Så jävla svenskt att diskutera skrot. Ingen har egentligen ett enda intresse i bilen och väljer därför mellan skrot och plåtrester.
Köp hellre en ordnetlig bil från början och satsa på den.
Min kompis köpte en asgammal BMW 730 -89 som gick felfritt trots 27.000mil, inga papper och alla hade ägd den.
Han behövde bara byta olja, filter, tändstift och fylla på bensin - aldrig fel på besiktningen. Åkte som en kung vart han än skulle.
Efter sina pärons påtryckningar(de kör Volvo S70) sålde han den gamla häcken och köpte en 320 -00 med alla papper, få ägare och halvfint skick enligt mitt tycke. Efter 3 veckor börjar den gå lite hoppigt och det var väl dags för service. Det kostade runt 5.000kr på Ali Babbas snabbilservice runt hörnan "utan kvitto" för att han är snål som fan. Då skulle den vara klar för besiktningen.
Där fick den 6st 2or. Lampor var felställda, bensinrören läckte(PÅ EN BIL FRÅN 2000???) och div stag/styrleder var det glapp i.
På BMW beställer han original bränslerör, kostade runt 100lappen faktiskt.
Ali Babba talar om för honom att han måste demontera bensintanken om han ska sätta i originalrören och ber honom återkomma med böjbara kopparrör. Inne på BMW vill de inte ta tillbaka stålrören då inte ens BMW SJÄLV använder sig av dem när de bytar.
Sen att det står på en styr skylt mitt framför näsan på en när man talar med idioterna bakom disken: "HÄR BYTAR VI INTE BORT DIN BMW, ENDAST ORIGINALDELAR DÅ NI LÅTER OSS SOM ÄR AUKTORISERAD TA HAND OM BILEN"
Jaja, det får stå för dem.
Många vändor fram&tillbaka så får Ali Babba rätt på det och bilen kommer igenom besiktningen åter igen. Veckan därpå börjar airbagvarningslampan lysa i instrumentbrädan. Grattis till en riktig plastig skitbil som det knappt ens går att växla normalt med.
Undvik 3serien så långt det bara går.
Själv kör jag 7serien och trivs mycket bra med det. Alla som tror att de är överjävligt svindyra talar bara utan erfarenhet. Problemfria är de ju inte, för vilken bil är det men varje gång jag kör in på besiktningen och de lyser undertill kommenterar de att den ser helt ny ut undertill&överallt och börjar genast spekulera i vilken årsmodell det är etc etc.
Sköter man bilen/hojen som man ska håller de i nästan all evighet.
Av alla bilmärken jag haft så har faktiskt BMW fungerat bäst dock så tycker jag att även de börjar tappa i kvalité&känsla för att "spara in pengar".
1996 såldes BMW 525i(2494ccm, 192HK) E34 samtidigt som BMW 523i(2494ccm, 170HK endast) E39 och den gamla modellen av 5serien, E34, kostade då i grundpris 345.000KR!
Den nya modellen som säljs samtidigt med lika stor motor, fast klenare, fick man för endast 285.000kr i grundpris.
Hur kan man spara in 60.000kr på den NYARE bilen om man inte använder sig av grejjer med sämre kvalité som därmed är billigare?
BMW håller på att bli samma skrot som resterande av världens bilar. Snart är det väl endast Maybach och Rolls Royce som håller måttet. Ferrarri är ju bara Fiat tex... Sista fina bilen BMW spottade ut var E38an. Har hört likadant från många håll faktiskt.
Så till trådstartaren, vill du ha världens bästa bil ska du satsa på en 525 E34 från 1996 - lycka till.
Här är min E38, sett från köket. Fin som satan, men den blåa E32an framför är faktiskt kvalitémässigt bättre - precis som E34 vs. E39.