Å där rök körkortet!!

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Måttligt 39kmh över:confused: Glömde, trafikregler gäller inte sporthojar:rolleyes:

Kan ändå anses måttligt på stora öppna vägar. Annat om det skulle vara en 50 eller ännu värre 30-sträcka.

Jag fick 118km/h på en 80-sträcka. Det är ju inte så att 118 ens var "menat" att köra fort ju.

Darkwing

Inte hojlös!
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
FZ6-N
tråkigt du blev av med lappen!

Måste bara få säga att alla poliser är inte elaka...

Jag och en från jobbet var ute och åkte hoj förra helgen. Efter vi hade "blåst ur hojarna" på E4:an vid järva krog, svängde vi av..

Vi hinner precis stanna vid rödljuset och få upp visiren och prata lite om hur skönt det var att blåsa ur hojarna lite. Några sekunder senare kommer en stor jänkarpickis i hög hastighet och tvärrstannar bredvid oss. Rutan åker ner och en person skriker ganska högt. "GRABBAR!!!!!".

Vi vänder oss om och tänker hmm nu vill någon säga åt oss att vi hade för bråttom..

Killen i bilen vevar upp polisbrickan säger säger sedan. "Det är kul att åka hoj, men ta det lugnt". Vi småler och säger självklart. Sedan åker de iväg igen.. :Bugar

Flensman

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2011
Hoj
Honda CBR 900RR -98
Jag fick 38km över för två veckor sen. Blev 2 månader och 4papp i böter. Du kan få ner det till 1mån om du behöver körkortet till/inom jobbet och även om du är i stort behov av det privat. T.ex hämta och lämna ungar och sånt trams.

I mitt fall verkar det bli svårt att få ner till en månad då jag hade en varning innan. 5 veckor kvar imorgon and couting :gnissla

Förstår att du räknar ner dagarna.. Kommer jag oxå göra så småningom..
Hur fick du din varning förresten?
Får man den skriftligt, eller hänger den bara med en tidigare fortkörning?

taliz

Neighbourhood terrorist
Gick med
24 May 2006
Hoj
Monstruös ER6
Undvik att stanna, kör ifrån dom istället. Klota gärna också så att de får lite dåligt samvete. På så vis upprätthålls policyn om att de inte skall följa efter motorcyklister, så att vi övriga med liten risk kan fortsätta att köra ifrån dom.

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
alla som kommer från landskrona från väg 17 förbi ovanför eslöv, håll hastigheten för fasiken :eek: 4 hojar blev stoppade igår och efteråt kom 2 susandes förbi,

Såg allt när ja va och hämta en vän nedanför så hade turen att inte bli stoppad

Rykte om att dom har öppte idag och imogron

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Förstår att du räknar ner dagarna.. Kommer jag oxå göra så småningom..
Hur fick du din varning förresten?
Får man den skriftligt, eller hänger den bara med en tidigare fortkörning?

Varningen fick jag på en "rattfylla". Var på väg hem efter jobbet kl 15 (dagen efter) och uppenbarligen hade inte njurarna gjort sitt. 8 hundradelar över gränsen.
Jag borde skämmas och det gör jag.:huvet

EDIT: Om du bara har en "liten" fortkörning sen innan (de kollar inom 2 år) så bör det inte skada dig alls.

Skriv ett yttrande direkt och skicka in. När du sen blir tilldelad en handläggare så ring henne/honom direkt och prata. Berätta att du vet att det var fel och så här är inte din vanliga körstil. Ha ett par anledningar till varför detta kan skada dina möjligheter till jobb och möjligtvis en avslutad anställning.
Du bör utan problem få ner det till 1 månad men inte mindre än så.

Last edited:

Flensman

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2011
Hoj
Honda CBR 900RR -98
Snackade med en kompis som blev av med kortet för nått år sedan, och han sa att han direkt fick papper att fylla i om hur beroende han var av körkortet osv.
Han fick alltså inte ett utlåtande först, typ 4 månader som sen blev 3. Därför visste han inte om hans brev påverkade resultatet.

Har dom ändrat rutinerna? Nån som vet?

Petai

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2008
Hoj
Snabbare än förra!
Nu ska inte jag va ett moppefukko men om man nu sitter på en cbr 900 så vore det ju inte så svårt å faktikt köra ifrån polisen å slippa det där, dom kanske ser din reggplåt men dom måste ju fortf identifiera dig/bargärning.. Om det nu ändå är näst intill 100% chans att man torskar kortet så vad har man å förlora..

/Petai

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Jag blev av med kortet för nått år sedan, 72km/h på 50-väg och kortet rök i 3mån. Hade då ett jobb som krävde körkort, fick intyg av chefen men det hjälpte inte ett dugg.

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Jag blev av med kortet för nått år sedan, 72km/h på 50-väg och kortet rök i 3mån. Hade då ett jobb som krävde körkort, fick intyg av chefen men det hjälpte inte ett dugg.

Var nog något annat än fortkörning då.
Krävs 30 km/h över på 50väg.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06

Va? Hur f*n körde du då? Måste ju ha varit nåt annat än fortkörning, eller så hade du massor med tidigare fortkörningar.

upp till 79 på 50-väg ska ju va "okej" rent körkortsmässigt.

moddlaren

Guest
174 km på 70 väg renderade i 12 mån utan kort 700 i böter i en mån med fotboja, 3 straff för en förseelse sverige är unikt! nu är det många år sedan så det har kanske ändrat sig sedan dess.

Bör tilläggas att det är en 70 väg utan korsningar eller hus på många km bara rakt o fint med lite skog på sidorna.
Hade kunnat axeptera det om det var i bebyggelse.

Denna opel förare är min hjälte http://www.garaget.org/video/54601

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Nu ska inte jag va ett moppefukko men om man nu sitter på en cbr 900 så vore det ju inte så svårt å faktikt köra ifrån polisen å slippa det där, dom kanske ser din reggplåt men dom måste ju fortf identifiera dig/bargärning.. Om det nu ändå är näst intill 100% chans att man torskar kortet så vad har man å förlora..

/Petai

inte så jävla lätt om de har en mc beredd, de grabbarna kan också köra..

Haha, den med Opeln är ökänd ..

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
inte så jävla lätt om de har en mc beredd, de grabbarna kan också köra..

När jag hade parkerat min moppe i somras stötte jag på en mcpolis som skulle shoppa, jag hälsa, tittade lite på hojen och frågade hur snabbt den gick, 180 svarade han och tittade skamset på en storleende xibalba :D

guruville

Döende.............som alla andra
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
R1-00, cb500-72 café, rm 250-02, cb 500-73, ,rm465-81,Honda xr500 -84 enduro,Honda XR500-84 Gatreg, Monkybike -10 184cc mc reg, honda xl600r 1983gatreg
Jag blir mest förvånad? Stannar ni? Jag brukar hälsa tillbaka o dra vidare. Lappen är ju rökt ändå. Jag har aldrig fått fortkörningsböter eller blivit av med lappen.:tungan

Flensman

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2011
Hoj
Honda CBR 900RR -98
Nu vet jag ju inte hur det gick till i TS fall.. men rent generellt så kan jag ibland känna att en del får skylla sig själva om de torskar lappen..

Det är klart att man bombar på ibland med hoj.. Men jag brukar hålla 29+ på trafikerade, större vägar.. sen gasar jag ute på landsvägarna istället där man ser kanske 1 bil var 10:e minut och risken för en kontroll är ljusår mindre..

Men just det där med 250kmh på närmaste motorväg, "bomba" nynäsvägen här i Sthlm t ex har jag aldrig förstått mig på.. vad är poängen? Det är ju inte ens kul.. (om man nu inte faktiskt vill ha blåljus efter sig och tycker att hela den grejen är rolig, då kan jag köpa det). Eller ännu värre,, bli av med lappen för typ 105kmh på en 70väg.. kunde man inte då hållt de där 6kmh mindre och bara betalat bötern istället?

Sen hör det väl till saken att jag kör en del bana, men har inte licens.. så blir jag av med lappen så är verkligen hela säsongen förstörd.. absolut inte värt att riskera alla bandagar för att gasa på nån spikrak motorväg, en grymt härlig landsväg är väl lite mer godtagbart isf...

Skrev tidigare i tråden - Lissmavägen, 70-väg, inte jättetrafikerad.

Om dom brukar ha kontroller där förutom denna galna påskvecka, vet jag inte...

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...