http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=185733
Vi jobbar mycket med försäkringsbolagen, och en del myndigheter runt fortbildningar - vilket har gett den unika möjlighet att i princip alla bolag står för skador som måtte uppstå på kurserna.
Dom minsta bolag i marknaden - totalt mindra än 5% - har vi inte varit i kontakt med.
Men, när det inträffer en skada på en SMC kurs fylls i en SMC Skadesrapport, som sedan undertecknas av den som klotad och ansvarig SMC Träningsledare. Denne rapport, skickas sedan till SMCs kansli - och i dom flesta fall, kollar bolagen under skaderegleringen med SMCs kansli.
Vi har i min tid, aldrig haft problem med att några bolag inte har stått för kostnaden.
Vi har vid ett tillfälle haft en skade på ett 5% bolag, och dom tog skadeskostnaden utan frågor, efter att ha varit i kontakt med SMCs kansli.
Jag har för några år sedan kalkylerad lite på skadesfrekvens, och jag fick en förvånande siffer fram. Med samma mil som körs på en kurs, sammanliknad med samma antal på landsväg - är det flera skador på landsväg!
Och jupp, jag har varit på mycket kurser utan crasher.
Sen, har vi sitsen med SMC Sporthojsförsäkringen från Folksam med 25% självrisk. Här är målet att man själv ska kolla att rep-kostnaden blir billig, eftersom att man kan reducere kr. beloppet av sina 25%.
Min R6 klotade på Midlanda (jag var en klant själv) och med vanlig försäkring med typ 3.000 i självrisk ku sannolikt ha fått den som totalskada.
Men, jag accepterar repor och sprickor - fixade från eBay för 1.000 kr.
Gör alla sånt får vi lägra premier över tid - vilket är syftet med försäkringen.
Vi balanserar just nu - vilket Folksam är nöjda med.
Sen SMC drog igång sporthojsprojektet har andelen döda på sporthoj sjunkit från över 50% till 25% - Därför tror jag att kombinationen fortbildning och reducerad premie kommer vi se mera av.
Hoppas jag fick med det mesta..
(Nb: Jobbar på SMCs kansli)