Återkallat körkort?

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Hej!
Blev tagen av en trafikkamera idag när jag var ute och körde hyrbil i Stockholm, låg ca 100 km/h på en 70 väg. Inte smart, jag vet. Men jag var stressad, får man körkortet indraget då eller blir det "bara" böter? har haft "lappen" för bil i 5 år men bara 6 månader på MC.
Tacksam för svar av någon som vet!

PS jag är prickfri, har inget liggande i registret.

Optimalt

+ + + + +
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
cbr 1000 -06
Din prövotid är ju över för ca: 2.5 år sedan så har du kört 101 km/h så blir körkortet indraget i 3 månader ungefär sen får du tillbaka det.

Skrutten

Gudomlig sporthojare
Gick med
9 Jul 2004
Hoj
Ducati Monster 696
Enligt tabellerna som finns på www.trafikjuristen.se så är det två månaders indraget körkort och 3600 kr i böter om dom noterat 101 km/h. Förhoppningsvis så var det bara 99 du körde :).

Du får väl avvakta och se om det kommer nåt i brevlådan.

Med tanke på att det var en hyrbil så kanske polisen inte orkar gräva i saken.
Vet inte hur mycket energi de lägger på en sån sak.

Lycka till iaf!

Man blir inte av med körkortet för en fartkamera... Vet du att den tog bild eller?... Blixtrade den?

Visst kan man bli det... har en jobbarkompis som fick cykla till jobbet några månader tack vare ett sånt där fint idolfoto.

Last edited:

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
Ja, jag hoppas att de inte orkar gräva i saken då det var en hyrbil. Om Hertz hänger ut mig till snuten så är det sista gången jag hyr av dem iaf. Kan kameran blixtra utan att ta kort? Det vore en dröm...

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du blir nog inte av med lappen.
Kör du 100 på mätaren så innebär det i dom flesta bilar ca 95 km/h verklig fart. Sen drar kameran av 3 km automatiskt. Du borde med andra ord ha blivit reggad för en hastighet på ca 92 km/h och det drar dom ju inte lappen för.
Dvs för att bli av med körkortet på 70 väg med kamera så ska du i normalfallet köra närmare 110 enligt din mätare.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Med tanke på att väldigt många bilder kasseras för att dom blir dåliga så kan du ju alltid hoppas, sen så kanske det inte ens är du som har hyrt bilen?

Ju fler saker som krånglar till det för granskaren, desto större chans att dom kastar den i högen "ej identifierbar"

Arne Johansson

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2007
Hoj
00, Aprilia RS250
Det står på Vägverkets hemsida.
Det utdelas endast Böter.

Kan väl även upplysa om att:
Länstyrelsen kan återkalla körkortet vid)
- Sjukdom.
- Upprepade brottsliga handlingar.

så om du dagligen passerar kameran i för hög hastighet, Ja- då kan dom dra in körkortet.

Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Om det är en vettig (ur din synvinkel) hyrbilsfirma så förhalar de eventuella förfrågningar om vem som hyrde bilen tills polisen ledsnar...

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Det står på Vägverkets hemsida.
Det utdelas endast Böter.

Kan väl även upplysa om att:
Länstyrelsen kan återkalla körkortet vid)
- Sjukdom.
- Upprepade brottsliga handlingar.

så om du dagligen passerar kameran i för hög hastighet, Ja- då kan dom dra in körkortet.

Jag kanske inte förstod vad du menar, men var läste du det?

Själv läser jag detta:

"Hur kommer denna "faståkning" att påverka mig?Svar: Vår förhoppning är att ”faståkningen” gör att du sänker hastigheten och inte överskrider hastighetsgränserna. Forskning har visat att övervakning och rapportering av dem som gör hastighetsöverträdelser på sikt leder till sänkta hastigheter som i sin tur minskar antalet olyckor.
Straffet för den som åkt fast och genom Polisens utredning identifierats som förare är penningböter.
En annan konsekvens är att om man kört väldigt fort lämnas information till Länsstyrelsen som kan besluta om att dra in körkortet."

På denna sida: http://www.vv.se/templates/page3____12403.aspx#Bötfällning

Tolkar det som att du direkt (genom att endast köra förbi EN gång i 30+) kan få körkortet indraget även via fartkamera.

Nicotin

Guest
Jag kanske inte förstod vad du menar, men var läste du det?

Själv läser jag detta:

"Hur kommer denna "faståkning" att påverka mig?Svar: Vår förhoppning är att ”faståkningen” gör att du sänker hastigheten och inte överskrider hastighetsgränserna. Forskning har visat att övervakning och rapportering av dem som gör hastighetsöverträdelser på sikt leder till sänkta hastigheter som i sin tur minskar antalet olyckor.
Straffet för den som åkt fast och genom Polisens utredning identifierats som förare är penningböter.
En annan konsekvens är att om man kört väldigt fort lämnas information till Länsstyrelsen som kan besluta om att dra in körkortet."

På denna sida: http://www.vv.se/templates/page3____12403.aspx#Bötfällning

Tolkar det som att du direkt (genom att endast köra förbi EN gång i 30+) kan få körkortet indraget även via fartkamera.

stämmer bra. en kollega blåste förbi en kamera i 112 km/h på 70 väg, förlorade lappen efter drygt en månad.

SÅ skitsnacket om att man inte kan förlora lappen om man åker förbi en kamera e bara bull...:pannkyss

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
Jaja, här har ni en som håller tummarna i alla fall, det var nere i södra länken och om jag inte minns fel var det en bil till vänster om mig. Jag hör av mig och berättar om jag torskade eller ej! :tummenupp

Arne Johansson

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2007
Hoj
00, Aprilia RS250
Som sagt.

http://www.ac.lst.se/ovrigasamhallsfragor/korkort/korkortsaterkallelse

Här står det Vad som Länstyrelsen har att beakta gällande ett körkortsingripande.

Så för normala hederliga personer som lever ett sunt liv utan bus gäller: Penningbot.
Ni som ligger på gränsen & åker dit för lite utav varje: Risken finns att ni till slut kommer över gränsen för vad Länstyrelsen accepterar.
Ni som redan har klivit över gränsen, bryr ni ens om detta? eller kör ni bil ändå?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln