Är alla som har hoj stenrika?

taliz

Neighbourhood terrorist
Gick med
24 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Monstruös ER6
Money skrev:
2484405 vad ska ja börja med moppe kanske???
du kan ju vara så snäll o berätta för mig vad jag ska välja i så fall. för jag känner mig sjlv lite bättre än vad du gör så ja hade inte haft speciellt roligt med något annat som jag INTE vill ha. så.....varför kör du hoj?????:confused:

vad är det för skillnad mellan en honda cbr 750 el en yamaha r6? för dem flesta rekomenderar just en cbr 750, och eftersom jag är nybörjare kan ju du vara snälla o förklara skillnaden.:va

Jag kör hoj för att det är roligt, inte för att posera med fetaste plastraketen.
Antar att du menar CB750, som är mer eller mindre default körskolehoj eftersom den är väldigt lättkörd. Snäll men tråkig helt enkelt.
R6 är ju något helt annat, inte precis mkt slöare än en R1 under 200kmh..
Skulle nog rekommendera något där emellan..
Som sagt, PROVKÖR måååånga olika hojar när du väl har kort så hittar
du säkert något vettigt att börja med. ;-)
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Money skrev:
2484405 vad ska ja börja med moppe kanske???
du kan ju vara så snäll o berätta för mig vad jag ska välja i så fall. för jag känner mig sjlv lite bättre än vad du gör så ja hade inte haft speciellt roligt med något annat som jag INTE vill ha. så.....varför kör du hoj?????:confused:

vad är det för skillnad mellan en honda cbr 750 el en yamaha r6? för dem flesta rekomenderar just en cbr 750, och eftersom jag är nybörjare kan ju du vara snälla o förklara skillnaden.:va


Problemet är inte att du inte har råd. :tomten
Ingen har råd med någonting man inte vill, man TAR sig råd för ATT man vill..
man offrar något annat man skulle kunna gjort för att ha råd/tid att göra det man vill göra.

Det verkar mer vara din attityd som det är problem med.
Vill DU ha något får DU betala för det eller skaffa någon :tomten som betalar åt dig. oavsett det kostar 100 kr eller 100 000 kr är det du (eller :tomten ) som får betala.
sparar du ihop pengarna istället för att låna så är det billigare för du får dels lite ränta undertiden du sparar (mkt lite) och dels så slipper du ränta och kostnader efteråt. men du får grejerna nu istället för om några år.
Slutskällt.

Du är om jag fattat det rätt 24 men inte inne på att köpa hojen idag utan "sedan" och bor i malmö (zon 1).

Honda har sin märkesförsäkring hos IF, den kan du ta fr o m du är 25.
Då skulle en cbr 900 -96 kosta dig ca 6000 kr i halvförsäkring/år.
och inköpskostnaden på motorcykeln skulle ligga på ca 30-40 000 lägg till en ordentlig hjälm och annan skyddsutrustning ca 10-15 000 för bra grejer.

Slutsumman skulle bli ca 60 000 för hoj, utrustning och försäkring år 1. kvar är vad det kostar att åka dvs soppa, slitage och ersättningsdelar.
år 2 är det 6000 kr plus slitage, delar och soppa.
lägg till vad ett garage kostar om du inte har det. annars lär inte hojen få stå orörd.

Vad Yamaha har för försäkring vet jag inte. men en ny yamaha r1 kostar ca 130 000 i inköp lägg till 10-15 000 i skyddsutrustning och tja inte vet jag vad en helförsäkring skulle kosta på det. men skulle väl tippa att den ligger i klass med 30-40 000 för en 25 åring kanske mindre för att du är tjej.

http://www.trygghansa.se/04Privat/Frame7933.html
Där borde du kunna få en hänvisning på ett ungefär..
Totalsumman på det är ca 180 000 första året + slitage soppa osv.
och 30-40 000 andra året + soppa o slitage.
kolla på blocket efter reg nr.

Du väljer ju själv vilka kostnader du skall ha på grejerna och vad du anser att du har råd med.
jag skulle dock inte välja bort ordentlig skyddsutrustning.
 

überkill

Guest
Till trådskaparen:

Köp en R6 om du vill ha något utöver "en mc". Då får du "mc:n"! Fattar du? När jag gick på körskolan hade jag bara kört deras Suzuki 750 och trodde den var skitbra och ville titta efter en sån när jag var klar. Prova lite BMW och annat och CBR 600F mm men de passade inte mig. Men dan då jag såg min svarta Yama blev jag kär. Jag gick emot allt vad alla sa och köpte den på kredit och försäkrade den på mig själv helförsäkrat från dag 1.

Den har kostat mig ca 3400/mån för försäkring, 1500/mån för lån samt 1000-4000/mån för bensin per månad. Hela säsongen har gått på 40 000 och jag har på min värsting-förstahoj kört hela 1000 mil som nybliven mc-ägare. Jag har jobbat ihop allt själv och kan säga att det är det mest betydelsefulla av alla mina hobbies jag nånsinn haft. Alla tror att det är skitfarligt och allt annat vad folk säger men bryr du dig om det ska du nog aldrig fundera på hoj. Summa summarum skulle jag hellre vara utan hoj än köpa en svensonhoj.

Ska prova på SMC BKK till nästa säsong och kanske uppgradera mig till nya R6 eller ny R1 om jag har lika kul nästa år.


Till er andra

Sluta med sånt tjafs om att tjejer inte kan hit och dit. Senast jag var på Knutstorp och kollade på BKK spöade tjejerna i röd grupp killarna så det så!!
 
Last edited:

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
überkill skrev:
2485113 Till trådskaparen:

Köp en R6 om du vill ha något utöver "en mc". Då får du "mc:n"! Fattar du? När jag gick på körskolan hade jag bara kört deras Suzuki 750 och trodde den var skitbra och ville titta efter en sån när jag var klar. Prova lite BMW och annat och CBR 600F mm men de passade inte mig. Men dan då jag såg min svarta Yama blev jag kär. Jag gick emot allt vad alla sa och köpte den på kredit och försäkrade den på mig själv helförsäkrat från dag 1.

Mina uppfattningar om min R6;

*Lättkördaste hojen jag testat

*Snabb nog för mig

*Kvickstyrd och juste balans

*Bra bromsar

Denna hoj är det fetaste du kan äga om du inte är ute och krypkör hela dagarna för några garagevändningar med den har jag aldrig gjort för att styrgeometrin är annorlunda mot vanliga svensonhojar.

Den har kostat mig ca 3400/mån för försäkring, 1500/mån för lån samt 1000-4000/mån för bensin per månad. Hela säsongen har gått på 40 000 och jag har på min värsting-förstahoj kört hela 1000 mil som nybliven mc-ägare. Jag har jobbat ihop allt själv och kan säga att det är det mest betydelsefulla av alla mina hobbies jag nånsinn haft. Alla tror att det är skitfarligt och allt annat vad folk säger men bryr du dig om det ska du nog aldrig fundera på hoj. Summa summarum skulle jag hellre vara utan hoj än köpa en svensonhoj.

Ska prova på SMC BKK till nästa säsong och kanske uppgradera mig till nya R6 eller ny R1 om jag har lika kul nästa år.


Till er andra

Sluta med sånt tjafs om att tjejer inte kan hit och dit. Senast jag var på Knutstorp och kollade på BKK spöade tjejerna i röd grupp killarna så det så!!
idiot. fortsatta diskutioner kan tas via PM.

Best Regards
 
Last edited:

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
überkill skrev:
Till er andra

Sluta med sånt tjafs om att tjejer inte kan hit och dit. Senast jag var på Knutstorp och kollade på BKK spöade tjejerna i röd grupp killarna så det så!!

:rofl

För en gångs skull håller jag med Andersson. Iaf om det första.
 
Last edited:

überkill

Guest
Trodde man kunde disskutera här. Utan att bli påhoppad.
 
Last edited:

überkill

Guest
Ja ja må vara sant men jag hävdar mig inte genom att kasta skit på dig. Förresten tycker jag din Suzuki är skitfin. Tänk om jag kan slit aav allt vad blinkers och klockspel/regskylt mm på min hoj och börja köra endast på bana..? Hmmm erkänner i så fall att jag inte har råd med en hoj till att åka gata med.
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Ullis skrev:
2484743 Bla bla bla. Läste du vad jag skrev överhuvutaget???

Jag frågade hur ditt "nya" intresse har uppstått?? OM du hade det i familjen, Om du åkt mycket hoj innan osv.

Vad det gäller mej & min familj kan jag säga att det finns förmodligen inte en enda motorintresserad i hela mitt släktträd. Jag är den enda som kör hoj, morsan har inte ens körkort.

Jag flyttade hemifrån när jag var 17 & började arbeta & tog B-kort ett år :confused: sedanre.Mitt mc-intresse uppstod när jag var 30. Jag köpte 10 dubbellektioner & hojkläder genom att ha ett heltidsjobb på Vin& Sprit tillverkningen & tre extraarbeten. Det ena innebar jobb varje helg på Clas Ohlsson. De andra två var att packa upp varor i butiker åt två företag med ett omrdåde på 10 mil.
6 månaders slit, sen var det klart.

Så, ja....kalla du det gratis....så varsågod.

Nä, inse fakta ist. Jobba häcken av dej & ta ett LÅN!!! Sen kan du fortsätta att jobba häcken av dej för att försörja din nyvunna hobby.



Jag undrar vilka de flesta är som rekommenderat en CBR 750......vad är det? Har jag missat nåt nu eller??? Någon??

Ja just, ditt motorintresse sa du....det skulle du alltid ha. Har man ett intresse brukar man lite hum om intresset också. Antar att du iaf kan valack, hingst, sto, fux, schimmel osv.....


jasså du......ja visste inte man föddes me o kunna allt om sitt intresse!!!! d e väl därför man e här o lyssnar på såna som DIG så att man lär sig lite. ELLER!?
 

ewook

trummis på två hjul
Gick med
4 Jun 2006
Ort
tokholm
Hoj
R6 -07
Money skrev:
2485460 jasså du......ja visste inte man föddes me o kunna allt om sitt intresse!!!! d e väl därför man e här o lyssnar på såna som DIG så att man lär sig lite. ELLER!?

Snabb fråga bara - om man drar upp något i ett forum förväntar man sig en diskussion om jag inte har förstått saken fel. Sedan finns det regler och etiket som samtliga kanske bör följa - men mest största sannolikhet missar att följa.

Ta ett par djupa andetag, släpp gasen och argumentera.

Ännu ett tips - slösa inte på shift-knappen/arna/caps-lock och spara '?' och '!' åt oss andra :tummenupp

Ah - glömde en sak, som du vet är sporthoj lite speciellt av sig i typen av befolkning - ta det med roooo och engagera dig inte föööör mycket.
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
ewook skrev:
2485484 Snabb fråga bara - om man drar upp något i ett forum förväntar man sig en diskussion om jag inte har förstått saken fel. Sedan finns det regler och etiket som samtliga kanske bör följa - men mest största sannolikhet missar att följa.

Ta ett par djupa andetag, släpp gasen och argumentera.

Ännu ett tips - slösa inte på shift-knappen/arna/caps-lock och spara '?' och '!' åt oss andra :tummenupp


yeah.....greenpeace rules! :tummenupp

:D :D :D

:tungan
 

ewook

trummis på två hjul
Gick med
4 Jun 2006
Ort
tokholm
Hoj
R6 -07
Money skrev:
2485489 yeah.....greenpeace rules! :tummenupp

:D :D :D

:tungan

Antingen fattar jag inte din humor, eller så förstod du inte mitt allvar -hur som helst, nej, större delen av hojåkarna är knappast rika, men prioriteringar är något du verkligen kommer lära dig om du skaffar dig en hoj :yoparty
 

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Ort
****
Hoj
****
ULLIS & MONEY

Nu lugnar vi ner det hela så de inte blir pajkastning o Swedie stänger tråden.. Den kan vara nyttig för fler som letar tips....

Läser ni BÅDA igenom era inlägg så märker ni att det blev missförstånd redan från början...

Alla illa valda kommentarer ska nu bortse från och sen bara glömma de...

Inte kul att börja på fel fot bara för ett missförstånd..

Och sen är det bara barnsligt om någon överhuvudtaget kommenterar med "Men den sa så först"

Låt tråden leva o skippa skitsnacket... :tummenupp
 

ewook

trummis på två hjul
Gick med
4 Jun 2006
Ort
tokholm
Hoj
R6 -07
:felämne :backontop , bingolingo o väl sagt :tummenupp
Maffan skrev:
2485497 ULLIS & MONEY

Nu lugnar vi ner det hela så de inte blir pajkastning o Swedie stänger tråden.. Den kan vara nyttig för fler som letar tips....

Läser ni BÅDA igenom era inlägg så märker ni att det blev missförstånd redan från början...

Alla illa valda kommentarer ska nu bortse från och sen bara glömma de...

Inte kul att börja på fel fot bara för ett missförstånd..

Och sen är det bara barnsligt om någon överhuvudtaget kommenterar med "Men den sa så först"

Låt tråden leva o skippa skitsnacket... :tummenupp

Hur många bågar har du förresten? :tungan
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top