Ängelholm-Nordkap på MC, 500 mil+, 8 februari...

yammar1

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2005
Ort
Malmö
Hoj
S3 -05, Husaberg 650 -02
Jag vet inte om du tänkte på det när du räknade på att du får en räckvidd på över 80 mil, men med tanke på ökad vikt och försämrad aerodynamik kommer nog bränsleförbrukningen bli markant högre än orginal. Skulle också tro att underlaget och de nya däcken ökar förbrukningen en del, fast det har du kanske redan räknat med?
Roliga resor och en tuff hoj. Kul att läsa byggtrådar med sådana här "specialhojar".
Lycka till!








Jag pysslade lite här med väskorna idag iaf och jag är ganska nöjd med resultatet.
Den stora DeWaltlådan på 55 liter vart lite väl maffig på hojen så jag gick på 35 litersena istället och fick till dem ganska bra. Det går ju 4 dylika på en korvlåda i alu så man behövde inte skämmas när man borrade i dem!:)
Transformersemblemen är en kul grej och fästena bak är för att en 10 liters soppadunk ska sitta där liksom på den andra sidan men detta är för Dakarresan vilket ger en räckvidd på över 80 mil för ekipaget.
 

manneman

Guest
O fördelen med detta skulle vara?
Jag ser bara mer dövikt och större gyrokrafter.

Mats!
Fördelen är att jag för rådande väglag just nu sätter lämpliga däck på mina 17" fälgar och sedan använder hojen friskt på grusvägar vilket är min primära åkning efter asfalt. Eftersom jag ändå inte ska ge mig ut i dyngan och annat löst före å klarar jag mig fint på konceptet.
När jag vill slänga på vanliga motarddäck så gör ja det utan att ha en massa strul med gaffelbyte och olika hjul.

Debatten har varit uppe fler gånger än jag kan minnas och var och en har sina tydliga åsikter. Jag väljer dock att åka på Crossoverkonceptet och hittills har det funkat bra i praktiken.
 

manneman

Guest
Jag vet inte om du tänkte på det när du räknade på att du får en räckvidd på över 80 mil, men med tanke på ökad vikt och försämrad aerodynamik kommer nog bränsleförbrukningen bli markant högre än orginal. Skulle också tro att underlaget och de nya däcken ökar förbrukningen en del, fast det har du kanske redan räknat med?
Roliga resor och en tuff hoj. Kul att läsa byggtrådar med sådana här "specialhojar".
Lycka till!

Jag har snackat en del med de som kört på mer 50/50 & 60/40 däck som Conti TKC 80 och Heidenau K60 och just nu även med en kille som kör på en KTM 690 SMC Supermotard genom Sydamerika både via trådar och PM, var han testat och ratat en del däck samt provar nytt efterhand. Shaun som kör Supermotard kan du läsa om här
http://advrider.com/forums/showthread.php?t=729679

Deras erfarenheter är guld värda och enligt dem märker de inte mycket skillnad på soppaförbrukning såvida man inte tokgasar men då går det ju bra med soppa hursom.
Jag vet ifrån i somras och även sedan tidigare färder med min gamla XT 660 R till bl a Kroatien var jag hade full packning för 2 pers inklusive passagerare att skillnaden på soppaförbrukning är försumbar, stånkan har inte mycket hästar på pappret men desto mer vrid och det är där det ligger.

I övrigt så rullar jag på som vanligt just nu och körde hem och surrade lite med _rills_ över en kopp kaffe igår. Ricard bor i Båstad och precis när jag kom upp på Hallandsåsen så drog jag på lite varpå bakhjulet spann loss och sekunderna senare mötte jag saltbilen.:brynad

När jag körde hem så drog jag inom ICA Maxi i Ängelholm och när jag satte ner foten och såg mig omkring så såg jag att folk gick som de hade skitit ner sig....det vart såphalt!
Själv märkte jag inget av det när jag körde, man tar det lugnare i kurvorna bara men så länge man kör rakt fram så är det inget att bry sig om.

dsc0187.jpg

Hojen är delvis packad för att jag vill känna hur han beter sig i kombinationen packning/dubbdäck/asfalt. Tankväskorna fyller ju syftet att de tar enormt mycket av fartvinden med.

dsc0184.jpg

Frost...
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
få hoppas att det bli lite mera vinter snart. annars känns det ju fusk :D
 

manneman

Guest
få hoppas att det bli lite mera vinter snart. annars känns det ju fusk :D

Jag har simulerat snötäckta vägar nu 2 helger i rad...på löst grus, stampat grus, fruset grus, dyngigt grus, blött grus, torrt grus... :tungan

Jag har provocerat hojen ganska hårt och idag på eftermiddagen trodde jag att jag skulle åka rakt ut i skogen eftersom jag la ner hojen för mycket ute i kanten var det låg lösgrus...på en grusväg. Men icke sa Nicke, fullt bett igenom kurvan och därefter en raka var jag vände.
Fördelen när man kört hårt på grusväg är ju att man kan åka tillbaka och kolla sitt spårval och DANG! Endurodubben i kanterna hade grävt ner sig i lösgruset som värsta jordfräsen!
Och hur funkar däcken? De har som ni förstår inte släppt en enda gång, bara att styra upp han med gasen.

...fast nu får det gärna snöa... :va
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
hur är det med slitaget? när du nu åka runt med de däcken, är du inte rädd för att de är slut innan resan är slut?
 

manneman

Guest
Jo jag funderade på det ett tag men nu ser jag att det sliter faktiskt inte mycket på lastbilsdubben och det ligger ju lite grann i vad Daniel som dubbat sa: -Kör du slut på bildubben på bilen efter 100 mil?...

Dessutom så kommer jag att komplettera med Koldkutters i Norge i vilket fall för att få fäste på vintervägarna som jag hoppas finns där, men jag dubbar själv på plats med hjälp av en skruvdragare.
 

Kneedrag

Guest
Vilken spännade resa det kommer bli.:)


Tänk om det funnits en jacka och byxor med små värmedynor som sitter på utsatta ställen vid knä , axlar. Bara plugga elsladden på hojen.

Lycka till med din resa
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
Nja jämförelsen med bildäck funkar ju inte riktig hela vägen då de slits i det generella inte lika snabbt som mc däck.
Och nu kör du ju på mjukare gummi än på sommaren.

Men om det verkar hålla är det ju jätte bra.
 

manneman

Guest
Vilken spännade resa det kommer bli.:)


Tänk om det funnits en jacka och byxor med små värmedynor som sitter på utsatta ställen vid knä , axlar. Bara plugga elsladden på hojen.

Lycka till med din resa

Hörru Tina!

Det finns det!
Anledningen till att jag väljer att inte använda det är dock för att jag blivit varnad av mer erfarna vinterförare att använda det när man ska sitta åtskilliga timmar på hojen eftersom all denna konstantvärme öppnar upp porerna i huden och om det då skulle gå sönder vid -30 grader så är det inte så lyckat om man koncentrerat det som värmekälla. Dock kör jag med elvärme för händer och fötter.

Men ska man använda elkläderna för några pass under 2-3 timmar så skulle jag inte tveka på att använda dem.

Kolla HÄR

På utsatta ställen som knän och axlar så tar kroppsskydden den smällen och som du ser på hojen har jag även sat på väskor framför knäna av just den anledningen. Om 2 veckor får jag en hasplåt som är vinteranpassad och även styr bort fartvind och slask ifrån fötterna.:)
 
Last edited:

manneman

Guest
Nja jämförelsen med bildäck funkar ju inte riktig hela vägen då de slits i det generella inte lika snabbt som mc däck.
Och nu kör du ju på mjukare gummi än på sommaren.

Men om det verkar hålla är det ju jätte bra.

Jodå jämförelsen håller eftersom jag pratar om dubbens hållbarhet. Dock är vi nog överens om att dubben överlever längre än däcket så där blir skillnaden, frågan är bara hur många mil det klarar, just nu är jag uppe i 120 mil ca.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
okej, jag visste inte att dubben håller längre. trodde att när gummit slits bort så frigörs mera dubbmaterial och då slits den fortare också.
har typ ingen erfarenhet med dubb då jag aldrig har körd med dubb på mc och knappt på bil heller då jag alltid vill kunna köra till andra länder även på vintern.
 

manneman

Guest
Mixtrade lite med hojen idag och byggde om.
Målet med dagens mek var att sätta på andra styrhöjare och Fatbarstyre plus att jag skulle spara det bökigaste till sist.....elfel.... :3freak

Styret måste upp av två skäl från originalläget, det ena skälet är att jag nu börjar få en del mil grus i kroppen och har tagit lärdom av de gamla rävarna och själv upptäckt att man har 100 gånger bättre kontroll på hojen om jag står upp och kör. Skillnaden är framför allt att jag åker 20-30 kilometer fortare om jag står jämfört med att sitta och när man väl nu sätter sig ner så känns det som om hojen blir mer instabil. En bra lärdom och därför vill jag ha på styrhöjare för att få det närmare kroppen när jag står upp och kör.
Samtidigt med det så har jag fått höja växelspaken ett par snäpp med för att lättare kunna växla eller snarare kunna växla alls när jag står upp och kör.

Det andra skälet är att originalhöjd på styret gör sig inte möjligt med den nya Teneré 2009 tanken som ska på sen inför Dakarresan i maj då styret tar i framkanterna på tanken.
Framför allt för att tanken på min hoj hamnar mycket längre fram än på en original Teneré samt något högre upp.

Höjden blir 70 mm högre jämfört med original och jag testar höjningen imorgon på grusvägarna på Hallandsåsen och funkar det inte så får jag tänka om. jag har verktyg med mig för att sänka ner och ta bort några shims om det skulle behövas. (Det sitter 2 shims utöver styrhöjarklacken)

DSC_0173.JPG

Bort med det gamla styret och alla tillbehör först.
DSC_0172.JPG

Först fick jag borra upp 10 millimetershålen till styrfästet till 12 mm vilket är i rostfritt stål och ganska segt att borra i men allt har sin egen tid.
DSC_0174.JPG

Sedan blev det till att ställa sig och vira av trådarna ifrån Biltemas värmehandtag som jag anser är för tjocka för att det ska vara bekvämt att åka.
DSC_0178.JPG

På med trådarna på det nya styret
DSC_0179.JPG

Därefter på med krympslang
DSC_0176.JPG

Fram med stora värmekanonen
DSC_0180.JPG

Färdigvärmd krympslang
DSC_0186.JPG

Montera på alla detaljer och med 70mm högre styre fick kopplingsvajern välja annan väg, GPSen är skruvad i rutan och första förbandet är obligatoriskt vid körning!
Nya handtag med en cm mindre omkrets och gott om värme.

Sen var det ju det där med elfelet...

Mina extraljus har slutat fungera och jag ville ta reda på varför så jag började mäta alla kablar och konstaterade att all ström fungerade och all jord fungerade samt att reläet fungerade felfritt såväl som pulsen ifrån helljuset...hmmmm???

Elfel är aldrig spännande!
Plockar ut H3 lampan ifrån lykthuset på vänstersidan och konstaterar att den är hel och fungerar men vaffan!!!:va
Kollar lampan på högersidan och den är kass...

Sen såg jag en spricka i bygeln som lykthuset sitter i som i sin tur sitter i motorbågen eller rättare sagt, bygeln var av och eftersom den då skakade såpass mycket av vibrationerna på motorbågen (vi pratar stånka) så gick lampan sönder och eftersom båda lamporna ligger på samma fas och jord så slocknar båda om en går.

Problem löst!

Det blir till att flytta placeringen av lamporna till gaffeln var det vibrerar mindre och jag tänkte satsa på ett par dylika som dessa istället :

82-731_l.jpg
 
Last edited:

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
70mm... själv är jag nöjig för att jag kanske tycker 20mm bli för mkt och fundera på 15mm istället :D

hur upplever du hojen när du står upp? jag har en känsla att den bli mera vobbel känslig. när jag krockade förra året så stod jag också upp och hade känslan att jag hade kunnat rädda vobblet sittandes mkt bättre. men då vart styret i originalhöjd, jag hade sträckkörd 95mil dagen innan och hade druckit alldeles för mkt kaffe på morgonen. kanske inte hade den bästa styrförmågan ändå :rolleyes:

hur mkt tjockare bli handtagen när du sätter en massa saker under de? du kör inte med såna där "strumpor" som sitter fast vid styret?


inte långt kvar nu alltså? lite vinter börjar det ju bli nu. pirrigt i magen?
 

manneman

Guest
70mm... själv är jag nöjig för att jag kanske tycker 20mm bli för mkt och fundera på 15mm istället :D

hur upplever du hojen när du står upp? jag har en känsla att den bli mera vobbel känslig. när jag krockade förra året så stod jag också upp och hade känslan att jag hade kunnat rädda vobblet sittandes mkt bättre. men då vart styret i originalhöjd, jag hade sträckkörd 95mil dagen innan och hade druckit alldeles för mkt kaffe på morgonen. kanske inte hade den bästa styrförmågan ändå :rolleyes:

hur mkt tjockare bli handtagen när du sätter en massa saker under de? du kör inte med såna där "strumpor" som sitter fast vid styret?


inte långt kvar nu alltså? lite vinter börjar det ju bli nu. pirrigt i magen?

Strumpor? Du tänkte på styrmuffar? Jodå de kör jag med!:)

DSC_0155.JPG


Bilden ifrån en gruskörning förra helgen med _rills_

Jag kan bara konstatera att han blir lite vinglig runt 120-130... annars funkade det fint men jag kommer nog ändå att ta bort 2 shims så att jag hamnar på 50 mm istället så att han känns som ett lok igen. Jag har ju sänkt han bak 30 mm sedan tidigare så den instabiliteten du pratar om är helt borta, den som finns original på XTX´en.
Därför vobblar han inte ett dugg vilket framför allt skulle märkts på grus i 100 knyck så det är bra mycket lättare att köra stående i skogen än sittande.
Har du vobbeltendenser så måste du höja fram eller sänka bak så att castern så att säga trillar bakåt vilket gör han något mer tungstyrd men garanterat mer vobbelfri med.

...har man kört 95 mil dagen innan så kanske man nog lika mör i kroppen som en überlebenden höhlenmenschen om man inte är bra tränad och har god fysik.

Handtagen som Biltema säljer är JÄTTETJOCKA och de nya är vanliga handtag som absolut inte var några problem att dra över, bara i med lite kontaktlim så att de glider på bra och sedan sitter de som berget. Lite tjockare blir de givetvis men ändå inte i närheten av Biltema original.

Jag var ute och körde nu i eftermiddags några timmar och det låg runt nollan men jag kände absolut inte av någon kyla, tvärtom så blev jag svett på ryggen mycket pga att jag hade en bomulls T-shirt som andades dåligt. Handtagsvärmen behöver man inte ha på ner till -10 om man kör med styrmuffar och fötterna klarar sig fint i en storlek för stora crosstövlar med ett par extra strumpor i Merovinoull.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
tror det vart original däcket också som är lite känsligt. hade det på nya hojen med men såfort jag bytte däck blev den känslan mkt bättre.
är lite spännande hur min hoj bli sen. nya gaffeln och allt annat gör den ju bra mkt styvare osv.


vart muffarna jag tänkte på.
man få akta nsig att det inte bli för varmt heller som du säger där med svetten.
har haft det själv när jag paddla nuförtiden. klä man sig för minus 10 vid nollgradig och börja röra på sig lär man frysa efter en stund. andningsfuntade kläder är då verkligen viktig.


och jag tränad bör man vara...95mil med 1-4grader, snöstorm i 10mil, massa regn och allt. vart skön när jag var framme den dagen kan jag lova. tur att man träna en del, fast annars skulle man ju inte ger sig ut på såna dumheter :D
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
juste, du tog ju bort den där plåten mllan gaffeln?

hade du nåt nytt där? jag har annars en gammal i alu som jag hade på min gamla z1300. kanske funkar på din gaffel? den sätter man just under packningarna.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Första gången jag kör denna motorgeneration vintertid - nya xt660
Mina tidigare bågar har gått utan problem om batteriet vatt friskt att dra igång i -20 fast dom stått flera dagar.

Fick tuppjuck ikväll när den inte ville i fjuniga 4-7 minus - jag pendlar och campar med bågar även vintertid så det kan ju va kul och veta om syndromet.

Kör som första åtgärd att öka etanolinlandingen med E85 dos i varje tankning(k-sprit) för o kolla om det är vatten i tanken som genom isbildning är orsaken.

Nån som har nått och säga om xt660 motorns (insprutare) kallstartsegenskaper.

Kan ju vara batteriet som är felaktigt - allt snurrar men spänningen är så låg vid hög belastning(start) så man inte får gnista
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
kör öppnare system på den. jag fick i alla fall den känsla att den har väldigt mycket mottryck i original systemet.

min förra hoj körde jag tex med moty batteri och metal mules väldigt öppnar system och det vart ingen problem att starta i kyligt väder.
med den nya hojen med org system och moty batteriet fick jag göra ngr försök tills den komm igång vid samma väder
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top