Ännu en "ZX12R eller Hayabusa" tråd...

Ebbek

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Timrå
Hoj
BUSE 1300 - 99
Det spelar nog ingen roll vilken du tar
jag har provat båda & jag hade svårt att välja
det vart busen för mig jag tycker att den passa mig bäst
så det är bara att prova dig fram
jag tycker att bägge är grym :yoparty
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Ja är det en sporthoj du vill ha så köp en sån. Är det sport-touring du vill ha så köp en busa eller nåt annat lok.
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
HanneZ skrev:
2436813 Ja är det en sporthoj du vill ha så köp en sån. Är det sport-touring du vill ha så köp en busa eller nåt annat lok.

Jaha?:va
 

mikael n

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Varberg
Hoj
VTR SP1 GSXR1000 K6
Original Busa mot Original Tolva, vinner Kawan 7 av 10 race på strippen.
Sen att Busan är vanligare i dessa sammanhang beror kanske på att den är mer "trimvänlig" eller vanligare på marknaden helt enkelt.
När det gäller Busa vs. ZZR1400 så är Busan inte i närheten på en enda punkt när det gäller prestanda. Bara att inse fakta.

:tummenupp
 

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Centralt
Hoj
Hayabusa 2008
mikael n skrev:
2437405 Original Busa mot Original Tolva, vinner Kawan 7 av 10 race på strippen.
Sen att Busan är vanligare i dessa sammanhang beror kanske på att den är mer "trimvänlig" eller vanligare på marknaden helt enkelt.
När det gäller Busa vs. ZZR1400 så är Busan inte i närheten på en enda punkt när det gäller prestanda. Bara att inse fakta.

:tummenupp

Hur många Busor har du slaktat med 1400:an när du skriver "När det gäller Busa vs. ZZR1400 så är Busan inte i närheten på en enda punkt när det gäller prestanda." - Jag har då inte sett ens en ZZR 1400 i verkligheten på vägen endast i affären - varför är det inte fler som köper dessa monstermaskiner isf :rolleyes: .//R
 
Last edited:

rossi4

ride like a devil feel like a GOD!!!
Gick med
9 Apr 2005
Ort
jönköping
Hoj
yamaha r1 05
suzuki01 skrev:
2433702 Har aldrig kört en zx12 så något gott råd kan jag inte ge dig. Det enda jag kan säga är att jag är supernöjd med busan. Den har allt jag vill ha, vridet är enormt. :yoparty

Dessutom så är vi ett härligt gäng busagrabbar som träffas regelbundet här i sthlm, brukar bli en sväng på onsdagar och ev. söndagar.


men går den bra på kurviga vägar me?? menar att den e ju så fet så går det lägga ner nått då??:tungan
 

SJÖSSE

Inte bara vi som tar av oss "skinnet"!!!
Gick med
3 May 2005
Ort
Lilla London, söder om Peking
Hoj
ZX12R -00, RÖD,FIN & SNABB
Detta kanske har spårat ut lite vad det gäller prestanda. När allt kommer till kritan så ska du väl ha hojen för att köra med på vägen, vad jag har förstått ska du inte köra aktivt på strippen eller?
Personligen så skiter jag i vilken som går 5 km/h fortare än den andra i toppfart, i vardagligt användande spelar det liksom ingen roll, för jag har aldrig legat & nött på en ovalbana.
Tycker båda för mycket respekt med sig då det är kraftfulla maskiner.
Vad jag vet så är inte 12'ans motor mer "rasbenägen" än Busan's.

Även om jag är partisk så vidhåller jag, köp den som känns bäst för just dig!:tummenupp
 

rossi4

ride like a devil feel like a GOD!!!
Gick med
9 Apr 2005
Ort
jönköping
Hoj
yamaha r1 05
fast zx12ren är ju fan så mkt snyggare

fast dom klassas som touring hojar haha

:yoparty
rossi4 skrev:
2437596 fast zx12ren är ju fan så mkt snyggare

fast dom klassas som touring hojar haha
:tummenupp
 
Last edited:

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Centralt
Hoj
Hayabusa 2008
rossi4 skrev:
2437596 fast zx12ren är ju fan så mkt snyggare

fast dom klassas som touring hojar haha

:yoparty :tummenupp

Inte enligt Kawasaki själva - där går de under namnet Supersport | Ninja men du kanske menade bland dom som köper/kör hojarna?//R
 

mikael n

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Varberg
Hoj
VTR SP1 GSXR1000 K6
rocketer skrev:
2437563 Hur många Busor har du slaktat med 1400:an när du skriver "När det gäller Busa vs. ZZR1400 så är Busan inte i närheten på en enda punkt när det gäller prestanda." - Jag har då inte sett ens en ZZR 1400 i verkligheten på vägen endast i affären - varför är det inte fler som köper dessa monstermaskiner isf :rolleyes: .//R

Jag har inte slaktat en enda Busa med en ZZR, men däremot har jag provkört båda.
Gör du det också, så kanske du håller med mig.

.
 

suzuki01

suzuki01
Gick med
19 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K1
Tror som dom flesta att det inte är så jättestor skillnad mellan ZX12 och en busa.
Men man kanske ska ta in andra aspekter i köpet, såsom stylingtillval( finns en uppsjö till Hayabusan ), träffar med "likasinnade" www.hayabusa-sthlm.se , försäkringskostnader ( jag betalar 2800 kr på Folksam, då många 99:eek:r är reggade som 72 kw :) ), bensinförbrukning ( busan går väldigt snålt ) etc.
// J
 

Svemack

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
Kawa
Hu, tydligt att busaägarna känner sig hotade... men lugn suzuki kommer säkert att kontra med en uppdaterad busa snart. konkurrens ger utveckling!

Faktum är att zzr:en slår busan. enligt de tester jag läst (cycle world usa, motorcyclist usa, bike england och bike sverige) så vinner kawan klart över busan. enligt cycle world gör kawan 0-100 på 2,5 sek och över 300 i fart utan spärr (obs inte trimmad, alltså original utan elektronisk spärr). på busan behövs ingen spärr eftersom den inte gör 300 i original.

zzr:en är suverän, slår lätt daytona (som jag också kör) även på kurviga vägar. på banan är det dock daytonan som gäller.
 

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Centralt
Hoj
Hayabusa 2008
Svemack skrev:
2438362 Hu, tydligt att busaägarna känner sig hotade... men lugn suzuki kommer säkert att kontra med en uppdaterad busa snart. konkurrens ger utveckling!

Faktum är att zzr:en slår busan. enligt de tester jag läst (cycle world usa, motorcyclist usa, bike england och bike sverige) så vinner kawan klart över busan. enligt cycle world gör kawan 0-100 på 2,5 sek och över 300 i fart utan spärr (obs inte trimmad, alltså original utan elektronisk spärr). på busan behövs ingen spärr eftersom den inte gör 300 i original.

zzr:en är suverän, slår lätt daytona (som jag också kör) även på kurviga vägar. på banan är det dock daytonan som gäller.


Koppar ovanifrån "på busan behövs ingen spärr eftersom den inte gör 300 i original." Skämtar du :rolleyes:

Alla vet att Busan gör 300 + original - kom 99 och var den första standard hoj som orkade över 300 sträcket = riktig fart och går inte sämre idag om man plockar spärren från 01 - 06 årsmodellerna - 99 och 00 hade ingen spärr om jag fattat det rätt. Dock så ser det ut som 1400:an inte orkar med mer än 303 ynka 4 km/h till utan spärr. Allt tyder på att Kawan inte levererar :tungan .//R
 

Svemack

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
Kawa
Det där var ju bara ett reklamtick från suzukis sida. Inget seriöst test har fått en originalbusa att gå i 300 verklig fart. du citerar ju själv ett seriöst test ovan.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Jag har länge varit lite smygkär i tolvan, särskilt efter provturen på en kompis trimmade dito. Den gick klart värre än min busa. Roligare motorkarraktär och coolare ljud, men det brukar väl kawa oftast ha?
Bromsarna var bättre än min busa, men den kändes betydligt mer trögsvängd, dessutom var det jobbig värmeutveckling från motor och avgasystem för benen.
Busan är enligt mitt tycke en klart bättre motorcykel med ett modernare chassie bland annat, men tolvan har bättre klipp i bromsarna och lite mer karraktär på motorn, men att äga är nog en busa roligare tror jag.
Jag hade retat mig på värmeutveckling och trögstyrdheten på tolvan, busan är inte lika smidig som en ny R1.a, men känns iallafall som en sporthoj i kurvorna.
 

TurboBuser

NR Racing
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Med GixxerLady
Hoj
Buse-07 Fullvuxen med 313 rwhp!
Svemack skrev:
2438426 Det där var ju bara ett reklamtick från suzukis sida. Inget seriöst test har fått en originalbusa att gå i 300 verklig fart. du citerar ju själv ett seriöst test ovan.


Så Guiness rekord på 317Km/h är inte ett seriöst test alltså....

Hastighetsspärren går i vid 10 000rpm på 6:an knappt 300 knutar.

Har vridit ur nästan 11000rpm utan spärr med min iallafall...
 

Svemack

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
Kawa
Sluta gnälla. Det är bara å slanta upp, 143900:- kostar världens snabbaste serieproducerade hoj. :tummenupp

Varför köpa något som är sämre än det bästa? :tungan
 

TurboBuser

NR Racing
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Med GixxerLady
Hoj
Buse-07 Fullvuxen med 313 rwhp!
Svemack skrev:
2438624 Sluta gnälla. Det är bara å slanta upp, 143900:- kostar världens snabbaste serieproducerade hoj. :tummenupp

Varför köpa något som är sämre än det bästa? :tungan



Nä, det finns bara ett sätt att ta reda på vilken som är snabbast!

Vi tar Hallands åsen UTFÖR o den av oss två som överlever har förlorat:crash :lol :lol:tummenupp

:hojraket
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top