Är BMW 320/323 -00 nåt att ha?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
:va
1. Det är en ventil precis innan kopplingscylindern som orsakar det där, bara att ta bort.

3. Provat att inte stänga av ASC?

Den har bara antispinn, och inte esp. Jag har kört extremt mycket merca med esp och är mycket imponerad av systemet! Säkert lika bra på bmw, men som sagt saknar farsans bil detta.
Framkomligheten påverkas dock inte. Det är lika illa ändå. Visst kan man köra fast med fwd också, men det är dock mycket lättare med en rwd, för att inte säga omöjligt med 4wd, om du inte är dum förstås.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Nu förstår jag inte din quotning.

Fel, JAG missförstod ditt citat.. Sorry. Tyckte det stod att han Just köpt en -00 och kört 10000 mil med den...



Ex så kallade fyrhjulsdrivna med viskodiff som ex volvo v70 innan haldex. De är inte fyrhjulsdrivna. Det är däremot ex audibilarna med torsendiff.

Sant. Vissa ådi har ju haldax men det har väl med om det äe tvär eller längsmonterade motoralternativet i? BME´s X-drive är helt fantastiskt att köra.

[YOUTUBE-ID]8zfKRdgoRo4[/YOUTUBE-ID]

:tungan

Vilket begåvat test. Där ska man ha hög markfrigång så att man kan få ner hjulen i den kärna pistmaskinen inte rivit upp. Dessutom ska det inte vara morderna system som bromsar runt kraft mellan hjulen utan gamla bondsystem som diffar allt så det driver lika runt om.

inget att jämföra med landsvägsåka.
 
Last edited:

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Jag har faktiskt svårt att förstå problemet att köra bakhjulsdrift på vintern, framför allt i en så välbalanserad bil som e46. Det går utmärkt att koppla ur DSC och köra runt utan att snurra, sladda konstant eller dö. Det går utmärkt att starta från rödljus eller fickparkera i snö. Sluta vara digital på reglagen. Och ja, det ÄR kul att sladda och det går att styra bilen med gasen.
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Sätta sig i en gammal A4 är som att sätta sig i en Audi 100 C4 från 1991. Ingen skillnad, medans E46 har en ganska kraftig ändring i inredningen. Men visst, smaken är delad.

Personligen hade jag köpt E46, just för dom är ändå fräscha trots att dom nu till nyår börjar bli -10 år.
Nu talar du allt om gammla fula a4or.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Jag har faktiskt svårt att förstå problemet att köra bakhjulsdrift på vintern, framför allt i en så välbalanserad bil som e46. Det går utmärkt att koppla ur DSC och köra runt utan att snurra, sladda konstant eller dö. Det går utmärkt att starta från rödljus eller fickparkera i snö. Sluta vara digital på reglagen. Och ja, det ÄR kul att sladda och det går att styra bilen med gasen.

När man sitter på väg till åre och har kört 63 mil och har 30 kvar samtidigt som man sitter och lyssnar på en ljudbok medans man sippar på en cola, så vill man inte ha rövsläpp, oavsett hur välbalanserad bilen är...

Givetvis är det en fördel i framkomlighetssynpunkt att ha vikten på de drivande hjulen, och inte minst, kunna styra de hjul som driver. Så är det.

Men för att återgå till frågan.

Beemern är hållbar enl mina erfarenheter, men faktum kvarstår med de irritationsmoment som jag påpekade.

Problemet med koppling/gas är inte pga en dämpning i hydraulcylindern utan något helt annat.

Åk och provkör vettja! Det är det bästa sättet att bedömma skillnader på bilar som faktamässigt är hyffsat lika. Prova gärna när det är 1,5 dm nysnö...
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
BMW har ju en strypning på hydraulröret till kopplingen som gör att kopplingen segar även om man dumpar den fullt som många stör sig på, jag har plockat bort min. Nu verkar det ju inte vara det du hänger upp dig på men det kan få växlingarna att flyta smidigare.

Med antispin i tycker jag att man kommer iväg hur fint som helst, den är riktigt ryckfri och smidig. Det är sällan jag känner att bakarslet kasar iväg trots odubbade däck som sett sina bästa dagar.

Hur svårt är det att ta bort den strypningen? 1tim projekt eller får man plocka ned mycket?

Lite sugen på en 328 kanske -96. Har kört en 328 touring 2000 som var riktigt trevlig men störde mig som fan på att lådan/ kopplingen inte hängde med. Den bilen gick att köra riktigt kontrollerat på asfalt med ställ.

Hört att det är dyra delar. En kompis hade kollat upp hjullager och det hade rört sig om tusenlappar. Verkar vara stor skillnad i pris på delar om man jämför med tex äldre Volvo eller har jag fått det om bakfoten.
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Gå in på mekonomen och skaffa dig din egen uppfattning, dock är BMW oftast billigare än mekonomen.
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Se där ja, lite matnyttigt har de komme fram.

Jag har 5 mil till jobbet o sitter just nu o kör den sträckan me en gammal sleten ford från tidigt 90-tal, smått trött på de o vill gärna åka bekvämt.

Tänkte mig 2 litaren då jag som sagt pendlar massa o bensinen kostar ju trots allt en slant.
Får ge mig iväg o provköra o se.

Ingen som har nå tips på nån skön bil för sidådär hälften av pengarna?
 

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Ort
10% Alingsås 90% Göteborg
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Förstår mig inte på folk som hackar på alla bilar som är bakhjulsdrivna??!

Vad är det som är så himla underbart med att köra FWD?
Har haft flera BMW utav olika modeller (E28, 2st E30, E39) och kan bara säga att det är kanonbilar, men alla tycker så olika!
Finns ju folk som DRÖMMER om en Volvo 850? vad är det som gått snett då? :va

Min E39 var en 523 -00 och fungerade alldeles utmärkt på vintern, ASC-systemet fungerade hyffsat men körde man som vanligt var det få gånger systemet ens hoppade in!
bilen tog sig till och med fram bra med 255 sulor i snön...

Kör just nu en gammal Audi 80 avant och tycker det är rent värdelöst med FWD på vintern. kanske bara är så att jag inte kan köra med FWD? hatar när bilfan går rakt fram vad man än gör?

Åter till Topic: Satsa på en 323 eller 328!
eller som på bilden nedanför, en 523:tummenupp
 

Bifogat

  • redigerad.JPG
    redigerad.JPG
    53.1 KB · Visningar: 76

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Se där ja, lite matnyttigt har de komme fram.

Jag har 5 mil till jobbet o sitter just nu o kör den sträckan me en gammal sleten ford från tidigt 90-tal, smått trött på de o vill gärna åka bekvämt.

Tänkte mig 2 litaren då jag som sagt pendlar massa o bensinen kostar ju trots allt en slant.
Får ge mig iväg o provköra o se.

Ingen som har nå tips på nån skön bil för sidådär hälften av pengarna?
Saab 9-3 eller 9-5 rusktigt skön att köra åka i, trevlig motor. Slaktar du inte lådan utan växlar lungt så är det kalasbilar, landsväg ca0,7-0,8l
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag har faktiskt svårt att förstå problemet att köra bakhjulsdrift på vintern, framför allt i en så välbalanserad bil som e46. Det går utmärkt att koppla ur DSC och köra runt utan att snurra, sladda konstant eller dö. Det går utmärkt att starta från rödljus eller fickparkera i snö. Sluta vara digital på reglagen. Och ja, det ÄR kul att sladda och det går att styra bilen med gasen.
Förstår inte heller vad folka snackar om, jag kör själv 4000 - 5000 mil om året och har haft VW Pissat TDi, Volvo S40 - 2.0T, SAAB 9-5 2.3T, Volvo S60 2.4T (chippad) och BMW 320i Touring (E46). Kör nu en BMW 325i (E90) och om en vecka får jag min nya 320d Touring.
BMW:na med bakhjulsdrift och DSC samt 50/50 viktfördelning är de bilar jag litar absolut mest på när det är vinterväglag. Känns nästan som om man kör spårbundet när DSC:n är inkopplad. Med den urkopplad blir bilkörningen "aktiv"... :tungan

Har även provkört Ådi A4 och A6 och visst, det är fina bilar, men jämfört med BMW så ligger de ett steg bakom. Får erkänna att S60:n och även flickvännens V50 är de bilar jag sätter högst bakom BMW.

Att 320i E46 med 2,2 litersmotorn på 170 hk skulle vara trött håller jag inte med om, visst, den fick pisk av min S60 2.4T men den var ju chippad.
Volvon hade även problemet att inte få ner kraften i backen. Med BMW:n trycks man iväg lite. SAAB:en slirade mest omkring och slet framdäck. Vettefan vad dom sysslar med i Trollhättan men dom bör nog sadla om till annan tillverkning än bilar. Kanske ska ta upp STIGA´s tillvekning av snowracers eller nåt.

Hittar du ett bra ex av E46 så köp. Reservdelarna och servicen är inte dyrare till den än till andra märken.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Hur svårt är det att ta bort den strypningen? 1tim projekt eller får man plocka ned mycket?

Lite sugen på en 328 kanske -96. Har kört en 328 touring 2000 som var riktigt trevlig men störde mig som fan på att lådan/ kopplingen inte hängde med. Den bilen gick att köra riktigt kontrollerat på asfalt med ställ.

Hört att det är dyra delar. En kompis hade kollat upp hjullager och det hade rört sig om tusenlappar. Verkar vara stor skillnad i pris på delar om man jämför med tex äldre Volvo eller har jag fått det om bakfoten.

Det tar väl ungefär 1 timme att fixa. Bakhjulslager kostar 540kr st bak till min bil. Extra dyrt blir det när man byter på fel sida :rolleyes: men det är ju mitt fel inte bilens. Går det att sladda bra måste det vart diffbroms annars blir det gärna konstigt.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Saab 9-3 eller 9-5 rusktigt skön att köra åka i, trevlig motor. Slaktar du inte lådan utan växlar lungt så är det kalasbilar, landsväg ca0,7-0,8l
Ja ska man bara åka bil funkar väl en 9-5:a men ska man köra så är den kass.
Har själv haft en 2.3T och sämre bil får man leta efter (jo min Passat TDi var sämre). Växellådan är lika distinkt som hålet på en gammal kärring, kraftöverföringen kostar bara en massa framdäck och stolarna är säckiga som en gammal nedsutten skinnsoffa. Jag frågar mig bara när, inte om, Trollhättanfabriken är ett minne blott.

Nån skillnad på 99-00 ?...
http://sv.wikipedia.org/wiki/BMW_3-serie

http://www.bmwinfo.com/23400.html
 
Last edited:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Ja ska man bara åka bil funkar väl en 9-5:a men ska man köra så är den kass.
Har själv haft en 2.3T och sämre bil får man leta efter (jo min Passat TDi var sämre). Växellådan är lika distinkt som hålet på en gammal kärring, kraftöverföringen kostar bara en massa framdäck och stolarna är säckiga som en gammal nedsutten skinnsoffa. Jag frågar mig bara när, inte om, Trollhättanfabriken är ett minne blott.


http://sv.wikipedia.org/wiki/BMW_3-serie

http://www.bmwinfo.com/23400.html
Stolarna är världsklass enligt mitt tycke, bättre än motsvarande mb 500or.
Bilen är inte byggd för att köra hårt med, men eftersom han kollar på en bil utan diffbroms och som blir ifrånkörda av saabar alla dagar i veckan, förutom 0-70kmh.
Han verkar använda bilen till att pendla 8mil om dagen så skulle jag köpa en lågmilad saab och åka bekvämt bra omköringsegenskaper hållbar som fan. Ialf alla som jag vistas runt.,
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Stolarna är världsklass enligt mitt tycke, bättre än motsvarande mb 500or.
Bilen är inte byggd för att köra hårt med, men eftersom han kollar på en bil utan diffbroms och som blir ifrånkörda av saabar alla dagar i veckan, förutom 0-70kmh.
Han verkar använda bilen till att pendla 8mil om dagen så skulle jag köpa en lågmilad saab och åka bekvämt bra omköringsegenskaper hållbar som fan. Ialf alla som jag vistas runt.,
Måste tyvärr säga emot dig på ett antal punkter gällande Saaben.
1. Jag var sällan/aldrig under 0,95 blandad körning med min 9-5:a. Med ännu sportigare körstil drar min BMW 0,84 (mätt över 10 000 mil)

2. Vi är ett antal som blivit tvungna att byta bort våra 9-5:eek:r på grund av ryggproblem. Efter Malmö - Liege, 87 mil var jag helt slut i ryggen. Efter ytterligare 50 mil dag 2 var fick jag ringa min kiropraktor. Lösningen på problemet med Saabens sunkiga stolar blev att rulla en handduk o lägga i övergången mellan ryggstöd och sittdyna. Stolen sjönk helt enkelt ihop där.
Med BWM:n kör jag lätt o ledigt 60 - 80 mils turer utan problem.

3. Hållbar... I rest my case... Alla som haft en Saab vet vad jag pratar om.
9-5 anger öppettiderna i verkstaden, borde varit 6-6 24/7
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
9-5, vet jag knappt inget om. 9-3or med 2,0liter turbo på 185hk är snusikgt bra och går billigt annars kan du inte köra.
Stolarna tycker jag är kalas.
Det ända som pajat på 9-3 under ialf 15000k mil är slitdelar och lcd-displayen.

Bmw 6or har jag aldrig sett under 1,2 blandad.. men men smaken är som baken, Saab är kalas!
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Bmw 6or har jag aldrig sett under 1,2 blandad.. men men smaken är som baken, Saab är kalas!

Några BMW jag ägt och förbrukning:

540 aut (8'a 289hp) runt 1.1 blandat 0.89 långkörning.
535 manuell samma som 540'in.
523 aut blandat 0.93 långkörning 0.75.
323 touring blandat 0.87 långkörning nere på 0.68.

Exempelvis på andra bilar med lite effekt.
Volvo v90 aut runt 1.3 blandat. Aldrig under litern.
Mercedes E300 aut runt 1.2 blandat. 1l långkörning.
Saab 900 turbo runt 1.1 blandat 0.87 långkörning.

Reserv(slit)delarna till Bmw'n är billiga (även jämfört med volvo v70,v40) och man åker gott. Största nackdelen är försäkringen då alla fjun skall åka Bmw och krasha. Akta dig för import utan alla papper, du ser inte skillnaden på 20k mil extra om det är ett välskött exemplar.
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top