Nej, ta t.ex klotet vi befinner oss på, det håller i stort sett samma hastighet i sin bana runt solen.
(Vore banan inte ellipsformad utan cirkelformad skulle den göra det)
Oavsett vad är det inte möjligt att accelerera mot mittpunkten i en kurva med samma kraft som i en rät linje.
Om vi fortfarande snackar vanliga sporthojar med två hjul och bakhjulsdrift så är det definitivt möjligt att ha en högre acceleration mot kurvans mittpunkt jämfört med rakt fram.
Däckens kontaktytor vid kurvtagning respektive acceleration rakt fram är väldigt lika till storleken. Materialet skiljer inte heller nämnvärt i olika riktningar, vilket betyder att den så kallade "greppcirkeln" (hur mycket grepp däcket kan överföra i olika riktningar) är hyfsat likformig (för de flesta sporthojsdäck och på grund av deras konstruktion så är den nog lite bredare än den är lång, men det är detaljer som bara stärker min tes ytterligare).
Den stora skillnaden är att acceleration rakt fram enbart använder sig av bakdäckets kontaktyta medans acceleration mot kurvans mittpunkt använder sig av båda däckens kontaktytor. Således ett riskfritt antagande att alla normala sporthojar bör kunna generera högre acceleration vid kurvtagning än vid dragracing, oavsett hur och hur mycket viktförskjutning från fram till bakhjul man lyckas skapa vid dragracing.
Detta gäller naturligtvis inte styrlås-racers med cykeldäck fram och gigantiska bilslicks bak, men detta gäller definitivt sporthojar med normala däck. Det kanske till och med är detta som är den sanna definitionen på en sporthoj...? Att man kan generera högre acceleration genom att svänga jämfört med att slira koppling och vrida på gasrulle rakt fram...?
Det köper jag inte rakt av. Har du inte sett killarna som kör runt i en klotformat bur på cirkus? Skicka in en potent sporthoj där och ge fullt...
Lär väl vara bland det sista föraren gör innan hjärnan töms på blod av centrifugalkraften.
Med en radie på buren på 5 meter och hastigheten 72km/h är acceleration ca 8g.
72km/h = 20m/s Accelerationen är v *v / r = 20 * 20 / 5 = 80m/s2 med g= ca 10m/s2
blir det ca 8g. Bortsett från att huvudet i är ute vid burväggen utan en bit in.
Säg att huvudet är 1 meter in från burväggen, dvs radie 4m.
Då blir hastigheten 4/5*20=16m/s v*v/r=16*16/4=64m/s2 eller bara 6,4g men det lär ändå räcka för att sänka de flesta på SH. Tror jag.
https://www.mirror.co.uk/tv/tv-news/guy-martin-breaks-wall-death-7643506
Har inte tyngdpunktens placering ganska mycket med den saken att göra? Accelerationen hindras väl oftast av att hojen wheelar på de hojar du arbetar med? Men vid kurvtagning flyttas tyngdpunkten neråt så lågt som däckens grepp tillåter/kräver.
Det köper jag inte rakt av. Har du inte sett killarna som kör runt i en klotformat bur på cirkus? Skicka in en potent sporthoj där och ge fullt...
Lär väl vara bland det sista föraren gör innan hjärnan töms på blod av centrifugalkraften.
.....
6,4g men det lär ändå räcka för att sänka de flesta på SH.
Låter som en övning för Linden. Enligt uppgift en av mycket få stridspiloter som klarar över 10 G utan dräkt.
"Klarar"?
Jag skulle inte lita på din uppgift... 9G MED dräkt är människans begränsning idag, inte maskinens...
"Klarar"?
Jag skulle inte lita på din uppgift... 9G MED dräkt är människans begränsning idag, inte maskinens...
"By riding the decelerator sled himself, in his 29th and last ride at Holloman Air Force Base in New Mexico, Stapp demonstrated that a human can withstand at least 46.2 g (in the forward position, with adequate harnessing). This is the highest known acceleration voluntarily encountered by a human, set on December 10, 1954.[6] Stapp reached a speed of 632 mph (1,017 km/h),[7] which broke the land speed record and made him the fastest man on earth. Stapp believed that the tolerance of humans to acceleration had not yet been reached in tests. He believed it is much greater than thought possible."
https://en.wikipedia.org/wiki/John_Stapp
Vid en bilkrasch kan man uppnå över 100G och överleva med.
Alltså, nu är det skillnad på g-krafter och g-krafter. De 9G som omtalas i ett flygplan är när man gör manövrar är riktade "nedåt" d.v.s. i samma riktning som gravitationen vid planflygning. Det som menas när man "klarar det" är att man undviker G-LOC (g-force-induced loss of consciousness) under tiden man gör manövern, d.v.s. under en bra stund. G-LOC innebär att hjärtat inte orkar hålla blodtrycket uppe i huvudet och blodet samlar sig i benen och bålen och man först tappar färgseende (greyout), sedan får tunnelseende och till sist tuppar av.
Detta fenomen har inte speciellt mycket att göra med exemplen du tog upp då slädexperimentet var i inbromsningsvektorn, d.v.s. "framåt" under några sekunder. Han fick f.ö. en massa brustna blodkärl i ögonen så de var nästan helt svarta, men det är en annan historia.
I bilkrascher så är accelerationen under extremt kort tid och har nog mer med impulslära att göra vad som händer med inre organ i.dyl. Men som sagt, det är inte relevant för stridsflygsscenariot.
Ja, men att kategoriskt säga att människan inte klarar över 9G är rentav felaktigt.
Mitt exempel ovan förutsätter att det är däckets grepp som begränsar accelerationen. Det stämmer också för alla typer av effektstarka motorcyklar som MotoGP, WSB, 1000 cc gathojar med mera. Vid en stillastående start så brukar däckspinn bli ett problem före wheelie. Vid högre hastighet är det dock det så kallade stabilitetsvillkoret för wheelie som begränsar accelerationen.
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |