Är alla som har hoj stenrika?

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Prioriteringar som många sagt, mina stålingar går mest till hojen och bilen!

Hoj
Försäkring 2500:-/mån sommar
Bensin 500-1000:- mån sommar
Service en lr två ggr 2500-5000:-
Övrigt 5000:-
En uppsättning däck 2500:-

Bil


Försäkring 500:- mån
Bensin 1000-2000:- mån
Service en lr två ggr 1100-3000:-
Övrigt 5000:-
En uppsättning däck 4000:-

Usch det här var jobbigt, resten av pengarna går åt till att supa, räkningar och tjejer :D

Har ett fjuttigt lån, ganska trashigt boende men med dyr elektronik, handlar kläder 4ggr år kanske...
 

Andre_A

Punisher
Gick med
7 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
HP4 Comp -13 + R1200GS -13 + CRF 450 X -09
Money skrev:
2472625 Tjena alla mc ägare!

Jag undrar lite hur ni har råd med era hojjar? Som alla vet är det ingen billig hobby att varken äga eller köra mc. Att ta mc kort är inte så farligt men själva ägandet är ju rena rama rånet!

Håller på med mitt mc kort nu och så fort det är avklarat så är det dax att inhandla en ny älskling. Och eftersom man är kräsen och vill ha det bästa så är det oftast inte det billigaste, så klart.
Är alla mc ägare stenrika, födda med guldsked i mun eller ni bara skiter i försäkringar och grejer (vilket ja inte tror)?
Här måste finnas massa med folk i min ålder, samt yngre, som inte har världens bästa jobb med världens fetaste lön. Så hur finansierar ni er själva?
Jag jobbar i butik och tjänar inte storkovan så jag är lite fundersam hur jag ska klara hela grejen. Men ja vill och tänker fortsätta min nyvalda hobby, även om jag kommer få leva på nudlar och ketchup resten av livet. Lär ju hålla formen åtminstånde. :D

Så avslöja era små hemligheter och berätta hur ni gör.:tummenupp

Hoppas ni har en skön kväll!:hojsmilie
:tuttar


Jag tjänar mellan 35 och 40 000 i månaden på min firma.
Så jag kan köpa och köra precis vilken hoj jag vill.
 

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Åbo
Hoj
PruttHoj
Själv bor jag i finland och tycker det är jätte lustigt att du ska köpa en r1 som första hoj och sitter och funderar på hur du ska ha råd med hojjen. Får jag skratta högt? En sån hoj kostar här ca. 100 000 kr då årsmodell -98 körd vem vet hur mycket! Försäkring på den, vill du veta, knappast! Tog körkort när jag var 16 och det fick jag faktist av morsan och farsan för att det var det ända jag har önskat mig i hela mitt liv men resten fick man pröjsa själv.


Började med en Rgf 125 som jag gav ca 20 000kr för som jag jobbade ihop när jag var 14, 15 och sen lite än när man var 16. Förra sommaren hade jag inte den längre och kände att jag vill ha en större hoj nästa sommar eftersom jag fick rättigheten att köra 25 kw, jag sattsade på en RGV 250k(kan rekomendera dom varmt).

Jag gick andra året på fordon och när sista dagen var över åkte jag iväg till jobbet när alla andra åkte och hade en jävla party! Jobbade 16-18 timmar om dagen hela förra sommaren och tro mig köpte en korv om dagen som jag åt. Hur många timmar i veckan jobbar du? Jag var uppe i över 120 timmar i veckan, hade ingen bil, ingen hoj, en dator som brann upp och ni snackar om att spara in på kläder, man köper nya när det inte finns mera tyg som det kan gå hål i! Köpte man ett par jeans på hela sommaren som kostade ca 20 euro är det ju inte hela världen! 20 euro ca 200 kr. Jag fick 8 euro i timmen, ni kan räckna hur mycket jag fick om dagen, ingen höjdar lön om man jobbat 8 timmar så jag visste att det blir ingen hoj om jag inte ligger i lite. Sen det där med att festa. Hur många gånger går ni ut i månaden? Jag går inte en ända! Dricker man alkohol så kostar det kosing. Dricker max 2 gånger om året.

Väl när skolan började och jag hade haft semester i en vecka :Rockbanan på en hel sommar(var ner till swedenrockfestival:yoparty och hälsade sedan på kusin och kollade runt hemma i uppsala). Jag tror det var i oktober förra året som jag sen hade ledigt en vecka från skolan av nån konstig anledning och åkte ända till gbg från finland för att hämta hem min första stora hoj. Har läst i många trådar hur mycke folk det finns som tycker att det är jobbigt att åka 40 mil för att kolla på en hoj, jag åkte ju bara 120 + båt ;).

Rgv:n jag köpte kostade 15 000 kr... den hade jag råd med, men var lyckligast i hela världen för den stunden jag fick den. Tyckte det var värt allt slitande när jag hade den hemma på gården. Nu vill jag inte äns skriva ner hur mycket jag var igenom för att få en register bricka till den cykeln för att det råkade sig så att den rgv:n var av modell VJ22A och i finland fick man inte regga in sånna, gissa hur man kände sig :argpådato . Jag fick brickan förde 9 månader efter allt bråk om hur stor skillnad det var på VJ22A och Vj22B, hahahahah. Nu har jag rättså bra planer att flytta till sverige :) .

Åå fyfan så jag skrev :tungan undra hur du ska ha råd med en hoj som kostar 45k när du köper skjortor för 200 i veckan och festar flera gånger i veckan. Edit: Glömde att skriva då var jag verkligen nere på bottnet hur man kan ligga till med pengar. Nu är jag färdig från skolan och har ett annat jobb och allt går mycket bättre för mig men har inte förde råd med någon hoj, sålde min Gsxr 750 -93 till vinter för man har inte råd att ha en hoj stå och kosta när man inte kan ha nån nytta/nöje av den.

Lifes a bitch :pannkyss
 
Last edited:

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Borlänge
Hoj
R1
Halvkasst betalt. Skaffade en hoj som är billig att äga istället. Betalar runt 250:- månaden på en zx6r halvförsäkring påställt.
 

rollex

Guest
Har aldrig varit fattig... Vet inte riktigt hur det känns ? men,men,,, Har man inga pengar, så är det väl att spara. Liten vink, "starta firma":tummenupp
 

offe

offe
Gick med
2 Jul 2006
Ort
hedemora
Hoj
thundercat
tagit lån, jobbar övertid, köper inget onödigt
köpte en 600 som var lite billigare i inköp och försökring
 
Last edited:

zeetX

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1
Man har inte råd....letar sig fördärvad efter billig hoj och kör varannat år med den - så illa är det om man ska följa lagar och regler och vara fullförsäkrad.
Man är fullförsäkrad för att det kostar för mycket om olyckan skulle vara framme och det blir skrot av alltihop - bara inhandla nya kåpor är rena rånet. Man undrar ibland hur en ny sporthoj kan kosta 130 - 140 tusenlappar och när man tittar på reservdelspriserna så är det en helt annan prislapp.....kan det vara så att det saltas en del på dessa priser??
Så i år har jag kört - 2007 får den stå.
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Money skrev:
2472625 Tjena alla mc ägare!

Jag undrar lite hur ni har råd med era hojjar? Som alla vet är det ingen billig hobby att varken äga eller köra mc. Att ta mc kort är inte så farligt men själva ägandet är ju rena rama rånet!

Håller på med mitt mc kort nu och så fort det är avklarat så är det dax att inhandla en ny älskling. Och eftersom man är kräsen och vill ha det bästa så är det oftast inte det billigaste, så klart.
Är alla mc ägare stenrika, födda med guldsked i mun eller ni bara skiter i försäkringar och grejer (vilket ja inte tror)?
Här måste finnas massa med folk i min ålder, samt yngre, som inte har världens bästa jobb med världens fetaste lön. Så hur finansierar ni er själva?
Jag jobbar i butik och tjänar inte storkovan så jag är lite fundersam hur jag ska klara hela grejen. Men ja vill och tänker fortsätta min nyvalda hobby, även om jag kommer få leva på nudlar och ketchup resten av livet. Lär ju hålla formen åtminstånde. :D

Så avslöja era små hemligheter och berätta hur ni gör.:tummenupp

Hoppas ni har en skön kväll!:hojsmilie
:tuttar

Som så många redan sagt...Se över hojalternativet.

Jag valde själv bort de nya fina R literhojarna för att försäkringen skenade i väg, tyckte inte att det var värt det & jag har iaf haft hojkort i 16 år.

Nuvarande hoj kostar ca en 1/4 del av tex en R1 för mig :tummenupp
 

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati S2R1000
Anderzzon skrev:
2473330
Har ett fjuttigt lån, ganska trashigt boende men med dyr elektronik, handlar kläder 4ggr år kanske...

Hahaha, hade aldrig gissat att du var kille.

Som hemma hos mig helt enkelt, fast jag köper nog kläder 2 ggr per år.
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Fan vad alla skryter om höga löner!
Jag har ingen bra lön, 21-22.000 / mån Brutto!

Äger:

* R1-06
* V70 AWD -01
* Pioneer Plasma PDP 506 XDE 50"
* Hund
* Apple Macbooko Pro + 23" Cinema skärm
* Fint hem, Skinnsoffa dyra möbler
* 300 Original DVD filmer
* Harman/Kardon DVD 47 HDMI
* Harman/Kardon AVR 630
* Canton Högtalare
mm.mm.mm

Och inte fan är jag höginkomsttagare!!!
Man kan leva bra ändå..

Lösningen ??

SAMBO :yoparty
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Ser inte problemet. Köp R1an, teckna trafik och om du överlever första säsongen så säljer du den på hösten. Värdeminskningen är knappast större än försäkringskostnaden över sommaren.
Överlever du inte är problemet löst.

Eller köp en ER6 !

//P
 

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
Froven skrev:
2473509 Ser inte problemet. Köp R1an, teckna trafik och om du överlever första säsongen så säljer du den på hösten.
//P

Jag fattar inte att ni vågar köra med endast trafik. Stjäls det inga hojar där ni bor eller?? Fick min hoj stulen ur låst och larmad lokal...

Sen om hur man har råd?
Ja man får se till att leva "ekonomiskt". Köpte ingen hoj medans jag pluggade för jag tyckte mig inte ha råd (tog 0kr i studielån). Mitt råd är att se till att bygga upp en "stabil" ekonomi innan du skaffar dig massa dyra utgifter annars kommer du aldrig att kunna spara ihop några pengar.

EDIT: Ja, jag vet att det var ett skittråkigt råd...
 
Last edited:

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
"Och eftersom man är kräsen och vill ha det bästa så är det oftast inte det billigaste, så klart."

Det e väl inte så många andra saker man har det bästa av? Bästa bilen? Bästa boendet? Bästa hembion osv

Även om jag tjänar hyfsat så ville inte jag ge upp allt annat, vill kunna festa, vill inte jobba ihjäl mig osv osv osv Så då får man kompromissa, ingen svindyr hoj med svindyr försäkring tex. (Sen kompenserade jag iofs det med att skaffa flera hojjar men det är en annan femma :) )

Köp en hyfsad hoj med en hyfsad försäkring för utgifterna slutar inte sen...garageplats, däck, service ... ... ...

Lycka till! :)
 

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
Money skrev:
2472780 jag tänker inte säga vad jag har för budget för då blir jag utskrattad. jag har ingen budget, har inte ens råd med det. mitt liv har varit som en bergodalbana o inte förräns nu det börjar stadga sig. så när det gäller pengar så håller jag på och jobba mig upp men d e inte lätt. och har jag inte råd med mc så får jag vänta med att köpa en, men kortet tänker jag ha, utan tvekan.
jag vägrar ta lån, orkar inte med såna grejer. så jag får slita häcken av mig och spara tills jag har råd. jag tror inte månadsutgiften är den tuffa för mig utan den här engångs summan att köpa hojen.


Eftersom du bor i Malmö så titta på hojar i Tyskland på nätet. Då kan du få en som är några årsmodeller nyare än i sverige för samma summa.

Själv håller jag på att ta mitt kort och varje gång man öppnar plånboken så ser man hur pengarna får vingar och flyger bort :rolleyes: :rolleyes:

Men välj en hoj som du har råd att försäkra och "jobba" dig uppåt tills du har den du vill.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top