manneman
Guest
Lite låg aktivitet ute i Europa just nu och -44 enligt uppgift i Lycksele häromdagen, I Gullbrandsdal dit jag ska på Kristallrallyt har det legat runt -20 i ett par veckor nu men nu ser det ut att börja snitta -10 och jag kan ju säga att det stör ju inte jättemycket...
Det vart full aktivitet i helgen och Rills hjälpte mig att koppla om el och in med reläer av vilka jag nu har 4 totalt och topboxen får agera elcentral med option att koppla in 12 volts apparatur såsom luftkompressor, laddkabel till mobilen, laddkabel till GPSen etc
Det blir MYCKET kablar av så mycket eltillbehör!
Kläder har ju alltid varit ett dilemma så jag tänkte gå igenom vilka lager jag har på mig med början längst in, dock slipper ni frossa i bilder av den här 96 kilosknutten!
Med en dylik påklädnad så är 100 km/h i -30 grader inga problem. Med enbart styrmuffarna klarar du -10 i en timme utan problem men sen börjar det bli kallt om fingrarna, med handtagsvärmare vet jag ingen undre gräns om du kör med vindtäta skidhandskar.
Det är viktigare att grejorna är vindtäta än varma, värmen finns där om du slipper draget. Men att köra utan styrmuffar när det drar sig under nollan kan jag inte rekommendera utan säger att vill du åka längre än en timme så är det muffar på.
Kör man på vintern kan man inte ha image! Vinterhojar är åbäken, men varma och praktiska sådana!
Ingenting av din hud får vara blottat i vinden, glasögonen ska tejpas igen liksom hjälmventilation. Kör man med integralhjälm så måste man ha elvisir annars immar det igen och sen fryser visiret med noll sikt som följd.
Crosshjälm funkar bra men bullrar mer så hörselskydd är ett måste, man blir enormt trött av oljud och det är kylan man ska fokusera på, inte allt annat.
Göteborgstrippen ToR lärde mig att man har att göra nog med att hålla sig kvar på vägen om det blåser och bilister visar ännu mindre hänsyn än de gör på sommaren, för dem är du en idiot som kör hoj på vintern.
Hur som helst så brukar jag klara 10-15 mil sträckkörning i vinterväglag om det ska vara behagligt och då går jag in på en mack och värmer mig med kaffe. uppemot 25 mil utan stopp är dock hanterbart.
Lager:
1. Jag börjar med vindtäta kallingar och ett linne i Polyester samt ett par strumpor i Kashmir eller Mervinoull
2. Underställ, observera att tröjan har vindtät front.
3. Byxor och jacka avsedda för längdskidåkning. (Jackan är overkill)
4. Vindtät fleece, frugan har sytt om den och tagit bort luvan.
5. Lookwell Rivage Goretexställ med inbyggda skydd.
6. Crosshjälm och glasögon med stängd ventilation, vindtät balaklava och fleecebuff med front av neoprene och andningsventil samt hål för näsan. (håll koll på nästippen i kylan)
Värmesulor till stövlarna. Skidhandskar.
7. Kamik Greenbay 4 stövlar med reglerbar värme via relä i 2 värme grader, varmt respektive kokhett...
Värmejusteringsvred på tanken.
Hojen:
Värmehandtag med 2 lägen
Styrmuffar
Dustbusters
Eldyna
Steglöst justerbar fotvärme
USB för smartphone
Garmin Nüvi 500 GPS Sverige & Europa samt stigar. (Geo)
3 mm lastbilsdubb i mitten på däcken 23 mm endurodubb i kanterna som kompletteras med 13 mm KoldKutter skruvdubb bak och 19 mm fram vid inträde på vinterväg.
Givi topbox med 12 volts uttag i locket, 3 platser för ciggplugg och en USB
4 separata relä för den extra utrustningen.
Konstantström vid -14 grader 12,3-12,7 volt
Helsyntet 10-40 Biltema racing oil (funkar utmärkt)
10 liter extra E 85/Ethanol, 90% 98 oktan, 10% E85.
Täckt kylare.
Dewalt DS300 verktygslådor förstärkta med alu på insidan och försedda med kökshandtag på toppen för att surra på.
2 x 11 liter cykelväskor på tanken med regnställ i den ena och MC kapell i den andra, fyller syftet att skydda tanken vid vurpa samt att skydda knäna mot fartvinden.
Universal vindruta
Motorskyddsbågar
Väskställning i stål
Gasolkök 2,9 kW med tillhörande tuber att använda för att värma upp motorn.
Avfärd ifrån Helsingborg på torsdag förmiddag!
Det vart full aktivitet i helgen och Rills hjälpte mig att koppla om el och in med reläer av vilka jag nu har 4 totalt och topboxen får agera elcentral med option att koppla in 12 volts apparatur såsom luftkompressor, laddkabel till mobilen, laddkabel till GPSen etc
Det blir MYCKET kablar av så mycket eltillbehör!
Kläder har ju alltid varit ett dilemma så jag tänkte gå igenom vilka lager jag har på mig med början längst in, dock slipper ni frossa i bilder av den här 96 kilosknutten!
Med en dylik påklädnad så är 100 km/h i -30 grader inga problem. Med enbart styrmuffarna klarar du -10 i en timme utan problem men sen börjar det bli kallt om fingrarna, med handtagsvärmare vet jag ingen undre gräns om du kör med vindtäta skidhandskar.
Det är viktigare att grejorna är vindtäta än varma, värmen finns där om du slipper draget. Men att köra utan styrmuffar när det drar sig under nollan kan jag inte rekommendera utan säger att vill du åka längre än en timme så är det muffar på.
Kör man på vintern kan man inte ha image! Vinterhojar är åbäken, men varma och praktiska sådana!
Ingenting av din hud får vara blottat i vinden, glasögonen ska tejpas igen liksom hjälmventilation. Kör man med integralhjälm så måste man ha elvisir annars immar det igen och sen fryser visiret med noll sikt som följd.
Crosshjälm funkar bra men bullrar mer så hörselskydd är ett måste, man blir enormt trött av oljud och det är kylan man ska fokusera på, inte allt annat.
Göteborgstrippen ToR lärde mig att man har att göra nog med att hålla sig kvar på vägen om det blåser och bilister visar ännu mindre hänsyn än de gör på sommaren, för dem är du en idiot som kör hoj på vintern.
Hur som helst så brukar jag klara 10-15 mil sträckkörning i vinterväglag om det ska vara behagligt och då går jag in på en mack och värmer mig med kaffe. uppemot 25 mil utan stopp är dock hanterbart.
Lager:
1. Jag börjar med vindtäta kallingar och ett linne i Polyester samt ett par strumpor i Kashmir eller Mervinoull
2. Underställ, observera att tröjan har vindtät front.
3. Byxor och jacka avsedda för längdskidåkning. (Jackan är overkill)
4. Vindtät fleece, frugan har sytt om den och tagit bort luvan.
5. Lookwell Rivage Goretexställ med inbyggda skydd.
6. Crosshjälm och glasögon med stängd ventilation, vindtät balaklava och fleecebuff med front av neoprene och andningsventil samt hål för näsan. (håll koll på nästippen i kylan)
Värmesulor till stövlarna. Skidhandskar.
7. Kamik Greenbay 4 stövlar med reglerbar värme via relä i 2 värme grader, varmt respektive kokhett...
Värmejusteringsvred på tanken.
Hojen:
Värmehandtag med 2 lägen
Styrmuffar
Dustbusters
Eldyna
Steglöst justerbar fotvärme
USB för smartphone
Garmin Nüvi 500 GPS Sverige & Europa samt stigar. (Geo)
3 mm lastbilsdubb i mitten på däcken 23 mm endurodubb i kanterna som kompletteras med 13 mm KoldKutter skruvdubb bak och 19 mm fram vid inträde på vinterväg.
Givi topbox med 12 volts uttag i locket, 3 platser för ciggplugg och en USB
4 separata relä för den extra utrustningen.
Konstantström vid -14 grader 12,3-12,7 volt
Helsyntet 10-40 Biltema racing oil (funkar utmärkt)
10 liter extra E 85/Ethanol, 90% 98 oktan, 10% E85.
Täckt kylare.
Dewalt DS300 verktygslådor förstärkta med alu på insidan och försedda med kökshandtag på toppen för att surra på.
2 x 11 liter cykelväskor på tanken med regnställ i den ena och MC kapell i den andra, fyller syftet att skydda tanken vid vurpa samt att skydda knäna mot fartvinden.
Universal vindruta
Motorskyddsbågar
Väskställning i stål
Gasolkök 2,9 kW med tillhörande tuber att använda för att värma upp motorn.
Avfärd ifrån Helsingborg på torsdag förmiddag!
Last edited: