Är man verkligen skyddad på SMC kurser?

Det är precis det jag vill undvika med motorcykelförsäkringen som du kanske förstår.

Dom är dyra nog som det är, utan en massa bankörningsskador.

Kan de vara så att om man nu går omkull på en bana så blir de i regel mindre
dyra kropps skador.

Nu e ju inte jag någon gammal ban eller gat åkare men vore kul å se lite statistik på skador å kostnad på bana vs gata.

jag såg lite avåkningar i helgen på g-åsen å många av dom skulle sluta mycket värre om de fanns bilar å annat i vägen.

Så mer bana åt folket:yoparty

Last edited:
En intressant följdfråga till er SMC-instruktörer blir då hur ofta det egentligen kraschas på dessa kurser? Någon enstaka gång eller flera gånger per kurs.

Jag har fått intrycket av att det delas upp grupp mellan sportiga hojar och en blandgrupp för övriga. Om det stämmer, skiljer det i så fall något mellan grupperna vad det gäller omkulläggningar?
De två gånger jag har varit på SMC-kurs har det kraschats mer, oberoende av grupp, än på de vanliga trafikövningarna som LMS anordnar på Sviestad. Jag har varit på de flesta trafikövningarna som anordnats sedan 2001 och min uppfattning är att det körs generellt bättre och säkrare på trafikövningarna än på SMC-kurserna. Jag tror att det beror på att antalet personer utan banvana är mycket högre på SMC-kurser än vad det är på en vanlig trafikövning.

Stor :tummenupp till gänget i LMS som håller i trafikövningarna.

De två gånger jag har varit på SMC-kurs har det kraschats mer, oberoende av grupp, än på de vanliga trafikövningarna som LMS anordnar på Sviestad. Jag har varit på de flesta trafikövningarna som anordnats sedan 2001 och min uppfattning är att det körs generellt bättre och säkrare på trafikövningarna än på SMC-kurserna. Jag tror att det beror på att antalet personer utan banvana är mycket högre på SMC-kurser än vad det är på en vanlig trafikövning.

Stor :tummenupp till gänget i LMS som håller i trafikövningarna.
Kan vara så men det kraschas verkligen inte mycket på SMC kurser. Under kursen på Gelleråsen i helgen var det 0 krascher på fredagen medan det på lördag/söndag 4-5 omkullåkningar kanske 1 eller 2 av dem under bromsövningar. Det var blött båda dagarna och under ett par tillfällen var banan verkligen snorhal så jag är fakist förvånad att inte fler kraschade.

En intressant följdfråga till er SMC-instruktörer blir då hur ofta det egentligen kraschas på dessa kurser? Någon enstaka gång eller flera gånger per kurs.

Jag har fått intrycket av att det delas upp grupp mellan sportiga hojar och en blandgrupp för övriga. Om det stämmer, skiljer det i så fall något mellan grupperna vad det gäller omkulläggningar?

Nu är jag ingen instruktör utan en deltagare.

Jag har nog deltagit i 1- 3 bandagar med SMC per säsong de senaste åren under varierande väderförhållanden. Uppskattningsvis är det väl ungefär 80 deltagare sammanlagt i de olika grupperna under en bandag. Ibland sker inga avåkningar, men det hör till ovanligheterna enligt min erfarenhet. Oftast har det varit 1-2 avåkningar inte sällan i de långsammare partierna på banan (t ex hårnålen Knustorp). Avåkningarna sker i alla grupper.

Blir sällan några större skador på motorcyklarna. En fotpinne, lite skrapade kåpor och knäckt bromshandtag. Självrisken är ungefär 6000 kr men skiljer sig åt mellan försäkringsbolagen. Nu har jag ingen större koll på vad en kåpsida, fotpinne, bromshandtag kostar inkl arbetskostnaden på verkstad går på. Skiljer sig åt mellan tillverkarna. Tar man hänsyn till självrisken lär en sådan inte kosta mycket mer än 8000- 10 000 kr för försäkringsbolaget tror jag. Ser rätt många motorcyklar med kraschkåpor och puckar så vilket gör att jag tror att försäkringsbolagen inte blir inblandade alla gånger så länge det inte uppståt personskador i samband med avåkningen.

När det gäller förarna är det oftast deras ego som får sig en törn förutom lite värk i kroppen efteråt. I trafiken hade det gått betydligt värre tror jag. Banan är en kontrollerad miljö tillskillnad från trafiken. Sist jag deltog var det en deltagare som bröt höger arm och vänster fot om jag uppfattade saken rätt eller så var det tvärt om, men jag tror att det hör till ovanligheterna att någon skadar sig på banan under en SMC körning.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=185733

Vi jobbar mycket med försäkringsbolagen, och en del myndigheter runt fortbildningar - vilket har gett den unika möjlighet att i princip alla bolag står för skador som måtte uppstå på kurserna.
Dom minsta bolag i marknaden - totalt mindra än 5% - har vi inte varit i kontakt med.

Men, när det inträffer en skada på en SMC kurs fylls i en SMC Skadesrapport, som sedan undertecknas av den som klotad och ansvarig SMC Träningsledare. Denne rapport, skickas sedan till SMCs kansli - och i dom flesta fall, kollar bolagen under skaderegleringen med SMCs kansli.
Vi har i min tid, aldrig haft problem med att några bolag inte har stått för kostnaden.

Vi har vid ett tillfälle haft en skade på ett 5% bolag, och dom tog skadeskostnaden utan frågor, efter att ha varit i kontakt med SMCs kansli.

Jag har för några år sedan kalkylerad lite på skadesfrekvens, och jag fick en förvånande siffer fram. Med samma mil som körs på en kurs, sammanliknad med samma antal på landsväg - är det flera skador på landsväg!

Och jupp, jag har varit på mycket kurser utan crasher.

Sen, har vi sitsen med SMC Sporthojsförsäkringen från Folksam med 25% självrisk. Här är målet att man själv ska kolla att rep-kostnaden blir billig, eftersom att man kan reducere kr. beloppet av sina 25%.
Min R6 klotade på Midlanda (jag var en klant själv) och med vanlig försäkring med typ 3.000 i självrisk ku sannolikt ha fått den som totalskada.
Men, jag accepterar repor och sprickor - fixade från eBay för 1.000 kr.
Gör alla sånt får vi lägra premier över tid - vilket är syftet med försäkringen.
Vi balanserar just nu - vilket Folksam är nöjda med.

Sen SMC drog igång sporthojsprojektet har andelen döda på sporthoj sjunkit från över 50% till 25% - Därför tror jag att kombinationen fortbildning och reducerad premie kommer vi se mera av.

Hoppas jag fick med det mesta..
(Nb: Jobbar på SMCs kansli)

Kan vara så men det kraschas verkligen inte mycket på SMC kurser...
...Ibland sker inga avåkningar, men det hör till ovanligheterna enligt min erfarenhet. Oftast har det varit 1-2 avåkningar...
Verkar som jag gått tillsammans med alla kraschkungar mao. Kursen jag var på förra månaden slutade väl notan på 5 st har jag för mig. Obs, jag har bara varit på 2 st kurser så mina erfarenheter är inte direkt statisktiskt säkerställda.

Last edited:
Det är inga skäggiga gubbar med orangea västar...
Bra instruktörer i neongula västar faktiskt... *skratt*
I helgen blev det många avåkningar på Åsen för att det var snorhalt typ hela tiden. :(
annars har det varit väldigt lite sådant på de kurserna jag varit på. Har varit mer tillbud i bekantskapskretsen utanför banan i sommar så....

Klart det inte var några vurpor i fredags - det var ju tjejdag :tuttar Skämt åsido så var det ovanligt många vurpor på Gelleråsen i helgen, men det lär ha att göra med den alldeles för ofta regnvåta banan. :huvet

På de kurser jag har gått (en och annan :rolleyes: ) så är det oftast någon vurpa, gärna i slutet på dagen när tröttheten sätter in samtidigt som många börjar få upp flytet. Men med tanke på hur mycket det körs en sådan dag är det inte så mycket. Och oftast är det inte så dyra skador heller, lite skrap är vanligast.

Och det var ganska ont om skäggiga muppar i orangea västar som serverade moralkakor där. Ganska gott om mer eller mindre välrakade instruktörer i neongula västar som försökte banka in körteknik i skallen på alldeles för obildbara deltagare däremot... :tummenupp

Personligen tycker jag att det är bra att försäkringen gäller vid SMC-utbildningar, även om en och annan nyttjar det som föräkrad bandag och inte egentligen är intresserad av att lära sig något.

Klart det inte var några vurpor i fredags - det var ju tjejdag :tuttar

Personligen tycker jag att det är bra att försäkringen gäller vid SMC-utbildningar, även om en och annan nyttjar det som föräkrad bandag och inte egentligen är intresserad av att lära sig något.

Visade tjejen det,hon tyckte inte det var lika kul som jag! :)

Jo,resulterar kanske i att några utnyttjar försäkringen på lite småblessyrer och kanske lär sig något och undviker att behöva utnyttja försäkringen till något värre i trafik.
Så det är helt klart bra att försäkringen gäller då det kanske får några att åka och ev. lära sig något.

Henrik

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=185733

Sen SMC drog igång sporthojsprojektet har andelen döda på sporthoj sjunkit från över 50% till 25% - Därför tror jag att kombinationen fortbildning och reducerad premie kommer vi se mera av.

Hoppas jag fick med det mesta..
(Nb: Jobbar på SMCs kansli)

Den siffran får du gärna berätta mer om, menar du att 50% av sporthojsförarna dog innan sporthojsprojektet startade? Låter aningen mycket........

:) . Jag tolkade infon jag fick förra veckan som att andelen sporthojar bland totala antalet mc-förare som dödats i trafiken gått ned från 50% till 25%. Om jag uppfattade det hela rätt har tyvärr reduktionen avstannat och vi står nu och balanserar på den andelen.

Så den stora frågan för både SMC och alla vi andra är väl i nuläget hur den positiva trenden kan få ny fart och därmed ge oss både lägre olyckstal såväl som premier.

Huruvida siffrorna justerats för förändringen i fordonsparken har jag inget svar på. Men jag kan ju ha förstått det hela fel...

Den siffran får du gärna berätta mer om, menar du att 50% av sporthojsförarna dog innan sporthojsprojektet startade? Låter aningen mycket........

Jag blev nyfiken och kollade med mitt försäkringsbolag, min försäkring gäller på alla bandagar, inte bara på SMC's, förutsatt att det inte är tävling eller träning för tävling.

Det är bra, antingen ska den gälla oavsett arrangör, eller så ska den inte gälla ens för SMC.
Fri konkurans på utbildningsfronten gynnar åkarna och inte SMC.

Jag blev nyfiken och kollade med mitt försäkringsbolag, min försäkring gäller på alla bandagar, inte bara på SMC's, förutsatt att det inte är tävling eller träning för tävling.

Det är bra, antingen ska den gälla oavsett arrangör, eller så ska den inte gälla ens för SMC.
Fri konkurans på utbildningsfronten gynnar åkarna och inte SMC.

Vilket bolag?

Det borde ju finnas någon form av statistik på SMC hur många som vurpar på kurserna, det skrivs ju skaderapport varje gång?
Själv har jag i någon form deltagit på ca. 40-50 SMC-kurser de senaste sju åren antingen som resurs eller instruktör eller deltagare och i min egen lilla statistik(som finns i min stackars hjärna) ligger nog antalet avåkningar på ca. 3-5 per kurs...
En enda kurs utan någon incident och som mest 8-9 genom åren om jag minns rätt...

Hurså, tänker du agera mot att även dom inför monopol för SMC medlemmar?

Hurså, tänker du agera mot att även dom inför monopol för SMC medlemmar/ SMC arrangerade kurser?

Nej varför skulle jag det:confused: Funderade på om jag skulle byta bolag då jag även kör på en hel del "vanliga bandagar" också:tummenupp

Last edited:
Är man orolig så kan man ju låta bli, eller så kör man inte fortare än man mäktar med ...

jag la min hoj på knutstorp förra sommaren, hade folksams smc-försäkring. helförsäkringen gällde, fast det blev så lite skador att jag till slut lagade det själv.
Samma här. Däremot var de "bussiga" på verkstäderna och upplyste om jag 'verkligen skulle ange att vurpan skett på bana, en del bolag täcker inte sådant där'. Nu hade jag inget att dölja, och SMC hjälpte ju med besiktningen etc. så det var aldrig något problem. Men man undrar ju om andra banåkningsincidenter "slinker med" m.h.a. verkstäderna? :va

Samma här. Däremot var de "bussiga" på verkstäderna och upplyste om jag 'verkligen skulle ange att vurpan skett på bana, en del bolag täcker inte sådant där'. Nu hade jag inget att dölja, och SMC hjälpte ju med besiktningen etc. så det var aldrig något problem. Men man undrar ju om andra banåkningsincidenter "slinker med" m.h.a. verkstäderna? :va

Tvivelsutan, verkstäderna är väldigt måna om att få skicka feta saltade fakturor till försäkringsbolagen och mindre intresserade av att folk köper delar från MC skrotar och lagar själv.

Och jag vill inte betala för de klantiga hojåkare som åker i diket för att de inte kan ta en kurva... Och så vill jag inte betala för de som bromsar omkull för att de inte övat på att bromsa rätt... Och så vill jag inte betala för de som inte understöttar stödet vid dåligt underlag, så att hojen välter... Nä, jag vill nog inte betala försäkring alls...:rolleyes:

Och jag vill inte betala för de klantiga hojåkare som åker i diket för att de inte kan ta en kurva... Och så vill jag inte betala för de som bromsar omkull för att de inte övat på att bromsa rätt... Och så vill jag inte betala för de som inte understöttar stödet vid dåligt underlag, så att hojen välter... Nä, jag vill nog inte betala försäkring alls...:rolleyes:

Dåså, trafikförsäkring för dig då, det är det enda du är skyldig att ha, även om jag rekomenderar en bra stöldskyddsförsäkring då.

Å jag vill inte betala för klantar som drar omkull på bakhjulet för att SMC inte har någon kurs i bakhjulsåkning heller... :rolleyes:

Jag ville ha enbart trafik, men bolaget med dom bästa villkoren erbjöd bara hel.

Jag hoppas att jag aldrig behöver utnyttja den.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick