Å där rök körkortet!!

Ramses

Get rich or Die tryi'n
Gick med
6 Oct 2009
Hoj
kawa zx6r Såld, kawa z750 Såld, HD nightrod spec Såld, honda cbr954 Såld.Nu:Triumph Speed triple -10
Det verkar stämma. Ringde transportstyrelsen idag och hon sa att jag inte ska skicka in något brev, utan vänta på att få papper om yttrande från dom först. Där ska jag redogöra för mitt behov av kortet osv.
Detta skulle tydligen ta en vecka från att dom fått in ärendet (i mitt fall fick dom ärendet igår, 4 dagar efter fortkörningen).

Vad fick du för spärrtider förresten?
Fick du längre än normal praxis andra gången du blev av med det?

Då fick de de äntligen in mitt sista yttrande, o de tog de en dag o handledaren ringde o gav mig besked om spärrtiden. det blev 2 månader av 3 :tuttar. en månads rabatt alltså trots allt bättre än inget, nu återstår en månad o en vecka tills man får tebax kortet :) kommer nog att kännas som ett halvår!!! har du fått nåt beslut än Flänsman?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Egentligen är det ganska lustigt att man får kortet indraget kortare tid för att man "behöver det i jobbet".

Om nu körkortet är så viktigt för ens yrke så vore ju det logiska att man helt enkelt ser till att inte bli av med det.. skulle ju t om kunna ses som en förvärrande omständighet att man trots körkortsbehovet ändå bombade satan med hojen.. :va

Sen kan jag ju tillägga att jag tycker att det är bra att möjligheten finns att få en kortare spärrtid.. men jag tycker fortfarande att det är lite "lustigt" om man försöker se någon logik i det.. :tummenupp

Flensman

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2011
Hoj
Honda CBR 900RR -98
Då fick de de äntligen in mitt sista yttrande, o de tog de en dag o handledaren ringde o gav mig besked om spärrtiden. det blev 2 månader av 3 :tuttar. en månads rabatt alltså trots allt bättre än inget, nu återstår en månad o en vecka tills man får tebax kortet :) kommer nog att kännas som ett halvår!!! har du fått nåt beslut än Flänsman?
Grattis...eller vad man nu ska säga..? :va
Jag menar bra ändå att du fick ner det en månad, då har du ju kortet innan midsommar och större delen av säsongen kvar! :tummenupp

Men förstår att du räknar dagar nu...

Fick hem papper och skickat in mitt yttrande med intyg från arbetsgivare, men har inte hört något än.

Hade du någon/några fortkörningar i bagaget sen innan?

para

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
Superduke 07
Egentligen är det ganska lustigt att man får kortet indraget kortare tid för att man "behöver det i jobbet".

Om nu körkortet är så viktigt för ens yrke så vore ju det logiska att man helt enkelt ser till att inte bli av med det.. skulle ju t om kunna ses som en förvärrande omständighet att man trots körkortsbehovet ändå bombade satan med hojen.. :va

Sen kan jag ju tillägga att jag tycker att det är bra att möjligheten finns att få en kortare spärrtid.. men jag tycker fortfarande att det är lite "lustigt" om man försöker se någon logik i det.. :tummenupp

Ptja, men som någon nämnde ovan så är det ju boten som är straffet, vore lustigare om man kunde pruta bort nån tusing på den...

Ramses

Get rich or Die tryi'n
Gick med
6 Oct 2009
Hoj
kawa zx6r Såld, kawa z750 Såld, HD nightrod spec Såld, honda cbr954 Såld.Nu:Triumph Speed triple -10
Grattis...eller vad man nu ska säga..? :va
Jag menar bra ändå att du fick ner det en månad, då har du ju kortet innan midsommar och större delen av säsongen kvar! :tummenupp

Men förstår att du räknar dagar nu...

Fick hem papper och skickat in mitt yttrande med intyg från arbetsgivare, men har inte hört något än.

Hade du någon/några fortkörningar i bagaget sen innan?

Tack, elr va man nu ska saj :tuttar
Aa den där 3:e månaden hade nog sumpat säsongen mer elr mindre.
Man får ju ringa nästan varje dag, fråga om nån handläggare har tilldelats ditt ärende och ta hans/hennes nr o ring!
Nope, ingen trafikföreteelse sen tidigare på vare sig bil elr Mc.
Lycka till o hoppas d löser sig för dig :yoparty
håll oss underättade om vilket beslut du fick....

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500

Egentligen tycker då jag att det är MYCKET konstigt att andra och tredje personer skall drabbas av körkortsingripanden, många gånger handlar det om väldigt stora belopp när personer som måste ha körkort för att kunna arbeta inte längre kan göra detta, jag anser mao att det SKALL tas hänsyn till konsekvenserna för andra "oskyldiga" och hur detta slår mot dem i vart enskillt fall. Nu skall vi ha i minnet att "straffet" för hastighetsöverträdelse INTE är körkortsingripandet utan det är penningboten och där råder det aldrig tvivel om vem som skall betala och att den drabbar den som gjort "brottet".

oivo

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2009
Hoj
2002 Honda 900 hornet
jaha då åkte även jag fast idag...:huvet Jag var på väg till jobbet och vid stockholms universitet tunnade trafiken ut och då är det svårt att inte gasa lite. Självklart var det laser just där jag gasade och blir inkallad vid statoilmacken. 104km/h på 70väg var det och snäll som jag är sa jag att det nog stämmer. 3600kr i fattigare och indraget körkort. Poliserna var mycket trevliga, men körde mot enkleriktat ut från macken!

Lite frågor kring min historia dyker upp. Först jag har haft B kört i 6år och Akort i 1,5år. Då sa poliserna att det kanske är så att jag har prövotid men då de inte var trafikpoliser visste de inte exakt. Vet ni va som gäller? Frågan om hurvida man anmäler att poliserna körde olagligt ut från macken eller om det bara är tidsfördriv då jag varken har vittnen, eller vet vilken av poliserna som körde osv...

Nu får man hoppas att de är snälla och tycker att min första fortkörning är inte värt mer än 1 månad.

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Troll
jaha då åkte även jag fast idag...:huvet Jag var på väg till jobbet och vid stockholms universitet tunnade trafiken ut och då är det svårt att inte gasa lite. Självklart var det laser just där jag gasade och blir inkallad vid statoilmacken. 104km/h på 70väg var det och snäll som jag är sa jag att det nog stämmer. 3600kr i fattigare och indraget körkort. Poliserna var mycket trevliga, men körde mot enkleriktat ut från macken!

Lite frågor kring min historia dyker upp. Först jag har haft B kört i 6år och Akort i 1,5år. Då sa poliserna att det kanske är så att jag har prövotid men då de inte var trafikpoliser visste de inte exakt. Vet ni va som gäller? Frågan om hurvida man anmäler att poliserna körde olagligt ut från macken eller om det bara är tidsfördriv då jag varken har vittnen, eller vet vilken av poliserna som körde osv...

Nu får man hoppas att de är snälla och tycker att min första fortkörning är inte värt mer än 1 månad.

Tror det är tidsförspill att anmäla dem för det, bör finnas på film och med vittnen i såfall skulle jag tro...

Dock vad gäller prövotiden så gäller den endast vid första körkortet. Så det behöver du inte oroa dig för:)

oivo

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2009
Hoj
2002 Honda 900 hornet
Tror det är tidsförspill att anmäla dem för det, bör finnas på film och med vittnen i såfall skulle jag tro...

Dock vad gäller prövotiden så gäller den endast vid första körkortet. Så det behöver du inte oroa dig för:)

Det var det jag antog när det gäller poliserna. Skönt att höra med prövotid då jag som alla andra vann körkortet på lotto :)

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500

Vad du än gör erkänn INGET under några omständigheter, låt alla processer ta tid så du får valuta för pengarna samt att bevisningen verkligen prövas så den håller.

Idag pysslar en massa nya poliser med trafikövervakning och tom Trafikverket försöker få dem att dokumentera på rätt sätt så dina chanser att de gjort ngt fel är inte obetydliga.

Sedan skall man ha i åtanke att om ALLA försöker dra allt till rättegång så kostar denna jakt på svensson mer än den smakar eller så förändras detta mkt underliga dubbla och ibland trippla straffsystem som nyttjar "Judge Dredds" längs vägarna som tar KK före en korrekt juridisk prövning skett och där du själv får föra din talan eller betala själv för rättshjälpen.

Bara det faktum att man inte anser att körkortsingripandet är ett straff är rena vansinnet då det är detta som förhindrar många att arbeta, gör så de förlorar arbeten osv är något som jag tycker föranleder att alla som får "tillfälle" (drabbas då) påtalar det vansinniga i detta och att det är KK ingripandet som är det verkliga straffet och dubbla straff för samma brott får inte förekomma enligt Europakonventionens sjunde tilläggs protokoll ;)

attack

Greve
Gick med
17 Feb 2007
Hoj
Suzuki GSX-R600 K1
Vad du än gör erkänn INGET under några omständigheter, låt alla processer ta tid så du får valuta för pengarna samt att bevisningen verkligen prövas så den håller.

[...]

Bara det faktum att man inte anser att körkortsingripandet är ett straff är rena vansinnet då det är detta som förhindrar många att arbeta, gör så de förlorar arbeten osv är något som jag tycker föranleder att alla som får "tillfälle" (drabbas då) påtalar det vansinniga i detta och att det är KK ingripandet som är det verkliga straffet och dubbla straff för samma brott får inte förekomma enligt Europakonventionens sjunde tilläggs protokoll ;)

Valuta för pengarna? Nu må herren behaga skämta. Det är klart att man ska ta sitt straff om man begått ett brott. Utifall polisens fel varit så pass markant att det resulterar i en felaktig bot(som i att man är oskyldig) så ska man gå till högre instanser. Det är bara dumt att låta skattepengar försvinna på att behandla företeelser som man själv begått. Utifall man begått ett brott ska man såklart stå för konsekvenserna. MEN man ska inte behöva erkänna/neka på en gång, utan man skall få sin betänketid. Det är inget som ska tas högre upp ifall man är skyldig.

Det är klart att mista sitt körkort inte är ett straff. Körkortet i sig är ingen rättighet utan ett privilegium. Ifall man har visat sig att man inte kan följa reglerna så har man inte privilegiet att få köra på vägarna. Utöver det så blir man straffad för att man inte följer reglerna.

-Alla som kör har accepterat konsekvenserna då dom tagit körkortet. Man vet vad som står på spel och borde således anpassa sin körning.

oivo

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2009
Hoj
2002 Honda 900 hornet

Idag pysslar en massa nya poliser med trafikövervakning och tom Trafikverket försöker få dem att dokumentera på rätt sätt så dina chanser att de gjort ngt fel är inte obetydliga.

Sedan skall man ha i åtanke att om ALLA försöker dra allt till rättegång så kostar denna jakt på svensson mer än den smakar eller så förändras detta mkt underliga dubbla och ibland trippla straffsystem som nyttjar "Judge Dredds" längs vägarna som tar KK före en korrekt juridisk prövning skett och där du själv får föra din talan eller betala själv för rättshjälpen.

kanske det:va men gjort är gjort och nu hoppas jag att transportstyrelsen har lite sommar känslor

Flensman

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2011
Hoj
Honda CBR 900RR -98

Trist! Lider med dig..
Prövotiden gäller 2 år från det du tog B-kortet, så du behöver inte oroa dig över att ta om lappen. När jag frågade dom hur länge jag kommer att bli av med lappen så sa dom - "Ja det blir nog åtminstonde resten av sommaren iaf!" :confused:
Så alla verkar inte ha riktigt koll på läget..

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Hoj
Yamahahaha
Det är klart att mista sitt körkort inte är ett straff. Körkortet i sig är ingen rättighet utan ett privilegium. Ifall man har visat sig att man inte kan följa reglerna så har man inte privilegiet att få köra på vägarna. Utöver det så blir man straffad för att man inte följer reglerna.

-Alla som kör har accepterat konsekvenserna då dom tagit körkortet. Man vet vad som står på spel och borde således anpassa sin körning.

Körkort är ett privilegium? Vem har bestämt det? Har inte alla människor rätt att köra bil om de är kapabla? Finns det nå't mer som är ett privilegium här i Sverige? Snälla upplys mig :näsblod

attack

Greve
Gick med
17 Feb 2007
Hoj
Suzuki GSX-R600 K1
Körkort är ett privilegium? Vem har bestämt det? Har inte alla människor rätt att köra bil om de är kapabla? Finns det nå't mer som är ett privilegium här i Sverige? Snälla upplys mig :näsblod

Jo alla har rätt ta ta det om dom vill, så länge de uppfyller kraven. Men det är inget krav på att alla ska lära sig köra, eller att alla har råd att ta körkort. Sen om ordet privilegium är rätt ordval kan vi ta någon annanstans.

Raginaharjar

Fan ska man skriva här då??
Gick med
19 May 2008
Hoj
CRF450 -02
... påtalar det vansinniga i detta och att det är KK ingripandet som är det verkliga straffet och dubbla straff för samma brott får inte förekomma enligt Europakonventionens sjunde tilläggs protokoll ;)

Om du förlorar jobbet är väl det ändå en konsekvens av straffet och inte ett straff i sig. Åker du in på kåken förlorar du väl förmodligen både jobb, lägenhet m.m. Blir du straffad flera gånger om bara för det eller tycker du man ska slippa fängelse för att man kanske loosar jobbet?

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)

Att betala skatt, enligt somliga.

oivo

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2009
Hoj
2002 Honda 900 hornet
Trist! Lider med dig..
Prövotiden gäller 2 år från det du tog B-kortet, så du behöver inte oroa dig över att ta om lappen. När jag frågade dom hur länge jag kommer att bli av med lappen så sa dom - "Ja det blir nog åtminstonde resten av sommaren iaf!" :confused:
Så alla verkar inte ha riktigt koll på läget..

jo "mina" poliser var ju inte trafikpoliser så när jag frågade sa det att det inte var deras beslut utan transportstyrelsen och att de inte visste hur lång tid som det brukar vara.

edit: tack för din omtanke :)

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...