Ängelholm-Nordkap på MC, 500 mil+, 8 februari...

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Ok - då är dom lite tröga i massa minus.

Det finns en grej man kan göra åt det om det visar sig att batterispänningen dippar nedåt 9-10V på tröga hojar.

Ofta är så att startmotorn går runt men cdi får ingen gnista pga spänningsdippen.

Man tar ett litet mini acc - helst bly 12V 1Ah - separatordiod(lågt framspänningsfall) och lägger tändningen bakom den, då har man en liten miniups till cdi som håller gnistan vid liv - ska mäta o se.

Vad glad man skulle vatt om det inträffa när man ska hem från pimpelsjö efter en helg:huvet:censored
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Första gången jag kör denna motorgeneration vintertid - nya xt660
Mina tidigare bågar har gått utan problem om batteriet vatt friskt att dra igång i -20 fast dom stått flera dagar.

Fick tuppjuck ikväll när den inte ville i fjuniga 4-7 minus - jag pendlar och campar med bågar även vintertid så det kan ju va kul och veta om syndromet.

Kör som första åtgärd att öka etanolinlandingen med E85 dos i varje tankning(k-sprit) för o kolla om det är vatten i tanken som genom isbildning är orsaken.

Nån som har nått och säga om xt660 motorns (insprutare) kallstartsegenskaper.

Kan ju vara batteriet som är felaktigt - allt snurrar men spänningen är så låg vid hög belastning(start) så man inte får gnista

Hade ju en MT03 som ju har samma rova.

Hade aldrig problem med kallstarter iofs bara ca -20 som kallast, men jag kommer ihåg att jag ibland var förvånad över hur lättstartad den var i kyla.
 

manneman

Guest
Drog hem hojen idag från Yamahacenter i Hbg, ca -3 och han gick igång som om det vore sommar efter att tippsensorn blivit bytt.
Jag hade vid tillfället för haveriet ryckt säkringarna för extraljusen och värmehandtagen...och hade inga styrmuffar på heller då jag tagit av dem för att utesluta fel i omkopplarna...BAD MOVE...:död

Det här kommer att bli nävakallt tänkte jag och en mil gick väl bra men när jag kom hem efter 2,5 mil då gjorde det ganska ont att tina upp händerna!

Kommer hem och tar upp nycklarna ur fickan och vad känner jag då i fickan...säkringarna...:hihi

Värmehandtag är en sak och en bra sak men utan styrmuffar som tar fartvinden är man körd i vinterklimat.
Jackan och byxorna jag kör med köpte jag på Yamahacenter och är nog det bästa setet jag ägt för ändamålet, aldrig frusit en gång och HELT vattentätt! Klarar utan vidare extrem kyla!
Dock kör jag fortfarande med crosstövlar och har aldrig frusit i de jag har så jag chansar på dem helt enkelt och har elvärme som backup.

Vi ses på MC mässan på lördagen! :)
 

manneman

Guest
...det är bra om man läser igenom tråden innan man kommenterar...:)
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
image007.jpg

så här ser den ut.

som sagt så är diametern ca 1mm större och ihopskruvad ca 1cm bredare.
borra man om mellan delen eller byter ut den mot en aluplatta eller nåt så behöver man ju bara shimsa med ca 0,5mm. borde alltså funkar och bli bättre än att köra utan
 

manneman

Guest
Trist att du känner det så Two stroke man?:)

Hur som haver så blev det en rejäl runda upp till Göteborg igår och Svenska mässan. Jag hade följe av 3 glada i bil upp och ner och igår dracks det och tjötades för att idag lördag gå på mässan.
Fick en hel del blickar när jag dundrade upp på trottoaren och när jag skulle köra hem vid 18 tiden så stod det en Honda XR vid sidan av min men den vart troligtvis tillhörande någon lokal förmåga.

38 mil totalt blev det i helgen iaf i -6 till -2. Värst var dock upp då jag hade kraftig frånlandsvind annars var det inga som helst problem och jag frös inte ett dugg. Hade BTs vita Crosstövlar och frös aldrig utan blev på min höjd lite kall men inget som inte en kopp kaffe halvvägs rättade till!
Om 2 veckor är det dags för kristallrallyt!

DSC_0191.JPG
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
Tänk på att lite kall kan snabbt bli jäkligt kall när man har varit ute i ngr dagar.
Har i alla fall själv upplevt det på många resor med cykeln och mc'n där jag körde med UL packning och även nu när jag paddlar. Det som funkar för en dag räcker oftast inte för flera dagars turer. Har man varit ute i det kalla i ngr dagar,sovit ute osv fryser man mkt fortare .

Och nu fick du lite kalla fötter redan på den lilla sträckan. Liten i jämförelse mot din resa.


Juste, jag har inte fått adressen än...
 

manneman

Guest
Heder. Men vi var ett gäng från hbg som ollade sadeln.
Mjo, Wilcan ringde och skvallrade att du hade varit på dödarknappen men det låg en pinne vid sidan av så det löste sig...:7peta


:gråta


Tänk på att lite kall kan snabbt bli jäkligt kall när man har varit ute i ngr dagar.
Har i alla fall själv upplevt det på många resor med cykeln och mc'n där jag körde med UL packning och även nu när jag paddlar. Det som funkar för en dag räcker oftast inte för flera dagars turer. Har man varit ute i det kalla i ngr dagar,sovit ute osv fryser man mkt fortare .

Och nu fick du lite kalla fötter redan på den lilla sträckan. Liten i jämförelse mot din resa.


Juste, jag har inte fått adressen än...

Jo det var ju inte optimalt men jag har plats att röra på tårna och sedan har jag ju fotvärmarna som fixar biffen plus att jag har en ide om hur jag ska styra undan fartvinden ifrån fötterna. Jag och Rille ska ägna lite tid åt att koppla in 12 volts uttag nästa helg så att jag får på all el som jag ska.
Jag vet sedan min militära karriär att fötter och händer alltid är det största problemet när det gäller att värja sig emot kyla så det är där jag har fokuserat, framförallt har jag dock fokuserat mot fartvinden och testar mig fram.

Sidoväskorna fram är ett exempel på det, MC kapell i den ena och ett regnställ i den andra men de skyddar knäna ifrån fartvinden plus att de skyddar hojen vid en vurpa i snön vilket det lär bli en del. nu skruvade jag dem i sidoplasten annars finns det andra som hänger mindre ryggsäckar på sidorna eller köper färdiga sidoväskor till ATV/Quad.
Fördelen är också att du slipper rycka i packningen varje gång du ska tanka.

HÄR finns massor med exempel.

I samband med elfelet i förra veckan som var att det hade kommit vatten in i tippsensorn så hade jag kopplat ur handtagsvärmen så jag körde utan den upp till Gbg och det blev lite kallt mot slutet av resan annars fixade styrmuffarna biffen.

Styrmuffarna ifrån BT funkar förresten finfint, dock fick min sambo sy om dem så att de passade lite bättre på styret.
Jag fick även möjlighet att syna muffarna ifrån Touratech som kostar 2195:- och jag har länge undrat vad som berättigar det extrema priset och fick nu svaret på mässan...

...absolut ingenting, snarare tvärtom så anser jag de helt värdelösa! De är troligen vindtäta men de har en dragkedja på utsidan som jag inte riktigt förstår funktionen med? Vem ska dra igen den? De har en resår i ändarna som sluter åt armen???
Om man behöver dra ut armen för att slå på eller av en omkopplare eller trycka på GPSen eller smartphonen som sitter utanför så får man seriösa problem att få in armen igen.
Dessutom är de för korta, de bör sluta ca 10 cm ifrån armbågen och har du skönt ludd så behåller det värmen bättre i materialet, på Dyratechs variant fanns det inget ludd utan inredningen bestod av något nylonmaterial som enbart kändes kallt.

Jag hittade även ett par andra muffar för 300:- som satt på en Husa och jag hade hellre satsat på dem om jag skulle välja mellan de två, dessvärre var de ännu kortare än Dyratech varianten men förlänger man dem så bör de funka bättre även om jag här var lite tveksam till yttermaterialet.
Inga muffar funkar heller ihop med backspeglar så de måste bort eller så får man få det omsytt.

BÄST är de muffar som Jonkko säljer, Jonkko är skandinaviens vinterikon tillsammans med Veijo Saarela och han tar 1700:- för sina muffar som han använder i kombination med handtagsvärme UTAN handskar eller enbart tunna endurohandskar.

IMG_2851.JPG

Jonkko & Sakke med sina vinterhojar.

Läs om deras bravader HÄR , den 16 februari är det dags för dem igen och nästa år är vi fler som är på!

Som ett litet tillägg så skulle jag vilja komma med att om man ska befinna sig i trafiken så bör man ha backspeglar av den enkla anledningen att om du nu trodde att bilister var nonchalanta sommartid så tycker vissa att du är en idiot som kör motorcykel vintertid och ska då visa upp sina tankar eller något och slickar dig i sidan om du inte ligger mitt på vägen utan försöker hålla högerspår.
Bra med speglar då så att man får lite förvarning om att det är bilar på G, ALLA lastbilar och bussar kör om med god marginal om du behöver hålla farten nere pga väglaget.

Det finns dock ett fullt lagligt sätt att sätta ögontjänarna i shack så att de skärper till sig lite bättre. Lösningen heter blåa & gula reflekterande dekaler...

Sa jag förresten att det kommer lite reportage i tidningen Bike under 2012? :)
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Lägger du hojen på vinterväg och blir liggande:näsblod skall synas du inte ha snutens blå/gula utan vägverkets röd/blå.

Mörka fält syns mycket bättre - dagtid i snö har du mycket bättre synlighet med vägverkets - nattetid är det samma skit - båda är reflexmaterial.

Finns även svarta reflexmaterial som ovan som ger bra synlighet i snöhög på dan - liksom ger reflex nattetid
 

manneman

Guest
Lägger du hojen på vinterväg och blir liggande:näsblod skall synas du inte ha snutens blå/gula utan vägverkets röd/blå.

Mörka fält syns mycket bättre - dagtid i snö har du mycket bättre synlighet med vägverkets - nattetid är det samma skit - båda är reflexmaterial.

Finns även svarta reflexmaterial som ovan som ger bra synlighet i snöhög på dan - liksom ger reflex nattetid

Nu var väl den idén mer riktad för att blidka ögontjänarna snarare än att verka för att synas i någon snöhög.
Effekten av att jag närmar mig en bil snabbt bakifrån t ex vet jag redan, 80% pallnitar och lägger sig blint på hastigheten mest troligen pga min blå extraljus som de facto lyser vitt...

Idag beställde jag hur som haver iaf ett par Kamik Greenbay 4 för att få det lite varmare om fötterna. De hade rimligt pris runt tusenlappen var man än handlade så jag slog till på ett par. Åerstår att se hur bra de håller värmen utan hjälp.
images
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag tänkte mer att du skulle synas och hittas av bakomvarande - nu är ju inte bågen helvit med alla svarta lådor så den syns väl i snön om det skiter sig - men köper du reflexväst så kör den röda/oranga varianten som syns mycket bättre i snö.

Svenska polisen har bara kopierat brittiska polisens mönster(för o laga den blåa gamla) men för o inte åka fast i bli stämda:hihi - så kunde dom inte ta det röda ur det.

Bakdelen brukar vara rödstreckad därför att det gula syns inte så bra i snön - vad jag vet iaf:3freak
 

manneman

Guest
Jag tänkte mer att du skulle synas och hittas av bakomvarande - nu är ju inte bågen helvit med alla svarta lådor så den syns väl i snön om det skiter sig - men köper du reflexväst så kör den röda/oranga varianten som syns mycket bättre i snö.

Svenska polisen har bara kopierat brittiska polisens mönster(för o laga den blåa gamla) men för o inte åka fast i bli stämda:hihi - så kunde dom inte ta det röda ur det.

Bakdelen brukar vara rödstreckad därför att det gula syns inte så bra i snön - vad jag vet iaf:3freak

Jupp stämmer!
Men vart det inte så att alla polisbilar inom EU skulle se likadana ut efter hand?

images


Och jag är faktiskt inne på att limma på en dylik dekal bak, det är ju inte prexis ovettigt att synas!


Årets Kristallrally infaller nästa helg dvs 10 - 12 februari och är jag ensam om att åka dit eller finns det fler sugna?

...ne som ja trodde...:)

Min plan är att lämna Göteborg fredag morgon 10/2 för avfärd till Gullbrandsdal Hotell var träffen äger rum.
Är det möjligen så att någon har möjlighet att hysa in min hoj någonstans i Göteborg måndag 6/2 - Torsdag 9/2?

Jag har iofs en annan lösning på dilemmat men den är kanske inte helt optimal.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Haha i år blir de inget kristallrally och så iaf - har kört likande innan mycket - nu blir det vildcamping me pimpel ,iaf det lilla vi har av vintern.

Hade val att mobilisera för vinterkörning i november men släppte det då atlantlågtryckena sopa landet me värme - köpte t.o.m med en xt660z för det:näsblod

Nä polisbilarna skulle inte se likadana ut - men dom var tvugna att piffa upp det blå/vita för synlighet generellt - utan tanke på snö.
Ambulanserna är ju lite standard - rött/eller gult - valbart

Eller så vågade dom inte sno hela konceptet från England - har sett tidiga förslag med även röda/gula fält mixat :hihi
 

manneman

Guest
Så långt allt väl och det varnades för snö som aldrig kom så längs hela västkusten är det tunt!
Torsdag i kommande vecka är dagen D och det har förberetts så långt det är möjligt samt att jag även fått testa grejorna på riktigt.
Hojen startar direkt i -9 efter att ha stått i nästan en vecka så det känns bra! :)

 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top