Är BMW 320/323 -00 nåt att ha?

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Ja, dehär me att hitta bil är ju iaf betydligt svårare än att välja hoj.

Är dedäringa beemersen nåt att ha, är det nåt som krånglar på dem, dyra som satan i försäkring o delar osv?

Några andra vettiga bilar man kan kika på?

Egentligen tänkte ja ba kolla efter nån billig skitbil nu när den andra billiga skitbilen jag transporterar mig till jobbet med har gett upp men som vanligt när man ska köpa nåt så börjar man kolla på lite dyrare prylar efter några sekunder :D

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
http://www.autopower.se/forum/forum.asp?id=1

Finns en del trådar om BMW's där.
Hittar du en BMW som inte krånglar (inte så svårt iofs) så kommer du sällan vilja ha en annan bil.
Men får du dock ett ex med trasslande el som t ex airbagsensor som går sönder stup i kvarten eller "abs-bromsgivare" som pajjar så kan man bli lätt irriterad på de.
Som med alla andra bilar, se upp för buskörda ex och leta efter en som har fått sina inspektion 1 samt 2 servisar som de ska ha.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag har säkert några tior i myntburken.

men du får så mycket mer, men bmw är fin den med.

Var nånstans får man mer i en a4 än i en 3-serie? Det är ju bara en dyr folkvagn. E46 är ju så jäkla fin innuti medans a4 känns -96 med tunna dörrar och platt instrumentering.

Arnesson

Glad amatör
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
CBR 929 Hästhage Ed.
Var nånstans får man mer i en a4 än i en 3-serie? Det är ju bara en dyr folkvagn. E46 är ju så jäkla fin innuti medans a4 känns -96 med tunna dörrar och platt instrumentering.

Jag gillar e46 och BMW allmänt, men de har en bit kvar till Audis inredning i mitt tycke. Det är en av de starkaste sidorna hos Audi anser jag.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Jag gillar e46 och BMW allmänt, men de har en bit kvar till Audis inredning i mitt tycke. Det är en av de starkaste sidorna hos Audi anser jag.

Men de känns ju så jäkla b. att känns billigare och klenare. Stänger man dörren i en E46 så säger det baff medan det i en ådi bara är som vilken klångkig folka som helst.

Sen väger ju motsv ådi ett par 100 kg mindre också....

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Men de känns ju så jäkla b. att känns billigare och klenare. Stänger man dörren i en E46 så säger det baff medan det i en ådi bara är som vilken klångkig folka som helst.

DKW asså ,,,DKW:yoparty

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05

Att en A4 oaktat årsmodell skulle vara klenare och billigare i inredningen än en E46 går helt stick i stäv med mina erfarenheter. Likaså att den skulle låta som en folka i dörrarna. Det är enorm skillnad på exempelvis en Passat och en Audi från -00. Audin är löjligt väl hopskruvad och kvalitetskänslan helt oöverträffad. Sen är det en annan historia att den verkliga kvaliteten möjligen inte alltid är i paritet med känslan. Har inte testat en bil i den storleksklassen som har bättre klang vid dörrstängning än Audi A4.:tummenupp

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Audi har jävligt bra klass och känsla i sina inredningar. Däremot skulle jag aldrig välja en a4 före en e46 om jag hade minsta intresse av bilkörning. Lexusen är nog en jävligt bra bil men 2 liter och 150hk med 6 cylindrar ger inget vidare bottendrag och av samma anledning skulle jag aldrig köpa en 320 med 2-litersmotorn. Vanos i all ära, men 2,2-litersmaskinen som kom 01 är ett bättre val. 323 eller 328 är vad du behöver om du inte köper en 320 01-. Tvärtemot vad alla som aldrig haft BMW men vet nån faster/moster/farbrors pappas rumskompis i lumpen som har haft så är BMW inte dyr att försäkra eller laga om man inte köper en M-modell. Du komemr billigare undan om du åker Ford Fiesta av naturliga skäl men det kostar inte mer än att åka Volvo V70 tex.

Last edited:

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Allt handlar ju om tycke och smak, och som vi alla vet tycker vi alla olika.
Jag har en BMW 328, e46an.
Som Teo babblade så är det en bil, och inte ett plåthölje, som många andra märken.
Jag personligen tycker att 320/323 är för trötta, men det är ju också tycke och smak. Ska man ha större motor sörplar den mer soppa. Man får ta det onda med det goda.
Gillar du BMW så ska du ju givetvis åka och testa en sådan, sen kan ta och skita i vad alla andra säger. Du som ska ha bilen, ingen annan.

Arnesson

Glad amatör
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
CBR 929 Hästhage Ed.
Mitt val hade också varit BMW i denna klass. Mest pga. rwd och dess köregenskaper. Är det en ren bruksbil som inte ska lekas med är Audin ett bra val med. Lexusen har jag aldrig kört men läst att den ska vara driftsäker och ganska trött, men med okej komfort. Audin har ju sin Quattro om det lockar med.

Audin har ju haft problem med framvagnen på dessa och det är värt att kolla lite extra på om den nu är av intresse.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Folk hatar BMW av samma anledning som de gnäller på R1... Ingen.
Folk vill vara underdocg av naturen och gnälla på bra/dyra saker.
Till och med E36:an bjuder på kvalitétskänsla trots att det är en helt annan bil.

Det som gör E46 snäppet vassare (enligt mig) är materialval invändigt bla. När man klämmer och känner på grejjerna så känns det dyrt. Har bara åkt A4 -01 samt A6 -04 men de känndes billiga i jämförelse med mig 330XI -03.

Polarens A6 -04 vägde dessutom nästan 200 pannor mindre än min 3-serie...

Mitt val hade också varit BMW i denna klass. Mest pga. rwd och dess köregenskaper. Är det en ren bruksbil som inte ska lekas med är Audin ett bra val med. Lexusen har jag aldrig kört men läst att den ska vara driftsäker och ganska trött, men med okej komfort. Audin har ju sin Quattro om det lockar med.

Audin har ju haft problem med framvagnen på dessa och det är värt att kolla lite extra på om den nu är av intresse.

BMW´ns 4x4 är sjukt skön. Lättkörd som fan och har inget "gå rakt fram så länge man inte ger full gas" alls.

Last edited:

Arnesson

Glad amatör
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
CBR 929 Hästhage Ed.
Folk hatar BMW av samma anledning som de gnäller på R1... Ingen.
Folk vill vara underdocg av naturen och gnälla på bra/dyra saker.
Till och med E36:an bjuder på kvalitétskänsla trots att det är en helt annan bil.

Det som gör E46 snäppet vassare (enligt mig) är materialval invändigt bla. När man klämmer och känner på grejjerna så känns det dyrt. Har bara åkt A4 -01 samt A6 -04 men de känndes billiga i jämförelse med mig 330XI -03.

Polarens A6 -04 vägde dessutom nästan 200 pannor mindre än min 3-serie...

BMW´ns 4x4 är sjukt skön. Lättkörd som fan och har inget "gå rakt fram så länge man inte ger full gas" alls.

Nu måste jag erkänna att jag inte tänkte på BMWs 4x4 och jag har aldrig kört en sådan.

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Ktm 400 exc
Köp bmw´n!
Går ju inte o åka nått framhjulsdrivet skräp.

Tror inte bmw är sämre än audi eller tvärtom, är nog som volvo och saab.
Antingen gillar man dom eller avskyr dom.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati