Åka-tråden!

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
nån som vet o kan däck.. jag har kollat lite på Michelin power pure men det känns som att kolla på massa fisk arter. jobbigt när det finns så många sorter

Köpte Pirelli Diablo Supercorsa.. de sitter på Panigalen, så de borde hålla för min åkning... :glömdet
 

Toesabiten

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2013
Ort
Vadstena
Hoj
Kawasaki Ninja -08
Hej!
Jag längtar galet mycket efter att köra!
Dock har jag inte fått mitt kort än men hoppas snart.
Har risk 2:an kvar samt uppkörning och teori. Det är riktigt tråkigt att inte ha en handledare för privatkörning!
Men i maj måste jag bara ha kortet! Skulle vara kul att hitta någon att åka med i sommar =D
 

Li_G

Live On The Edge
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 -07, Yamaha R1 -01, Suzuki Rgv 250 -91
nån som vet o kan däck.. jag har kollat lite på Michelin power pure men det känns som att kolla på massa fisk arter. jobbigt när det finns så många sorter

Michelin har ett riktigt bra sortiment bland däck när det gäller prisklasser och däcktyper. Pilot power skulle ja vilja säga är en bra blandning eftersom du kör både gata och nån trafikövning ibland. Sen finns de självklart sportigare däck också, men då börjar man väga mellan att ha bra grepp när det är torrt och dålig när det är blött.

SP :yoparty
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Ska ta mig en liten provsväng nu på Måndag hoppas jag. Ska väl ut till NifaMC och kika vad de har för hjälmar inne. Skulle iofs också behöva nytt framdäck först.
 

seanjoel

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2011
Ort
Norrköping
Hoj
2000, Kawasaki, Zx9-r
Hej!
Jag längtar galet mycket efter att köra!
Dock har jag inte fått mitt kort än men hoppas snart.
Har risk 2:an kvar samt uppkörning och teori. Det är riktigt tråkigt att inte ha en handledare för privatkörning!
Men i maj måste jag bara ha kortet! Skulle vara kul att hitta någon att åka med i sommar =D


Härligt! Det fixar du garanterat! :) Ja, men det är bara att "hoj"ta till :p
Jag gjorde premiärturen idag i Norrköping trots vätan, men fan så härligt det var!
 

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
Hej!
Jag längtar galet mycket efter att köra!
Dock har jag inte fått mitt kort än men hoppas snart.
Har risk 2:an kvar samt uppkörning och teori. Det är riktigt tråkigt att inte ha en handledare för privatkörning!
Men i maj måste jag bara ha kortet! Skulle vara kul att hitta någon att åka med i sommar =D

Hitta en lånehoj till mig så kan jag köra med dig ;P
Sjukt sugen på hoj igen men måste köpa hus först..
 

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
Om jag ändå hade haft en extrahoj! Det får bli dyra lektioner på körskola. Det är synd att de startar så sent bara..

Seg väntan helt klart. Det är ju körbart nu dagtid. 5+ räcker för att kunna åka nån timme om man är tillräckligt sugen =)

Men förstår att körskolorna vill ha upp temperaturen och ha det hyffsat grusfritt.
 

Toesabiten

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2013
Ort
Vadstena
Hoj
Kawasaki Ninja -08
Seg väntan helt klart. Det är ju körbart nu dagtid. 5+ räcker för att kunna åka nån timme om man är tillräckligt sugen =)

Men förstår att körskolorna vill ha upp temperaturen och ha det hyffsat grusfritt.

Jag var faktiskt ute och åkte idag! =)
Det känns som om jag hanterar hojen riktigt väl bara att jag måste våga mer och träna in vissa småsaker.
Men det känns lite riskabelt att köra såhär även om det endast är i industriområden. Kortet är för viktigt för att mista chansen om polisen kommer!
Så jag får ta och vänta från och med nu, med riktigt pirr i kroppen =)
 

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
Jag var faktiskt ute och åkte idag! =)
Det känns som om jag hanterar hojen riktigt väl bara att jag måste våga mer och träna in vissa småsaker.
Men det känns lite riskabelt att köra såhär även om det endast är i industriområden. Kortet är för viktigt för att mista chansen om polisen kommer!
Så jag får ta och vänta från och med nu, med riktigt pirr i kroppen =)

Gött, men det är nog lika bra att vänta som sagt. Det vore ganska surt att åka på en olovlig körning innan säsongen ens börjat =)
 

Hedi

Living to ride, riding to live baby
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1
Michelin har ett riktigt bra sortiment bland däck när det gäller prisklasser och däcktyper. Pilot power skulle ja vilja säga är en bra blandning eftersom du kör både gata och nån trafikövning ibland. Sen finns de självklart sportigare däck också, men då börjar man väga mellan att ha bra grepp när det är torrt och dålig när det är blött.

SP :yoparty


hade pilot power 3 på gixxern riktigt nöjd var jag men fick hör av många att man inte ska pressa de för hårt om det är för varmt. men jag tänkte prova andra som är mer skrapa knä anpassade =P.
har tittat lite på michelin power one, vad säg om de?:7peta
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
hade pilot power 3 på gixxern riktigt nöjd var jag men fick hör av många att man inte ska pressa de för hårt om det är för varmt. men jag tänkte prova andra som är mer skrapa knä anpassade =P.
har tittat lite på michelin power one, vad säg om de?:7peta

Du blandar nog ihop Power och Road nu... Power 3 är bland de knäskrapsvänligare gatdäcken för stunden. Dock inga bandäck med mönster som smitit ut på gatan såklart, men å andra sidan funkar de fortfarande om det börjar regna...
 
Last edited:

Hedi

Living to ride, riding to live baby
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1
Du blandar nog ihop Power och Road nu... Power 3 är bland de knäskrapsvänligare gatdäcken för stunden. Dock inga bandäck med mönster som smitit ut på gatan såklart, men å andra sidan funkar de fortfarande om det börjar regna...

jag kommer åka mest på träningsdagarna och nån gång på gata, så bästa vore o ha nån däck som funkar bra vid högre temperaturer. (åker som en 4 årig flicka när det är blött) så blötkörning är lugnt med tanke på hur sakta det kommer gå.
 

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
Jag körde med Power One sist. Funkade fint på bana (sviestad, snabba gruppen) och gata. Tar det också skitlugnt i regn..
 

Hedi

Living to ride, riding to live baby
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1
Tack för alla fina svar. Nästa fråga. Jag har en r1 och undrar om det är bättre o gå ner från 190 till 180 bakdäck om man ska köra mycket på bana, det sägs att det ska vara lättare o kasta runt? (Ställer frågorna i feltråd kanske)
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Tack för alla fina svar. Nästa fråga. Jag har en r1 och undrar om det är bättre o gå ner från 190 till 180 bakdäck om man ska köra mycket på bana, det sägs att det ska vara lättare o kasta runt? (Ställer frågorna i feltråd kanske)

Sen när har du en r1?? 180 är rundare.. jag körde på 190x55 ist, blir nästan samma sak..
 

Linkan123

Medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Linköping
Hoj
Såld!
Tack för alla fina svar. Nästa fråga. Jag har en r1 och undrar om det är bättre o gå ner från 190 till 180 bakdäck om man ska köra mycket på bana, det sägs att det ska vara lättare o kasta runt? (Ställer frågorna i feltråd kanske)

Ja nu blir vi nyfikna! Vad är det för R1? Har du hunnit provgasa något och hur känns den jämfört med gixxern? Sneglar faktiskt själv mot att uppgradera till en R1 -00 eller -01...
 

Hedi

Living to ride, riding to live baby
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1
Köpte en r1 04:a för ca 2månadersen och har faktiskt provat åka en gång på tomgång i garaget:hihi det var smutt. Helt orginal linus hade ju en r1 som vars framdäck alldrig fick uppleva asfalt.:Bugar
 

Li_G

Live On The Edge
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 -07, Yamaha R1 -01, Suzuki Rgv 250 -91
Köpte en r1 04:a för ca 2månadersen och har faktiskt provat åka en gång på tomgång i garaget:hihi det var smutt. Helt orginal linus hade ju en r1 som vars framdäck alldrig fick uppleva asfalt.:Bugar


Härligt, kul med 1000!! Ju mer effekt ju roligare.:yoparty:fakta Påpekar ytterligare en gång, att det är inte ekonomisk hållbart att ha båda däcken i marken... varav att jag körde på ett i taget :hihi

Ang. däcken, så funkar 190/55 jätte bra. De funkar lika bra att skrapa knä med ett sådant på gata som på bana... som ja minns de när jag körde R1 :D Så ingen press på dig nu Hedi ;)



SP
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top