Å där rök körkortet!!

Brillor

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2008
Hoj
07 Kawasaki z750
Själv körde jag 111 på 70-väg. Blev böter (typ2-3tusen) och körkortet borta i 3 månader... förra året i slutet av april

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Svedala tillämpar flerdubbla straffsystem men egentligen är det enbart penningboten som de juridiskt räknar som ett straff och vårt nuvarande system är väldigt lätt att ifrågasätta då det innebär väldigt omfattande och så skiljda konsekvenser för olika individer. Tex den som normalt åker T-bana drabbas ju "bara" av att inte kunna köra bil eller MC ibland medan den som bor 10mil in i Skogen i Norrland tappar förmågan att arbeta, handla mat osv. Lagstiftaren anser bara att körkortsingripande " ligger nära rättskipning" men får vi bara nog opinion kan de inte längre blunda för detta och som jag skriver längre ner så borde EU ha synpunkter på detta förfarande.

Tror att alla som behöver sitt KK anser att själva straffet är körkortsåterkallelsen och detta lär även Europadomstolen komma fram till vid en granskning och då finns det ngt som heter sjunde tilläggsprotokollet och artikel 4.1 som lyder att "ingen skall straffas fler än en gång för samma gärning". En granskning med utgång från dessa (med allt skrivet kring) skrivningar borde leda till en förändring och en mer nyansering av "straffskalan" för det "brott" som anses så ringa att penningbot räcker som straff men man har flera samverkande system som summariskt direkt "straffar" utan ngn som hellst föregående rättslig prövning, dvs Polismannen tar kortet på plats likt Judge Dredd och med det de flesta uppfattar som straff direkt verkande före man får chansen att bestrida körkortsingripandet, tex så händer det ganska ofta att bevisning och annat brister så "målet" (om man nu inte har varit så korkad att man erkänt) så rätten kommer fram till ett friande men då har Transportstyrelsentroligen redan hunnit "straffa" den som drabbats under den tid rättsprocessen sträckt sig. Jag anser att vårt nuvarande system är svårbegripligt (flera olika instanser, olika "straff") och nu drabbas så många och väldigt många har så stort behov av sitt körkort att de måste köra utan och DÅ inträffar ngt mkt intressant.. Plötsligt har vi nu människor som vid en kontroll automatiskt dömms till minst 6mån indragning och dagsböter för grov olovlig körning, nu har vi förare som har väldigt mkt att vinna på att köra ifrån poliser och då syftet med körkortsingripande egentligen är för ökad trafiksäkerhet vore det intressant om det var möjligt att analysera den verkliga effekten för trafiksäkerheten.

Över till frågan..

1. Med intyg från arbetsgivaren kan du få upp till 1månad reducerad "straff" tid. Transportstyrelsen kan i princip aldrig ge mer än detta då de helt styrs av schabloner.

2. När du svarat på Transportstyrelsens förfrågan om "yttrande" i ärendet där du naturligtvis bestrider tiden för straffet och där påpekar det djupt olyckliga förhållandet att du inte har rätt till rättshjälp fast du nu drabbas så hårt att du riskerar förlora jobbet, dvs din arbetsgivare, dina närstående osv drabbas av din "gärning" fast den ändå anses så ringa som en P-bot.

3. Ring din handläggare och tjata på så det händer ngt för annars rinner tiden och "straffets" tid iväg för långt. När du får deras "Tillsvidare beslut" så överklagar du detta direkt och nu anför du lite mer precisa skäl och ange gärna hur orättvist och fel du anser att dett "verkliga" straff är fast det juridiskt inte av lagstifteren ännu anses vara ett straff för blir det nog tydligt att alla uppfattar det som det straff det naturligtvis är så KAN man med nuvarande lagstiftning inte hantera detta utan rättshjälp till dig.

4. Det finns otroligt nog en skrivning i körkortslagen som gör det möjligt för den som blivit föremål för körkortsingripande att yrka att få behålla andra KK-behörigheter än den man körde för fort med. Lagrum: 4 § Återkallelse enligt 3 § får begränsas till att avse en eller flera behörigheter. Källa: Körkortslag (1998:488)
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.htm#K5

Men otroligt nog tillämpas aldrig detta men det gör det i andra länder i EU så efter att vi på pappret har införlivat bla. Europakonventionen så måste vårt knepiga straff system vid fortkörning anpassas till de grundläggande rättigheter vi skall ha som medborgare, dvs ha rätt till försvarare när vi riskerar att straffas på ett sätt som får stora konsekvenser i vårt liv och vår förmåga att förtjäna ett uppehälle.

5. Om du har goda skäl, kan skriva juridiskt bra utan rättshjälp kan du få ytterligare reducering av indragningstiden men i princip är det omöjligt att få mindre än 1månad om du dömts skyldig men vid denna tidpunkt har nog "rättsapparaten" redan tagit så lång tid att "straffet" du försökt undvika redan har drabbat dig oavsett om du var skyldig eller oskyldig till gärningen, fint system eller!? kanske inte så rättssäkert:D

Tyvärr summerar då jag "systemet" som har du kört så pass fort att du tappar kortet men behöver det mkt så antingen biter man i det "sura" eller inser att det finns mkt att vinna på att köra ifrån och nu anser jag att det är syetemet som ger upphovet till detta läga för nog tror jag de flesta skulle acceptera penningboten även fast det svider men att "fängslas" som värsta brottslingen med indraget KK mitt i MC sässongen vill nog ingen:död Jag uppmanar ingen att köra ifrån farbror blå men med nuvarande system finns det helt enkelt för mkt att "vinna" då straffen är för omfattande i förhållande till "brottet" då det bara anses vara så lindrigt att penningbot utgör straff.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Torskar! :D

Jag har själv fått böter. Dock hade jag inget körkort så det blev bara en varning tror jag :gnissla Polisen som tog mig sade inget om någon varning dock.

RacerRaffe

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Torskar! :D

Jag har själv fått böter. Dock hade jag inget körkort så det blev bara en varning tror jag :gnissla Polisen som tog mig sade inget om någon varning dock.

Precis.. Har man aldrig tagit körkort för MC och blir stoppad utan att ha "gjort ngt" så behöver man inte tappa sitt bilkörkort utan det stannar vid en varning men har du A kort och kör bil så tappar du ditt A-KK, knepigt..

Vidare så är det så att om man fått sitt KK indraget och stoppas körandes KK-Krav fordon så får man automatiskt grov olovlig medan man om man inte tagit ngt KK alls bara får olovlig, vem gynnas av detta? Känns som om man fixat detta för att underlätta för de individer som inte ens försökt lära sig köra men ändå vill köra. Körkortsingripande anses ha som syfte att öka trafiksäkerheten och hindra de som inte vill underordna sig trafikreglerna men jag tror inte att de värsta MC fortåkarna på SH gör sig skyldiga till så mkt annat än att köra rejält för fort eller ytterst ihjäl sig själva medan dessa individer som inte ens bryr sig om eller ens skulle besitta förmågan att få ett KK borde utgöra betydligt större risk i trafiken då man med goda skäl kan anta att deras skicklighet (och ofta "skick") gör dem olämpligare i trafiken men ändå straffar man "svensson" hårdare.

Saxxa

Klotar man inte, så lär man sig inte. ;)
Gick med
19 Oct 2009
Hoj
Yamaha FZR
Vidare så är det så att om man fått sitt KK indraget och stoppas körandes KK-Krav fordon så får man automatiskt grov olovlig medan man om man inte tagit ngt KK alls bara får olovlig.........

Om det där stämmer så måste jag säga att det är en synnerligen märkligt utformad lag. Rent av korkad och idiotisk. :va

RacerRaffe

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Om det där stämmer så måste jag säga att det är en synnerligen märkligt utformad lag. Rent av korkad och idiotisk. :va

Det är så.. och varför man valt att göra så är för att lagstiftaren då anser att man är "inte visar att man lyder systemet". Här menar jag att då "straffet" att få indraget körkort är en ren trafiksäkerhetsåtgärd så måste den som genom förarprov visat sig inneha nog kunskap för att få ett KK anses vara mer trafiksäker än ngn som aldrig avlagt ngn KK prov som blivit godkänt.

Många lagar är föråldrade och därför "konstiga" och speciellt detta dubbla straffsystem med körkortsindragningar är mkt dåligt och för de drabbade och är speciellt svåröverskådligt/bedömt.

Det enda man "uppdaterar" KK-lagstiftningen med nu är att rattfyllon nu kommer att kunna köra bil och då inte få indragna KK alls men med "begränsningen" att de måste köra fordon med alkometer. Känns som om beslutsfattarna drabbats av ngn "dagen efter" körning som inskränkte privatlivet eller så fick ngn problem med "golf-polaren" som inte tog sig till den vanliga rundan och därför fanns intresset att anpassa "straffet". Själv anser jag att rattfylla/drograttfylla är så mkt allvarligare än fortkörningar och nu förutsätter jag att man gör bedömningar var, hur. när osv man gjort sig skyldig till fortkörningen då det i vissa fall innebar stor fara för andra och i andra ingen fara alls.

faktiskt är det så att "notoriska" fortkörare ytterst sällan är inblandade i olyckor där andra än de själva drabbas och det finns flera studier som påvisar att det sker fler olyckor vid lägre farter än där man tillåter högre km/t däremot blir ofta konsekvenserna större men nästan alltid är det bristande körförmåga som är direkta orsakerna till även dessa olyckor och individer som kör fortare än "vanliga" trafikanter har ofta större förmåga att föra sitt fordon i denna ngt högre hastighet. Autobahn är ett ganska bra exempel..

vill ha

Dysleksiker
Gick med
14 Aug 2007
Hoj
KTM 950SM No Pimp Edition
Det de´höll på med på Nynäsvägen i går är så nära böta folk för röd gubbe som man kan komma.Att de inte skäms.
Ta för fan fast fyllskallar & drogpåverkade i stället.Jag skulle aldrig varna för en sådan kontroll som det var på Gålö i förra veckan.
Såg att det tagit 3 stycken bilar från Länna till Skogås .Pinsamt.
Ingen körde mer än 130 PÅ motorväg.:arsele

ShinobiNoInnen

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2007
Hoj
CBR 929 , Gixxer K3
Ha inga höga förväntningar på transportstyrelsen när det gäller handläggningstid säger jag bara. Blev av med lappen förra året, tog flera månader att ens få dom att lyfta ett finger. Va av med lappen 3 månader mer än vad jag skulle varit bara för att dom va så jävla tröga. :huvet

Om du läser det finstilta på alla paper Transportstyrelsen skickar ut så står det att den dagen ditt straff upphör får du köra även om du inte hunnit få ut ett nytt körkort.
Vart av med mitt förra sommaren 192 på 110 och Mc polisen hängde på nå jävulskt bra.
4000kr böter och 7 månader utan lappen, inget avdrag med intyg från jobbet

mathiasjohnson

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
ZX12R
Om du läser det finstilta på alla paper Transportstyrelsen skickar ut så står det att den dagen ditt straff upphör får du köra även om du inte hunnit få ut ett nytt körkort.
Vart av med mitt förra sommaren 192 på 110 och Mc polisen hängde på nå jävulskt bra.
4000kr böter och 7 månader utan lappen, inget avdrag med intyg från jobbet

Det låter ju som en rimlig avstängning från körande.
Har hört andra skräckhistorier såsom fängelse och fotboja.
Var går gränsen för det? Någon annan som fått skaka galler för fortkörning?

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver

Eller så gör man helt enkelt som så, att om man vet med sig att man verkligen BEHÖVER körkortet i jobbet eller för att klara sitt livspussel, så ser man till att inte bli av med det. Att bli av med körkortet är ju faktiskt ett medvetet risktagande från individens/förarens sida vid gaspådrag, och då kan man inte komma och gnälla i efterhand hur orättvist det var att bli av med lappen när man blev stoppad.

Ja, jag har själv kört 200+. Men inte nu längre eftersom jag behöver mitt körkort.

Mosbricka

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2011
Hoj
2009 Kawa z750
Det är iofs några år sen, men jag överklagade min fortkörning (3mån för 125 på 90väg). Skyllde faktiskt på fint väder o lite trafik. Fick avdrag 1 månad iaf. Så man ska ju absolut överklaga beslutet.

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Inte för o vara sån men 39 på 70 väg är inte 'lite' för fort. Och man kan va rätt säker på att Farbror blå står på 70/50/30 vägar. Att det dessutom är storhelg och fint väder för alla aspiranter gör det inte mindre troligt att dom är ute o jämnar ut budgeten...

Mötte till exempel 10 MC snutar för några veckor sedan mellan Upplands Väsby och Stora Wäsby. Sedan finns det alltid civilbilar, Örebro polisen hade fått en ny såg jag igår med ADOnånting som regplåt, silverfärgad V70 med dubbla pipor bak.

Men räknar du antalet kilometer du kört för fort totalt är det ganska billigt per kilometer eller hur ?

Vrider man på rullen får man stå för det oxo... Köp en motard om din sporthoj går för fort...

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
För ett par år sedan så var jag inte beroende utav mitt körkort. Gick till jobbet och kunde deligera ut körandet till någon annan. Alt att någon helt enkelt fick skjussa mej dit jag skulle.
När jag körde hoj så brydde jag mej inte om skyltar. Körde precis så fort/långsamt jag ville.

Idag har jag ingen hoj som rullar, men är livrädd att skruva ihop en. Då jag absolut inte kan bli av med kortet idag då jag är helt beroende utav det för att kunna utföra mitt jobb. Jag har dom senaste två åren inte kört förfort en enda gång.

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
de jag har sett i Malmö de senaste veckorna ser snabbare ut än så. Tyckte jag såg ett par K1300GT förra veckan

Finns ett par K1300GT i Malmö, dock mest K1200RS. Det är trafiken som kör dessa.

Ordningspoliserna kör F650GS dakar i stan samt så har de fått R1200GS för ordningsverksamhet.

Så dagarna där polisen körde omkring på effektsvaga motorcyklar är nog över.

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Hoj
Bmw S1000RR 2010
Hur e det med prövotid åker körkortet om du går över 10km eller måste man gå över 30 för att bli av med det för gått

Flensman

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2011
Hoj
Honda CBR 900RR -98
Hur e det med prövotid åker körkortet om du går över 10km eller måste man gå över 30 för att bli av med det för gått

Enda skillnaden om du har prövotid är att
Spärrtid = Ta om kortet

Gränser för att få spärrtid, bötesbelopp osv är alltid samma oavsett om du har prövotid eller inte.

Alltså, spärrtid om:
20+ på 30-väg
30+ på 50-väg och uppåt

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...