Å där rök körkortet!!

Fredde_85

69hk 117kg = :D
Gick med
11 May 2006
Hoj
Husqvarna TC610 Motard
Om du läser det finstilta på alla paper Transportstyrelsen skickar ut så står det att den dagen ditt straff upphör får du köra även om du inte hunnit få ut ett nytt körkort.
Vart av med mitt förra sommaren 192 på 110 och Mc polisen hängde på nå jävulskt bra.
4000kr böter och 7 månader utan lappen, inget avdrag med intyg från jobbet

Fick ju nästan inga papper hemskickade ens, dom man fick va man tvungen att ringa och tjata sig till. Och jag kommer ihåg att jag läste på körkortsportalen eller nåt att man måste få tillbaka kortet innan man får köra igen. Men det kan ju ha varit slarvigt formulerat också, jag vet inte.
Skickade in alla intyg osv, förväntade mig en kortare återkallning. När jag sen äntligen fick tag på transportstyrelsen så sa dom i stort sett att det ligger i en hög nånstans och dom har mycket att göra. Jag hatar dom! :huvet :D Haha
Nej men kan dom ta mitt körkort ifrån mig så tycker jag fan att dom ska kunna ge tillbaka det i tid också..men det kanske bara är jag.

Flensman

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2011
Hoj
Honda CBR 900RR -98
Hmmm... jag läste också detta på körkortsportalen:

"För att du ska få rätt att köra igen efter en återkallelse måste Transportstyrelsen först utfärda ett nytt körkort. Du får alltså inte köra innan ett nytt körkort har utfärdats, även om spärrtiden gått ut."

http://korkortsportalen.se/jag-har-forlorat-mitt-korkort/aterkallat/nytt-korkort/

Till Fredde_85:
Vad var det du fick vänta på så länge? Tillverkning av kortet, beslutet??

Hur har ni andra som förlorat körkortet gjort?

Kan man skicka in ansökan ett par veckor innan spärrtiden är över så att man slipper vänta på att dom ska tillverka ett nytt kort?

Fredde_85

69hk 117kg = :D
Gick med
11 May 2006
Hoj
Husqvarna TC610 Motard
Hmmm... jag läste också detta på körkortsportalen:

"För att du ska få rätt att köra igen efter en återkallelse måste Transportstyrelsen först utfärda ett nytt körkort. Du får alltså inte köra innan ett nytt körkort har utfärdats, även om spärrtiden gått ut."

http://korkortsportalen.se/jag-har-forlorat-mitt-korkort/aterkallat/nytt-korkort/

Till Fredde_85:
Vad var det du fick vänta på så länge? Tillverkning av kortet, beslutet??

Hur har ni andra som förlorat körkortet gjort?

Kan man skicka in ansökan ett par veckor innan spärrtiden är över så att man slipper vänta på att dom ska tillverka ett nytt kort?

Ja det va det jag läste.
Jag fick vänta på allt i stort sett. Eller snarare jaga efter..det är helt hopplöst.
Tillverkningen av kortet tar ju typ en vecka som vanligt dock.

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Hehe bara de inte är ute o röjer när SVT är i full fart. Det lär bli ett fint tidningsutklipp kan jag lova.

För övrigt så som någon tidigare skrev... att köra glidare är ingen garanti att man slipper fortkörning! bara garanti att du inte har en chans i helvete att komma undan

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Hoj
Bmw S1000RR 2010
Enda skillnaden om du har prövotid är att
Spärrtid = Ta om kortet

Gränser för att få spärrtid, bötesbelopp osv är alltid samma oavsett om du har prövotid eller inte.

Alltså, spärrtid om:
20+ på 30-väg
30+ på 50-väg och uppåt
okej då förstår ja :) tack:Bugar

mathiasjohnson

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
ZX12R
Enda skillnaden om du har prövotid är att
Spärrtid = Ta om kortet

Gränser för att få spärrtid, bötesbelopp osv är alltid samma oavsett om du har prövotid eller inte.

Alltså, spärrtid om:
20+ på 30-väg
30+ på 50-väg och uppåt

Vad är det som gäller vid hastighetsgränsen 40 km/h inne i stan?

Är det 20 eller 30 över som körkortet ryker?

Flensman

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2011
Hoj
Honda CBR 900RR -98
Vad händer nu?

Blev ju av med kortet i lördags. Ska jag vänta tills jag har fått besked om spärrtid från transportstyrelsen innan jag kan redogöra mina behov av körkortet, och då eventuellt få det sänkt.

Eller ska jag redan nu skicka in ett brev till dom innan dom tar ett beslut om spärrtiden.

Har för mig att dom ändrat förfarandet..

Nån som nyligen blivit av med det och kan rutinerna?

skuggan21

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2008
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K7-SÅLD! Yamaha R6 - 07 banhoj
Vad händer nu?

Blev ju av med kortet i lördags. Ska jag vänta tills jag har fått besked om spärrtid från transportstyrelsen innan jag kan redogöra mina behov av körkortet, och då eventuellt få det sänkt.

Eller ska jag redan nu skicka in ett brev till dom innan dom tar ett beslut om spärrtiden.

Blev av med kortet 2 ggr ifjol!! :huvet
Papper för överklagan bör komma inom en vecka om nån tagit åt sig ärendet, annars kan du ju ringa dom o be dom skicka ut skiten.

Angående förfarandet tillverkning av nytt körkort mm så gäller följande: papper skickas ut där foto och underskrift för de nya körkortet ska klistras och skrivas under nån vecka innan spärrtiden gått ut. Vid mina två tillfällen har jag åkt till Gävle på Trafikverkets förarprovskontor för att fota mig o skriva under. Så fort mitt nya körkort legat för tillverkning på Transportstyrelsen i Örebro när spärrtiden gått ut, har de varit grönt att köra. Detta gällde iaf för mig i mitt fall. :)

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Vad är det som gäller vid hastighetsgränsen 40 km/h inne i stan?

Är det 20 eller 30 över som körkortet ryker?

Brott mot Trafikförordningen (1998:1276) så gäller dom strängare straffsatserna (bötesbelopp) för vägsträckor med 50 km/h eller lägre.
Körkortsindragning är formellt inget straff, utan räknas som indragning av ett slags tillstånd man missbrukat. Det innebär att körkortet kan dras in av polis på platsen utan rättegång under förutsättning att brottet erkänns.

Ska man då tolka det som att man aldrig ska erkänna en hastighetsöverträdelse eller räknas det då som civil olydnad? Enklast då att hålla sig till hastighetsbegränsningarna kanske...:)

Men som svar på själva frågan, man bör alltså tolka lagen som att det är 20 km/h (för fort) på en 50 sträcka som innebär indraget körkort.

Last edited:

Ramses

Get rich or Die tryi'n
Gick med
6 Oct 2009
Hoj
kawa zx6r Såld, kawa z750 Såld, HD nightrod spec Såld, honda cbr954 Såld.Nu:Triumph Speed triple -10
Vad händer nu?

Tja! blev av me kortet förra måndagen! ringt o kollat me 2 olika handläggare, de säger samma sak....skicka in ditt brev + intyg från jobbet asap. ringde idag igen o fick tilldelat en handläggare som ska läsa igenom mitt brev o sen skulle de skicka ett frågeformulär angående mitt behov av körkort sedan skulle jag kontakta de en sista gång sen fattar de ett slutligt beslut om spärrtiden!?!
:confused: var på o fråga hela tiden om handläggare o samt vem handäggaren är o hans nr o ta kontakt :gnissla

Last edited:

Flensman

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2011
Hoj
Honda CBR 900RR -98
Tja! blev av me kortet förra måndagen! ringt o kollat me 2 olika handläggare, de säger samma sak....skicka in ditt brev + intyg från jobbet asap. ringde idag igen o fick tilldelat en handläggare som ska läsa igenom mitt brev o sen skicka ett frågeformulär angående mitt behov av körkort sedan skulle jag kontakta de en sista gång sen fattar de ett beslut!?!
:confused: var på o fråga hela tiden om handläggare o vem samt dess nr o ta kontakt :gnissla

Ok men skrev du inte om ditt behov av körkortet i brevet? Måste du ändå svara på ett frågeformulär?
Vad tog du med i brevet förutom ditt behov av körkort?

ShinobiNoInnen

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2007
Hoj
CBR 929 , Gixxer K3
Om du läser det finstilta på alla paper Transportstyrelsen skickar ut så står det att den dagen ditt straff upphör får du köra även om du inte hunnit få ut ett nytt körkort.
Vart av med mitt förra sommaren 192 på 110 och Mc polisen hängde på nå jävulskt bra.
4000kr böter och 7 månader utan lappen, inget avdrag med intyg från jobbet

Rättar mig själv då jag skrev lite slarvigt.
Står följande i papprena jag har fått utskickat till mig 2010-07-30
"Vi registrerar i vägtrafikregistret från vilken dag som du får köra igen."
"Från denna dag kan du köra igen även om du ännu inte hunnit få det nya körkortet, förutsatt att transportstyrelsen beslutat att utfärda ett nytt körkort"
Kort sagt, har du fått hem papprena om nytillverkning av körkort, fyllt i dom och skickat in är det bara ut o köra första dagen din spärrtid går ut.:yoparty
Detta gällde dock 2010 vet inte om något ändrats sen dess

Ramses

Get rich or Die tryi'n
Gick med
6 Oct 2009
Hoj
kawa zx6r Såld, kawa z750 Såld, HD nightrod spec Såld, honda cbr954 Såld.Nu:Triumph Speed triple -10
Ok men skrev du inte om ditt behov av körkortet i brevet? Måste du ändå svara på ett frågeformulär?
Vad tog du med i brevet förutom ditt behov av körkort?
Joo, skrev ett personligt brev o hur mycket jag behöver d som till att hämta min dotter från dagis o långt till jobbet ´+ intyg från chefen att jag har ett arbete som kräver körkort.
det fick de innan jag fått nåt av TS, ringde idag o så fick jag d förklarat för mig: brev+intyg -> de skickar ett fråge formulär-> sedan ontaktar man de som en slut diskussion-> fattar de ett beslut om spärrtid samt om ens skäl o behov e tillräckliga för att korta ner spärrtiden.
:glömdet

Flensman

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2011
Hoj
Honda CBR 900RR -98
Joo, skrev ett personligt brev o hur mycket jag behöver d som till att hämta min dotter från dagis o långt till jobbet ´+ intyg från chefen att jag har ett arbete som kräver körkort.
det fick de innan jag fått nåt av TS, ringde idag o så fick jag d förklarat för mig: brev+intyg -> de skickar ett fråge formulär-> sedan ontaktar man de som en slut diskussion-> fattar de ett beslut om spärrtid samt om ens skäl o behov e tillräckliga för att korta ner spärrtiden.
:glömdet

Ok, tackar för svaret!
Då blir det till att skriva ett brev imorgon och skicka in tillsammans med intyg..

Flensman

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2011
Hoj
Honda CBR 900RR -98
Blev av med kortet 2 ggr ifjol!! :huvet
Papper för överklagan bör komma inom en vecka om nån tagit åt sig ärendet, annars kan du ju ringa dom o be dom skicka ut skiten.

Det verkar stämma. Ringde transportstyrelsen idag och hon sa att jag inte ska skicka in något brev, utan vänta på att få papper om yttrande från dom först. Där ska jag redogöra för mitt behov av kortet osv.
Detta skulle tydligen ta en vecka från att dom fått in ärendet (i mitt fall fick dom ärendet igår, 4 dagar efter fortkörningen).

Vad fick du för spärrtider förresten?
Fick du längre än normal praxis andra gången du blev av med det?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Vad händer om man som jag kör utan körkort?(håller på med kortet). Har B-kort sen tidigare, påverkas det också om jag åker dit? Kör dock bara där jag "vet" att polisen inte håller till.

Du lär "klara dig" med dagsböter första gången.. (typ 30 enligt vad jag läst mig till).. händer det flera gånger så ryker bilkortet.. Det kan givetvis åka direkt också om du har otur..

Sen skulle jag gissa att lämplighetstillståndet för MC ryker all världens väg direkt.. (det är dock en gissning)

personligen skulle jag räkna med indraget körkort om jag gjorde en sån där grej.. så slipper man bli förvånad när man trodde att man bara skulle få böter och blev av med allting istället.

jahsoldier

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2010
Hoj
Ute efter nytt.
Du lär "klara dig" med dagsböter första gången.. (typ 30 enligt vad jag läst mig till).. händer det flera gånger så ryker bilkortet.. Det kan givetvis åka direkt också om du har otur..

Sen skulle jag gissa att lämplighetstillståndet för MC ryker all världens väg direkt.. (det är dock en gissning)

OK, låter ju inget skoj.

Nu blir det dock en tur ut på några kurviga vägar, hoppas poliserna håller sig borta.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...