Är det ok att slarva bort ditt barn ?

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
När vi var på Gräsö för lite festande för många år sedan så hittade vi en bebis i ett dike vid vägen. När vi lokaliserade mamman på en gård intill så uppstod nästan handgemäng mellan en av tjejerna vi hade med och mamman när mamman sa som anledning att bebisen hade kunnat ta sig ända ut till vägen var att "De är ju så svåra att hålla koll på de där små när de kryper runt." :näsblod

När vår dotter då 4 år gammal rantade omkring utomhus vid dagiset utan jacka o skor mitt i vintern sa FÖRESTÅNDAREN på dagiset att de inte kunde hålla reda på att alla hade kläder på sig när de var ute :mad:

Detta avancerade liggaförsök från TS för att väcka vurm hos motsatta könet resulterar något oväntat, och förmodligen oönskat, i att du nappar alltså. :)

Nu ska jag starta en tråd om hur jag räddade en hel kattungekoloni från att brinna inne genom att spänna mina muskler så hårt att elden blev rädd och slocknade. :fakta

Bättre att du säger att du släppte ut slanen så att kattungarna skulle komma o leka, en chej gick förbi, slanen blev en stock o elden slocknade av vacumet som uppstod efter tryckvågen :)

Last edited:

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
När vi var på Gräsö för lite festande för många år sedan så hittade vi en bebis i ett dike vid vägen. När vi lokaliserade mamman på en gård intill så uppstod nästan handgemäng mellan en av tjejerna vi hade med och mamman när mamman sa som anledning att bebisen hade kunnat ta sig ända ut till vägen var att "De är ju så svåra att hålla koll på de där små när de kryper runt." :näsblod

fi fan nackskott:gnissla

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Världen består inte bara av våldtäcktsmän och mördare.
Det gör inget om man går vilse eller villar bort sig mellan varven.
Jag tror att värden består till stor del av personer som TS, som när dom hittar en liten parvell som är lite losst utanför ett dagis, så hjälper folk ungen till rätta.

Att ungarna skulle flytta målet och lyckades få det att rasa och någon stod under som sen dog, kan vara superotur.

Det kan också vara så att dom barnen aldrig flyttat mål eller andra saker för den delen heller. För att det alltid varit en vuxen med som gjort allt till dom som kan innebära fara. Och nu när dom gjorde det så var dom inte försiktiga nog, för att dom inte va vana.

Nu målar jag upp värsta senariot men. Det kan vara så att dom barnen alltid haft hjälm, knäskydd och handskydd när dom cycklar, spelat fotboll med mjuka bollar, aldrig fick klättra på höghöjd i klätterställningen eller åka högst upp med snowracer i pulkbacken med stora hopp.

Om man aldrig får slå sig när man är liten, så lär man sig inte att vara försiktig, och då kan det lätt gå väldigt illa när man blir lite större.

Sen när dessa överbeskyddade ungar blir vuxna sitter de hemma och spelar Wow och väntar på att staten ska ordna ett jobb och under tiden betala ens boende och räkningar.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Hur många gånger är det ok att en pedofil förgriper sig och/eller tar livet av ditt barn? Hur många gånger får man tappa ett spädbarn i golvet? Hur många gånger är det ok att köra ihjäl någon unge som springer ut i gatan?

Om svaret är aldrig, så är även svaret på hur väl barnen behöver skyddas från sådant man kan påverka, tämligen glasklart. Man ska hindra fel personer att komma åt barnen (och sånt folk finns det för mycket av ute i omlopp och de vet var ungarna håller till), man ska hindra dem från att bli överkörda om de vistas i närheten av trafik, hindra dem från att drunkna i en pool bara för att de är nyfikna på vattnet. Just för att de är små, så kan de inte själva tänka och styra sitt handlande fullt ut (knappt att vissa vuxna fixar det). Att det däremot kan gå till överdrift, är en annan sak. De ska skyddas och tas omhand - i lagom doser.

Vi är många som överlevt utan cykelhjälm, som lekt med smällare, eldat gräs och åkt båt utan flytväst. Men det finns de som inte överlevde och trafiken är värre idag, det ligger fler förskolor i stadskärnorna och det finns ännu fler psykfall på vift.

Det är en balansgång mellan hur stor risken är att förlora ett barn och att de ska kunna stå på egna ben och fatta vettiga beslut när de själva är mogna.

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Jag har glömt att hämta mina barn på dagis... Två ggr... Jag är en dålig far...:rodnar

(En av gångerna fick dom inte tag på mig eller min fru så sonen fick följa med hem till en dagispersonal...)

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Har för mig att jag läst om en stressad farsa som glömde åka förbi dagis med sitt barn som satt i baksätet. Åkte till jobbet i stället och ungen fick sitta i värmen.

Hände ju nu i somras att pappan lämnade två av ungarna på dagis men glömde bort den minsta som också skulle lämnas, det gjorde mamman i vanliga fall så han åkte till jobbet och blev uppringd på eftermiddagen av polisen som stod utanför :(

Edit/ Hittade artikeln:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5431992.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2961399.ab

Jag blandade ihop lite tror jag...

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA