Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
K-sprit är nästan ren etanol, och E85 innehåller 85% etanol.Alex 6R skrev:Ja som rubriken lyder, är det samma exakt samma ämne lr liknar det bara varann väldigt mycket.
tänkte slänga i en skvätt i bilen inför besiktningen och kört med k-sprit innan och nån sa att E85 var samm sak..
alex
Är inte E85 85% etanol? Därav namnet?RedBaron skrev:K-sprit är nästan ren etanol, och E85 innehåller 15% etanol.
RedBaron skrev:K-sprit är nästan ren etanol, och E85 innehåller 15% etanol.
Visst är det det, jag hade lite otur när jag tänkte bara...Esquire skrev:Är inte E85 85% etanol? Därav namnet?![]()
Det kan hända även den bäste.RedBaron skrev:Visst är det det, jag hade lite otur när jag tänkte bara...
UppenbarligenEsquire skrev:Det kan hända även den bäste.![]()
Näää för det har inte hänt mig.RedBaron skrev:Uppenbarligen![]()
There can only be ONEGustav O skrev:Näää för det har inte hänt mig.![]()
Alex 6R skrev:vad ska man hällai bilen då om an vill vara på den säkra sidan
Karlsson87 skrev:Jag var och besiktiade min bil igår (Mitsubishi Eclipse ifall någon undrar) Jag blev under känd på alldeles för högt HC värde. 189 låg det på även co och lambda var fel. Det felet jag gjorde var att jag körde en del korta stäckor innan jag körde till bilprovningen. Bilen var väl inte redigt varm när vi testade med andra ord. Fick vänta en bra stund utan för med och lite så. Jag körde ditt idag. Körde redigt hårt med bilen. Varvade ur den rejält för att sota ur katalysator och det (låg på 5000rpm i en halv km) Vi körde även en lite uppvärmnings runda innan vi testade. HC låg på 11 co och co 2500 låg på 0.0 och lambdan låg på 1.02. Alltså allt fint innom ramarna alla nöjda och glada
iallafall jag... Så skipa å krabba med etanol och sånt. Se till att bilen är redigt jävla varm körd innan istället. Funkar det inte då så är det något som är fel. Har man högt HC kan det hjälpa att byta motor olja om man inte gjort det på länge. Olja späds lite med bensin och dom ångorna går in i vevhus ventilationen och går då in i motorn, och då blir det för fet blandning. Även läckande ventil och annat kan ställa till det. Dåliga stift och tändkablar.
Så först en redigt varmkörd bil. Hjälper inte det. Oljebyte, stift, tändkablar och luft filter. lite allmän service med andra ord. Sen så kan man börja krabba med att byta katalysator, lambda sonder. renovera toppen om det är dåligt komp m.m... Att fuska och blanda i massa annat i tanke är inte redigt schyst för är det fel på avgas värdena så ska man ju fixa det.
Hål och andra otätheter i avgassystemet kan oxå ställa till det med avgasvärdena... Mycket som kan vara fel... en jävla djungel att felsöka i med andra ord![]()
Nej, det är just det som oftast INTE fungerar på bilar med modernt sprut. Precis som jag skrev ovan. Feedbacken gör att ändring av bränsletyp inte påverkar avgasvärdena.Chronic skrev:Men om man vill rädda vinterbilen, inte jorden vi lever på, så funkar det fortfarande bra att köra till besiktningen med nästan tom tank och en flarra K-sprit. ...
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |