Är IF ensamma om bluffbonussystem eller gäller det fler bolag?

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Jo men har det inte alltid varit mer customhojar i drift på gatan. Tycker inte man skall blunda för statistik som finns i alla fall.
Gör man det så kan man ju lika gärna hitta på vilken fakta som helst från ingenstans.

Är det inte statstik som försäkringsbolagen påstår sig helt grunda sina höga premier på.

Polaren hade ju sin R1 på sin farmor då hon var 80 år. Fick lägsta premien för hon var ju ingen fara enligt statistiken.
Var helt ok och han vart aldrig ifrågasatt.

Men det är inte lätt med var man skall dra gränser och vad man tycker saker skall grunda sig på men jag har min åsikt i alla fall sen säger jag inte att andras åsikter är fel heller. Man får tycka vad man vill men man skall hålla sig till fakta som finns tycker jag dock.

Men du kan ju ha en poäng med missvisande statistik.
Från bilsport och MC

http://www.bilsport.nu/news.php?id=41903

Felvisande olycksstatistik för MC
Moped- och Motorcykelbranschens Riksförbund vill tillrättalägga de preliminära uppgifter Vägverket gick ut med gällande olycksstatistiken för Moped och MC. Visserligen har det faktiska antalet dödsolyckor ökat, men McRF menar att statistiken inte tar hänsyn till det kraftigt ökade antalet nyregistrerade Mopeder och MC under 2006.

Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Polaren hade ju sin R1 på sin farmor då hon var 80 år. Fick lägsta premien för hon var ju ingen fara enligt statistiken.
Var helt ok och han vart aldrig ifrågasatt.

Va tror du hade hänt den dagen han smällt den hojjen rätt in i sidan på en buss?

Dark_Messenger

Guest
När jag skulle skaffa min hoj så tyckte jag oxå att de va konstigt att jag skulle köpa en hoj för 30k, och sen betala den igen efter två år i försäkring.

MEN använder man hjärnan lite så inser man att det är inte de materiella sakerna som kostar i den här lekstugan. Utan kroppsliga skador. Och sjukvården är inte billig! Speciellt inte om man blir invalid eller dylikt, de är så sjuka summor det kostar.

Sen är det precis som många säger att försäkringsbolagen gör ju inte det här för att vara snälla. Hur många av er går till jobbet för att vara snäll och ser lönen som en bonus? Skulle min chef ta min lön så kan han ta nyckeln till lokalen oxå. Oavsett hur mycket jag trivs på mitt jobb så är jag där för att tjäna pengar och inget annat.

Försäkringen är ju till för OM lyckan händer, inte NÄR! Sen kan man tycka att dom tar ut mycket pengar hit och dit, men jag förstår dom. Självklart tycker inte jag det är roligt att betala massa pengar, men de är ju en ganska frivillig hobby eller?

Men alla ni som tycker att de är sjuka premier och att hojen inte är värd si o så mycke som ni betalar. Jag ger er 15000:- för ett år, så står ni för alla mina skador på hoj eller kropp om jag lägger mig nästa sommar när jag övar bakhjulsåka eller tidtagningstävling mellan malmö-stockholm, deal?

:)

Du har inte åkt så länge va? Åker man sporthoj handlar det just precis om NÄR olyckan inträffar. :)

För övrigt är hela den här diskussionen wack. Är det så dyrt att åka/äga så köp en ER-6 då era snåla jävlar. Ingen tvingar er att ha senaste literräsern.

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Du har inte åkt så länge va? Åker man sporthoj handlar det just precis om NÄR olyckan inträffar. :)

Jag har bara åkt 450mil utan övningskörnings-skylt. Men det har ju inte riktigt med saken o göra :) Visst är det så att olycksrisken är väldigt stor på en sporthoj, därav premierna så vi håller väl med varann va? :)

Skillnaden är att "OM" är mycket större faktor bland sporthojar än goldwings. Så det hela är ju egentligen väldigt logiskt. Snabb hoj + Ung förare = DYRT, tråkigt men logiskt.

Jag är bara 25år gammal själv, men anser inte att jag kan sitta o gnälla för att de är dyrt, jag har ingen erfarenhet av att åka, jag har en motorstark cykel som gör närmare 270-280km/h om jag vill. Men jag har valt det själv. Kunde skaffat mig en brukshoj från 80-talet på 55hk och åkt billigt. :)

Dark_Messenger

Guest
Jag har bara åkt 450mil utan övningskörnings-skylt. Men det har ju inte riktigt med saken o göra :) Visst är det så att olycksrisken är väldigt stor på en sporthoj, därav premierna så vi håller väl med varann va? :)

Skillnaden är att "OM" är mycket större faktor bland sporthojar än goldwings. Så det hela är ju egentligen väldigt logiskt. Snabb hoj + Ung förare = DYRT, tråkigt men logiskt.

Jag är bara 25år gammal själv, men anser inte att jag kan sitta o gnälla för att de är dyrt, jag har ingen erfarenhet av att åka, jag har en motorstark cykel som gör närmare 270-280km/h om jag vill. Men jag har valt det själv. Kunde skaffat mig en brukshoj från 80-talet på 55hk och åkt billigt. :)

Jag svarar ja på allt. Du har fattat vad det handlar om. :tummenupp

carlb

jaaa backelit jaaaa
Gick med
11 Aug 2004
Hoj
Triumph D675, KTM 250 EXC, Wilier Izoard
Jo jag tog ju ut mitt på hemförsäkringen första rundan då IF har sina idiotregler som säkert gäller generellt att om du inte skadar dig så betalar vi inte ut några stålar till dig för kläderna för då är det ingen olycka. Men har du dåliga skydd och får en skada som anmälts så då får du full ersättningen för kläderna.
Men att tillägga så tjejen skadade fotknölen i samma krasch och hon fick ersättning för kläderna i samma krasch som jag inte fick det bara för att jag hade bättre skydd än henne och klarade mig även om kläderna pajade.
Du tror väl inte bara det är If.. som häjer premierna när du vurpar?
Självklart tillämpar alla försäkringsbolag bonus. Du börjar med full bonus när du tecknar försäkringen. Vurpar du sen tappar du bonus. Det är så det funkar, oavsett bolag.
Skönt att höra att ni inte skadade er allvarligt

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Nja men jag har fattat i efterhand att det hela handlar om att jag borde haft mer koll på att jag hade hög bonus från början villket jag inte alls trodde då jag var 24 i sommras.
Men att jag hade dålig koll på det har jag ju fått äta upp men nu vet jag i alla fall hur allt det där funkar, en dyr läxa.

Nä det är nog många som åkt sporthoj mycket mycket längre än jag och jämfört med vissa är jag nybörjare-

Jag har bara tragglat mig igenom nästan 5000 mil på tre säsonger.
Och jag har ingen ny dyr literhoj, kör en skapligt gammal hoj.

Men nu skall båda mina literhojar bort så blir det 600 stunthoj i stället.

En önskan hade ju varit om man gjorde om så alla fick en låg premie från början och att dom som krascha för dom kört uppenbarliegen alldeles för fort kunde få ett kraftigt påslag på självrisken som straff och har man kört lagligt så kan man belönas med en låg självrisk då det troligen då verkligen handlar om en olycka inom lagens ramar.

Jag kör inte alltid regelrätt nu men troligen skulle det gynna till mer lugn körning även på sporthojar med.

Men tråkigt nog tror jag det skulle bli för mycket mygel för att systemet skulle fungera men gick det så skulle det va en bra lösning.

Skulle ju alla ni som kör så bra och aldrig klotat bli glada över att slippa gnälla på alla fartglada som skulle få stå sitt kast.

Last edited:

jonken

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Hoj
SÅLD
Kör med huvudet så andra slipper betala höga premier bara för att ni fuckon ska leka på våran bekostnad.... det är inte mer än rätt att du får en skyhög försäkring när du inte kan hålla dig på två hjul........ dessutom ligger du 2 ggr på en sommar.... gå en SMC kurs så du lär dig köra hoj.

Last edited:

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Jo jag har ju funderat på att gå en sån kurs faktiskt men vet inte om dom lär ut det jag gillar att göra på min hoj.

Angående första vurpan så var det jävligt mycket olyckan som var framme men andra gången får jag ju skylla mer på lek men då lär jag ju undra en sak.
Alla ni som kör sporthoj och klagar på alla idioter som höjer era premier. Har ni köpt en sporthoj och så kör ni själva så jävla regelrätt`???

Ni kan väll också köpa nått gammalt skit då om ni ändå bara skall ut och glida helt lagligt, då behöver ni inte bry er om alla som drar upp premierna på sporthojarna.

Eller är det så att dom som inte vurpat är dom som kan köra hoj bäst alltid och dom har rätt att klaga på alla som råkar dra omkull av någon anledning.

Jag kan ta kritiken angående leken men kommer aldrig köpa erat jävla gnäll om att alla som drar omkull är syndabockar som höjer premierna för andra som inte kört omkull.

Hade 155% höjning i premien varit befogat om jag brakat in i nått vilt eller det ligger en massa olja över hela vägen i nån skymd kurva eller vad som helst man inte rår över.

Ibland händer olyckor och ingen kör omkull frivilligt

jonken

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Hoj
SÅLD
Det är inte bara premien för sport hojjar (Plastraketer) det är alla oavsett mc som drabbas när premierna höjs......... dvs alla mc människor som kör hoj drabbas av höjningen när försäkrings bolagen höjer premien... FATTA

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Så får man döma själva vad som är riktigt och inte men men 2006 så var det dom flesta som omkom i mcolycka i åldersgruppen 50-59.
06 var ett mörkt år för de "äldre" och customförare. Men vad låg bakom denna dramatiska ökning jmf med tidigare år?
En sak att tänka på här är att det var några få olyckor som tog med sig flera offer. Dvs en olycka med flera döda.
Om du sen kollar 07 så sjönk antalet till "normal" nivå igen. Man kan inte dra slutsatser från ett enstaka år.

2004-2006 omkom lika många i CUSTOMKLASSEN som i SUPERSPORTKLASSEN
Supersportklassen utgör ca 10% av alla motorcyklar i Sverige. Men står för 50% av olyckorna...
Talar ju sitt tydliga språk....

Ingen har sagt det är ofarligt att åka hoj men det är farligt att åka bil och bara vistas i trafikmiljö med.

Du kan rimligtvis inte jämföra bil och mc. Vi är betydligt mer oskyddade än vad du är i en bil.
Samt de flesta som kör supersporthojar gör det i farter som är den dubbla tillåtna.
Vi leker.. kör på bakhjulet mm..

De flesta som kör bil leker inte racerförare....

Sen är det ju upp till var och en att sätta statistiken kontra försäkringsbolagen premier om det är bra priser eller dåliga men ändå vettigt att få se vad dom grundar eller inte grundar sina priser på.
Bolagen grundar sina priser på utgifterna de har haft på respektive modell och statistik. Det finns idag inte ett enda bolag som ghirt vinst på supersportklassen. Om du letar så kan du hitta de uppgifterna på smcs hemsida.

Men en tanke borde ju vara att custompremierna nu efter 2004-2006 borde ju ligga på samma som supersportklassen då dom drar omkul och skadar sig lika mycket och dom kör fan med en vanlig skinnjacka utan skydd oftast, bästa fall ryggskydd och hojarna är inte precis dom mest lättmanuvrerade om det händer nått.

Sant att många av dem kör utan skydd mm. Men de är inte inblandade i lika många olyckor.
De sponsrar redan supersporthojar med sina försäkringar. DVS om vi inte kostade bolagen så förbannat mycket så skulle bolagen kunna sänka premien för ALLA hojåkare..

Dom lär ju bli dyrare att reparea än en kille som kör sporthoj med alla skydd på sig och pajar sin skyddsutrustning än den som kör custom utan några vettiga skydd och kanske skrapar upp hela sig.

Hur hög fart har de då kontra den fart du och jag har när vi är ute och kör hoj?
Faktum är att när en custom är med i en olycka så är det oftast pga korsande trafik eller annat hinder som kommer upp i vägen.
Och visst skulle även de klara sig bättre med skydd... Men ändå så har vi större skador.

Nått år kanske customfolket är dyrare i vurpor än supersportarna får hoppas att det syns i plånboken med i så fall.

Det hoppas jag verkligen inte.. Detta skulle medföra att även vi får högre premier..
Du drar slutsatser från enstaka år. Inte från en serie år som visar på en trend.

Jo jag har ju funderat på att gå en sån kurs faktiskt men vet inte om dom lär ut det jag gillar att göra på min hoj.

Angående första vurpan så var det jävligt mycket olyckan som var framme men andra gången får jag ju skylla mer på lek men då lär jag ju undra en sak.
Alla ni som kör sporthoj och klagar på alla idioter som höjer era premier. Har ni köpt en sporthoj och så kör ni själva så jävla regelrätt`???

Vad vill du lära dig att göra på en hoj då?
Vad tror du att du får lära dig på någon av våra kurser?
Om du nu inte får lära dig vad du gillar att göra på hojen.. Kan det vara så att det du lär dig kommer underlätta ditt eget utvecklande när du tränar på det du vill göra?

Inte ens jag som jobbar aktivt som instruktör håller mig till trafikreglerna.
Men genom vissa förändringar i ditt körsätt kan du göra bättre avvägda handligar.. som gör att du utsätter dig själv och andra för mindre risker...
Detta kan i slutändan rädda ditt liv.

Last edited:

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Jag tycker personligen att det är fel att man som ny kund i ett bolag ska få full bonus medans en kund som kanske haft sitt fordon försäkrat där i 20 år kanske haft en eller två skador på den tiden ska betala mer då hans "bonus" blir sämre. Rimligtvis borde det vara så att man får mer bonus ju längre man varit kund där - förutsatt att man inte haft mkt och stora skador dock. Sen det här med "bonus" är så jävla löjligt om du blir en ny kund i ett f.b. Ungefär lite som om du ska köpa en bil och byta in den andra:

Ena stället ska ha 199000:- för låt säga en v70 - du ska ge 120000 emellan säger vi + din gamla v70. Alltså får du 79000:- för den gamla v70:n.

Andra stället har en exakt likadan som dem begär 249000:- för istället - MEN hos oss får du 99000:- för din gamla - alltså 20000:- mer. Men mellanpriset landar ju på 150000:- då istället för 120000:-. Konstigt nog finns det dem som är idioter och anser att jag byter hellre in min här då jag får mer för den där men sen att totala kostnaden är mer i slutändan verkar inte spela ngn roll.

Slutsats: F.B erbjuder en ny kund full bonus på en försäkring och då tycker försäkringstagaren det är jättebra och känner sig kanske lite speciell. Sen att utgångspriset är betydligt högre än det kanske skulle vara på en person som varit kund där en längre tid kanske inte spelar ngn roll?

Lite som en klädesbutik som satt ett jättebra pris på en utgående jacka men inte får sålt den - höj då ord. priset rejält (på prislappen/skylten) och höj även utpriset till kunden så ska ni se att den blir såld. Tyvärr finns det många idioter som tänker och funkar så och ser inte vad det landar på i SLUTÄNDAN.

Jag har själv jobbat tidigare och sålt sakförsäkringar för if... så jag har ganska bra koll. Och det här med att säga att du som ny kund får full bonus och upptill 20% rabatt om du tecknar 4 eller fler försäkringar hos if är ngt telefonförsäljarna ska ha med i sin "samtalsmall" när dem letar nya kunder.. Troligtvis funkar det säkert likadant på många andra F.B med.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag tycker personligen att det är fel att man som ny kund i ett bolag ska få full bonus medans en kund som kanske haft sitt fordon försäkrat där i 20 år kanske haft en eller två skador på den tiden ska betala mer då hans "bonus" blir sämre. Rimligtvis borde det vara så att man får mer bonus ju längre man varit kund där - förutsatt att man inte haft mkt och stora skador dock. Sen det här med "bonus" är så jävla löjligt om du blir en ny kund i ett f.b. Ungefär lite som om du ska köpa en bil och byta in den andra:

Ena stället ska ha 199000:- för låt säga en v70 - du ska ge 120000 emellan säger vi + din gamla v70. Alltså får du 79000:- för den gamla v70:n.

Andra stället har en exakt likadan som dem begär 249000:- för istället - MEN hos oss får du 99000:- för din gamla - alltså 20000:- mer. Men mellanpriset landar ju på 150000:- då istället för 120000:-. Konstigt nog finns det dem som är idioter och anser att jag byter hellre in min här då jag får mer för den där men sen att totala kostnaden är mer i slutändan verkar inte spela ngn roll.

Slutsats: F.B erbjuder en ny kund full bonus på en försäkring och då tycker försäkringstagaren det är jättebra och känner sig kanske lite speciell. Sen att utgångspriset är betydligt högre än det kanske skulle vara på en person som varit kund där en längre tid kanske inte spelar ngn roll?

Lite som en klädesbutik som satt ett jättebra pris på en utgående jacka men inte får sålt den - höj då ord. priset rejält (på prislappen/skylten) och höj även utpriset till kunden så ska ni se att den blir såld. Tyvärr finns det många idioter som tänker och funkar så och ser inte vad det landar på i SLUTÄNDAN.

Jag har själv jobbat tidigare och sålt sakförsäkringar för if... så jag har ganska bra koll. Och det här med att säga att du som ny kund får full bonus och upptill 20% rabatt om du tecknar 4 eller fler försäkringar hos if är ngt telefonförsäljarna ska ha med i sin "samtalsmall" när dem letar nya kunder.. Troligtvis funkar det säkert likadant på många andra F.B med.

Hmm,ringer inte alla runt och sen försäkrar där priset i förhållanden till villkoren man vill ha är det bästa?

Så gör jag och trodde i min enfald att de flesta andra med gjorde,bonus,grundpris och rabatter spelar ju ingen roll om man dränerar plånboken hos det bolag som ger lägst pris.

Fel av mig att tro det?

Henrik

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Nope, men det finns måååånga som fortfarande tror att eftersom jag får mer bonus här så måste det ju vara bättre än vad man betalar i slutändan. Sen tror jag inte dem som sitter på inkommande samtal hos F.B pratar så mkt om just bonus och mängdrabatt men dem som sitter med utgående samtal gör det.

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Vill bara säga en sak att angående smc kurser för att ge ett inlägg som inte retar alla till vansinne.
Hojkurserna med smc har jag bara hört jävligt gott om och jag blir rätt sugen när du säger det på att gå en så kanske anmäler mig till en i sommar så får man testa och se vad det är för nått.
Kan nog vara jävligt nyttigt i valig körkunskap.
Instruktörerna där lär då va fan så mycket säkrare än mig på att köra hoj även om dom kanske inte pysslar med stunt som att stå på sadel eller bränna däck sittandes på tanken, olika bakhjulsövningar osv.

Och för dom som undrar så brukar jag pyssla med sånt på en avstängd gammal landningsbana och inte i trafik.

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Gixxer
Vagnskada. Ingen bonusförlust.
Vad har jag fått ut på vagnskadan. Hjälm, samt skador på hoj.

Varför går hjälm på vagnskadan? Jag krajjade för ett tag sen och då gick bärgningen på vagnskadan. Jag trodde det var räddning = delkasko? Men jag var nöjd.

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
hmm Jag har ju fått ut min hjälm på hemförsäkringen då IF inte ansåg mig ha ersättnings för pajade utrustning då jag inte skadad mig i olyckan.
Men tjejen där i mot som åkte bakpå hon skrapade fotknölen (lätt skrubbsår) och då pröjsade IF all hennes mc utrustning på trafikförsäkringen på hojen.

I ditt fall tror jag att det har att gör med att du inte anmälde nån skada på dig själv och då täcker inte trafikförsäkringen grejerna. Men anmäler du att du har lite ont i ett finger eller fått en skrubbsår eller liknande så förvandlas händelsen genast till ett olycksfall och då har du rätt att få ut grejerna på trafikförsäkringen.
Och med tanke på det bonussystemet som finns så är det änu bättre att ta ut på hemförsäkringen.
Länsförsäkringar i alla fall betalad ut mina grejer på min olycksfallsförsäkring som jag har tillägg i hemförsäkringen på 2 dagar efter jag lämnat in prylarna.
Men har man helförsäkring så får man ändå ut prylarna utan att du har skadat dig fast då går det som sagt på vagnskadan.

Så har dom det på IF i alla fall.

Tycker personligen att det där känns lite dumt och nästan en uppmuntran till att fuska med nått skydd om man har dyr mcutrustning som man har försäkrad men inte har råd med helförsäkring.

Man vill ju inte det heller i alla fall, då man ändå har skydd för att slippa skada sig, men drar folk om kull och vill ha ersättning för sin mcutsrusning då dom bara har trafikförsäkring så säger jag bara, anmäl ett lite skrapsår bruten nagel eller vad som helst så får ni ut prylarna på trafikförsäkringen.
Annars så får ni inte en spänn för då räknas det som sagt inte som ett olycksfall.
Än bättre är att kolla om det går att få ut det på privat olycksfallsförsäkring som nog dom flesta har.
Jag om nån vet ju hur dyrt det är att plocka ut saker på mcförsäkringen. Rena brakförlusten i slutändan

Last edited:

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
hmm Jag har ju fått ut min hjälm på hemförsäkringen då IF inte ansåg mig ha ersättnings för pajade utrustning då jag inte skadad mig i olyckan.
Men tjejen där i mot som åkte bakpå hon skrapade fotknölen (lätt skrubbsår) och då pröjsade IF all hennes mc utrustning på trafikförsäkringen på hojen.

Är lite lite osäker på IF men såhär är det enligt andras avtal

ALL utrustning som är lagstadgad ELLER som FB KRÄVER att du ska ha SKALL bekostst utav Trafik delen inte vagnskada. Detta enligt flera bolags avtals regler. Har personligen alltid trott att det är en regel utan undantag, att utrustning som är lagstadgad eller som FB kräver du ska ha ersätts av trafikdelen. (så är det i mina avtal)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln