Ängelholm-Nordkap på MC, 500 mil+, 8 februari...

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Skaffa voltmätare den kan rädda dig och hjälpa till på många sätt - man e ju lite beroende av ström den speciellt på vintern.

Skaffa en hyfsat nogrann för det är små skillnader du vill se.

Kan användas så här

Med motorn avstängd,tändning på ej större laster som halvljus

Mindre än 12,2 Nästan tomt
Mer än 12,5 Halvtomt
Mer än 12,7 Nästan fullt
Ungefär 13,0 Toppfyllt


Med motorn igång (varierar ju med varv)

Mindre än 13,0 Du går plus minus noll - ingen laddning
Mer än 13,5 Det laddas lite - du går iaf inte helt minus
Mer än 14,0 Nu går du vinst och erhåller ganska bra laddning
Ungefär 14,4 Du laddar med max kapacitet systemet ger

Applikations exempel:

Du har fått köra i minus 40 med förlust i systemet den har klättrat ned till 12V fast du kört
Du stänger av och den visar 12 - tomt - du får nog igång hojen.
Sen får du köra med rubbet avstängt många mil för att få det uppladdat med hög laddningsgrad över 14V

Andra är ju att du ser om regulatorn pajar - du hinner slå av allt och kanske även ta dig i nödhamn
med batteriet.

Ta reda på om regulatorn är en svag punkt - kanske ide och ha en i reserv med.


Skippa rövvärmen - man sitter ju på ett tjockt liggunderlag (sadeln) - när man tältar på vintern räcker
ju ett 2cm i minus 30.

Skippa extraljusena som sådana - 20A är ju inte mycket och spela med.
Montera dom som dimljus istället - lågt - du kommer gilla dom med bamsesnöflingorna framför dig.
Ha en brytare som du väljer mellan ordinarie ljus eller dimdiod - inte båda samtigigt
Användbart desutom om du måste köra strömspar om regulatorn pajar eller du vill ha massa till elvärmen.

Ha även en brytare som stänger av halvljusautomatiken - användbart om du vill kunna stå stilla
och ladda på tomgång.

Undvik att ha möjlighet och koppla på förbrukare med motorn avstängd - dassigt och stå där sen.
Reläkoppla matningar med vanligt bilrelä med styrström från tändning

Ett elluttag kan du ju ha direktkopplat till batteriet inne i en toppbox för att ladda gps,nalle eller kamera
 

manneman

Guest
Skippa extraljusena som sådana - 20A är ju inte mycket och spela med.
Montera dom som dimljus istället - lågt - du kommer gilla dom med bamsesnöflingorna framför dig.

Jo voltmätare har jag varit inne på och jag ska byta extraljusen till de nya diopterljusen Biltema börjat sälja som MC dimljus (finns på webben men ej i katalogen.) och jag stoppar in LED lampor i dem så de drar inte mer än 7 watt styck. Tanken med snön vet jag redan och tar du en extra titt så sitter ljusena lågt och den platsen ska även de nya ha om än med en lite annan placering då jag ska ha på en skyddsbåge från XT660Z som täcker sidan upp till tanken.

Allt jag kopplar in kör jag via ljusautomatiken och drar på så vis endast ström när hojen är igång annars glömmer man lätt att stänga av och då är det kört.

Det jag håller på med just nu är att eftersom jag valde att behålla XTn så ska jag anpassa den för vinterkörning, offroad och ökentouring var jag vill försöka kombinera hojens grundegenskaper med långfärdstouring både på fina asfaltsvägar såväl som ute i den nordafrikanska öknen var jag och Rills ska bege oss till sommaren.
Det var ganska mycket AHA-upplevelse när jag såg den här hojen och jag fattade att min XT kunde bli något riktigt ballt och unikt som skiljde ut den som dussinhoj.
12_splash_tw200_01_XDM8ZWL.jpg


Jag har ju en tank ifrån en XTZ liggandes så jag bestämde mig för att anpassa den till min XTX då jag blivit inspirerad av lite nya trender som är på G istället för att bara satsa på en utbyggd tank. Det är lite meck att få på tanken ifrån XTZ till XTX då i motsats till vad jag trodde ifrån början så skiljer det en hel del i infästningarna även om det i grunden är samma ram på hojarna.
Tyvärr upptäckte jag att det inte är samma tätningsring som bensinpumpen sitter i, de ser lika ut men det skiljer ynka 5 mm i omkrets vilket var ganska störigt att upptäcka. Vad som var ännu mer störigt eller snarare på gränsen till sjukt var att en ny tätningsring i kombination med en bensinpump ifrån en XTZ kostar osannolika 11300:- hos Yamahacenter!!!!
11300:-!!!!...fan sjuka i huvet...

XTX soppapump kostar 5100:- och på bild är de identiska så vad som får XTZans att kosta 6000:- mer ja det vete fåglarna...

Skit i det, jag plastar fast pumpen jag har med polyester och lite armering för en hundring så är saken biff! Jag kan ändå sätta den på iaf två skruv så att den ligger an så det ska nog lösa sig. Infästningarna till tanken får jag en polare att laserskära åt mig i 3 mm galvat så att jag vet att det blir stabilt.
Jag gillar den nya looken i alla fall även om det är lite jobb att anpassa sadel och sidopaneler med men inget jag funderar speciellt mycket över ändå. 23 liter i tanken på det är ju inte fy skam. Sidopanelerna slapp jag dock inte undan som jag vill ha på tanken så de får jag hosta upp 1500:- för vilket är samma som jag gav för tanken på Ebay men det kan jag leva med.

Jag kommer även att montera på en topp på tanken och jag vill inte ha original XTZ då jag vill ha något eget:
Yamaha_XT660Z_Tenere_2008_40_1024x768.jpg


Off-the-roads faller också bort då den är rent av apful till ett ockerpris::3freak
rvk-xt660z-1_z1.jpg


Nope valet faller på en topp gjord för KLR 650 till överkomligt pris som jag anpassar lite och fixar en kåpställning till av lämpligt donatormaterial, jag har ju en MC skrot bara en mil från var jag bor så det blir till att åka och besöka dem.
XST-kit-lg.jpg
88DSCN0476-lg.jpg


Jag får anpassa den sistnämnda lite för att passa på hojen men sen å andra sidan så är det nog en del som får lite huvudbry när de ser hojen på macken...:va

Verktygslådan på 55 liter har jag dock insett är lite väl maffig så jag ska investera i 35 litersvarianten istället, jag köpte dock bara en som ett test och den använder jag i jobbet nu istället.

DSC_0048.jpgDSC_0008.jpgDSC_0009.jpgDSC_0022.jpgDSC_0049.jpgDSC_0010.jpg
Sadeln ska falla ner lite och tas av vid markeringen och behåller samtidigt sin originalfunktion med låsningen.

Fuchs här på forumet satsar på att lätta sin XT abnormt och lite till medans min mer barkar åt godstågshållet...:hihi
 

harlekin

Medlem
Gick med
23 May 2010
Ort
Umeå
Hoj
BATBIKE
ser kul ut! Hoppas bara du är medveten om vilket jävla före det kan vara i nordnorge... Var över förra veckan och det var verkligen inte å leka med... ;)

Lycka till, la en prenumeration...
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
Jo pumperna är verkligen sjuk dyra. Xtx pumpen borde väl också vara nåt högre? I alla fall på OEM är det så.

Ang infästning, jag skulle hellre låta nån vän eller verkstad tillverkar en spacerring som du skruvar fast i tanken och sen pumpen i ringen. Packnings spåren gör du så att du kan använda xtz's mot tanken och xtx mot pumpen. Det hela borde vara mkt mera hållbart och tät samt inte kosta så väldigt mkt heller.

Att plasta kan funkar men att plötsligen få sprickor pga kyla,värme och skakningar lär inte vara kul när man är hemifrån i 250mil...


Lampmasken tycker jag är inte speciell mkt snyggare än OTR's ;)

Satsa hellre xtz's variant. Den är nog lättare och snyggare. Sen slipper du även all bök när det bli mkt sidovind. Kan tänker mig att man fångar mkt vind med den där andra du länkade.

Förresten är man ju lite avis på din resa. Har gjort en del såna fast på racercykel. Men det vore häftig med moppen.
 

manneman

Guest
Det löste sig nu ikväll faktiskt då jag hittade en soppapump med platta för det facila priset $139,99! Lite tur ska man ha ibland.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jo voltmätare har jag varit inne på och jag ska byta extraljusen till de nya diopterljusen Biltema börjat sälja som MC dimljus (finns på webben men ej i katalogen.) och jag stoppar in LED lampor i dem så de drar inte mer än 7 watt styck. Tanken med snön vet jag redan och tar du en extra titt så sitter ljusena lågt och den platsen ska även de nya ha om än med en lite annan placering då jag ska ha på en skyddsbåge från XT660Z som täcker sidan upp till tanken.

Allt jag kopplar in kör jag via ljusautomatiken och drar på så vis endast ström när hojen är igång annars glömmer man lätt att stänga av och då är det kört.

Det jag håller på med just nu är att eftersom jag valde att behålla XTn så ska jag anpassa den för vinterkörning, offroad och ökentouring var jag vill försöka kombinera hojens grundegenskaper med långfärdstouring både på fina asfaltsvägar såväl som ute i den nordafrikanska öknen var jag och Rills ska bege oss till sommaren.
Det var ganska mycket AHA-upplevelse när jag såg den här hojen och jag fattade att min XT kunde bli något riktigt ballt och unikt som skiljde ut den som dussinhoj.
12_splash_tw200_01_XDM8ZWL.jpg


Jag har ju en tank ifrån en XTZ liggandes så jag bestämde mig för att anpassa den till min XTX då jag blivit inspirerad av lite nya trender som är på G istället för att bara satsa på en utbyggd tank. Det är lite meck att få på tanken ifrån XTZ till XTX då i motsats till vad jag trodde ifrån början så skiljer det en hel del i infästningarna även om det i grunden är samma ram på hojarna.
Tyvärr upptäckte jag att det inte är samma tätningsring som bensinpumpen sitter i, de ser lika ut men det skiljer ynka 5 mm i omkrets vilket var ganska störigt att upptäcka. Vad som var ännu mer störigt eller snarare på gränsen till sjukt var att en ny tätningsring i kombination med en bensinpump ifrån en XTZ kostar osannolika 11300:- hos Yamahacenter!!!!
11300:-!!!!...fan sjuka i huvet...

XTX soppapump kostar 5100:- och på bild är de identiska så vad som får XTZans att kosta 6000:- mer ja det vete fåglarna...

Skit i det, jag plastar fast pumpen jag har med polyester och lite armering för en hundring så är saken biff! Jag kan ändå sätta den på iaf två skruv så att den ligger an så det ska nog lösa sig. Infästningarna till tanken får jag en polare att laserskära åt mig i 3 mm galvat så att jag vet att det blir stabilt.
Jag gillar den nya looken i alla fall även om det är lite jobb att anpassa sadel och sidopaneler med men inget jag funderar speciellt mycket över ändå. 23 liter i tanken på det är ju inte fy skam. Sidopanelerna slapp jag dock inte undan som jag vill ha på tanken så de får jag hosta upp 1500:- för vilket är samma som jag gav för tanken på Ebay men det kan jag leva med.

Jag kommer även att montera på en topp på tanken och jag vill inte ha original XTZ då jag vill ha något eget:
Yamaha_XT660Z_Tenere_2008_40_1024x768.jpg


Off-the-roads faller också bort då den är rent av apful till ett ockerpris::3freak
rvk-xt660z-1_z1.jpg


Nope valet faller på en topp gjord för KLR 650 till överkomligt pris som jag anpassar lite och fixar en kåpställning till av lämpligt donatormaterial, jag har ju en MC skrot bara en mil från var jag bor så det blir till att åka och besöka dem.
XST-kit-lg.jpg
88DSCN0476-lg.jpg


Jag får anpassa den sistnämnda lite för att passa på hojen men sen å andra sidan så är det nog en del som får lite huvudbry när de ser hojen på macken...:va

Verktygslådan på 55 liter har jag dock insett är lite väl maffig så jag ska investera i 35 litersvarianten istället, jag köpte dock bara en som ett test och den använder jag i jobbet nu istället.

View attachment 350164View attachment 350165View attachment 350166View attachment 350167View attachment 350168View attachment 350169
Sadeln ska falla ner lite och tas av vid markeringen och behåller samtidigt sin originalfunktion med låsningen.

Fuchs här på forumet satsar på att lätta sin XT abnormt och lite till medans min mer barkar åt godstågshållet...:hihi


Inte för att vara dryg, men du vet om att du bygger en 660 Teneree?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Inte för att vara dryg, men du vet om att du bygger en 660 Teneree?

Kände lite likadant. :) ...och varför inte kränga hojen, och plocka upp en Kåtte 6xx Adventure, och få mer krut och bättre fjädring? Lägg lite meklusta på att gå igenom motor och fjädring istället.

Men vi blir alla saliga på olika saker. :) Rock on!
 

manneman

Guest
Kände lite likadant. :) ...och varför inte kränga hojen, och plocka upp en Kåtte 6xx Adventure, och få mer krut och bättre fjädring? Lägg lite meklusta på att gå igenom motor och fjädring istället.

Men vi blir alla saliga på olika saker. :) Rock on!

Som sagt...:)
 

manneman

Guest
Livet går vidare efter hjulhelgen och jodå även om jag och Ricard ska till Dakar i slutet på maj så är Krystallrallyt fortfarande . Nordkapkörningen sparar jag som sagt till nästa år av flera skäl som jag hoppar över just nu.
Krystallrallyt är i vilket fall en bra erfarenhet som jag ogärna står över.

Jag gjorde en räd på Biltema och inhandlade däckbytarsaker som aldrig är fel samt ett gasolkök av campingmodell som jag tänkte använda som motorvärmare och en crossskärm, en soppapump med tillbehör till Tenerétanken är på väg liksom en hasplåt som även täcker hela fronten tillverkar min polare Daniel i galvat åt mig då han har en laserskärare.

Jag pysslade lite här med väskorna idag iaf och jag är ganska nöjd med resultatet.
Den stora DeWaltlådan på 55 liter vart lite väl maffig på hojen så jag gick på 35 litersena istället och fick till dem ganska bra. Det går ju 4 dylika på en korvlåda i alu så man behövde inte skämmas när man borrade i dem!:)
Transformersemblemen är en kul grej och fästena bak är för att en 10 liters soppadunk ska sitta där liksom på den andra sidan men detta är för Dakarresan vilket ger en räckvidd på över 80 mil för ekipaget.
(Ricard kommer att bygga samma)
Lastöglorna är kökshandtag ifrån en byggfirma...
DSC_0117.JPG
DSC_0123.JPG


Lite mer julpyssel var att fixa lite fotvärme så nu har jag sadelvärme, handtagsvärme samt värme i muffarna ifrån Oxford
Ovanpå elsulorna som är på 10 watt så har jag de ordinarie sulorna och jag ska chansa på att köra med mina vita BT Crossstövlar med bortskruvade tåplåtar.
Jag tänkte roa mig med att vira om Biltemahandtagen imorgon och montera ett par andra. Känslan i de överdrivet tjocka BT handtagen är värdelös och BÅDA händerna somnar så det är ingen höjdare men vad som däremot är, är att mina händer dör av värmeslag just nu vilket bådar mumma.
DSC_0113.JPG
 
Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Inte för att vara sån, men vill du verkligen ha förstärkningsknäcken på byggbeslaget gnagandes på en bensindunk?

Eller du kanske inte är helt färdig med det än.
 

manneman

Guest
Inte för att vara sån, men vill du verkligen ha förstärkningsknäcken på byggbeslaget gnagandes på en bensindunk?

Eller du kanske inte är helt färdig med det än.

Du vet hur det är med mig, jag har utrymme för förändring om tipsen är de rätta.
Nja, jag har faktiskt tänkt att klä vinkeln med rörtätning så det är rätt gissat, jag är lite anti mot vassa kanter som kan gnaga och inför Ricard och min sommartur som vida överstiger 1000 mil så vill man ju helst slippa fadäser baserade på slarv.

Glömde säga att jag inhandlade Fatbar + styrhöjare också då Tenerétanken kräver det så det blir även montering av det under julledigheten i mellandagarna.

Hörde förresten en radfyra när jag och sambon Bea skulle handla ål i feskevagnen den 23 december (som hade slut, men det löste sig ändå:)) varpå jag sa direkt och ganska stolt: -Det är helt klart Krille!!!:)

...och det vart det! :D
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Oxford[/URL]
Ovanpå elsulorna som är på 10 watt så har jag de ordinarie sulorna och jag ska chansa på att köra med mina vita BT Crossstövlar med bortskruvade tåplåtar.
Jag tänkte roa mig med att vira om Biltemahandtagen imorgon och montera ett par andra. Känslan i de överdrivet tjocka BT handtagen är värdelös och BÅDA händerna somnar så det är ingen höjdare men vad som däremot är, är att mina händer dör av värmeslag just nu vilket bådar mumma.
DSC_0113.JPG

Ser att du fått dina Kinavärmare. Jag fick mina idag....och dom ser inte exakt likadana ut som dina. Dessutom så ser paren helt olika ut också. Sen följde det med lite grejjor som jag inte känner igen, men det löser sig nog när man börjar montera(instruktionerna är ju på kinesiska) :)

Jo, värme i fötterna. Jag har 15 wattare i mina skoterskor som jag använt på hojarna. Värmarna ligger under sulorna och skorna är så pass stora att jag kan lyfta upp tårna från sulorna. 15 watt är så hett att jag bränner mig och förmodligen gör man det även på 10 wattarna(dom där kinavärmarna).
Alltså, skydda ytterligare med nåt. Tänk också på att värmarna blir mycket hetare efter ett tags körning.
 

manneman

Guest
Jo ja har tänkt på det Veijo.
Dessa sulorna ligger med elementen neråt och ovanpå dem ligger ytterligare ett par ganska tjocka sulor plus att strömmen är kopplad till en knapp på styret så att jag kan slå på och av den på ett enkelt sätt under körning. Stövlarna jag har är även ett nummer för stora så att jag kan röra på tårna.

Tipset snodde jag av dig! :D
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top