Är alla som har hoj stenrika?

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Har haft hoj i 4 år och studerat hela tiden.

Blev fullt studielån, jobb hela sommaren, extrajobb, billig bil, billig lägenhet, pubbesök mycket sällan och så självklart en hoj som är billig att försäkra.

EDIT: Glömde, självklart sköter man service och reparationer själv.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Visst har jag snälla föräldrar som hjälpt mig mkt men knappast är jag född med guldsked i munnen.
Min föräldrar bestämde sig tidigt att om jag vill ha nåt så får jag känna ihop det själv. De har inte varit delaktiga i någon av mina hojar, fick t.o.m dela ut reklam för att ha råd att trimma moppen!!!!!!!

Grejer till fotboll och hockey gick att sponsra sig till men till hoj så var det stopp!! :mattias

Fast nu när man har unge så hinner man inte köra hoj! :rolleyes:

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Ge fan i att slösa helt enkelt! :tungan

Till att börja med jag är absolut inte född med guldsked i munnen!!
Min första och enda mountainbike fick jag köpa själv. Mitt nintendo 8bit fick jag snällt punga ut från egen ihop sparade lilla plånka. osv. mm. etc...

Själv så äter jag sällan ute.

Går sällan ut på krogen och om jag gör det så köper jag oftas bara ett par drinkar/öl.

Köper otroligt sällan märkekläder(gäller även skinnställ osv)!

Åker och "storhandlar" 1 gång i månaden.

Prenumerar på 0 st tidningar.

Har ej onnödigt många tv-kanaler. (hade jag fått bestämma antalet kanaler hemma så hade det inte blivit några alls, men man är toffel så):rolleyes:

Reservdelar på MC/bilen söker man flitigt efter bästa pris.

Servar bil och mc själv.

Släcker lyset så fort det inte behöver vara på.

Listan kan bli hur lång som helst över saker man spara på! :tummenupp

Sanna-Lkpg

Uppdaterad
Gick med
11 Aug 2006
Hoj
CBR600FS
Money skrev:
2473060 nää ja tycker inte du är svin för d. du vet vad du gör och vad du ger dig in på. samma sak gäller för brudarna. oftast försöker brudar åsna snubbar men sen i slutändan bli åsnade själva. så jävla roligt o patetiskt! därför man ska jobba för det man vill ha och tjäna sina egna cash. då vet man att man gjort rätt för sig! :tummenupp

Så där ja ! Back on track igen ! :D

Måste ge lite cred. för att du verkligen fått till en tråd med fart på !
Här står ju inläggen som spön i backen ! :)

Folköl

Åt 25 ostron och drack en hel pomac
Gick med
2 Jun 2005
Hoj
Husa 650-05
Jag slet som ett svin i plugget, planerade min framtid och det resulterade i det toppjobb jag har nu. Som man bäddar får man ligga, lyder ju ett gammalt ordspråk.

Att fråga om råd och tips angående utbildning, jobb mm tycker jag definitivt man ska göra, speciellt när man är ung. Att klaga på andra för att de har det bättre (om de nu har slitit för det) eller åka snålskjuts på andra tycker jag inte rockar nämnvärt.

Frågan är vad man vill! Slita hund för att sen köpa en R1:a, eller glo på Tv och sluta med en trasig Zundapp?

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Jag fattar inte att jag har råd med hoj, som det ser ut nu pluggar jag utan att få CSN (ska förhoppningsvis få det efter jul). Man festar i genomsnitt 2-3 gånger i veckan och kör bankörning minst en gång i veckan.
Har skaffat mig en Gsxr 1000 06:a som jag har byggt om till banhoj samt skaffat mig en racebuss.
Jag får inga pengar hemifrån utan har bara de pengar man fick ihop under sommarn.
jaja........ man får väl sen hur länge det här kommer att gå.....

Så trådskaparn du kan nog få råd med en hoj.....kanske inte den bästa till att börja med men ändå en hoj så du får åka lite.....Sen efter ett tag när du har råd skaffar du din R1:a.
/Fredrik

Ps kan säga att en R1:a är en bra hoj att utvecklas på det var det iaf för mig, jag hade en som första hoj. ds

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Money skrev:
2472625 ...text...

Tar du ett lån för att inhandla en R6:a (en 00:a ligger väl runt 45 kkr, eller?) så borde det väl kosta runt tusingen i månaden utslaget på fem år och sen försäkringen på det. Bor du hemma och jobbar, säg, halvtid borde du ju ha 4000 ut och då har du råd att ha hoj. Äta ute när du jobbar? Nix. Kläder? Ja, det kan du köpa när du får bonus. Serva hojen? Det finns jäkligt mycket kunnigt folk i Malmö som lätt fixar sånt. Mobil? Kontantkort, låt folk ringa till dig.

Vill du ha nåt som är billigare i försäkring, låter fränare och är snyggare, köp min Mille... :hihi

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
R1 , R6 , du vill ha något brutalt med andra ord ?

Något som ligger en bra bit över din förmåga som nybliven förare ?

Tja , det vill vi väl alla , men ändå.

Ska du skada dig , köp en yamaha RD 350 ypvs , 83 och framåt. Går helt oprovocerat upp på gas på de första växlarna , dubbla skivor fram , och väger ungefär lika mycket som en halvfull brevlåda.
Skämmer absolut inte ut sig på en bandag , och hänger med betydligt nyare hojar.
Bäst av allt , kostar under 10 tusen i inköp , och 1300 om året i helförsäkring.

Utslaget på ett år blir detta ungefär 1000 kr per månad.
Avbetalt och klart.
Har du råd med det ?

Är isf en bra början.

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
RSV1000R
WebGringo skrev:
2473203 R1 , R6 , du vill ha något brutalt med andra ord ?

Något som ligger en bra bit över din förmåga som nybliven förare ?
Inget ont om rd, har själv vuxit upp bakom fassan på en sådan så jag vet vad det är för maskin, men att säga att en r6 är förmycket för en nybörjare tycker jag nog inte är sant då jag själv har övningskört på min hela sommaren och kör på den nu så fort tillfälle ges. Körkort 29 augusti, ingen marksyning än, man måste bara använda skallen ibland och det klarar de flesta av.

Mackan

LÄNGTAR EFTER GOTLAND
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Kawasaki ultra 250X / Warrior -03
payd an done honey it´s all done ,,im rich as a muddafakka !

da_loof

Sjukskriven
Gick med
10 Oct 2005
Hoj
-Z1-900 CaféRacer -GPZ750??? Chopper -Z1000 RaceObjekt -MBX125 Leksak -GT125 Bymoppe/cafe projekt...
Min lösning :D
Kör alldeles för fort, bli av med lappen. Fixxa till 15års moppen och åk på jobbet med i sex månader. Haft samma försäkringskostnad på moppen på 6 månader som bilen kostar på en månad. Och bränsle kostnaden är nog inte äns två-tre veckor med bil...
Sen har jag jobbat 167%hela sommaren, massa nätter, helger och OB
Utan lån har jag denna sommar lyckats skaffa ett härrejösses avgassystem:yoparty , lustgas och en massa andra godisbitar till hojen. Sen har de blivit en vinter bil med V8 och 4wd och en bus bil med 300 turbo hästar och 4wd.
Förvisso har semestern blivit rätt tråkig, men har massa leksaker tills den dan då jag får tillbaka lappen (5dec:tomten ), kan inte annat än tacka för mitt indragna kort.
Jo, sen har jag anständiga boende kostnader, ca 2600kr hyra och 400spänn för bredband och telefon.

Suzuka mannen

this is what life`s all about
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
repsol 1000 rr 05:
det e ju en prioritering man får göra.... men hojjen går ju först=) sen kan man diskutera t. ex ny frys=) tjänat ihop till hojjen har jag gjort hade redan min första, en corona när jag gick sista året på gymnasiet..
mvh rickard

Last edited:

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
xyx skrev:
2472727 Du har svarat på din egen fråga.

Det där med kräsenheten; det funkar helt enkelt inte att du väljer en R1a som första hoj i din ålder om du vill betala rimliga pengar.

Det finns andra, och i min mening, bättre val.

Gör det :arsele

Låt tjejen köpa en R1:a om hon verkligen vill ha en!
Min första hoj var en R1 99:a.
Varför betala massa pengar för en hoj man inte känner sig hundra %-ig med.

Mitt råd är köp det du drömmer om, då är det också roligare att betala när man har det man verkligen vill ha, blir bara dyrt att hålla på att byta!
Köp med en gång det man vill ha så spar man i längden ;)
Sedan är tjejförsäkringar bättre.. PM:a mig så skall du få reda på ett billigt försäkrginsbolag som inte många känner till.
Jag betalar själv 13.100 för Hel/Hel på en R1:a -06

Jag vill bara ge ett tips, kör lugnt!
Dem som säger att det finns bättre val, de drömmer bara själva om att ha råd till en R1:a :tungan

Crazy Frog

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX-R 1100 -90
Mycket hoj för pengarna

A: Köp en hoj med huvut.
En Muskelmaskin från tidigt 80-tal ex GSX750/1100 för 15-19 kkr
En tidig sporthoj. GSX-R 750/1100 av första årgångarna för obetydlig mer.
(Sålde min fina GSX-R 1986 för 22 000)
Äldre än 20 år försäkrar du hos Bilsport och MC för under 1400 kr per år hel/hel.
Summa 22 kkr inköp + 1400 kr/år försäkring

B: Låt banken äga hojen. Räkna månadskostnad på lån (amortering + ränta)
Köp en hoj där märkesklubben har specialförsäkring.

C: Köp en RD 350 LC. För 8000 kr och kör på bakhjulet.

Oavsett hojtyp: Se till att meka själv. Slippa betala 5 000 kr i service.
Istället köper jag olja + filter hos Lelles för 400 kr.
En omgång stift för 140 kr

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Hoj
Ducati S2R1000
Äsch ta ett lån.

Spara och lägga pengar på hög är överreklamerat.

Du kan ju bli överkörd av en buss i morron, då har du ingen nytta av ditt sparkonto precis.

(ja, nu ökar du visserligen den risken med 200% genom att skaffa MC men ändå...) :tummenupp

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
SirWankalot skrev:
2473300 Äsch ta ett lån.

Spara och lägga pengar på hög är överreklamerat.
:tummenupp

Helt klart!
Pengar i papperslappar gör ingen glad, leksaker för pengarna gör en gladare :yoparty

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Försäkring

Köp en Hoda Fireblade -04 nästa år (om du nu vill lägga så mycket, annars går det bra med en -00 och uppåt.
Ta Hondas märkesförsäkring och du betalar 3500 under säsongen för en halvförsäkring. Skensälj sen hojen till farsan eller nån så slipper du försäkringskostnader på vinterhalvåret.

OBS: ramla inte och få inte hojen stulen självrisk är 25 000 kr

Kommentarer!!!

peterpb1

peter
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
sm 690 -07
Money skrev:
2472625 Tjena alla mc ägare!

Jag undrar lite hur ni har råd med era hojjar? Som alla vet är det ingen billig hobby att varken äga eller köra mc. Att ta mc kort är inte så farligt men själva ägandet är ju rena rama rånet!

Håller på med mitt mc kort nu och så fort det är avklarat så är det dax att inhandla en ny älskling. Och eftersom man är kräsen och vill ha det bästa så är det oftast inte det billigaste, så klart.
Är alla mc ägare stenrika, födda med guldsked i mun eller ni bara skiter i försäkringar och grejer (vilket ja inte tror)?
Här måste finnas massa med folk i min ålder, samt yngre, som inte har världens bästa jobb med världens fetaste lön. Så hur finansierar ni er själva?
Jag jobbar i butik och tjänar inte storkovan så jag är lite fundersam hur jag ska klara hela grejen. Men ja vill och tänker fortsätta min nyvalda hobby, även om jag kommer få leva på nudlar och ketchup resten av livet. Lär ju hålla formen åtminstånde. :D

Så avslöja era små hemligheter och berätta hur ni gör.:tummenupp

Hoppas ni har en skön kväll!:hojsmilie
:tuttar

se till att fylla 30 fort. skaffa en 600 istället, funkar lika bra

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024