Heder. Men vi var ett gäng från hbg som ollade sadeln.
Mjo, Wilcan ringde och skvallrade att du hade varit på dödarknappen men det låg en pinne vid sidan av så det löste sig...
Tänk på att lite kall kan snabbt bli jäkligt kall när man har varit ute i ngr dagar.
Har i alla fall själv upplevt det på många resor med cykeln och mc'n där jag körde med UL packning och även nu när jag paddlar. Det som funkar för en dag räcker oftast inte för flera dagars turer. Har man varit ute i det kalla i ngr dagar,sovit ute osv fryser man mkt fortare .
Och nu fick du lite kalla fötter redan på den lilla sträckan. Liten i jämförelse mot din resa.
Juste, jag har inte fått adressen än...
Jo det var ju inte optimalt men jag har plats att röra på tårna och sedan har jag ju fotvärmarna som fixar biffen plus att jag har en ide om hur jag ska styra undan fartvinden ifrån fötterna. Jag och Rille ska ägna lite tid åt att koppla in 12 volts uttag nästa helg så att jag får på all el som jag ska.
Jag vet sedan min militära karriär att fötter och händer alltid är det största problemet när det gäller att värja sig emot kyla så det är där jag har fokuserat, framförallt har jag dock fokuserat mot fartvinden och testar mig fram.
Sidoväskorna fram är ett exempel på det, MC kapell i den ena och ett regnställ i den andra men de skyddar knäna ifrån fartvinden plus att de skyddar hojen vid en vurpa i snön vilket det lär bli en del. nu skruvade jag dem i sidoplasten annars finns det andra som hänger mindre ryggsäckar på sidorna eller köper färdiga sidoväskor till ATV/Quad.
Fördelen är också att du slipper rycka i packningen varje gång du ska tanka.
HÄR finns massor med exempel.
I samband med elfelet i förra veckan som var att det hade kommit vatten in i tippsensorn så hade jag kopplat ur handtagsvärmen så jag körde utan den upp till Gbg och det blev lite kallt mot slutet av resan annars fixade styrmuffarna biffen.
Styrmuffarna ifrån BT funkar förresten finfint, dock fick min sambo sy om dem så att de passade lite bättre på styret.
Jag fick även möjlighet att syna muffarna ifrån Touratech som kostar 2195:- och jag har länge undrat vad som berättigar det extrema priset och fick nu svaret på mässan...
...absolut ingenting, snarare tvärtom så anser jag de helt värdelösa! De är troligen vindtäta men de har en dragkedja på utsidan som jag inte riktigt förstår funktionen med? Vem ska dra igen den? De har en resår i ändarna som sluter åt armen???
Om man behöver dra ut armen för att slå på eller av en omkopplare eller trycka på GPSen eller smartphonen som sitter utanför så får man seriösa problem att få in armen igen.
Dessutom är de för korta, de bör sluta ca 10 cm ifrån armbågen och har du skönt ludd så behåller det värmen bättre i materialet, på Dyratechs variant fanns det inget ludd utan inredningen bestod av något nylonmaterial som enbart kändes kallt.
Jag hittade även ett par andra muffar för 300:- som satt på en Husa och jag hade hellre satsat på dem om jag skulle välja mellan de två, dessvärre var de ännu kortare än Dyratech varianten men förlänger man dem så bör de funka bättre även om jag här var lite tveksam till yttermaterialet.
Inga muffar funkar heller ihop med backspeglar så de måste bort eller så får man få det omsytt.
BÄST är de muffar som Jonkko säljer, Jonkko är skandinaviens vinterikon tillsammans med Veijo Saarela och han tar 1700:- för sina muffar som han använder i kombination med handtagsvärme UTAN handskar eller enbart tunna endurohandskar.
Jonkko & Sakke med sina vinterhojar.
Läs om deras bravader
HÄR , den 16 februari är det dags för dem igen och nästa år är vi fler som är på!
Som ett litet tillägg så skulle jag vilja komma med att om man ska befinna sig i trafiken så bör man ha backspeglar av den enkla anledningen att om du nu trodde att bilister var nonchalanta sommartid så tycker vissa att du är en idiot som kör motorcykel vintertid och ska då visa upp sina tankar eller något och slickar dig i sidan om du inte ligger mitt på vägen utan försöker hålla högerspår.
Bra med speglar då så att man får lite förvarning om att det är bilar på G, ALLA lastbilar och bussar kör om med god marginal om du behöver hålla farten nere pga väglaget.
Det finns dock ett fullt lagligt sätt att sätta ögontjänarna i shack så att de skärper till sig lite bättre. Lösningen heter blåa & gula reflekterande dekaler...
Sa jag förresten att det kommer lite reportage i tidningen Bike under 2012?