Ängelholm-Nordkap på MC, 500 mil+, 8 februari...

manneman

Guest
Lite låg aktivitet ute i Europa just nu och -44 enligt uppgift i Lycksele häromdagen, I Gullbrandsdal dit jag ska på Kristallrallyt har det legat runt -20 i ett par veckor nu men nu ser det ut att börja snitta -10 och jag kan ju säga att det stör ju inte jättemycket...

DSC_0228.JPG

Det vart full aktivitet i helgen och Rills hjälpte mig att koppla om el och in med reläer av vilka jag nu har 4 totalt och topboxen får agera elcentral med option att koppla in 12 volts apparatur såsom luftkompressor, laddkabel till mobilen, laddkabel till GPSen etc

DSC_0226.JPG

Det blir MYCKET kablar av så mycket eltillbehör!

Kläder har ju alltid varit ett dilemma så jag tänkte gå igenom vilka lager jag har på mig med början längst in, dock slipper ni frossa i bilder av den här 96 kilosknutten!
Med en dylik påklädnad så är 100 km/h i -30 grader inga problem. Med enbart styrmuffarna klarar du -10 i en timme utan problem men sen börjar det bli kallt om fingrarna, med handtagsvärmare vet jag ingen undre gräns om du kör med vindtäta skidhandskar.
Det är viktigare att grejorna är vindtäta än varma, värmen finns där om du slipper draget. Men att köra utan styrmuffar när det drar sig under nollan kan jag inte rekommendera utan säger att vill du åka längre än en timme så är det muffar på.
Kör man på vintern kan man inte ha image! Vinterhojar är åbäken, men varma och praktiska sådana!

Ingenting av din hud får vara blottat i vinden, glasögonen ska tejpas igen liksom hjälmventilation. Kör man med integralhjälm så måste man ha elvisir annars immar det igen och sen fryser visiret med noll sikt som följd.
Crosshjälm funkar bra men bullrar mer så hörselskydd är ett måste, man blir enormt trött av oljud och det är kylan man ska fokusera på, inte allt annat.
Göteborgstrippen ToR lärde mig att man har att göra nog med att hålla sig kvar på vägen om det blåser och bilister visar ännu mindre hänsyn än de gör på sommaren, för dem är du en idiot som kör hoj på vintern.

Hur som helst så brukar jag klara 10-15 mil sträckkörning i vinterväglag om det ska vara behagligt och då går jag in på en mack och värmer mig med kaffe. uppemot 25 mil utan stopp är dock hanterbart.

Lager:

DSC_0219.JPG

1. Jag börjar med vindtäta kallingar och ett linne i Polyester samt ett par strumpor i Kashmir eller Mervinoull
DSC_0220.JPG

2. Underställ, observera att tröjan har vindtät front.
DSC_0221.JPG

3. Byxor och jacka avsedda för längdskidåkning. (Jackan är overkill)
DSC_0222.JPG

4. Vindtät fleece, frugan har sytt om den och tagit bort luvan.
DSC_0223.JPG

5. Lookwell Rivage Goretexställ med inbyggda skydd.
DSC_0225.JPG

6. Crosshjälm och glasögon med stängd ventilation, vindtät balaklava och fleecebuff med front av neoprene och andningsventil samt hål för näsan. (håll koll på nästippen i kylan)
Värmesulor till stövlarna. Skidhandskar.
DSC_0232.JPG

7. Kamik Greenbay 4 stövlar med reglerbar värme via relä i 2 värme grader, varmt respektive kokhett...
Värmejusteringsvred på tanken.

Hojen:

Värmehandtag med 2 lägen

Styrmuffar

Dustbusters

Eldyna

Steglöst justerbar fotvärme

USB för smartphone

Garmin Nüvi 500 GPS Sverige & Europa samt stigar. (Geo)

3 mm lastbilsdubb i mitten på däcken 23 mm endurodubb i kanterna som kompletteras med 13 mm KoldKutter skruvdubb bak och 19 mm fram vid inträde på vinterväg.

Givi topbox med 12 volts uttag i locket, 3 platser för ciggplugg och en USB

4 separata relä för den extra utrustningen.

Konstantström vid -14 grader 12,3-12,7 volt

Helsyntet 10-40 Biltema racing oil (funkar utmärkt)

10 liter extra E 85/Ethanol, 90% 98 oktan, 10% E85.

Täckt kylare.

Dewalt DS300 verktygslådor förstärkta med alu på insidan och försedda med kökshandtag på toppen för att surra på.

2 x 11 liter cykelväskor på tanken med regnställ i den ena och MC kapell i den andra, fyller syftet att skydda tanken vid vurpa samt att skydda knäna mot fartvinden.

Universal vindruta

Motorskyddsbågar

Väskställning i stål

17-618_l.jpg

Gasolkök 2,9 kW med tillhörande tuber att använda för att värma upp motorn.

DSC_0218.JPG
DSC_0217.JPG
DSC_0229.JPG

Avfärd ifrån Helsingborg på torsdag förmiddag!

Last edited:

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
418918_356549704362910_100000236505025_1322906_1165226990_n.jpg
-28g i Alta i dag og MYCKET vind ..........

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
trevligt. ser ut som det mesta är klart. sugen
bli man själv ju på att resa när jag ser din tråd :)

en tanke på kläderna. jag själv tycker att kylan ofta kryper in via "glappet" mellan övre och undre klädesplaggen.
jag använder på vintern alltid långa byxor med fasta "hängslen över hela ryggen" som underställ. de jag har har fluffigt insidan som håller värmen mkt bra. och då finns det inget glapp i bältes höjd hur mkt man än rör sig och sträcker sig.

även de yttersta byxor ska gå långt upp under jackan, helst med hängslen över hela ryggen så det inte kan drar nånting rund njurarna

Last edited:

totte_kott

Ser inget vidare ut.......genom fönstren
Gick med
29 Apr 2007
Hoj
DR350S -91, XT1200Z -11
Vet inte hur kallt du har i Ängelholm, men du borde testa gasolköket innan du sticker. Gasol brukar inte funka nått vidare i minusgrader.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Lycka till med äventyret! När jag såg den här tråden och inledande länkar tänkte jag att du kanske skulle få ett lindrigare väder än tidigare resenärer du hänvisade till, men den bitande kylan som varit senaste veckan har fått mig på andra tankar.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Vet inte hur kallt du har i Ängelholm, men du borde testa gasolköket innan du sticker. Gasol brukar inte funka nått vidare i minusgrader.

Ja det kan vara lite körigt med gas, dom här vanliga gaskökena för friluftsfolk har ju en gasmix med butan och propan i huvudsak.
Den sistnämda lämnar ju tuben direkt och klarar av att gasa till minus 40 , dom andra delarna är reläjält tröga redan vid noll - så en ny färsk tub kan leverar gas en bra bit nedanför nollan.

Men efter ett tag finns bara butanet kvar o då de kört totalt vid nån minus:crash - men man kan ju värma tuben.

Ja har alltid tub en i sovsäcken så jag kan värma vatten och få igång kretsloppet o ställa den i för att kunna fixa käk fast i minus 20.
Jag ställer den i ett kärl med 0,3dl 90 gradigt vatten och om tuben är minus 15 finns ju ingen risk.

Har man inte det kan man flambera den lätt i lite tidningspapper och sen köra på

Värm den aldrig på ett sätt som kan göra att du glömmer den bara:näsblod

Det räcker o hålla tuben på en +10 till+20 för full effekt - en full tub håller til en 60 grader innan den spricker - så det går att värma med säkerhetsmarginal.

Värm motorn långsamt och låt inte det slicka under - fittigt värre om de spricker:3freak.

Var några tyskar på en norsk vinteträff som kom på snilleiden och tappa ur den sirapsliknande oljan och värma upp den över köket till typ över hundra.... sen hälla i den i typ -25.

Det lät CRACK från blocket:hihi:död - bara o plinga bärgare

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Besinvärmare?
Då kan man värma både pilot och motor. :tummenupp
(Motorn via kylvätskan.)
Risken när man eldar under motorn är att man kan koksa oljan om man inte passar sig. :gnissla
Kul projekt btw!
Skall bli spännande att följa! :tummenupp

/e

manneman

Guest
Vaknade 03.30 av att jag frös så att jag skakade och fick klä på mig underställ plus hoodie.
Feber och hosta... :'(

Båda tonåringarna blev sjuka i förra veckan och är fortfarande inte krya, och som Yngve sa så är det snöstorm på det just nu.
Stormen skiter jag egentligen i men är jag inte frisk så går det faen inte åka hoj i åtskilliga minusgrader. :(

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
NEEEEEEEJ! Inte bli sjuk nu! Jag har ju beundrat i hemlighet och sett fram emot bilder och berättelser länge nu.

Har själv funderat på att göra något liknade, dock med rysk sidovagnshoj (fegt eller dumt?)
Tror dock det kommer ta minst 10 år innan det skulle bli av.

Hoppas du kryar på dig och kommer iväg!

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc

Häggis

Gubbe i övre tonåren 40+
Gick med
2 Oct 2010
Hoj
Monark med 1 gk (gubbkraft)
Fan, satt förväntansfullt och tittade igenom de nya inlägget på tråden igår kväll -äntligen kommer han iväg och producerar massor med bilder och skriftinfo. till oss soffpiloter som är för frusna för dylika företag men ändå kan hänga med på resan.
Du måste krya på dig, det är med all säkerhet många med mig som har sett fram emot detta och som hejar på dig i detta nu för du har naturligtvis bara en 12 timmar flunsa, max 24 sedan är det över så det är goda marginaler, helt säker på detta.

Lycka till nu och lägg in mycket info till oss frusna hojägarna som trots allt är lite avundsjuka på detta äventyr

manneman

Guest
Trycker i mig Kan-Jang, Voltaren och köper C vitamin nu på lunchen samt Resorb!
Gasolen blir inget problem i kylan eftersom vi inte tävlar utan bor varmt och ombonat, hojen står dock ute under kapell och Skandinaviens samlade erfarenheter lär infinna sig på träffen.

Jag kan ju trösta mig med att jag är långt ifrån galnast, förra året var det en Italienare som körde dit på en milt sagt överbelastad vespa...

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Va sumpigt om du skulle åka på infulensa - snacka om otur.

Fick köra skitdålig 50 mil en gång.

Skulle upp på en vårtur till Stockholm i mars/april en gång - +15 på dagarna och hälften på nätterna.
Goretex alväderställ me partykläder under - man va ju fan inte kittad för det som skulle inträffa

Halvägs blir ett snabbt dropp till nån minus:confused: - va fan:va-efter nån mil börjar det vara snö på biljävlarna man möter:3freak

Sen ligger lappmöglet där och det är hyfsat snöoväder i 25 mil med dm djup snö.

Ja helgen var minst sagt dåsig för min del och sjuk blev man - sen skulle man tebax.

Fick ju fan lunginflamation av att köra hem i minus 10-20 grader - snacka om totalt bakslag på våren.

Dröjde väl en månad innan man vart frisk:ätapiller

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Elstart i -20 kan bli spännande tror jag.

Detta kommer bli grymt att följa =D

Krya på dig =D

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Det finns en metod och snabbutlösa en sjukdom så den går över fort - har fått köra den några gånger.

Värme,vila och så är inte alltid rätt - då bryter skiten kanske inte ut helt och man är smårisig en längre tid.

Köp ett ett helrör sprit sen valfritt groggvirke, häll i dig den och stick ut och frys - länge.
Sen krypa in i alla täcken man har och invänta en feber som slår allt:D

Det går ganska fort när man puttat stenen över kanten med lite kroppsmisshandel

manneman

Guest
Tyvärr känns det inte som att jag kan chocka ut febern ur kroppen.

Kastade in handduken igår eftermiddag och satte mig på tåget hem till Skåne från Göteborg där jag jobbar, med feberyra och orkeslöshet så är det svårt att motivera en tripp av den här kalibern.

DSC_0240.JPG

Jag ställer in.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE