Jag var och besiktiade min bil igår (Mitsubishi Eclipse ifall någon undrar) Jag blev under känd på alldeles för högt HC värde. 189 låg det på även co och lambda var fel. Det felet jag gjorde var att jag körde en del korta stäckor innan jag körde till bilprovningen. Bilen var väl inte redigt varm när vi testade med andra ord. Fick vänta en bra stund utan för med och lite så. Jag körde ditt idag. Körde redigt hårt med bilen. Varvade ur den rejält för att sota ur katalysator och det (låg på 5000rpm i en halv km

) Vi körde även en lite uppvärmnings runda innan vi testade. HC låg på 11 co och co 2500 låg på 0.0 och lambdan låg på 1.02. Alltså allt fint innom ramarna alla nöjda och glada

iallafall jag... Så skipa å krabba med etanol och sånt. Se till att bilen är redigt jävla varm körd innan istället. Funkar det inte då så är det något som är fel. Har man högt HC kan det hjälpa att byta motor olja om man inte gjort det på länge. Olja späds lite med bensin och dom ångorna går in i vevhus ventilationen och går då in i motorn, och då blir det för fet blandning. Även läckande ventil och annat kan ställa till det. Dåliga stift och tändkablar.
Så först en redigt varmkörd bil. Hjälper inte det. Oljebyte, stift, tändkablar och luft filter. lite allmän service med andra ord. Sen så kan man börja krabba med att byta katalysator, lambda sonder. renovera toppen om det är dåligt komp m.m... Att fuska och blanda i massa annat i tanke är inte redigt schyst för är det fel på avgas värdena så ska man ju fixa det.
Hål och andra otätheter i avgassystemet kan oxå ställa till det med avgasvärdena... Mycket som kan vara fel... en jävla djungel att felsöka i med andra ord