Är jag den enda här på Sporthoj som växt ifrån sporthojar, hästkrafter och toppfart?

Är det här en.. bikta mig tråd? Tror det ligger lite i tiden. Men även jag väger mellan Yamaha R9 eller fikahoj haha :D .... kanske blivit riskmedveten. i dunno :D
 
När man åkt framåtlutat sen man var 16 och nu snart 60 så sätter kroppen stopp tillslut. Man vill ha något bekvämt, iallafall jag :) tjackade en xj900s från 95 och gjorde om den lite som jag vill ha den och efter 500 mil förra sommaren får den hänga med en säsong till...
 

Bifogat

  • 20241030_143538.jpg
    20241030_143538.jpg
    381.8 KB · Visningar: 19
Lite adrenalin vill man väl ha? Men börjar väl komma till insikt att det skulle kunna åstadkommas billigare och säkrare med en Crescent kompakt med skevt framhjul
 
Jag tror att detta blir sista säsongen med massor av hästar i lådan under tanken.
Sen får det vara sub-100hk, kanske t o m något riktigt klent även för bana.
 
Nu tourade jag ju visserligen med mina sportisar också, men efter en mellanlandning på FJR, som ju inte är klen, men speciellt lätt och sportig är den inte, så blev det lite kompromiss, K1300S är inte det sportigaste på 2 hjul heller, men det finns gott om resurser, och det är en grymt skön känsla att hålla stumt och känna hur det sparkar till igen när man trycker i nästa växel. Jag nosar inte på toppfarten så ofta, men det är ju trevligt när man slipper pressa upp den i motorvägsfart :hihi

Sen skulle ju garaget ha en annan uppsättning fordon om tid och budget var obegränsat. Men några soffor på hjul skulle det inte bli :fakta
 
Utan sidovagn är SRn faktiskt en riktigt körglad hoj , trots sina dryga 30hk
Hur då menar du?
Vore kul att förstå vilka egenskaper du tänker på.
Själv tycker jag att den var moppelik, på gott o ont. Även då föredrog jag sportmodeller.
Retrogrejjen har jag aldrig lockats av.
Gillar hightech. Kolfiber…mums!
 
När man åkt framåtlutat sen man var 16 och nu snart 60 så sätter kroppen stopp tillslut. Man vill ha något bekvämt, iallafall jag :) tjackade en xj900s från 95 och gjorde om den lite som jag vill ha den och efter 500 mil förra sommaren får den hänga med en säsong till...
Testa en modern nakenhoj runt 700-1000cc. Lätta o trevliga. Bra mos I motorn.
Många känns i karaktären liknande en racer fast upprätt körställning (fast jag toksaknar kåpa!!!)
 
Testa en modern nakenhoj runt 700-1000cc. Lätta o trevliga. Bra mos I motorn.
Många känns i karaktären liknande en racer fast upprätt körställning (fast jag toksaknar kåpa!!!)
Tycker man tröttnar ganska snabbt på de kåplösa, är ett jävla blåsande.
Min senaste var en Monster 1200R men måste säga att det är betydligt lättare och roligare att köra Multistradan istället, inte så mkt sämre prestanda heller.

Kåplöst funkar bäst på HD'n, den vill man ändå inte köra över 100 med 🤣😂
 
Hur då menar du?
Vore kul att förstå vilka egenskaper du tänker på.
Själv tycker jag att den var moppelik, på gott o ont. Även då föredrog jag sportmodeller.
Retrogrejjen har jag aldrig lockats av.
Gillar hightech. Kolfiber…mums!
Jag hade en -91 SR500 ett tag.
Saknar den faktiskt.
När jag köpte den var den hopplös att starta och kändes allmänt tråkig.
Den modellen hade dessutom under 30hk original.
När jag fått dit vettiga Mikuni-förgasare, öppnare ljuddämpare, bättre tändspole, kabel o stift så blev det en helt annan hoj.
Att puttra runt i 80-90 på småvägarna som ändå inte var lämpliga att rejsa på p g a timmerbilar, lera från åkrar osv var ren meditation.
När nuvarande gammelhojar är körklara kanske det blir en igen. Helt klart blir det en enstånka till i alla fall.
 
Jag hade en -91 SR500 ett tag.
Saknar den faktiskt.
När jag köpte den var den hopplös att starta och kändes allmänt tråkig.
Den modellen hade dessutom under 30hk original.
När jag fått dit vettiga Mikuni-förgasare, öppnare ljuddämpare, bättre tändspole, kabel o stift så blev det en helt annan hoj.
Att puttra runt i 80-90 på småvägarna som ändå inte var lämpliga att rejsa på p g a timmerbilar, lera från åkrar osv var ren meditation.
När nuvarande gammelhojar är körklara kanske det blir en igen. Helt klart blir det en enstånka till i alla fall.
I Tyskland fanns det en försäkringsgräns vid 27 hästar. En massa hojar ströps för att passa in. Några modeller såldes både som 27 hästars och med originaleffekten, alltså andra än SR500.
SR500 var populär i Sverige fram tills den kom med trumma fram. Då hade väl det största intresset falnat. Enter hipsters.
Kanske att det togs in några tyska 500or. Privatimport var ju populärt men inte när det gällde billiga hojar.
Sällsynta hojar numera. Jag har sett två de senaste 3-4 åren och dom är lätta att känna igen.
En hoj jag gillar men det ska vara skiva fram.
Visst var det 200 mm lyse? På den och någon GSX1100* 🙂
 
.....SR500 var populär i Sverige fram tills den kom med trumma fram. Då hade väl det största intresset falnat. Enter hipsters.
.......En hoj jag gillar men det ska vara skiva fram.
Men hojarna med trumma fram var ju Så Mycket Snyggare!

- En SR500/400 med skiva fram? Nja... lite intressant kanske (för mig alltså).
- En SR 500 med trumma fram? JA! Vill ha! Ett smycke att tuffa fram på i lagom (egentligen för låg) fart. Så snygg!

Hipster? Jag? Inte direkt. Har inte skägg, inga tatueringar, jobbar inte på mikrobryggeri, äger ingen brun kofta köpt på second hand... osv! :)
 
Hur då menar du?
Vore kul att förstå vilka egenskaper du tänker på.
Själv tycker jag att den var moppelik, på gott o ont. Även då föredrog jag sportmodeller.
Retrogrejjen har jag aldrig lockats av.
Gillar hightech. Kolfiber…mums!
Säger som Ingemar Stenmark
- Hä löns int att förklara för den som inte begrip

”Kolfiber…mums” 😅
 
Men hojarna med trumma fram var ju Så Mycket Snyggare!

- En SR500/400 med skiva fram? Nja... lite intressant kanske (för mig alltså).
- En SR 500 med trumma fram? JA! Vill ha! Ett smycke att tuffa fram på i lagom (egentligen för låg) fart. Så snygg!

Hipster? Jag? Inte direkt. Har inte skägg, inga tatueringar, jobbar inte på mikrobryggeri, äger ingen brun kofta köpt på second hand... osv! :)
Jag har trumma på min -92a 😊
 
Jag känner inte till någon annan tillverkare som gått från skiva till trumma.
Det finns trumkramare som hävdar att trummor är, eller kan, vara bättre än skiva.
Visst ett justerat fyrbacksnav jämfört med HDs kromade singelskiva.
Nu fanns det en massa japanska hojar på 70-talet som kom med trumma först med som övergick till skiva eller skivor. Kawasaki 3-pip, Honda CB250-350-450, Suzuki GT380-550-750, Yamaha XS650 och kanske några till. Alla 125or hade trumma. Sedan fanns de avhängda europeiska märkena.
Men vilka gick tillbaka till trumma? Inga andra. Marknaden kanske krävde? Som en blinkning till det gamla? Jag vet inte. Ordet Retro hade väl inte dammats av ännu när trumman kom tillbaka.
För övrigt är CB350 70-75 världens ballaste hoj. Trumma fram. Utom -75 då den kom med skiva. Då blev den den totala hojen. Det tyckte jag inte då men man får väl ändra sig lite efter 40 år? Nu är jag för lång för en sån och priserna är lite väl höga.

Hipster då?
Jag hade flera jobbarkompisar som plötsligt tog hojkort och sedan köpte hoj.
En av dom hade en SR500 med trumma fram. Den bytte han senare till en Kawa W650. Han tyckte att det var jobbigt/omständligt att kicka. Om han hade tygkasse, åt vegetariskt eller bryggde eget öl och röstade miljövänligt går jag inte in på. Han bodde på Södermalm.
Absolut en trevlig kille.

Trumma eller skiva bak spelar ingen roll på mina hojar.
Moppen har trumma fram. Den är rätt kass men så bra den kan bli. Oftast helt ok. Ibland vill jag kunna stanna snabbare eller bara ha marginal. Modellen efter, 93-, har skiva. Original eller uppgradera? Jag vet inte. Trumma funkar.

Skivor måste vara borrade.
Allt du behöver visas i klippet.


Jag ska borra några hål i bromskölden fram på moppen vid tillfälle. Det har jag fan glömt.
 
Nyheter
Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Back
Top