Är BMW 320/323 -00 nåt att ha?

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Jag körde nästan 150mil förra helgen i en 320D. Vilken sanslöst bra maskin, förvisso liten bil men attans så bränslesnål och pigg liten sak.
Nu vet jag att just en sån inte är ett alternativ men dieselmaskin kan ju vara något att titta på om du kör tillräckligt långt.
 

Ten-0

[Enter cool message here]
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Hemma
Hoj
Ny till våren
Jag gillar e46 och BMW allmänt, men de har en bit kvar till Audis inredning i mitt tycke. Det är en av de starkaste sidorna hos Audi anser jag.



Sätta sig i en gammal A4 är som att sätta sig i en Audi 100 C4 från 1991. Ingen skillnad, medans E46 har en ganska kraftig ändring i inredningen. Men visst, smaken är delad.

Personligen hade jag köpt E46, just för dom är ändå fräscha trots att dom nu till nyår börjar bli -10 år.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Köp bmw´n!
Går ju inte o åka nått framhjulsdrivet skräp.

Tror inte bmw är sämre än audi eller tvärtom, är nog som volvo och saab.
Antingen gillar man dom eller avskyr dom.

Ådi bygger på kolkaplattan, mm. Lite mer krams och läder bara. Volvo, ford, rnault, mfl är samma bil precis som Saab, Vissa Subaru, Vissa, cadilack, opel, mfl är samma. Detta gäller även Audi, Folka, Skoda, mfl.

Merca och BMW gör bara sina respektive bilar 100%. Kostar fan, är bra.

Inget ont om de andra, det bara är så och Audi är säkert en bra bil precis som passaten...
 

Arnesson

Glad amatör
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Uppsala
Hoj
CBR 929 Hästhage Ed.
Ådi bygger på kolkaplattan, mm. Lite mer krams och läder bara. Volvo, ford, rnault, mfl är samma bil precis som Saab, Vissa Subaru, Vissa, cadilack, opel, mfl är samma. Detta gäller även Audi, Folka, Skoda, mfl.

Merca och BMW gör bara sina respektive bilar 100%. Kostar fan, är bra.

Inget ont om de andra, det bara är så och Audi är säkert en bra bil precis som passaten...

Nu behöver det ju inte betyda att det är dåligt för att man delar bottenplatta och på så sätt kan den kosta på så man delar kostnaderna på fler modeller. Sen har ju Chrysler byggts på Merca delar t ex.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Vad är det för skillnad på en snigel och en bmw?
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Nu behöver det ju inte betyda att det är dåligt för att man delar bottenplatta och på så sätt kan den kosta på så man delar kostnaderna på fler modeller. Sen har ju Chrysler byggts på Merca delar t ex.

Det skrev Jag också. Vill bara spräcka audimyten lite. Merca och BMW har hållt sina koncept länge medan audi senaste åren hoppat in och nabbat i det segmentet genom att lyxutrusta folkvagnar och sen sätta ett hutlöst pris. Som Jag tidigare skrev så väger en Audi A6 mindre än en 3-serie... Hjullager, motorfästen, mm är inte lika väl tilltagna. Många mercor går 50 k mil utan något görs bortsett från servicar medan t.ex en V70 som väger in som en passat, audi, mm känns gammal efter 20 k. Mer gods i bilarna boyz!

Vad är det för skillnad på en snigel och en bmw?

"Jag tjörde ifrån en ärretta med min RF 600"...
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
På snigeln sitter slemmet på utsidan...


Tjöp en volvo. :hihi
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
På snigeln sitter slemmet på utsidan...


Tjöp en volvo. :hihi

Varför är volvo V70 den bästa bilen man kan äga medans en Ford Mondeo är den sämsta? De är i dag samma bil. Precis som focus och v50...

Folk är lite korkade... Ett emblem får folk att tro vad som helst. Då skulle Jag satsat på en Japanare i stället.
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
Välj 323 före 320. Mer mos för samma pengar.
2.5an är kanske inget effektmonster men har mysig karaktär. Visst 2.8 har bättre botten men är faktiskt inte så mycket snabbare. 523an (samma motor som 323) gav tex 185hk på axlarna mot 170 uppgivna pga skatteskäl.

M52an är i princip skottsäker så länge den bara fått vatten och olja. På 99-00 E46 är det varning på klonk från bakvagnen. Kan spricka i infästningen mellan axel och golv. Hörs rätt tydligt.

BMW är förvånansvärt billiga i både reservdelar och försäkring.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Jag personligen tycker att 320/323 är för trötta, men det är ju också tycke och smak. Ska man ha större motor sörplar den mer soppa. Man får ta det onda med det goda.

Jag tycker min 528 är ganska snål, vart avrådd från att köpa 523 eftersom den var törstigare. Är du rädd om pengarna tycker jag du kan kika på E39 som ligger riktigt bra i pris. Jag har hellre stor bil än liten och dessutom billigare.
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Håller med Rigge! Har själv kört både 3-serie och nu 5-serie. 3-Serien är klart sportigare men känns också "billigare" i inredningen. 5-Serien känns betydligt mer ombonad och har klart bättre komfort. Kör också E39 528i och är väldigt nöjd. Kanske åldern som gör att man hellre åker med minsta möjliga kupéljud och bästa komfort? 3-serien känns helt klart mer "busbenägen".
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
...vart avrådd från att köpa 523 eftersom den var törstigare...


Mja...
Har en 523a och haft en 528 innan (+ en rad 3-serie) och tycker inte det är någon direkt skillnad i förbrukning så länge man kör dem lika.

523an varvar man gärna mer och är annorlunda växlad vilket gör att den drar kanske något mer på landsväg. 528an drar å andra sidan mer i stadstrafik så summan vill jag nog påstå är lika med noll.

... 3-serien känns helt klart mer "busbenägen"...

Japp!
Helst då en 328 e36 med M-chassi.
 
Last edited:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Ok, ska försöka vara lite objektiv.

Min far har just en 320 -00 sedan. Han köpte den ny och har kört ca 10000 mil med den.

Problem:
- Bytt fjädrar bak pga att de gamla gick av.
- Bytt termostat två ggr.
- Bytt alla stag och länkarmar fram pga skrammel.
- Lackat om huven två ggr pga rostangrepp inifrån.
- Bytt handbromsen.

De flesta felen kom de första två åren och bmw betalade grejerna men farsan arbetet. Mao en ganska problemfri bil.

Den är inte särskilt törstig heller. Ligger någonstans kring 0,7 landsväg och 0,85 blandad, iaf när föraren är född på 50-talet.

Det som stör mig är tre saker, och de stör mig rejält.

1. Den är helt omöjlig att växla mjukt med! Ingen som helst känsla i gaspedalen, precis som om den vore radiostyrd... Man kan inte möta upp med gasen ex vid uppväxlingar. Antingen varvar du för mycket eller för lite. Fruktansvärt irriterande att behöva sitta och nicka vid varje växling, inte minst för passagerarna som inte är med på växlingstidpunkterna.

2. Stötig gång trots 15" hjul och standardchassi. Även högt vägljud oavsett däck.

3. Bakhjulsdrift. Helt värdelöst. Bara det här med att starta i en korsning när det är halt är enerverande, för att inte tala om vägenskaperna fö på vintern. Nu kommer det givetvis nån epafantast och säger att det är coolt att sladda. Ok, det kan det vara med fulldubb samt diffbroms, men inte annars. Det driver inte framåt alls utan sladdarna blir i slowmotion... Sedan är det fruktansvärt obehagligt när bakändan vill sticka när man som minst förväntar sig det. Framhjulsdrift ska det vara eller helst fyrkrafs.


Det var det.

Jag är lite mer för a6 + riktig fyrhjulsdrift eftersom ägandekostnaderna endast är marginellt högre än för en 320.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag är lite mer för a6 + riktig fyrhjulsdrift eftersom ägandekostnaderna endast är marginellt högre än för en 320.

A6 har dyrare delar samt servicar.

Men inget ont om dom. Som Jag tidigare skrev så har Jag prövat en A6 -04 och det var en kannonbil även om den känndes mindre påkkostad än min 330XI -03. Den var iof en diesel och drog bara halvlitern vilket var bra men att en A6 väger mindre än en BMW med mycket mindre mått bevisar ju att det är klart mindre gods i den bilen.

1. Den är helt omöjlig att växla mjukt med! Ingen som helst känsla i gaspedalen, precis som om den vore radiostyrd... Man kan inte möta upp med gasen ex vid uppväxlingar. Antingen varvar du för mycket eller för lite. Fruktansvärt irriterande att behöva sitta och nicka vid varje växling, inte minst för passagerarna som inte är med på växlingstidpunkterna.

Hade manuel på min första 330 och betvivlar att den var mjukare än 320´n. Den var underbar att köra. Inte så svampig som päronens gamla dieselIsuzu Troper iof. Den är stum i chassie, koppling, mm men Jag med fler gillar det. Det var inget problem att köra mjukt med den i alla fall.
 
Last edited:

Mr. Kongo

Medlem
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
ZX6R -05, YZ450F -08, HVA TE250 -08
1. Den är helt omöjlig att växla mjukt med! Ingen som helst känsla i gaspedalen, precis som om den vore radiostyrd... Man kan inte möta upp med gasen ex vid uppväxlingar. Antingen varvar du för mycket eller för lite. Fruktansvärt irriterande att behöva sitta och nicka vid varje växling, inte minst för passagerarna som inte är med på växlingstidpunkterna.


3. Bakhjulsdrift. Helt värdelöst. Bara det här med att starta i en korsning när det är halt är enerverande, för att inte tala om vägenskaperna fö på vintern. Nu kommer det givetvis nån epafantast och säger att det är coolt att sladda. Ok, det kan det vara med fulldubb samt diffbroms, men inte annars. Det driver inte framåt alls utan sladdarna blir i slowmotion... Sedan är det fruktansvärt obehagligt när bakändan vill sticka när man som minst förväntar sig det. Framhjulsdrift ska det vara eller helst fyrkrafs.

1. Det är en ventil precis innan kopplingscylindern som orsakar det där, bara att ta bort.

3. Provat att inte stänga av ASC?
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
1. Den är helt omöjlig att växla mjukt med! Ingen som helst känsla i gaspedalen, precis som om den vore radiostyrd... Man kan inte möta upp med gasen ex vid uppväxlingar. Antingen varvar du för mycket eller för lite. Fruktansvärt irriterande att behöva sitta och nicka vid varje växling, inte minst för passagerarna som inte är med på växlingstidpunkterna.


3. Bakhjulsdrift. Helt värdelöst. Bara det här med att starta i en korsning när det är halt är enerverande, för att inte tala om vägenskaperna fö på vintern. Nu kommer det givetvis nån epafantast och säger att det är coolt att sladda. Ok, det kan det vara med fulldubb samt diffbroms, men inte annars. Det driver inte framåt alls utan sladdarna blir i slowmotion... Sedan är det fruktansvärt obehagligt när bakändan vill sticka när man som minst förväntar sig det. Framhjulsdrift ska det vara eller helst fyrkrafs.


Det var det.

BMW har ju en strypning på hydraulröret till kopplingen som gör att kopplingen segar även om man dumpar den fullt som många stör sig på, jag har plockat bort min. Nu verkar det ju inte vara det du hänger upp dig på men det kan få växlingarna att flyta smidigare.

Med antispin i tycker jag att man kommer iväg hur fint som helst, den är riktigt ryckfri och smidig. Det är sällan jag känner att bakarslet kasar iväg trots odubbade däck som sett sina bästa dagar.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top