Öhlinspriser i Sverige

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Alltså, tänk efter lite här.

Sitter och ser på amerikanska siter att deras priser för Öhlins ligger på runt 7000-8000 med dagens dollarkurs.

Jag förstår att Öhlins/MotoSpeed sänker priserna när det handlar om volym, då det behövs för att sänka kostnaderna. Men borde inte Öhlins värna lite om den svenska marknaden och faktiskt kunna ge oss rimligare priser?

Jag förstår inte logiken i prissättningen när amerikanare kan få bättre priser än vi i Sverige kan? Måste verkar Öhlins/MotoSpeed sälja på volym i Sverige för att få det att gå runt?
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Swedie skrev:
2667857 Alltså, tänk efter lite här.

Sitter och ser på amerikanska siter att deras priser för Öhlins ligger på runt 7000-8000 med dagens dollarkurs.

Jag förstår att Öhlins/MotoSpeed sänker priserna när det handlar om volym, då det behövs för att sänka kostnaderna. Men borde inte Öhlins värna lite om den svenska marknaden och faktiskt kunna ge oss rimligare priser?

Jag förstår inte logiken i prissättningen när amerikanare kan få bättre priser än vi i Sverige kan? Måste verkar Öhlins/MotoSpeed sälja på volym i Sverige för att få det att gå runt?

Verkar dumt, sakerna skruvas ju ihop på min bakgård nästan här i Väsby och frakt nationellt är ju gratis jämnfört med internationella transporter och logistik, tulldeklarationer m.m.

Håller med om att Svenska marknaden borde ha nån fördel av att Öhlins faktiskt tillverkar i Sverige och är ett svenskt företag.
Men sen är det väl det där med moms och skatt som Sverige är bra på :va
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1
Brukar inte amerikanska hemsidor visa priser exklusive moms som med den svenska momsen på 25% gör jämförelsen skev?
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Tillverkas precis ALLA öhlins grejer i sverige? det är ju oftas det som gör skillnaden, då allt som kommer in i Sverige får såna enorma priser...
Är inte så påläst inom Öhlins, men har all produktion i Sverige skulle jag bli förvånad.... :va
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Hårding skrev:
2667869 Brukar inte amerikanska hemsidor visa priser exklusive moms som med den svenska momsen på 25% gör jämförelsen skev?
Ja så det vore isåfall att våra fina svenska företag får tillåtelse att sälja momsfritt till utlandet? Behöver alltså inte lägga på moms på säljpriset? Sicket BS...
 

Dr.Bike

Guest
Swedie skrev:
2667857 Alltså, tänk efter lite här.

Sitter och ser på amerikanska siter att deras priser för Öhlins ligger på runt 7000-8000 med dagens dollarkurs.

Jag förstår att Öhlins/MotoSpeed sänker priserna när det handlar om volym, då det behövs för att sänka kostnaderna. Men borde inte Öhlins värna lite om den svenska marknaden och faktiskt kunna ge oss rimligare priser?

Jag förstår inte logiken i prissättningen när amerikanare kan få bättre priser än vi i Sverige kan? Måste verkar Öhlins/MotoSpeed sälja på volym i Sverige för att få det att gå runt?

Två själar, samma tanke!
Satt just och funderade på detsamma broder!
Man skulle ju gärna se att de s.a.s "såg till" att ha marknadsdominans här hemma, det skulle om inte annat se bra ut, utåt.
Men Öhlins vet väl att de är efterfrågade ändå...
Men oavsett borde vi iaf inte ha de högsta priserna. Där håller jag helt med dig.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Swedie skrev:
2667874 Ja så det vore isåfall att våra fina svenska företag får tillåtelse att sälja momsfritt till utlandet?
Ja, export är "momsfri". Ev moms tas ut i det land där varan säljs till konsument. Svenska myndigheter kan inte ta moms av en amerikan som köper något i USA. Lite specialregler inom EU dock.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Det är inte bara så med Öhlins. Det är så med alla svenska varor. Volvo, Absolut Vodka u name it.

Jag tror att allt har med skatter och avgifter att göra.

Lite OT kanske med vad är eg mervärdesskatt för slags skatt? Mer värt än vaddå? Jag fick det där förklarat för mig när jag läste ekonomi 1986 men jag vet inte vad det innebär längre, jag bara betalar.
 

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Hemma
Hoj
Blå
De guldfärgade metallstavarnas tillverkning ligger i Sverige men dom rider väl på indexet från den övriga mc-handeln i Sverige.
Hur kan det komma sig när allt annat inom motorcyklar/reservdelar styrs av importörernas/generalagenternas påslag.
Import från utlandet har blivit en storsäljare av det mesta inom mc-marknaden.
Jag har fördelen att kunna beställa dom flesta slitdelar till min hoj från en stor generalagent i Sverige till inköpspris i butik så jag vet vilka påslag som finns.

Exempel; däck i inköpspris till butik från generalagenten har bra precis samma pris som tysklandsdäcken man köper ibland.

Nu dyker det upp nya aktörer på marknaden som tex. RolleRs däck.
Mycket bra med konkurrenter som slåss med dom stora importörerna.
 
Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
stefur skrev:
2667901 Nu dyker det upp nya aktörer på marknaden som tex. RolleRs däck. Mycket bra med konkurrenter som slåss med dom stora importörerna.

Och DÄR reste sig min tuppkam på huvet! :)
 

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
stefur skrev:
2667901
Nu dyker det upp nya aktörer på marknaden som tex. RolleRs däck.
Mycket bra med konkurrenter som slåss med dom stora importörerna.


För att ta ner tuppkammen lite så tjänar man som privatperson mest om man tar hem skiten själv, utan mellanhänder.

Lite telefonsamtal, lite durch, für, gegen ohne, samt lite svengelska så är det klappat och klart...

:) GodHjul

Tror inte dem små aktörerna får ner priset till en sådan nivå att det konkurerar i värdet av egen import av sakerna, men dem får gärna försöka men jag har inte råd att stödja deras inkomst iaf.
 
Last edited:

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Ort
****
Hoj
****
Dr.Bike skrev:
2667883 Två själar, samma tanke!
Satt just och funderade på detsamma broder!
Man skulle ju gärna se att de s.a.s "såg till" att ha marknadsdominans här hemma, det skulle om inte annat se bra ut, utåt.
Men Öhlins vet väl att de är efterfrågade ändå...
Men oavsett borde vi iaf inte ha de högsta priserna. Där håller jag helt med dig.
Man betalar mycket för namnet.. Det finns andra som WP som är asbra,, supporten må vara bra på Öhlins men inte SÅ bra.. Nä, håller med,, ner med priset...
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
stefur skrev:
2667901
Jag har fördelen att kunna beställa dom flesta slitdelar till min hoj från en stor generalagent i Sverige till inköpspris i butik så jag vet vilka påslag som finns.

Hur mycket lägger dom på då ???
 

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Hemma
Hoj
Blå
Jösse skrev:
2667928 Hur mycket lägger dom på då ???

Av hänsyn till generalagenterna så avslöjar jag inte den differensen.
Alla handlare håller sina siffror för sig själv så gott det går och du skulle aldrig få reda på diffen om du ringde en importör eller gick in i en butik och frågade.
Självklart har importörer och butiker stora kostnader; för att svara på J.Andersson:s inlägg, butikerna har betydligt mindre marginal än importörerna men jag tror inte att det är hela sanningen att tex. importörerna har SÅ mycket mer omkostnader.
Visst måste företag ha framförhållning för utveckling, nya investeringar mm men inte är väl Sverige ett unikt land i världen som inte kan följa handelsutvecklingen?
 
Last edited:

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
En annan detalj är väl konkurransen...? Surfat lite RR forum i usa senaste tiden, inte många hojar som har öhlins, mer än styrdämparn.. Finns ju så mycket mer "over there".. Men ändå.. Samtidigt får jag den uppfattningen att alla "seriösa" racers kör med Öhlins, oavsett...
 

tobbe #11

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Skövde
Hoj
RMZ450
Väldigt tråkigt att svenska produkter är mycket billigare utomlands. Jag menar, man vill ju självklart värna om svenska leverantörer och butiker men någon rim och reson får det vara, man kan ju inte betala nästan dubbla priset för vissa saker. Då handlar iaf jag hellre från t ex USA eller Tyskland.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det vore ju intressant att se andelen export kontra försäljning inom landet, rörande Öhlinsprylar.

Är det kanske bara ett par procent som säljs i Sverige så förstår man ju att de inte är ett dugg intresserade av att jobba för låga priser till Svenska konsumenter..
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
men de jobbar för höga priser,
tidigare kunde man köpa grejerna mycket billigare från Holländska importörens
website men det är stopp för vidareexport för dem nu.
Bra grejer men otrevliga konkurrensbegränsningsfasoner.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
J.Andersson skrev:
Tror inte dem små aktörerna får ner priset till en sådan nivå att det konkurerar i värdet av egen import av sakerna, men dem får gärna försöka men jag har inte råd att stödja deras inkomst iaf.
Är man smart så går det iofs bra att som lite skutt kriga. Men annars håller jag med dig, det är både enkelt och lönsamt att ta in själv från utlandet.

Chronic skrev:
2668235 Det vore ju intressant att se andelen export kontra försäljning inom landet, rörande Öhlinsprylar.

Är det kanske bara ett par procent som säljs i Sverige så förstår man ju att de inte är ett dugg intresserade av att jobba för låga priser till Svenska konsumenter..
Öhlins har aldrig konkurrerat med pris, vad jag vet. De säljer bra som det är och har väl gjort den bedömningen att den aktuella prisnivån är den som bäst gynnar företaget. Det är dessutom ett japanskt företag. Att de har sin utveckling och produktion i Sverige är för dem förmodligen en bisak.

gthyni skrev:
Bra grejer men otrevliga konkurrensbegränsningsfasoner.
Jepp, trist det där. Men det slår å andra sidan åt båda hålen. Många av de butiker ni köper från på nätet är enligt EU-direktiv egentligen skyldiga att ta ut svensk moms men det "glömmer" de ofta.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top