Det var länge sedan jag uppdaterade här så nu när lite saker är på G så avslöjar jag lite detaljer och ber att trollen håller sig borta denna gång och följer Bobs råd att inte mata dem.
I dagarna anlände en helt ny MRA ruta som ersättning för den gamla som var sprucken och inte heller gick att justera och jag jobbar som bäst på att bredda ett par Givi kraschbågar 9 cm per sida då 49 literskitet är lite bredare då sidokåporna är en del av tanken.
Jag sågade av och satte en invändig hylsa och lämnar till min vän Yami att svetsa igen. Tyvärr tog jag inga bilder men hur som haver så använde jag de extra kraschbågarna som blev över efter min grusvurpa i augusti så material finns det gott om i rätt dimensioner och vinklar.
Hojen rullade fram till Lucia och jag samlar på mig grejor efterhand och kommer att konvertera hojen som ett rullande projekt, dock har jag avgjort att jag inte monterar 49 literskitet i nuläget utan kör med originaltank och kåpor till vardags i alla fall fram till sommaren då ekerfälgar monteras samtidigt.
Dock kommer det att hända en jättegrej som jag har funderat länge på om jag ska göra eller inte och nu slutligen bestämt mig.
Jag är en inbiten hårdrockare och såg senast Volbeat på Scandinavium här om veckan och då bestämde jag mig för att göra slag i saken!!!
Jag tog kontakt med airbrushkonstnären Dennis Makin i Karlskrona
http://www.dmfinearts.com och har bollat lite fram och tillbaka med honom.
Min Varadero skall hellackeras basvit och originalkåporna samt 25 liters tanken skall täckas av motivlackering i svart och gråton, inga färger således.
Temat på motivlacken kommer att vara vikingar, Iron Maidens Eddie, Ryssland och Japan men exakt hur vi ska kombinera de fyra beståndsdelarna vet vi inte än så kom jättegärna med idéer!
Efter Helsingborgs MC lucia den 13 december plockades Varanen ner och all plast slipades ner och därmed tar ett rejält hojprojekt vid, vad jag vet har ingen byggt/gjort något liknande innan på en varan och knappt någon annan hoj heller för den delen. Antingen är det customhoj eller äventyrshoj, inte två i en.
Lacken kommer att ta runt en månad och är klar i mitten-slutet på januari och kostar en slant men i min värld är det värt varenda spänn!
49 literskitet kommer att få motiv även det men i mycket enklare form senare nästa år.
En sak är i alla fall säker, den här Varanen kommer INTE att passera obemärkt förbi!
Jag lägger in en video på när Dennis lackar en hjälm och om ni tycker att musiken låter otydlig så spelar ni den antagligen
FÖR LÅGT!
[youtube]013vCYqNLfc[/youtube]
http://youtu.be/013vCYqNLfc
-------------------------------------------------------------------------------------------
Det syns kanske inte mycket på bilderna men här har det i alla fall hänt en del!
Hojen är helt avklädd och har fått sig en rejäl rengöring och uppfräschning under skalet, jag har bytt ut några klena originalkablar och lagt till några nya.
Installerat en Garmin Zumo 660 som kommunicerar med mobilen och ett blåtandsheadset i hjälmen enligt denna typ
http://www.ebay.com/itm/2-BT-interp...akeTrack=true&ssPageName=VIP:watchlink:top:en
Hittade tipset här på Sporthoj faktiskt och kitet funkar över förväntan!
Billigt var det med!
Kåporna, tanken samt plasten runt om instrumenten innanför kåpan är nerslipade och inlämnade på lackering. Färgvalet föll på
"Ford Polar White".
Handtagsvärme monterad i form av Oxfords nya Adventurehandtag som ersätter hemmabygget förra ägaren hade monterat och som slutade fungera.
Jag fick även den brillianta idén om hur man återanvänder ett styre till att agera extraljusfäste, och jo det blir en lösning som är delbar!
Ljusena som ska sitta där är PIAA 510 med 80 watts lampor som i kombination med originalljuset kommer att säga
VARDE LJUS!
Har även ett specialbeställt fäste till GPSen som ska skrivas ut i 3D printer och som dyker upp om 2-3 veckor så lite pyssel har jag i vinter.
De lackerade delarna kommer att dyka upp efter den 9 januari någon gång utan motivlack som tillkommer senare i månaden, nu är det bara den vita basen som kommer med 2 lager klarlack, grundlack, mjukgörare och hela middevippen.
Lackeraren lackar åt flera märkesverkstäder i Helsingborg så de har koll på läget.
Passar även på att byta olja, luftfilter, oljefilter och stift när allt ändå är av.
Det är svårt att ge bilden rättvisa men det ni tittar på är nybytta förgasare från originalets 42 mm till Firestorm 48 mm injusterade med Dynojetkit men vi väntar med bänkkörningen, jag ska ju ha pipor med!!!
Det ska bli hyfsat intressant att se hur skillnaden är mot original!
Julshoppade även lite bara för att det kommer att bli en snygg hoj!
E-märkta klarglas blinkerts som jag funderar på att göra om till positionsljus istället och hitta en annan lösning för blinkerts, dock inte i backspeglar eller handtagsskydd då de är för utsatta om hojen går omkull.
E-märkt LED bakljus.
Blått bakgrundsljus till hastighetsmätaren, varvräknaren och tempmätaren blir effektfullt med vita mätartavlor. Fast de jag hittade har Varaderologgan i mitten på varvräknaren.
Varianten på bild har ersatt tempmätaren med växelindikator men så gör inte jag, jag minns själv vilken växel som ligger i, 5 är inget stort tal att hålla reda på.
...och slutligen bara för att...
Hojen blir ju väldigt vit eftersom ALL plast blir lackerad utom just mätarhuset då jag tyckte det var för pilligt att riva det men vem vet en regnig dag?
Dock bryter det av med motiv på tanken men jag funderar på att göra ett mönster liknande det som sitter på min hjälm på sidorna dels för att det kan vara snyggt, dels för att man syns som attan och att synas är allt i alla sammanhang.
Jag gör egna dekaler då i högreflekterande fluorescerande gult och grått av samma typ som polisen använder på sina fordon. ( Dock inte blått!
. )
Varaderodekalerna på sidokåporna behåller jag men jag har beställt nya från Grekland i nickelkrom istället som matchar mitt kromade oljefilter!
-on
NYTT STÄLL
Det har blivit en hel del inköp denna hösten som synes och däremellan valde jag att investera i ett vettigt ställ med var jag valde mellan KLIM RALLY, ICON PATROL, LINDSTRANDS ADVENTURE & RUKKA ARMAS.
Ställen måste klara kyla, regn och värme på samma gång så det är inte helt lätt.
Jag shoppar inte direkt heller utan kollar först upp vad som är bäst enligt äventyrsåkarna, det är trots allt inget som är gratis så man får vad man betalar för.
I andra hand ser jag med en återförsäljare om det är möjligt att göra en bra deal med tanke på vad hela projektet egentligen går ut på.
Alla de fyra ställen ligger i ungefär samma prisklass men för egen del fick jag loss ICON stället till bäst deal då det kom att handla om mer än bara stället.
Jag klev i stället i början på oktober och har väl lagt strax över 500 mil sedan dess på Varaderon blandat grus och asfalt. Jag har knappt 3 mil till jobbet enkel och åker ganska mycket på helgerna, då oftast 30-50 mil på blandat underlag med blandade hojtyper och ibland själv. När andra tar bilen tar jag hojen helt enkelt i alla väder.
Fram till dags dato har jag åkt i ösregn och storm såväl som i 18-19 grader varmt och i nollgradigt och kan med gott samvete säga att det räcker med en T-shirt med värmefodret i Patroljackan men man bör ha långkallingar i byxorna pga fartvinden.
Överkroppen är de facto väldigt skyddad på en Varadero utrustad med höj och sänkbar MRA ruta som de flesta kör med på sina Varaner.
Jackan är utrustad med magnetstängning i fronten vilket fungerar väldigt bra och byxan som går att öppna i hela sidan likaså. Dragkedjorna innanför är av samma typ som används i torrdräkter till dykning så de är helt bonntäta så länge man parkerar draglåset längst in vilket för övrigt gäller alla de andra ställen jag räknade upp tidigare med.
Skall man vara objektiv så tror jag det snarare är en smaksak om vilket av de fyra "top of the line" ställen man väljer då jag hävdar att alla spelar i samma liga men jag själv gillade som sagt ICON bäst och då fick det bli det helt enkelt.
Inbyggda skydd i allt annat en rena racingställ i skinn ger jag inte mycket för så jag åker alltid med skyddsjacka under och crossshorts med rejäla skydd för höfterna och svanskotan, det gör förbannat ont att ramla även med rejäla skydd, jag vet, jag provade senast i början på augusti.
Tjipp och hej från den verkliga verkligheten!
Manne
Jag bjuder på en välgjord hojfilm i vintermörkret filmad av min polare Flemming så att ni inte sitter och somnar där i vintermörkret!
http://vimeo.com/75788279
Och för er som inte orka med långa hojfilmer bjuder jag på den här, Benny är berömd för sina "felkörningar..."
http://vimeo.com/77915665