på minst 1000 mil. Gibraltar T/R 700 mil plus vad det blir i Marocko etc

Vi suktar ju efter både icebutts, ironbutts och dustbutts båda två.
Jag fick ett annat bytesförslag igår via mail av en annan handlare som läst om mina och numera också Ricards bravader så jag ska snacka med dem nu på morgonen. Här vänder det fort och eftersom inga papper är bytta än så...
Men det låter iaf som ett bra förslag så jag återkommer när jag vet mer.
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Gött med input av dig Veijo. Inget är som att lyssna på de som varit med förr! :tummenupp

Här har du slingorna http://www.ebay.com/itm/Motorcycle-...Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item3cbf4698ac
Priset har tydligen gått upp men det är fortfarande som hittat!


Jag har kikat tidigare på dom, så...tack för uppmuntran, eller så har jag nån att skylla på :)

Jag tog resten(4 st) av dom som du länkat till. Alltid är det nånstans eller nån bekant som behöver dom.Jag är ju lite förtjust i klistermodellen,(dom med handtag blir så tjocka) men tyvärr har prislappen på dom dragit iväg dom senaste åren i Sverige. Dock så är det ju bra kvalite på dom....och det brukar ju heta "man får vad man betalar för"?
Sist(för nån vecka sen) köpte jag från Biltema värmehandtag av den tjocka modellen och slaktade den
111113b6.jpg


Dom här billiga som vi nu beställt är bara på 10Watt och tänkt mer för kylig sommarbruk. Vinter bör man ha bör man ha minst 15W, gärna 20W med möjlighet att gå ner till ca 10W.(om man har tex styrmuffar)
Sen får man ju se....dom här tiowattarna vi beställt kanske är trimmade varianter och släpper igenom bra med värme? :)


Klockringarn: Huvvah, du är modig :) Vet inte om jag är petig, men jag mår dåligt i flera dagar om jag startat en motor i minusgrader, speciellt om jag vet att det är delsyntet i motorn.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jo jag köper resonemanget Krille och vet att du åxå sladdar omkring på vintern men linjen jag är inne på är dels som sagt att jag måste ha en mer terränganpassad framända och skulle då lika gärna gå på en XT 660 R Offroad men jag suktar efter komfort också så det är lite där det tryter.
Men tittar man på Rills nya val av hoj som han hämtar på fredag så är det en XT 660 Z Teneré och den väger 206 kg så det är nog tyvärr där man hamnar på en offroadtourer.

Jag la 1550 mil på XTn i år varav mer än hälften på turer över 20 mil oräknat gazz och jag känner att det gör livet lättare om jag åker mer komfortabelt. Bara Rills och min Nordafrikatur ligger på minst 1000 mil. Gibraltar T/R 700 mil plus vad det blir i Marocko etc

Vi suktar ju efter både icebutts, ironbutts och dustbutts båda två.
Jag fick ett annat bytesförslag igår via mail av en annan handlare som läst om mina och numera också Ricards bravader så jag ska snacka med dem nu på morgonen. Här vänder det fort och eftersom inga papper är bytta än så...
Men det låter iaf som ett bra förslag så jag återkommer när jag vet mer.

En Tenere tappar ju bra med vikt om du byter till lätta rykrör - desutom på rätt ställe.

Har en icke abs med lätta ryckrör så den känns väldigt lätt att hålla reda på- inte 206kg.
Tänk 30kg är ju som ett stort bilbatteri utspritt över hojen - den märks när det krisar:hihi

Sen tillkommer ju all packning
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
såg att du först skulle köra mycket non stop, vad ska du ha i alla packväskorna då? ska du inte köra mest? :)

väldans massa kläder och grejer du verka ska ha, kört snöskoter och cross på vintern men visst utan kåpor kan det väl bli kallt, räcker det inte med moderna snöskoter kläder etc.?, får nog testa på det där själv och se om det behövs så mycket grejer :)

hittar jag en bra hoj osv. så kanske jag dyker upp på krystallrallyt =)
 

manneman

Guest
En Tenere tappar ju bra med vikt om du byter till lätta rykrör - desutom på rätt ställe.

Har en icke abs med lätta ryckrör så den känns väldigt lätt att hålla reda på- inte 206kg.
Tänk 30kg är ju som ett stort bilbatteri utspritt över hojen - den märks när det krisar:hihi

Sen tillkommer ju all packning

Jo dagen är till ända och jag kan bara säga att jag är ganska less på försäljare. :gnissla

Visst de ska också leva men 36 K i inbyte för en 8 månader gammal hoj tar jag bara inte för att byta ner mig 7 år i årsmodell...
Fan när man tror att allt är i hamn så finns det alltid en hake!

Jag hade iaf väskställningen ifrån tyska off-the-road.de hemma i en jättekartong i hallen som jag packade upp och gick ut i garaget och monterade på XTn, SCHEISSE till att vara gedigen! 5 fästpunkter per sida och 15 mm tjocka stålrör. Jag kan lyfta hela hojen i väskställningen utan att den viker sig!
Bra skit!

Aluplåten är infästning för vilken väska som helst, alternativt sätter man fästena rakt i en väska som passar.

Jag får ta mig en funderare om jag ska byta nu då det handlar om ett rejält antal tusen om jag ska upp i en bättre årsmodell. Pengar som jag är mer intresserad av att lägga på utrustning och själva resandet.

Det här med utrustning är ju egentligen ganska enkelt, kör man själv måste man ha all utrustning med sig inför ett däckbyte/lagning, varma extrakläder modell skoteroverall, blir kläder blöta pga slask måste man ha ombyte och går något åt helsefyr i smällkalla natten mitt ute i ingenstans så måste man kunna gå i bivack med kort varsel för att antingen invänta hjälp eller vänta ut en snöstorm.
Men visst, ska jag "bara" åka till Krystallrallyt så krävs det ju givetvis inte så mycket.

Nästa diskussion i den här diskussionen som har ynglat av sig i flera led är ju Nordafrikaturen och där behövs det plats för mer soppa och massor av vatten. Du sätter utan vidare i dig 8-9 liter per dag i ökenhettan när du kör hoj.
Så visst vikt blir det och kan man spara vikt fördel så är det ju mer fel än rätt Hr Klockringare. Ett Metal Mule 2-1 vägde väl 13 kg mindre än original va?

Rills och jag ska kolla upp om det går att anpassa gaffeln på ett vettigt sätt imorgon iaf så att det går att hitta en lösning på däckdilemmat men går det inte så måste jag ta smällen med en ny hoj lik förbaskat, åka ska jag ju!

-KGK, det hade helt enkelt varit skitkul om du dök upp i Norge!

Fortsättning följer...
 

Bifogat

  • sidecarrier.JPG
    sidecarrier.JPG
    60.7 KB · Visningar: 154

Tetremnoll

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Nyköping
Hoj
V-twin
manneman: Du nämnde i ditt första inlägg att vid körning i 100km/h i -30 grader så motsvarar det -68 grader. Ha då i åtanke att om du (enligt sidan) kör i 200km/h så motsvarar det bara -51 grader. :D

... och 300km/h = -19

Skulle du lyckas komma upp i 350km/h så närmar du dig till och med plusgrader! ;)

Hursomhaver, lycka till på färden... Detta kommer följas!
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Jag har kikat tidigare på dom, så...tack för uppmuntran, eller så har jag nån att skylla på :)

Jag tog resten(4 st) av dom som du länkat till. Alltid är det nånstans eller nån bekant som behöver dom.Jag är ju lite förtjust i klistermodellen,(dom med handtag blir så tjocka) men tyvärr har prislappen på dom dragit iväg dom senaste åren i Sverige. Dock så är det ju bra kvalite på dom....och det brukar ju heta "man får vad man betalar för"?
Sist(för nån vecka sen) köpte jag från Biltema värmehandtag av den tjocka modellen och slaktade den
111113b6.jpg


Dom här billiga som vi nu beställt är bara på 10Watt och tänkt mer för kylig sommarbruk. Vinter bör man ha bör man ha minst 15W, gärna 20W med möjlighet att gå ner till ca 10W.(om man har tex styrmuffar)
Sen får man ju se....dom här tiowattarna vi beställt kanske är trimmade varianter och släpper igenom bra med värme? :)
På det glada 70-talet fanns inget färdigt att köpa då gjode vi värmehandtag själva med Kanthaltråd.
och vulktejp.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?query=Kanthal
Har inget minne av vilken tråd vi använde:(
 

manneman

Guest
Som sagt så har det varit lite si och så med vilken hoj jag ska ha de senaste dagarna och spekulationerna följer i denna tråden.
Grejen är att jag förlorat hälften av vad jag gav när jag köpte hojen ny i slutet på mars i år om jag ska byta in den hos en handlare och det känns orimligt så därför behåller jag den.
Därför gick jag vidare med hojen idag och införskaffade Den största lådan av de 3 ifrån USA´s thoughest. Lådan är rejält stor då den rymmer 55 liter men mellanbrorsan rymmer 35 och det kändes för lite för vinterpackning när jag stod med den där i butiken.
Jag tänker ändå att jag ska ha en värmande skoteroverall om jag behöver ombyte och dylikt kräver nästan hela 55 literslådan. Lägg därtill extra stövlar och ombyte.
DSC_0049.JPG

Rills var här ikväll och visade upp sin flång nya XT 660 Z Teneré och vi var rörande överens om att 35 liters lådorna duger fint till våren. Saken är ju den att om man väljer OTR, Trax eller H&B alulådor så är de som störst på 45 liter och priserna börjar på 2300:- och fortsätter vida över 5000:- PER låda. De här lådorna ligger på 6-800:- styck beroende på var man handlar och det är det det handlar om. Betalar man vettiga pengar kan man ligga ute längre, åka längre osv. Helt enkelt pengar över till annat plus att en gedigen verktygslåda av den här kalibern klarar en eller till och med ett par rejäla klotningar.
DSC_0040.JPG

Jag vart inne på Biltema (Märkligt att Biltema har en egen tråd om man inte får göra reklam för något???) och köpte en vattentät packväska avsedd att sätta fram som sidoväska på en trampcykel. Tanken var att testa om jag kunde fästa den på ett vettigt sätt i motorbågen för att dels stoppa slasksprut mot benen och dels stoppa fartvinden mot fötterna och det gick att fästa den på ett bra och stadigt sätt så det blir till att inhandla en till för att fästa på motstående sida.
I de 2 väskorna läggs regnställ i den ena samt MC kapell i den andra.
Min tanke med MC kapellet är att göra ett tält över hojen när man värmer upp motorn så att inte värmen sticker allt för mycket, samtidigt så har jag en snabb nödbivack att använda om fjället skulle bråka vilket det gjort med mig förr men då på skoterryggen och då vart ett kapell en gudagåva. Vitsen med det är dock att man har ett Guldvingekapell och inte ett till en PW50.

När Rills vart förbi så klurade vi även lite på framhjulet och det blir att jag kommer helt sonika slipa av infästningarna till framskärmen och gaffelstabilisatorn för att kunna få in mitt 17" Metzeler Karoo Twinduro fulldubbade däck. (Som syns på bild liggandes över sadeln)
En ny gaffelstabilisator får ersätta den gamla.
Jag sänkte även hojen med andra hundben ikväll för att få till en bättre castervinkel och därmed en trögare styrning vilket kändes perfa. Originalvinklarna är lite väl nervöst lagda och det mest optimala hade varit att höja han fram men det är en mer komplicerad historia.
DSC_0048.JPG

Jag slog även till på en Garmin Nuvi GPS som jag ska lägga in en crack på så att jag får hela världen på den vilket känns vettigt för 1200:- som beggad!:) Sedan monterar jag den på kardborre inne i Roadbookhuset som jag köpte på Feltema var jag även förvarar telefonen. Återstår dock att se vilken av de tu som lägger av först i kylan...
p2120505.jpg


Trägen vinner förresten!
Hittade denna 22,5 liters tank i Brasilien efter tips på ADVrider för 2624,70 enligt dagens kurs, som hittat!!! OTR´s är på 26 liter men den ska de ha nästan 10 laxar för...

attachment.php
 

Bifogat

  • gaffel.jpg
    gaffel.jpg
    16.3 KB · Visningar: 126
Last edited:

manneman

Guest
Nu har jag gjort det!
Efter många turer om att byta hoj pga att jag inte fick in ett vettigt framhjul så är saken nu löst...MED VÅLD!

Och det fanns ingen återvändo efter att ingreppet var gjort det var jag klar över men enligt nedanstående inlägg så kan jag lika gärna behålla hojen ändå efter att ha konstaterat att jag kastar en massa pengar i sjön om jag byter in hojen.

Det blev som Rills och jag diskuterade så jag tog fram de stora förskärarna ur verktygslådan och sågade bort problemet på framgaffeln så nu går mitt Metzeler Karoo Twinduro in i gaffeln och jag kan köra med ett urval av endurodäck. (Bakdäck fram)

Hållarna till gaffelstabilisatorn/framskärmen var det som var problemet som gjorde att däcket inte kom in, nu ska jag bara leta upp en ny stabilisator som ja tror jag redan hittat och sedan får det bli en enduroskärm ifrån Biltema som jag bygger om lite så att jag inte spayar ner hela motorn.

In till Gerts i Ängelholm med hojen idag och fick bytt framdäcket så nu sitter däcket där, tar inte i och det går alldeles utmärkt att köra. Jag har tidigare kört ganska mycket på dubbdäck när jag bodde i Norrland så jag har en del respekt för dubb på barmark vilket man bör ha.
Att marscha i 80-90 Km/h är inga problem rakt fram men man får var duktigt försiktig i kurvor och rondeller, dubben är ju inte där för att jag ska kunna köra som på sommaren utan att jag ska kunna köra överhuvudtaget.

Jag satte 1,7 i däckryck bak och 1,5 fram så att jag får mer yta på däcken mot backen och det kändes mycket bra på min provtur idag. Sänkningen på 30 mm bak har ju gjort sitt till det med kan jag lova. Hojen känns mycket stabil och det är skönt.

Basta!

DSC_0057.JPG

DSC_0061.JPG

DSC_0060.JPG
 

manneman

Guest
Coolt projekt. Jag har inte läst nåt om det i HD. Än. :)
Det kommer, var så säker men inte förrän det är dags.
Det är lite kvar att göra på hojen med så det är ingen panik.

*Vinteranpassad hasplåt som täcker kylaren med.
*Större vindruta a la ATV
*Omdragning av en del el samt inkoppling av 12 voltsuttag, inkoppling av värmesits i sadeln,
*Tillpassning av styrmuffar
*Ombyggnad av elhandtag (Jag upplever Biltemahandtagen som klumpiga)
*Montering av elmattor i sulorna på stövlarna

Och NEJ jag kommer inte att ha all el på samtidigt så att jag äter upp min 20 Ah generators ström.

Dock tänkte jag ta en aluplåt och montera in en strömbrytarpanel i huset till roadbooken var jag kan slå av och på all extrautrustning på ett enkelt sätt. Denna passar perfekt med GPS´en sidan om.
25-881_m.jpg

DSC_0059.JPG
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Vintern 2008 förfrös jag ögona. Slutade med att hornhinnan drogs bort i slembitar och jag bl a famlade mig fram hemma i totalt mörker i två dagar. Fick samtidigt körförbud vinterkörning i några år.

Shit, löste det sig med ögona? har du återställd syn nu?
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top