Är jag den enda här på Sporthoj som växt ifrån sporthojar, hästkrafter och toppfart?

Jag har inte ens fyllt 40 men har redan börjat tröttna på allt vad sporthojar, hästkrafter och toppfart heter. När jag i dag letar efter en ny hoj så är det hojar i klassikerstuk som gäller, som t.ex. Triumph Bonneville T100/T120, Triumph Speed Twin 900 och Royal Enfield Interceptor 650.

Här nedan är en moddad T120 från Thailand som ger mig ett sådant habegär som jag nog aldrig har haft när det gäller hojar.

View attachment 508731
Är jag den enda här på Sporthoj som växt ifrån sporthojar, hästkrafter och toppfart, och som i stället suktar efter klassikerstuk?
Försökte intala mig själv under 4 år att Touring och enduro var min grej men sakta kände jag att hojintresset sakta dog och min R1200GS stod och samlade damm. Av en ren slump så fick jag tillfället att köra hem min gamla ninja som farsan (74 år) köpte av mig för 5 år sedan. Hejsan hoppsan så var jag tillbaka och kände att jag levde och körde hoj igen! Köpte mig en nyare ZX10R diRekcT efter det och hade efter en halv säsong avverkat fler mil än jag gjort på mina deppiga 4 år på BMWn och diverse mindre maskiner :) Finns såklart fler variabler som småkids och husköp som inverkat.

Mitt tips är att köpa en tufftuffare och glid omkring i ett år och hoppa sen upp i sadeln på en sporthoj igen. Får du en nytändning så är du frisk och inte så finns det testosteronbehandlingar, krämer och injektioner!
 
Finns även i navi-appen till hojen. BMW alltså.

7ed6db0c58317bf3b15801a4b3279bcf.png



Mvh
Å ja som trodde "bojsänke" var en skämtsam beskrivning av BMW:n :hihi
 
Försökte intala mig själv under 4 år att Touring och enduro var min grej men sakta kände jag att hojintresset sakta dog och min R1200GS stod och samlade damm. Av en ren slump så fick jag tillfället att köra hem min gamla ninja som farsan (74 år) köpte av mig för 5 år sedan. Hejsan hoppsan så var jag tillbaka och kände att jag levde och körde hoj igen! Köpte mig en nyare ZX10R diRekcT efter det och hade efter en halv säsong avverkat fler mil än jag gjort på mina deppiga 4 år på BMWn och diverse mindre maskiner :) Finns såklart fler variabler som småkids och husköp som inverkat.

Mitt tips är att köpa en tufftuffare och glid omkring i ett år och hoppa sen upp i sadeln på en sporthoj igen. Får du en nytändning så är du frisk och inte så finns det testosteronbehandlingar, krämer och injektioner!
Min VFR är långt ifrån någon racer med dagens mått, men den rör väl på sig hyfsat. Jag har aldrig toppat den (har inget behov av det) men varje vår under första rundan när det kommer en lagom raka och man kan varva igenom dom fyra första växlarna och känna accelerationen kommer ett leende med insikten att detta är anledningen till varför jag vill ha en sportig hoj istället för en glidare.
 
Är jag den enda här på Sporthoj som växt ifrån sporthojar, hästkrafter och toppfart, och som i stället suktar efter klassikerstuk?
Du är verkligen inte ensam. Har själva alltid kört fort och gör det fortfarande. Men har insett att det inte krävs många hästkrafter för att göra det. Har heller inget behov av att förmedla tuff och stark till en primitiv och banal omgivning. Du är inte ensam!
 
Växt ifrån det?

Jag har fortfarande inte ändrat inställning trots barn, hus och andra saker.
Visst har jag mognat i min körning och tar inte lika många risker men att byta en sporthoj mot något annat har inte fallit mig in. Skulle jag ha ett jobb med en fast arbetsplats(hemska tanke) skulle jag kunna tänka mig en nakenhoj som pendlare men sekunden jag hamnar på öppna vägar är det helt ointressant.
Kommer åka på mc semester med sambon på K6;an men då blir det bara ryggsäck och tankväska som packning då jag hatar tält och camping.
Generellt åker jag bil vid längre resor men det är mer paraktivitet än ren mc-semester.

Dock att ha andra hojar för andra funktioner som grus eller bana är inte omöjligt men glidare, touring eller café är inte intressant.

Och jag har provat flera andra hojtyper men alltid blivit besviken och längtat efter bättre bromsar, acceleration mm.

Jag säger inte att Ni andra som inte känner suget efter sporthoj längre har fel men jag känner mig själv så pass vid det här laget att jag vet att det är sporthojar eller inget som gäller.
 
Kört sporthojar i ca 26 år varav ungefär hälften av åren tävlade jag i roadracing.
Nu har jag en sporttouring hoj, en sidvagns hoj till vovven och en custom.

Kanske skaffar jag en sporthoj igen någon dag men att fjutta runt på allmän väg och inte använda hojen ordentlig skulle nog bara kännas tråkigt.

Nu sneglar jag åt att skaffa en offroadhoj att fylla ut garaget med.
Att begränsa mig till en viss typ av hoj eller märke vill jag inte göra.
Jag vill köra allt och ha kul när jag gör det.👍
 
Växt åt sidan möjligen..

: helkåpor, lätt, racelook, smärtsam körställning, 172 hk, 115 Nm, 12200 rpm,dovt mullrande radfyra.
Nu: kåplös, medellätt, bus-look, bekväm körställning, 148 hk, 117 Nm, 10500 rpm, rytande 3-pipa.

Men jag längtar redan efter en riktigt potent racehoj, så uppenbarligen ej färdigväxt.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top