Är en SP-1 en självmordsmaskin för en Rookie?

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Hejs!

Tog lappen i juni förra året, räknar mig därmed som en Rookie.

Kör en Hornet 600:a, som ju kanske inte är en bra nybörjarhoj med sina 100 hästar...
Siktar nu på att köpa mig drömhojen No 1, en VTR SP-1

Är det helt vansinnigt? min tanke är att den ska kunna användas till vardags, samt kanske på kortare semestrar...funkar den till detta?

Vill också slippa detta vansinniga varvande som radfyran medför..

Mottager gärna tips & tankar!

/K
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Kamikaze? ...ja! skulle nog säga det, men....KÖP min :)
VTR SP1 a.k.a "RED MONSTER"

Kortare semester? hur kort?.... :7peta



HönaPower skrev:
Hejs!

Tog lappen i juni förra året, räknar mig därmed som en Rookie.

Kör en Hornet 600:a, som ju kanske inte är en bra nybörjarhoj med sina 100 hästar...
Siktar nu på att köpa mig drömhojen No 1, en VTR SP-1

Är det helt vansinnigt? min tanke är att den ska kunna användas till vardags, samt kanske på kortare semestrar...funkar den till detta?

Vill också slippa detta vansinniga varvande som radfyran medför..

Mottager gärna tips & tankar!

/K
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
SP-1, R1, ZX10R, Turbibusa eller vad som helst är alla bra nybörjarhojar. Även som nybörjare vill man gärna betala för det man vill ha och inte det som andra säger att man "bör" satsa på. Klarar man inte en värsting så klarar man inte en 125 heller. Den bästa nybörjarhojen är den man vill ha. Det sitter i huvudet.

Go for it :tummenupp
 

El Torpedo

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Lund
Hoj
VTR Firestorm
Jag körde CBR 600 första året men bytte sedan till en VTR 1000 Firestorm.

Jag upplever VTR:en som mer lättkörd, motorn börjar dra redan vid ungefär 3000 varv. Över 8000 är ingen mening att varva. 600:an var mer som en bomd som exploderade vid 10 000 varv. Det kan vara inbillning men jag tror körningen blir mer "harmonisk", jämnare med en 1000 cc V-twin, som har ett bredare register, än en 600 cc radfyra.
 

Kristian Salö

Kristian Salö
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Kristiansand, Norge
Hoj
GSX-R1000
HönaPower skrev:
Hejs!
Kör en Hornet 600:a, som ju kanske inte är en bra nybörjarhoj med sina 100 hästar...
Siktar nu på att köpa mig drömhojen No 1, en VTR SP-1

Är det helt vansinnigt? min tanke är att den ska kunna användas till vardags, samt kanske på kortare semestrar...funkar den till detta?

Vill också slippa detta vansinniga varvande som radfyran medför..
/K

1. Vad är det för fel på en Honrnet som nybörjarhoj?
2. Jag dräglade också på en SP1a. Dock var den för dyr då...
3. Alla hojar funkar, det är en fråga om prioritering. Tandborste och VISA kort!
4. V-Twinen har ett mullrande och brummande som du väl förtjänar!

Löp och köp!

PS. Var inte den bra bivven?
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Om den var bra?.....hehe....jag är bara rädd om kortet :rofl

nej, men jag behöver få loss lite pengar till RR säsong 05 :banana

Så jag kanske får byta till en annan hoj, lite mindre o billigare :huvet


Kristian Salö skrev:
1. Vad är det för fel på en Honrnet som nybörjarhoj?
2. Jag dräglade också på en SP1a. Dock var den för dyr då...
3. Alla hojar funkar, det är en fråga om prioritering. Tandborste och VISA kort!
4. V-Twinen har ett mullrande och brummande som du väl förtjänar!

Löp och köp!

PS. Var inte den bra bivven?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det är fint vrid i en sp1, så det gör den lättkörd - dessutom med ett bra chassi. Att man sedan kan köra fort spelar ingen roll. Åka åt fanders kan man lika gärna göra på en trimmad moppe... allt sitter i hanteringen av gasrullen. Så det är bara att handla och sedan köra med förstånd :tummenupp
 

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Granne med September
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Köpte själv en Vtr som första hoj, men det var en vanlig 1000F, men måste verkligen hålla med om att det är en klart vettig hoj som första hoj. Inte lika ettrig som t.ex R1 och skönare gång så nästa hoj kommer bli en twin igen. Finns ju inget härligare sound heller!
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
kÖP...............Enligt mig finns det inga nybörjarhojjar. SP-1 är underbar att köra, men semester med den KAN bli lte jobbigt, observera KAN.

Men som sagt KÖP
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
El Torpedo skrev:
Jag körde CBR 600 första året men bytte sedan till en VTR 1000 Firestorm.

Jag upplever VTR:en som mer lättkörd, motorn börjar dra redan vid ungefär 3000 varv. Över 8000 är ingen mening att varva. 600:an var mer som en bomd som exploderade vid 10 000 varv. Det kan vara inbillning men jag tror körningen blir mer "harmonisk", jämnare med en 1000 cc V-twin, som har ett bredare register, än en 600 cc radfyra.

med en v twin så tro man bara de bli mer harmonsikt men i själva verket när man gasar lite på rullen tycker man den låter slö o gasar lite till..sen innan man vet ordet av så e man uppe i 200 blås :3freak
dom(twinar) e förädiska men så grymt :banana :banana
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
ozeo skrev:
med en v twin så tro man bara de bli mer harmonsikt men i själva verket när man gasar lite på rullen tycker man den låter slö o gasar lite till..sen innan man vet ordet av så e man uppe i 200 blås
Förvisso, men motorbromsen är rätt kraftig så man behöver bara släppa gasen ett ögonblick så är man nere på 100 km/h igen. :)
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
HönaPower skrev:
min tanke är att den ska kunna användas till vardags, samt kanske på kortare semestrar...funkar den till detta?/K
Det finns de som kört på längre mc-semestrar (>500mil) på SP1 utan problem.
Kanske inte världens mest touringanpassade hoj dock.:rolleyes:
Körställningen kan vara lite påfrestande om man är riktigt lång och kör långa sträckor utan att kliva av hojen.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
#Olsson# skrev:
SP-1, R1, ZX10R, Turbibusa eller vad som helst är alla bra nybörjarhojar. Även som nybörjare vill man gärna betala för det man vill ha och inte det som andra säger att man "bör" satsa på. Klarar man inte en värsting så klarar man inte en 125 heller. Den bästa nybörjarhojen är den man vill ha. Det sitter i huvudet.

Go for it :tummenupp


Kvalificerat skitsnack!!! :huvet :huvet Vem fan är den här "man" du pratar om? Du själv?

En R1 är fullständigt livsfarlig i händerna på en rookie och att påstå något annat är jävligt omdömeslöst av dig. Inte för att de är svårtkörda utan just för att de INTE är det. För en rookie som inte känner sina egna eller hojens gränser (förrän det är försent) är risken överhängande att de klotar redan första säsongen. Har de tur är det bara de själva som drabbas. Annars kan det ju vara dig eller din polare de frontar med när de missbedömer den där långa svepande kurvan....din attityd är kortsiktig och kostsam...tror du att det är erfarna förare som driver upp premierna på R-hojar???
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
R1 Uffe skrev:
kÖP...............Enligt mig finns det inga nybörjarhojjar. SP-1 är underbar att köra, men semester med den KAN bli lte jobbigt, observera KAN.

Men som sagt KÖP


Skämtar du?? Tycker du en Busa eller en 1100R är en bra hoj för någon som precis tagit lappen? Finns det inte tillräckligt med pellejönsar i trafiken för att vi ska behöva se nybakade hojåkare vingla omkring med 145 hk mellan knäna...???
 

noize

Älskar med Oljud
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Tumba
Hoj
Trimmad Rosa Cykel
fazerfun skrev:
Kvalificerat skitsnack!!! :huvet :huvet Vem fan är den här "man" du pratar om? Du själv?

En R1 är fullständigt livsfarlig i händerna på en rookie och att påstå något annat är jävligt omdömeslöst av dig. Inte för att de är svårtkörda utan just för att de INTE är det. För en rookie som inte känner sina egna eller hojens gränser (förrän det är försent) är risken överhängande att de klotar redan första säsongen. Har de tur är det bara de själva som drabbas. Annars kan det ju vara dig eller din polare de frontar med när de missbedömer den där långa svepande kurvan....din attityd är kortsiktig och kostsam...tror du att det är erfarna förare som driver upp premierna på R-hojar???

:corn
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
fazerfun skrev:
Skämtar du?? Tycker du en Busa eller en 1100R är en bra hoj för någon som precis tagit lappen? Finns det inte tillräckligt med pellejönsar i trafiken för att vi ska behöva se nybakade hojåkare vingla omkring med 145 hk mellan knäna...???
Tror du det är nå mindre farligt om en nybörjare kör en Sukka GSX-R 600 eller en 1000cc, svar NEJ, det är likvärdig prestanda i dessa maskiner (till en viss del) Därför säger jag att det inte finns nån nybörjar hoj av nyare årsmodeller, visst man kan köpa en klassisk GSX750EF -84 om man vill som nybörjar hoj, men det är inte många som gör det i dessa tider.......
 

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Ort
sollefteå
Hoj
En blå nia
R1 Uffe skrev:
Tror du det är nå mindre farligt om en nybörjare kör en Sukka GSX-R 600 eller en 1000cc, svar NEJ, det är likvärdig prestanda i dessa maskiner (till en viss del) Därför säger jag att det inte finns nån nybörjar hoj av nyare årsmodeller, visst man kan köpa en klassisk GSX750EF -84 om man vill som nybörjar hoj, men det är inte många som gör det i dessa tider.......


Tror att det är som du säger, även om 1000 kubikarn är 20-30km/h snabbare i toppfart så slår man nog ihjäl sig om man klotar i 250 på en 600a.


Föresten du har sh tröjan åt fel håll :7peta :hihi
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top