Å där rök körkortet!!

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Om du förlorar jobbet är väl det ändå en konsekvens av straffet och inte ett straff i sig. Åker du in på kåken förlorar du väl förmodligen både jobb, lägenhet m.m. Blir du straffad flera gånger om bara för det eller tycker du man ska slippa fängelse för att man kanske loosar jobbet?

Straff / påföljd eller vad man nu vill kalla saker är det som allmänt uppfattas som ngn form av bestraffning och idag är körkortsinnehav ett krav för många arbeten och för de som verkligen behöver sitt KK så är det KK indragningen som uppfattas som det verkliga straffet fast det inte skall vara ett straff och att man bestraffar denna form av enklare brott med penningbot som vid en jämförelse med förlorat arbete osv känns löjligt och tar man med skadeverkningar för arbetsgivare så talar vi om miljonbelopp i extremfall.

Ett brott som av lagstiftaren ansett vara så ringa att penningbot om max 4000kr räcker kan omöjligt få ha så omfattande följdverkningar så personer förlorar sin inkomst helt, detta är vad jag anser att man måste ta hänsyn till, dvs exakt vilka ytterligare konsekvenser får ett KK ingripande i vart fall.

Den som inte har behov av sitt KK för annat än att "leka" med sin MC drabbas ju väldigt annorlunda än den som tex har taxi rörelse och folk kör olika mkt och "exponeras" därför olika mkt för risken att köra för fort och bli tagen för detta. Större delen av fordonsförarna kör över hastighetsbegränsningarna omedvetet eller medvetet och det borde krävas upprepade brott före ett körkortsingripande sker likt i många andra europeiska länder.

Transportstyrelsen har bara praxis att följa och gör detta slaviskt vilket de inte tycker är rätt heller då de inte kan ta hänsyn på annat sätt än att dra av 1månad om arbetsgivaren intygar behov av KK.

Sedan vet vi alla att många hojåkare på detta forum ofta kör rejält för fort och då blir det fråga om väldigt långa KK ingripanden vilket då ofta motiverar många att fly i extremt höga hastigheter med de risker som följer med detta. Jag tror att de flesta skulle acceptera penningboten men inte KK ingripandet och det senare anses enbart ha som syfte att öka trafiksäkerheten men hur det i verkligheten blir med detta sett från alla håll känner jag mig mkt tveksam till då KK ingripandet skapar så stort incitament att försöka undkomma hos de som behöver sitt KK (här skippar vi snacket om att de "borde tänka sig för.." för det valet har då redan gjorts.

balkan

Ny medlem
Gick med
3 May 2011
Straff / påföljd eller vad man nu vill kalla saker är det som allmänt uppfattas som ngn form av bestraffning och idag är körkortsinnehav ett krav för många arbeten och för de som verkligen behöver sitt KK så är det KK indragningen som uppfattas som det verkliga straffet fast det inte skall vara ett straff och att man bestraffar denna form av enklare brott med penningbot som vid en jämförelse med förlorat arbete osv känns löjligt och tar man med skadeverkningar för arbetsgivare så talar vi om miljonbelopp i extremfall.

Ett brott som av lagstiftaren ansett vara så ringa att penningbot om max 4000kr räcker kan omöjligt få ha så omfattande följdverkningar så personer förlorar sin inkomst helt, detta är vad jag anser att man måste ta hänsyn till, dvs exakt vilka ytterligare konsekvenser får ett KK ingripande i vart fall.

Den som inte har behov av sitt KK för annat än att "leka" med sin MC drabbas ju väldigt annorlunda än den som tex har taxi rörelse och folk kör olika mkt och "exponeras" därför olika mkt för risken att köra för fort och bli tagen för detta. Större delen av fordonsförarna kör över hastighetsbegränsningarna omedvetet eller medvetet och det borde krävas upprepade brott före ett körkortsingripande sker likt i många andra europeiska länder.

Transportstyrelsen har bara praxis att följa och gör detta slaviskt vilket de inte tycker är rätt heller då de inte kan ta hänsyn på annat sätt än att dra av 1månad om arbetsgivaren intygar behov av KK.

Sedan vet vi alla att många hojåkare på detta forum ofta kör rejält för fort och då blir det fråga om väldigt långa KK ingripanden vilket då ofta motiverar många att fly i extremt höga hastigheter med de risker som följer med detta. Jag tror att de flesta skulle acceptera penningboten men inte KK ingripandet och det senare anses enbart ha som syfte att öka trafiksäkerheten men hur det i verkligheten blir med detta sett från alla håll känner jag mig mkt tveksam till då KK ingripandet skapar så stort incitament att försöka undkomma hos de som behöver sitt KK (här skippar vi snacket om att de "borde tänka sig för.." för det valet har då redan gjorts.

Lite off-topic men när jag tappade mitt körkort nekade jag på plats vilket ledde till en "utredning" där jag senare fick säga varför jag nekat. På tiden jag köpte mig ordnade jag ett intyg från mitt jobb att körkort behövdes i arbetet. Det ledde till att jag fick lägsta tiden indraget körkort, alltså en månad. Vet inte hur mycket mitt intyg spelade in, men i "domen" eller vad man ska kalla det som jag fick hem med brev, stod det sedan att jag fick kortare tid med hänsyn till mitt arbete.

jetson

Guest
Om du förlorar jobbet är väl det ändå en konsekvens av straffet och inte ett straff i sig. Åker du in på kåken förlorar du väl förmodligen både jobb, lägenhet m.m. Blir du straffad flera gånger om bara för det eller tycker du man ska slippa fängelse för att man kanske loosar jobbet?

Det hade varit en konsekvens av straffet om straffet var indraget körkort, men det är bara en bonus på straffet :va

Åt helvete är vad det är.

Ramses

Get rich or Die tryi'n
Gick med
6 Oct 2009
Hoj
kawa zx6r Såld, kawa z750 Såld, HD nightrod spec Såld, honda cbr954 Såld.Nu:Triumph Speed triple -10

lechill

Rasta
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
Er6n 2009 ABS
:tummenupp d e fan en lättnad när man åtminstone vet hur länge man blir av me lappen så man kan börja rista streck på väggen (räkna ner dagar) :D
Till Oivo: http://trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/aterkallelse1.htm
Enligt trafikjuristen borde ditt straff landa på 2 månader eller t.o.m borde kommit undan me en varning enligt tabellen på infogad hemsida ovan :gnissla

Körde 103 (70) på Essingeleden för några veckor sen blev 2 mån spärrtid. :huvet

oivo

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2009
Hoj
2002 Honda 900 hornet

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Hoj
Yamahahaha
tackar, och vad menas med: Varning vid "särskilda skäl"?

Läste för nå'n tid sen om en motorcyklist som blivit stoppad av polisen för fortkörning och som ursäkt sa han att han blivit stressad av en volvo som låg bakom honom och därför gasat på. Han fick rätt i domstol :tummenupp

oivo

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2009
Hoj
2002 Honda 900 hornet
nästan en vecka sedan jag blev av med kortet men ingen har tagit kontakt med mig via tele eller brev... Någon som vet hur långtid det tar?

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
nästan en vecka sedan jag blev av med kortet men ingen har tagit kontakt med mig via tele eller brev... Någon som vet hur långtid det tar?

Jag ringde de dagligen själv tills jag fick reda på vem som skulle bli tilldelad att bli min handläggare. Då började jag ringa henne direkt.

Jaga på, annars har du inte en chans att hinna få tillbaks det inom 1mån (om du lyckas få det genom).

skuggan21

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2008
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K7-SÅLD! Yamaha R6 - 07 banhoj
Det verkar stämma. Ringde transportstyrelsen idag och hon sa att jag inte ska skicka in något brev, utan vänta på att få papper om yttrande från dom först. Där ska jag redogöra för mitt behov av kortet osv.
Detta skulle tydligen ta en vecka från att dom fått in ärendet (i mitt fall fick dom ärendet igår, 4 dagar efter fortkörningen).

Vad fick du för spärrtider förresten?
Fick du längre än normal praxis andra gången du blev av med det?

Blixtsnabbt svar kommer här!!! :rolleyes:
Första gången körde ja 86 på 50-sträcka. Detta ska innebära 2 månader utan kort, jag lyckades skriva ner det till 1 månad. :banana

Andra gången blev de 111 på 70-sträcka, vilket skulle resultera i 3 månader utan kort, men kryddades med 1 månad pga mitt bus på våren. :gnissla

Flensman

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2011
Hoj
Honda CBR 900RR -98
Då dök beslutet upp idag då...

:Bugar

...det blev 1 månads spärrtid, m.a.o. är jag på banan igen nästa vecka!!!

:banana:banana:banana

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Grattis till att du fick ner spärrtiden :tummenupp

Jag reagerar på ens sak som verkar vara återkommande värderingar när det gäller fortkörningar här på forumet. Att straffet med indraget körkort påverkar folk olika är vi nog fullt medvetna om. Vissa är beroende av sitt körkort medan andra inte är det.

Om om ens levebröd byggde på att man var tvungen att ha sitt körkort intakt skulle man antagligen köra lagligare och valt andra ställen att köra av sig på än allmänna vägar (läs bana). Det faller ju på sin egen orimlighet att man ska kunna betala sig fri bara för att man underförstått riskerar att förlora sin inkomstkälla i händelse av indraget körkort en längre period. Det skulle ju sända ut helt fel signaler.

Sedan när brydde sig folk om indraget körkort som gillar att köra fort? Man har tagit en kalkylerad risk och varit medveten om vad som händer om man åker fast. Många har nog redan bestämt sig för att sätta sig bakom ratten oavsett faktumet att länsmannen har körkortet i beslag. Således borde det vara av akademisk betydelse hur länge man blir av med körkortet för en del personer. Chansen att bli stoppad på nytt i en tjänstebil är nog rätt så liten. Inte ens i egen privatbil skriven på en själv borde det vara några problem att undvika kontroller om man kör lagligt och undviker att köra vissa tidpunkter runt helgerna när de har rutinmässiga kontroller ute på förutsebara platser. Dagarna runt storhelgerna ställer man bilen. All övrig tid är det fritt fram att köra som vanligt.

En jag känner blev nyligen av med körkoret för en fortkörning. Han valde att ta ut semesterdagar och pappaledighet under spärrtiden. Är beroende av sitt körkort i tjänsten. Om inte denna lösning var möjlig är jag rätt säker på att han hade satt sig bakom ratten framför möjligheten att förlora sitt jobb. Vem hade inte gjort det om man stod inför de två valen? Får böterna fel straff då tror jag få av oss hade varit laglydiga nog att inte sätta oss bakom ratten trots indraget körkort.

Flensman

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2011
Hoj
Honda CBR 900RR -98
Blixtsnabbt svar kommer här!!! :rolleyes:
Första gången körde ja 86 på 50-sträcka. Detta ska innebära 2 månader utan kort, jag lyckades skriva ner det till 1 månad. :banana

Andra gången blev de 111 på 70-sträcka, vilket skulle resultera i 3 månader utan kort, men kryddades med 1 månad pga mitt bus på våren. :gnissla
Ja, verkligen blixtsnabbt!! :D

Nu har jag ju hunnit få mitt svar, men det är ändå intressant att veta..

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Grattis till att du fick ner spärrtiden :tummenupp

Jag reagerar på ens sak som verkar vara återkommande värderingar när det gäller fortkörningar här på forumet. Att straffet med indraget körkort påverkar folk olika är vi nog fullt medvetna om. Vissa är beroende av sitt körkort medan andra inte är det.

Om om ens levebröd byggde på att man var tvungen att ha sitt körkort intakt skulle man antagligen köra lagligare och valt andra ställen att köra av sig på än allmänna vägar (läs bana). Det faller ju på sin egen orimlighet att man ska kunna betala sig fri bara för att man underförstått riskerar att förlora sin inkomstkälla i händelse av indraget körkort en längre period. Det skulle ju sända ut helt fel signaler.

Sedan när brydde sig folk om indraget körkort som gillar att köra fort? Man har tagit en kalkylerad risk och varit medveten om vad som händer om man åker fast. Många har nog redan bestämt sig för att sätta sig bakom ratten oavsett faktumet att länsmannen har körkortet i beslag. Således borde det vara av akademisk betydelse hur länge man blir av med körkortet för en del personer. Chansen att bli stoppad på nytt i en tjänstebil är nog rätt så liten. Inte ens i egen privatbil skriven på en själv borde det vara några problem att undvika kontroller om man kör lagligt och undviker att köra vissa tidpunkter runt helgerna när de har rutinmässiga kontroller ute på förutsebara platser. Dagarna runt storhelgerna ställer man bilen. All övrig tid är det fritt fram att köra som vanligt.

En jag känner blev nyligen av med körkoret för en fortkörning. Han valde att ta ut semesterdagar och pappaledighet under spärrtiden. Är beroende av sitt körkort i tjänsten. Om inte denna lösning var möjlig är jag rätt säker på att han hade satt sig bakom ratten framför möjligheten att förlora sitt jobb. Vem hade inte gjort det om man stod inför de två valen? Får böterna fel straff då tror jag få av oss hade varit laglydiga nog att inte sätta oss bakom ratten trots indraget körkort.

Grejen är dock att lagstiftaren inte anser att körkortsindragning är ngt straff, detta anser jag är helt vansinnigt och pga att de ej betraktar det som straff och det ringa straff som penningboten utgör innebär att lagstiftaren anser att man ej behöver rättshjälp och först har rätt till detta vid grovt rattfylleri.

Hela upplägget med att effektuera "straffet" körkortsingripande före den juridiska processen är också vansinne då effekten från en eventuell senare rättslig vinst (rättsprocessen tar låång tid) ej kan göra den skada som körkortingripandet åsamkat den enskillde, dess arbetsgivare, företag, kunder, närstående osv ogjord samt som du skriver i så många fall "tvingat" folk att köra utan körkort för att behålla jobb mm, dvs med tanke på att "straffet" är en penningbot av relativt låg nivå har körkortsingripandet oftast så många ggr större ekonomiska konsekvenser samt att dessa är så oerhört individberoende att "straffets" effekt/avskräckande verkan är oerhört olika samtidigt som det idag finns så mkt viktigare saker i trafiken att vara observant på att en ofta tillfällig miss i hastighetskontrollen orimligt skall få ha dessa omfattande skadeverkningar utan att man.

1. Införlivar rättskydd vid alla former av korkortsingripande när ngn motsätter sig detta ingripande
2. Möjliggör större hänsyn kopplat till skadeverkningar för andra och tredjepart.
3. Möjliggör bättre hänsynstagande vid bedömning om ev framtida "brotslighet" dvs ser mer på individen och situationen fortkörningen skett under.
4. Slutar tillämpa paralella straffsystem, idag är det polisen som utdelar böter medan Transportstyrelsen drar in körkort och den senare föregår eventuell juridisk prövning vilket automatiskt leder till att "straffet" körkortsingripande sker och hinner verka före rättsystemet hinner hantera ditt ärende, sjukt kort sagt..:mad:

maccan#22

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
r1 -04
Vad du än gör erkänn INGET under några omständigheter, låt alla processer ta tid så du får valuta för pengarna samt att bevisningen verkligen prövas så den håller.

Idag pysslar en massa nya poliser med trafikövervakning och tom Trafikverket försöker få dem att dokumentera på rätt sätt så dina chanser att de gjort ngt fel är inte obetydliga.

Sedan skall man ha i åtanke att om ALLA försöker dra allt till rättegång så kostar denna jakt på svensson mer än den smakar eller så förändras detta mkt underliga dubbla och ibland trippla straffsystem som nyttjar "Judge Dredds" längs vägarna som tar KK före en korrekt juridisk prövning skett och där du själv får föra din talan eller betala själv för rättshjälpen.

Bara det faktum att man inte anser att körkortsingripandet är ett straff är rena vansinnet då det är detta som förhindrar många att arbeta, gör så de förlorar arbeten osv är något som jag tycker föranleder att alla som får "tillfälle" (drabbas då) påtalar det vansinniga i detta och att det är KK ingripandet som är det verkliga straffet och dubbla straff för samma brott får inte förekomma enligt Europakonventionens sjunde tilläggs protokoll ;)

Du verkar kunna detta lite granna så måste ju bara fråga, kan du förlora mer på att neka, då menar jag följade.

1. Kan du själv få stå för rättegångskostnader och dylikt bara för man inte erkänner på plats så det blir satan dyrt helt plötsligt bara för man inte väljer och erkänna och skriva på direkt på plats?

2. Kan straffet helt plötsligt bli värre för man nekar på plats, att dom får mer tid på sig att förbereda sig vad dom vill skriva i sin rapport?

tack på förhand :)

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...