Är k-sprit och E85 exakt samma sak??

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Ja som rubriken lyder, är det samma exakt samma ämne lr liknar det bara varann väldigt mycket.

tänkte slänga i en skvätt i bilen inför besiktningen och kört med k-sprit innan och nån sa att E85 var samm sak..

alex

Alex 6R skrev:
Ja som rubriken lyder, är det samma exakt samma ämne lr liknar det bara varann väldigt mycket.

tänkte slänga i en skvätt i bilen inför besiktningen och kört med k-sprit innan och nån sa att E85 var samm sak..

alex
K-sprit är nästan ren etanol, och E85 innehåller 85% etanol.

Last edited:
Man ska hälla i en ordentlig översyn. :tomten Det finns tillfällen när man har fått sämre avgasvärden med k-sprit än utan...

Alex 6R skrev:
vad ska man hällai bilen då om an vill vara på den säkra sidan

Häll du i E85 för jag misstänker att du har bensin i tanken redan så då gör det nog inte så mycket att det är 15 bensin i E85....
Men jag vet inte hur mycket du behöver, kanske 2 liter i full tank?

E85/K-sprit hjälper bara mot höga CO-värden (för fet blandning).
Har man höga HC-värden (oförbränt bränsle) hjälper det oftast inte alls utan kan tvärtom förvärra problemet.

:confused: K-sprit samt E85 är inte samma sak. K-sprit kan vara ren ethanol. Åk till macken och läs deras innehållsspec. E85 är 95-oktanig bensin som tillsattas etanol i förhållandet 85 % etanol, resten bensin. Du kan tillsätta uppemot fifty/fifty av din tankvolym. Blir det för mycket E85 misständer bilen. Häll i mer bensin då. Finns (har funnits) en tråd om dett i denna lina. Bilprov-ningen har ingen möjlighet att konstatera om du kör med E85 så den vägen är det tämligen ofarligt då det "textmässigt" lagligen är förbjudet. Men man får inte köra för fort heller.......Sen som sagt beror det på vilka värden som ligger fel hos dig :gnissla

Jag var och besiktiade min bil igår (Mitsubishi Eclipse ifall någon undrar) Jag blev under känd på alldeles för högt HC värde. 189 låg det på även co och lambda var fel. Det felet jag gjorde var att jag körde en del korta stäckor innan jag körde till bilprovningen. Bilen var väl inte redigt varm när vi testade med andra ord. Fick vänta en bra stund utan för med och lite så. Jag körde ditt idag. Körde redigt hårt med bilen. Varvade ur den rejält för att sota ur katalysator och det (låg på 5000rpm i en halv km :hihi ) Vi körde även en lite uppvärmnings runda innan vi testade. HC låg på 11 co och co 2500 låg på 0.0 och lambdan låg på 1.02. Alltså allt fint innom ramarna alla nöjda och glada :) iallafall jag... Så skipa å krabba med etanol och sånt. Se till att bilen är redigt jävla varm körd innan istället. Funkar det inte då så är det något som är fel. Har man högt HC kan det hjälpa att byta motor olja om man inte gjort det på länge. Olja späds lite med bensin och dom ångorna går in i vevhus ventilationen och går då in i motorn, och då blir det för fet blandning. Även läckande ventil och annat kan ställa till det. Dåliga stift och tändkablar.
Så först en redigt varmkörd bil. Hjälper inte det. Oljebyte, stift, tändkablar och luft filter. lite allmän service med andra ord. Sen så kan man börja krabba med att byta katalysator, lambda sonder. renovera toppen om det är dåligt komp m.m... Att fuska och blanda i massa annat i tanke är inte redigt schyst för är det fel på avgas värdena så ska man ju fixa det.

Hål och andra otätheter i avgassystemet kan oxå ställa till det med avgasvärdena... Mycket som kan vara fel... en jävla djungel att felsöka i med andra ord :va

Last edited:
Som Flummo var inne på, det är inte säkert att E85 hjälper. (eller metanol heller för den delen)
Principen är att höga CO-värden (som beror på att motorn får för mycket soppa) motverkas med ett bränsle som ska ha annan blandning (dvs ska ha fetare blandning). Då ska "blandbränslet" göra att avgasvärdena blir korrekta.
Emellertid beror det på vad det är för bil. Ex vis på gamla Saab och Volvo med CV-fuggar kan det hjälpa, det är dock bättre att åtgärda fuggen (sliten nål och nålsäte), det är enkelt gjort, det är billigt och det ger varaktigt resultat.
Men om det är en nyare bil (läs: "katalysatorbil") så har den en lambdasond som talar om för insprutet att puffran går fett (dvs att det finns för lite syre i avgaserna) så att sprutet kan minska tiderna på insprutningsmunstyckena. Här har vi ju uppenbarligen ett annat fel eftersom lambdans feedback ska göra att motorn aldrig kan gå fett. Om man då slår i E85 eller liknande så kommer motorn fortfarande att gå lika fett eftersom just lambdans feedback "fixar" det. Alltså ingen förbättring.
Och är det en så ny motor så ska man absolut inte ta felaktiga avgasvärden med en klackspark. Felaktiga avgasvärden beror på ett faktiskt fel, i vissa fall fel som kan skada puffran.

Det egentligen enda tips vad gäller "kvickfix" på moderna puffror som överhuvudtaget (förutom att se till att åtgärda ett riktigt fel) kan hjälpa är att åka motorväg i högt tempo en stund så att katalysatorn bränner rent ordentligt. Gäller främst bilar som bara körs korta körningar i stan. Rejält varmkörd puffra och varm/ren kat gäller!
I övrigt gäller friska bitar så går allt bra. Själv kommer jag igenom med nästintill (hög lambda, 1,02 till 1,03 = tendens till att motorn går magert) klockrena avgasvärden på bilen sedan motorrenovering. Hade alltid gränsfall till högt CO innan renoveringen till följd av att ringarna var kass. Att den går något magert beror på att jag inte har möjlighet att programmera om sprutet (eller lust att byta till ett programmerbart aftermarket) så att det stämmer med kam, portning, kompression etc. Men den går alltid och den går bra och den älskas av SBP. :tummenupp

Förresten, är inte detta ett mc-forum? :va :)

Edit: Se vad Karlsson skriver här ovan. Been there, done that jag också! :tummenupp

Karlsson87 skrev:
Jag var och besiktiade min bil igår (Mitsubishi Eclipse ifall någon undrar) Jag blev under känd på alldeles för högt HC värde. 189 låg det på även co och lambda var fel. Det felet jag gjorde var att jag körde en del korta stäckor innan jag körde till bilprovningen. Bilen var väl inte redigt varm när vi testade med andra ord. Fick vänta en bra stund utan för med och lite så. Jag körde ditt idag. Körde redigt hårt med bilen. Varvade ur den rejält för att sota ur katalysator och det (låg på 5000rpm i en halv km :hihi ) Vi körde även en lite uppvärmnings runda innan vi testade. HC låg på 11 co och co 2500 låg på 0.0 och lambdan låg på 1.02. Alltså allt fint innom ramarna alla nöjda och glada :) iallafall jag... Så skipa å krabba med etanol och sånt. Se till att bilen är redigt jävla varm körd innan istället. Funkar det inte då så är det något som är fel. Har man högt HC kan det hjälpa att byta motor olja om man inte gjort det på länge. Olja späds lite med bensin och dom ångorna går in i vevhus ventilationen och går då in i motorn, och då blir det för fet blandning. Även läckande ventil och annat kan ställa till det. Dåliga stift och tändkablar.
Så först en redigt varmkörd bil. Hjälper inte det. Oljebyte, stift, tändkablar och luft filter. lite allmän service med andra ord. Sen så kan man börja krabba med att byta katalysator, lambda sonder. renovera toppen om det är dåligt komp m.m... Att fuska och blanda i massa annat i tanke är inte redigt schyst för är det fel på avgas värdena så ska man ju fixa det.

Hål och andra otätheter i avgassystemet kan oxå ställa till det med avgasvärdena... Mycket som kan vara fel... en jävla djungel att felsöka i med andra ord :va

Men om man vill rädda vinterbilen, inte jorden vi lever på, så funkar det fortfarande bra att köra till besiktningen med nästan tom tank och en flarra K-sprit.

Ställ dig i en infartskö till ngn huvudstad och försök känna att du drar ditt strå till stacken genom att byta kat för 5.000,- DET tycker jag är redigt ovettigt.

Chronic skrev:
Men om man vill rädda vinterbilen, inte jorden vi lever på, så funkar det fortfarande bra att köra till besiktningen med nästan tom tank och en flarra K-sprit. ...
Nej, det är just det som oftast INTE fungerar på bilar med modernt sprut. Precis som jag skrev ovan. Feedbacken gör att ändring av bränsletyp inte påverkar avgasvärdena.
Om ex vis felet är att lambdan ger fel/långsamma värden så kvarstår felet och sprutet ökar bara ner tiderna till insprutningsmunstyckena för att åter få _samma_ (dvs felaktiga) värden från lambdan.
K-sprit, etanol, metanol etc _kan_ teoretiskt fungera på katbilar men då jag säljer metanol här i Eskilstuna så har jag kommit i kontakt med åtskilliga som köpt en dunk av mig och mig veterligen har ingen fått stil på avgasvärdena på katbilar den vägen. Inte jag heller (innan motorrenovering). Jag slog i massor av metanol, tills bilen knappt gick att köra men fick samma avgasvärden i alla fall. Varför då? Jo, därför att feedbacken från lambda till dator gör att tiderna för sprutet justerades om till samma blandning. I mitt fall var alltså felet att ringarna satt fast, det var inte fel på sprutet.

Däremot hjälper sprit på bilar från the golden stoneage men på dom är det å andra sidan lätt (och oftast lönsamt även på kort sikt i form av mindre förbrukning) att åtgärda felet på rätt sätt.

Enda undantaget som kan göra att det funkar på nyare bilar är att många katbilar bara kan förändra blandningen en viss mängd från den ordinarie mappningen (dvs inom ett "fönster"). Om man då pytsar i friska mängder E85 så kan det bli så mycket att sprutets programmering inte tillåter sprutet att ställa på _ännu_ mer soppa (dvs man når kanten på "fönstret"). Då kan man teroetiskt sett få stil på avgasvärdena. Eller så kan man få en okörbar bil. Det är ju liksom inte säkert att den nya soppan och sprutets "fönster" ger rätt blandning i alla situationer. Det är snarare rimligt att blandningen _inte_ stämmer i de flesta situationer eftersom det är så många parametrar som påverkar.
Här finns det alltså gott om utrymme för experiment för den som orkar. Själv skulle jag tro att experimenterandet tar minst lika lång tid som att hitta felet. Som sagt, det kanske bara är "goja" i katten. Alex, ut på närmsta motorväg och visa bilen var skåpet ska stå!

Alex, vad är det för bil?

Last edited:
Finns ju faktiskt billigare kat:ar än 5000:- om man ska vara petig.

Men tillbaka till ämnet, jag är inget kemistproffs men är det inte så att k-sprit innehåller för "mycket" alkohol än vad som är möjligt(dvs över 96%) ..därför drar det tills sig vattnet som eventuellt kan finnas i tanken och binder sig med det.

Passa dig för att hälla e85 i tanken vid den här årstiden, kan bli extremt svårstartat.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick