RacerRaffe
MR Wheeler( Långbens alter ego)
Om du förlorar jobbet är väl det ändå en konsekvens av straffet och inte ett straff i sig. Åker du in på kåken förlorar du väl förmodligen både jobb, lägenhet m.m. Blir du straffad flera gånger om bara för det eller tycker du man ska slippa fängelse för att man kanske loosar jobbet?
Straff / påföljd eller vad man nu vill kalla saker är det som allmänt uppfattas som ngn form av bestraffning och idag är körkortsinnehav ett krav för många arbeten och för de som verkligen behöver sitt KK så är det KK indragningen som uppfattas som det verkliga straffet fast det inte skall vara ett straff och att man bestraffar denna form av enklare brott med penningbot som vid en jämförelse med förlorat arbete osv känns löjligt och tar man med skadeverkningar för arbetsgivare så talar vi om miljonbelopp i extremfall.
Ett brott som av lagstiftaren ansett vara så ringa att penningbot om max 4000kr räcker kan omöjligt få ha så omfattande följdverkningar så personer förlorar sin inkomst helt, detta är vad jag anser att man måste ta hänsyn till, dvs exakt vilka ytterligare konsekvenser får ett KK ingripande i vart fall.
Den som inte har behov av sitt KK för annat än att "leka" med sin MC drabbas ju väldigt annorlunda än den som tex har taxi rörelse och folk kör olika mkt och "exponeras" därför olika mkt för risken att köra för fort och bli tagen för detta. Större delen av fordonsförarna kör över hastighetsbegränsningarna omedvetet eller medvetet och det borde krävas upprepade brott före ett körkortsingripande sker likt i många andra europeiska länder.
Transportstyrelsen har bara praxis att följa och gör detta slaviskt vilket de inte tycker är rätt heller då de inte kan ta hänsyn på annat sätt än att dra av 1månad om arbetsgivaren intygar behov av KK.
Sedan vet vi alla att många hojåkare på detta forum ofta kör rejält för fort och då blir det fråga om väldigt långa KK ingripanden vilket då ofta motiverar många att fly i extremt höga hastigheter med de risker som följer med detta. Jag tror att de flesta skulle acceptera penningboten men inte KK ingripandet och det senare anses enbart ha som syfte att öka trafiksäkerheten men hur det i verkligheten blir med detta sett från alla håll känner jag mig mkt tveksam till då KK ingripandet skapar så stort incitament att försöka undkomma hos de som behöver sitt KK (här skippar vi snacket om att de "borde tänka sig för.." för det valet har då redan gjorts.