Nu skall jag inte slänga tändvätska på elden men jag håller inte med helt och hållet.
Tur jag bor i sthlm också.
En bana innebär inte per automatik att det bombas mindre i trafiken, och det uttalandet baserar jag på det enda vetenskapliga jag sett angående det; Nämligen olycksantalet för mc-förare efter en Ringen-repa runt om i området runt den banan. Där verkar det snarare vara så att banan triggar folk till idiotiska dödskörningar runt omkring där med ett gäng dödsfall per år.
Är verkligen påståendet att banor minskar olycksstatistiken verifierad? Har Anderstorp mindre olyckor runt omkring tack vare banan? Jag vet inte. Men jag tvivlar nog till dess jag blir överbevisad.
I övrigt; Jag tycker bulten och bogan är fina vägar men har nästan slutat köra på dessa eftersom farten är för hög för de flesta och det känns som att många hetsar varandra för att köra fort där för att bevisa något. Några gånger har folk hamnat långt över i min körbana och en gång kändes det som att det var väldigt nära en rejäl smäll. För mig går det utmärkt att köra bana på tex Tuvängen istället (inga problem att få plats där, man kan tom föranmäla sig). Annars kör jag nästan helt norr om stan precis som du runt Rimbo/Sigtuna/Norrtälje/Hjälstavik osv och det är mycket roligare och mindre trafik. Är ju helt nyasfalterat runt Hjälstavik tex och ytterst lite trafik. Finns ju flera finfina vägar där som svänger minst lika mycket.
Och frågan är ju varför folk inte kör där? Är verkligen fiket på bulten så djäfla bra?