Äventyrshoj efter eget huvud eller vägen till Japan.

Status
Ej öppen för fler svar.

Klenis

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2013
Ort
Ja
Hoj
Nej
manneman:

Första inlägget i den här tråden:
"-Det här inlägget är tänkt som en byggtråd först och främst men för att ge bygget en förklaring till varför denna speciella hoj ska bli till så finns det en rejäl grogrund för idén bakom."

Från samma inlägg:
"-Nu hade jag åkt så långt söderut och så långt norrut man kunde komma landvägen och eftersom jag kört massor i Europa och varit i Europas alla länder inkluderat Lichtenstein och San Marino så lockar det liksom inte längre att åka ut i Europa, det känns som att det mesta är serverat på något vis."

manneman presenterar sig, 2011-03-30:
"-Jag säger nog mest detta för att få er att förstå att jag är en man med mål som jag ser till att uppnå, en driven tävlingsmänniska som helt enkelt ger sig den på att lyckas med mina riktiga företeelser!"


Du målar upp en fin bild, vi läsare vill ta del av dina rika erfarenheter.
Så enkelt är det.
Ok?
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Har man "följt" manneman en tid så inser man att han tillhör kategorin som uträttar mer än han pratar, och när han väl pratar så vet han vad han pratar om.
Varför man skall kräva honom på "bevis" på över 20 år gamla turer förstår jag inte.
Hela tråden blev ju "förpestad" med detta... vilket han ju tyvärr dessutom besvarade.
Troll skall dödas genom svält.

Åter till topic, tack... vi är många som läser men som inte alltid lägger oss i och lämnar kommentarer, jag var en av dem... tills nu nyss.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Kul med "ungar" som tror att både mobiltelefoner och digitalkameror har funnits sedan tidernas begynnelse........

Tror det kallas för noviser :-D
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Åter till ämnet annars börjar jag moderera snart!!
(och ni vill verkligen inte att jag skall göra det 23:48 i fredagskväll efter löning :rolleyes: )

Och ämnet är Mannemans hojbygge och det han tycker ingår i det ämnet, som t.ex. detaljer om hans kommande resa.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Åter till ämnet annars börjar jag moderera snart!!
(och ni vill verkligen inte att jag skall göra det 23:48 i fredagskväll efter löning :rolleyes: )

Och ämnet är Mannemans hojbygge och det han tycker ingår i det ämnet, som t.ex. detaljer om hans kommande resa.

+1 på den!
 

bmw1600

Ju längre desto bättre......
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Bångbro
Hoj
1992 Yamaha TDM850
Sorry för OT igen.

Men...alla har heller inte samma behov av att ta en massa bilder. Tex. förra våren när jag körde Norge i 4 dar så tog jag kanske 10 kort. Även om jag hade med min dotters fina systemkamera (digital med plats för mängder av kort i minnet.)
Kör hellre än att stanna och fota var och varannan mil.
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Grattis till lillhojen. :tummenupp
Vad är planerna att ha den till?



Som du ser på bilden Thomas så är min samling numera komplett och frugan kväver mig i sömnen om jag släpar hem en hoj till har hon sagt...:)
Kom på att jag behövde en hoj jag inte behövde vara lika rädd om, lite trist att krascha Varanen på gruset nu när jag börjat kosta på den lite.
Fick tag i en av få kvarvarande landsvägsreggade Suzuki DR 350 i landet då de flesta är enduroreggade så jag ska bygga nytt elsystem på den och få den igenom besiktningen plus snygga upp den rejält.

89 mm överdimension á 441 cc och FMF blås är beställt.

Något åt det här hållet hade jag tänkt mig men det hör till en annan tråd.

 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    82.2 KB · Visningar: 81
Last edited:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Är det inte enklare att säga som det är: Du har inte den erfarenhet du påstår.

Det fanns en hel värld innan du föddes, lille vän.

Även jag är ganska berest men har inte mycket foto som bevis ens på papper.

Inte ens idag fattar jag vitsen med att använda mobilen som kamera i ur och skur.

Skitlarvigt tycker ju jag, när jag var ung var det bara gamla tanter som sprang omkring med kamera. Omanligt egentligen.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nja, digitalkameror har ju funnits i 15 år nu, så självklart har det ju fastnat massa på bild.
Jag fotar inte heller överdrivet mycket på mina resor, men några bilder blir det alltid.

Det fanns en hel värld innan du föddes, lille vän.

Även jag är ganska berest men har inte mycket foto som bevis ens på papper.

Inte ens idag fattar jag vitsen med att använda mobilen som kamera i ur och skur.

Skitlarvigt tycker ju jag, när jag var ung var det bara gamla tanter som sprang omkring med kamera. Omanligt egentligen.
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Det var länge sedan jag uppdaterade här så nu när lite saker är på G så avslöjar jag lite detaljer och ber att trollen håller sig borta denna gång och följer Bobs råd att inte mata dem.

I dagarna anlände en helt ny MRA ruta som ersättning för den gamla som var sprucken och inte heller gick att justera och jag jobbar som bäst på att bredda ett par Givi kraschbågar 9 cm per sida då 49 literskitet är lite bredare då sidokåporna är en del av tanken.
Jag sågade av och satte en invändig hylsa och lämnar till min vän Yami att svetsa igen. Tyvärr tog jag inga bilder men hur som haver så använde jag de extra kraschbågarna som blev över efter min grusvurpa i augusti så material finns det gott om i rätt dimensioner och vinklar.

Hojen rullade fram till Lucia och jag samlar på mig grejor efterhand och kommer att konvertera hojen som ett rullande projekt, dock har jag avgjort att jag inte monterar 49 literskitet i nuläget utan kör med originaltank och kåpor till vardags i alla fall fram till sommaren då ekerfälgar monteras samtidigt.

Dock kommer det att hända en jättegrej som jag har funderat länge på om jag ska göra eller inte och nu slutligen bestämt mig.
Jag är en inbiten hårdrockare och såg senast Volbeat på Scandinavium här om veckan och då bestämde jag mig för att göra slag i saken!!!

Jag tog kontakt med airbrushkonstnären Dennis Makin i Karlskrona http://www.dmfinearts.com och har bollat lite fram och tillbaka med honom.
Min Varadero skall hellackeras basvit och originalkåporna samt 25 liters tanken skall täckas av motivlackering i svart och gråton, inga färger således.
Temat på motivlacken kommer att vara vikingar, Iron Maidens Eddie, Ryssland och Japan men exakt hur vi ska kombinera de fyra beståndsdelarna vet vi inte än så kom jättegärna med idéer!

Efter Helsingborgs MC lucia den 13 december plockades Varanen ner och all plast slipades ner och därmed tar ett rejält hojprojekt vid, vad jag vet har ingen byggt/gjort något liknande innan på en varan och knappt någon annan hoj heller för den delen. Antingen är det customhoj eller äventyrshoj, inte två i en.
Lacken kommer att ta runt en månad och är klar i mitten-slutet på januari och kostar en slant men i min värld är det värt varenda spänn!
49 literskitet kommer att få motiv även det men i mycket enklare form senare nästa år.

En sak är i alla fall säker, den här Varanen kommer INTE att passera obemärkt förbi!

Jag lägger in en video på när Dennis lackar en hjälm och om ni tycker att musiken låter otydlig så spelar ni den antagligen FÖR LÅGT!

[youtube]013vCYqNLfc[/youtube]

http://youtu.be/013vCYqNLfc
-------------------------------------------------------------------------------------------
Det syns kanske inte mycket på bilderna men här har det i alla fall hänt en del!



Hojen är helt avklädd och har fått sig en rejäl rengöring och uppfräschning under skalet, jag har bytt ut några klena originalkablar och lagt till några nya.

Installerat en Garmin Zumo 660 som kommunicerar med mobilen och ett blåtandsheadset i hjälmen enligt denna typ

http://www.ebay.com/itm/2-BT-interp...akeTrack=true&ssPageName=VIP:watchlink:top:en

Hittade tipset här på Sporthoj faktiskt och kitet funkar över förväntan!
Billigt var det med!







Kåporna, tanken samt plasten runt om instrumenten innanför kåpan är nerslipade och inlämnade på lackering. Färgvalet föll på "Ford Polar White".


Handtagsvärme monterad i form av Oxfords nya Adventurehandtag som ersätter hemmabygget förra ägaren hade monterat och som slutade fungera.


Jag fick även den brillianta idén om hur man återanvänder ett styre till att agera extraljusfäste, och jo det blir en lösning som är delbar!



Ljusena som ska sitta där är PIAA 510 med 80 watts lampor som i kombination med originalljuset kommer att säga VARDE LJUS! :)

Har även ett specialbeställt fäste till GPSen som ska skrivas ut i 3D printer och som dyker upp om 2-3 veckor så lite pyssel har jag i vinter.

De lackerade delarna kommer att dyka upp efter den 9 januari någon gång utan motivlack som tillkommer senare i månaden, nu är det bara den vita basen som kommer med 2 lager klarlack, grundlack, mjukgörare och hela middevippen.
Lackeraren lackar åt flera märkesverkstäder i Helsingborg så de har koll på läget.

Passar även på att byta olja, luftfilter, oljefilter och stift när allt ändå är av.





Det är svårt att ge bilden rättvisa men det ni tittar på är nybytta förgasare från originalets 42 mm till Firestorm 48 mm injusterade med Dynojetkit men vi väntar med bänkkörningen, jag ska ju ha pipor med!!!

Det ska bli hyfsat intressant att se hur skillnaden är mot original!
Julshoppade även lite bara för att det kommer att bli en snygg hoj!


E-märkta klarglas blinkerts som jag funderar på att göra om till positionsljus istället och hitta en annan lösning för blinkerts, dock inte i backspeglar eller handtagsskydd då de är för utsatta om hojen går omkull.


E-märkt LED bakljus.



Blått bakgrundsljus till hastighetsmätaren, varvräknaren och tempmätaren blir effektfullt med vita mätartavlor. Fast de jag hittade har Varaderologgan i mitten på varvräknaren.
Varianten på bild har ersatt tempmätaren med växelindikator men så gör inte jag, jag minns själv vilken växel som ligger i, 5 är inget stort tal att hålla reda på.





...och slutligen bara för att... :)

Hojen blir ju väldigt vit eftersom ALL plast blir lackerad utom just mätarhuset då jag tyckte det var för pilligt att riva det men vem vet en regnig dag?

Dock bryter det av med motiv på tanken men jag funderar på att göra ett mönster liknande det som sitter på min hjälm på sidorna dels för att det kan vara snyggt, dels för att man syns som attan och att synas är allt i alla sammanhang.
Jag gör egna dekaler då i högreflekterande fluorescerande gult och grått av samma typ som polisen använder på sina fordon. ( Dock inte blått! :). )

Varaderodekalerna på sidokåporna behåller jag men jag har beställt nya från Grekland i nickelkrom istället som matchar mitt kromade oljefilter! :rock-on



NYTT STÄLL
Det har blivit en hel del inköp denna hösten som synes och däremellan valde jag att investera i ett vettigt ställ med var jag valde mellan KLIM RALLY, ICON PATROL, LINDSTRANDS ADVENTURE & RUKKA ARMAS.
Ställen måste klara kyla, regn och värme på samma gång så det är inte helt lätt.

Jag shoppar inte direkt heller utan kollar först upp vad som är bäst enligt äventyrsåkarna, det är trots allt inget som är gratis så man får vad man betalar för.
I andra hand ser jag med en återförsäljare om det är möjligt att göra en bra deal med tanke på vad hela projektet egentligen går ut på.
Alla de fyra ställen ligger i ungefär samma prisklass men för egen del fick jag loss ICON stället till bäst deal då det kom att handla om mer än bara stället.

Jag klev i stället i början på oktober och har väl lagt strax över 500 mil sedan dess på Varaderon blandat grus och asfalt. Jag har knappt 3 mil till jobbet enkel och åker ganska mycket på helgerna, då oftast 30-50 mil på blandat underlag med blandade hojtyper och ibland själv. När andra tar bilen tar jag hojen helt enkelt i alla väder.
Fram till dags dato har jag åkt i ösregn och storm såväl som i 18-19 grader varmt och i nollgradigt och kan med gott samvete säga att det räcker med en T-shirt med värmefodret i Patroljackan men man bör ha långkallingar i byxorna pga fartvinden.
Överkroppen är de facto väldigt skyddad på en Varadero utrustad med höj och sänkbar MRA ruta som de flesta kör med på sina Varaner.
Jackan är utrustad med magnetstängning i fronten vilket fungerar väldigt bra och byxan som går att öppna i hela sidan likaså. Dragkedjorna innanför är av samma typ som används i torrdräkter till dykning så de är helt bonntäta så länge man parkerar draglåset längst in vilket för övrigt gäller alla de andra ställen jag räknade upp tidigare med.
Skall man vara objektiv så tror jag det snarare är en smaksak om vilket av de fyra "top of the line" ställen man väljer då jag hävdar att alla spelar i samma liga men jag själv gillade som sagt ICON bäst och då fick det bli det helt enkelt.

Inbyggda skydd i allt annat en rena racingställ i skinn ger jag inte mycket för så jag åker alltid med skyddsjacka under och crossshorts med rejäla skydd för höfterna och svanskotan, det gör förbannat ont att ramla även med rejäla skydd, jag vet, jag provade senast i början på augusti.

Tjipp och hej från den verkliga verkligheten!



Manne


Jag bjuder på en välgjord hojfilm i vintermörkret filmad av min polare Flemming så att ni inte sitter och somnar där i vintermörkret!

http://vimeo.com/75788279

Och för er som inte orka med långa hojfilmer bjuder jag på den här, Benny är berömd för sina "felkörningar..." :)


http://vimeo.com/77915665
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Skitfränt. Jag och säkert många med mig har haft en dröm att kunna göra sånt hät, men av olika anledningar har det inte gått. Men planerat har man ju gjort. :)

Jag undrar lite över ditt val av ljus, behöver du verkligen halogenljus som lyser 1 kilometer? Stekta generatorer och/eller batterier mitt ute i Sibirien kan ju vara lite halvtråkigt, särskilt när den där klumpen kan vara lite halvjobbig att springa igång... Ok du har ju 430 w i generatorn men ska du verkligen använda mer än hälften till helljus?

Det är kanske onödigt att tala om led-lampors fördelar som små extraljus, då jag antar du sponsrats av PIAA (jackan) Men förutom mindre förbruknng så är de mycket stöt- och skaktåliga och tål dessutom att bli helt nedsänkta i vatten... Jag köpte ett par små smuttiga i HK som jag hade på endurohojen, och jag lovar de fick stryk. och lös mycket, mycket bra. Såg många på kåsan använda sig av samma lampor i år... Mina är på 16w styck, men det finns modeller med mer watt (och lumen) om det behövs.

Jag hade även valt att stoppa i xenonsats i varje fall på ena sidan i hojens strålkastare, eller kanske i dina extraljus om du ändå använder dom. 35 watt xenon lyser mycket mer än 55W halogen, jag har 2st NBB X3M extraljus på bilen och jag hade nog behövt 3st 100w halogen i mycket större hus för att ens komma i närheten. Efter att ha haft det på bilen ett tag blir jag inte ens impad av lastbilars ljus...

Men det är ju din byggtråd och hoj, det är bara vad jag funderat på i ljusväg i åratal.

Om jag ens hade en sån hoj... :)
Men i brist på det blir det intressant att följa din resa.
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Kul och intressant att läsa om dina förberedelser inför resan, en hel del att tänka på.

Ett litet råd bara, tror inte riktigt Klim och Icon lirar i samma klass, ej heller prismässigt. Jag har kört med sånt ställ som du har i ca 1200 mil nu och efter en tvätt (inkl impregneringen) så släpper den igenom vatten. Annars e jag tvärnöjd med stället och tycker det är hur snyggt som helst, värmen kan man inte heller klaga på. Det enda jag funderar på är vid en ev vurpa är hur skydden kan glida/vrida undan då passformen e rätt ledig! Komplettera med bra regnöverdrag bara så e du hemma. :tummenupp

Lycka till...

image.jpg
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Skitfränt. Jag och säkert många med mig har haft en dröm att kunna göra sånt hät, men av olika anledningar har det inte gått. Men planerat har man ju gjort. :)

Jag undrar lite över ditt val av ljus, behöver du verkligen halogenljus som lyser 1 kilometer? Stekta generatorer och/eller batterier mitt ute i Sibirien kan ju vara lite halvtråkigt, särskilt när den där klumpen kan vara lite halvjobbig att springa igång... Ok du har ju 430 w i generatorn men ska du verkligen använda mer än hälften till helljus?

Nja jag tänker lite som du så jag har tänkt att helt sonika koppla bort helljusfunktionen på originallamporna och ersätta den funktionen med PIAA lamporna annars hade det tuggat lite väl mycket ström.
Detta därför att PIAA lamporna når som du nämnde väldigt långt och var originalljusen lyser lite bredare, alltså har mer spridning på ljuset. Och nej jag har fått lamporna till bra pris men har ingen spons på dem annat än att jag har riktigt bra priser hos ICON var det är återförsäljaren Motoaction som ställer upp.
iCON patrolstället har märkena original på jackan i Raiden utförande även om jag fått och jobbar på bra dealar med några av namnen men kommer att byta ut andra då jag faktiskt lyckats få lite spons även om det mest handlar om att få grejor i form av reservdelar och utrustning...vilket inte är en dålig affär, långt därifrån!

Jag var ju inne ett tag på att enbart använda Edisonlampor pga tillgången men har ombestämt mig och kör på LED på det som går att köra vettigt och tar med mig reserver, dock kör jag på halogen i hel/halvljus då Xenon är för dyrt för kvalitéprylar och jag har inte råd med att de skulle gå sönder i lampa eller ballast under resans gång.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Som reservlampa kan du ju fundera på billiga led lampor med eget batteripack, som man hari t.ex. MTB. Dom tål också en hel del pisk, mina har inte gått sönder ännu fast cykeln landat på alla möjliga konstiga ställen, både med och utan mig, tar inte mycket plats alls och lyser så att bilister blinkar på mig de gånger jag råkar cykla på asfalt. Jag har bl.a. sådana här,

http://www.ebay.com/itm/CREE-XML-XM...619?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item25807e638b

Ifall du behöver backupljus som inte tar någon plats, är oberoende av ström, och du om oturen är framme pajat lysen/elsystem kan en sådan här lätt hängas på hjälmen. Eller så kanske du behöver bra pannlampa när du ska sätta upp tält eller blända sånt som behöver bländas... Dom är starka, och finns i en uppsjö av olika modeller.

http://www.ebay.com/itm/Hot-SolarSt...rtGoods_CyclAcces_RL&var=&hash=item1e838fb633

En sån smuttig har jag på styret... Ok mtb går inte så fort (alltid), men som billigt nödljus...
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Nice..........att läsa denna tråden om planering, bygge, drömmar osv har varit kul. Det kommer att bli en spännande resa helt klart. Man märker ju att du tänkt på allt och lite till.

Ska som sagt bli skitkul att följa :tummenupp
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Som reservlampa kan du ju fundera på billiga led lampor med eget batteripack, som man hari t.ex. MTB. Dom tål också en hel del pisk, mina har inte gått sönder ännu fast cykeln landat på alla möjliga ...

Bra tänkt!:)

Jag har TVÅ av modellen du tipsade först om, dock av 900 lumenmodellen och hitintills har iaf en av dem följt med på varenda tur jag gjort med tält! Bra som arbetsbelysning och till nattpisseri.

Själv gammal triatlet och skogsåkare så man är ju inte helt oäven.:rolleyes:

image.jpg
Backträning på Söderåsen.

image.jpg
Danska Gribben i Hilleröd.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Bra tänkt!:)

Jag har TVÅ av modellen du tipsade först om, dock av 900 lumenmodellen och hitintills har iaf en av dem följt med på varenda tur jag gjort med tält! Bra som arbetsbelysning och till nattpisseri.

Själv gammal triatlet och skogsåkare så man är ju inte helt oäven.:rolleyes:

View attachment 396886
Backträning på Söderåsen.

View attachment 396887
Danska Gribben i Hilleröd.
Har ni fina mtb leder där du bor? Är ju bra mental träning om inte annat... Och en annan letar jämnt. God jul!
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Tack för tipset om Nathan the postman. Vilken galning att våga göra nåt sånt. Här hinner man aldrig med något sånt, men kanske delar av en sån resa... Våra äventyr brukar ju annars bli charter till valfritt "exotiskt paradis" där man slickar i sig 10€ drinkar vid poolen, och utforskningen av stället brukar betyda promenad upp och ner på gatan förbi hotellet, eller taxi till någon ny restaurang man har hört är bra.

Fasen nu vill jag än mer börja fundera på en gammal plan/dröm om att köra moppe från Ystad till Nordkap, fast det är ju alldeles för lätt. Och ingen mening med att göra det svårare genom att skaffa en Kinamoppe. Den totalhavererar ändå innan man kommit till Trelleborg...
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top