Önskemål från boende vid Bulten

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Följer gärna med :) men fan har du som jag ska klippa? inte könshår hoppas jag:död

Det är lugnt. Vi ska ha den bögigaste depån...
100% Disko.
House-bopp hela nassen.

[YOUTUBE-ID]WUKhKvE88B0[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: jP

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Ni som inte bor i STHLM kan bara zippa igen munnen och räkna stjärnor på himlen eller pilla er i naveln. Det är lätt att sitta och skriva hur andra ska bete sig eller göra när man inte är i samma sits själv.

Jag tyckte detta var en bra tråd och ska självklart respektera hästmannens önskemål, punkt slut.

Sedan så ska ni bönder inte tro att den vägen som ni gärna kör på skulle nån annan bulten förare köra annorlunda, ute på landet så kanske du/ni svischar förbi de boende på din favorit sträcka och inte tänker så mycket på det, och det gör de flesta här i STHLM också på bulten, men det finns flera tusen av oss här, och en hel del färre på din/era favosträcka.

Jag åker 10mil för att komma till bulten, 10mil hem, 5mil runt bulten och områden som är nära så det blir mellan 25-35mil för en dags körning. Brukar köra till Rörken i Uppsala för att köra men många ggr har det varit fullt, det bevisar bara hur poppis det är och folk verkligen vill köra bana. Så då har man bombat småvägarna runt Arlanda /Sigtuna/Väsby/Rimbo för man vill köra av sig. Hade det funnit en riktig bana i närheten hade jag inte ens kört gata förutom pendlandet till jobbet.
Många som älskar köra på bulten gör det för det svänger och hade nog gillat bana eller gillar bana men har inte en nära sig. Många som kör aktiv bana idag har lagt av med gatåkandet, så vem säger att det inte skulle avbelasta Bulten om vi fick en bana i sthlm?

Vi har en dyr hobby, så varför göra det dyrare och åka 25-45mil till närmsta bana när man kan köra till bulten och samtidigt träffa en massa trevligt folk på rosenhill fiket?

Så om ni inte är i våra sitts så snälla knip igen, alla får ha en åsikt men det har blivit så jävla tjattande av alla lantisar som inte ens vet hur det ligger till här i sthlm och jämför det med deras situation.

Och kom inte med det där jävla citatet "vi har inge lokal" för många moralkakor här på SH har slutat upp med gatåkandet och enbart åker bana och kastar kakor på oss så fort vi klagar på att vi inte har en bana. Vem säger att många inte kommer lägga ner gatåkandet helt ifall det fixas en bana här i Sthlm ifall ni gjort det?

Och flytta härifrån är inte så enkelt, så mycket annat i livet spelar sån stor roll som familj, jobb, vänner, barn m.m så man flyttar inte bara härifrån för nån gubbe eller tant på bulten är trött på att man kör där. Visst jag respekterar hans önskemål att slå av lite vid det området men mer kan jag inte göra.

Förstår ni inte detta så finns det inte mer att disskutera. Träffar så mycket folk som åker bulten, som man även ser på Rörken eller liknade och det är jävligt trevligt och vettigt folk, och de är många. Skulle det finnas en bana så kan jag med handen på hjärtat säga att mc trafiken på bulten skulle minska med 50% minst. Sen visst skulle man ta en repa nångång under sommaren för att väcka gamla goa minnen, men mc trafiken har ändå minskat om det blir så och folk där kommer bli glada för det.


Mycket väl talat :klappar
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Många som älskar köra på bulten gör det för det svänger och hade nog gillat bana eller gillar bana men har inte en nära sig. Många som kör aktiv bana idag har lagt av med gatåkandet, så vem säger att det inte skulle avbelasta Bulten om vi fick en bana i sthlm?

Nu skall jag inte slänga tändvätska på elden men jag håller inte med helt och hållet. :krama Tur jag bor i sthlm också. :brinnerup

En bana innebär inte per automatik att det bombas mindre i trafiken, och det uttalandet baserar jag på det enda vetenskapliga jag sett angående det; Nämligen olycksantalet för mc-förare efter en Ringen-repa runt om i området runt den banan. Där verkar det snarare vara så att banan triggar folk till idiotiska dödskörningar runt omkring där med ett gäng dödsfall per år.

Är verkligen påståendet att banor minskar olycksstatistiken verifierad? Har Anderstorp mindre olyckor runt omkring tack vare banan? Jag vet inte. Men jag tvivlar nog till dess jag blir överbevisad.

I övrigt; Jag tycker bulten och bogan är fina vägar men har nästan slutat köra på dessa eftersom farten är för hög för de flesta och det känns som att många hetsar varandra för att köra fort där för att bevisa något. Några gånger har folk hamnat långt över i min körbana och en gång kändes det som att det var väldigt nära en rejäl smäll. För mig går det utmärkt att köra bana på tex Tuvängen istället (inga problem att få plats där, man kan tom föranmäla sig). Annars kör jag nästan helt norr om stan precis som du runt Rimbo/Sigtuna/Norrtälje/Hjälstavik osv och det är mycket roligare och mindre trafik. Är ju helt nyasfalterat runt Hjälstavik tex och ytterst lite trafik. Finns ju flera finfina vägar där som svänger minst lika mycket.

Och frågan är ju varför folk inte kör där? Är verkligen fiket på bulten så djäfla bra? :tungan
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
det är ju inte så bra om djur reagerar på trafiken, verkar som de flesta hagar osv. är byggda i början på 1900-talet när det inte fanns bilar osv.

Verkar som de flesta sporthojjar med slipon och super-retarder är byggda i början av 1900-talet innan ljuddämpparen uppfanns.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Verkar som de flesta sporthojjar med slipon och super-retarder är byggda i början av 1900-talet innan ljuddämpparen uppfanns.

du har nog missat en del saker på som rullar på bulten och andra vägar.....

edit: ser att du kör XT600, bulten är en väg som är asfalterad, som många andra vägar


[YOUTUBE-ID]3envVRJgTAA[/YOUTUBE-ID]


[YOUTUBE-ID]49H7VfxscB0[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Nu skall jag inte slänga tändvätska på elden men jag håller inte med helt och hållet. :krama Tur jag bor i sthlm också. :brinnerup

En bana innebär inte per automatik att det bombas mindre i trafiken, och det uttalandet baserar jag på det enda vetenskapliga jag sett angående det; Nämligen olycksantalet för mc-förare efter en Ringen-repa runt om i området runt den banan. Där verkar det snarare vara så att banan triggar folk till idiotiska dödskörningar runt omkring där med ett gäng dödsfall per år.

Är verkligen påståendet att banor minskar olycksstatistiken verifierad? Har Anderstorp mindre olyckor runt omkring tack vare banan? Jag vet inte. Men jag tvivlar nog till dess jag blir överbevisad.

I övrigt; Jag tycker bulten och bogan är fina vägar men har nästan slutat köra på dessa eftersom farten är för hög för de flesta och det känns som att många hetsar varandra för att köra fort där för att bevisa något. Några gånger har folk hamnat långt över i min körbana och en gång kändes det som att det var väldigt nära en rejäl smäll. För mig går det utmärkt att köra bana på tex Tuvängen istället (inga problem att få plats där, man kan tom föranmäla sig). Annars kör jag nästan helt norr om stan precis som du runt Rimbo/Sigtuna/Norrtälje/Hjälstavik osv och det är mycket roligare och mindre trafik. Är ju helt nyasfalterat runt Hjälstavik tex och ytterst lite trafik. Finns ju flera finfina vägar där som svänger minst lika mycket.

Och frågan är ju varför folk inte kör där? Är verkligen fiket på bulten så djäfla bra? :tungan

På bana lär man sig att köra ännu fortare, bromsa hårdare, knäskrap och annat kul.

Några tar dock med denna nyvunna kunskap ut i trafiken och blir därmed inte en säkrare förare trafikmässigt sett.

Några inser att bana är det enda stället som man kan ge stålet till 100%.

Alla kan inte köra bana, att köra av sig på bana är en tveksam lösning.

Kör och ha kul men inte på andras bekostnad.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Det är lätt att sitta och skriva hur andra ska bete sig eller göra när man inte försatt sig i samma sits själv.

Jag ändrade lite i det du skrev så det reflekterar verkligheten bättre.

Och flytta härifrån är inte så enkelt, så mycket annat i livet spelar sån stor roll som familj, jobb, vänner, barn m.m

Du kan bo på plats A, där det finns gott om fria och rätt öde vägar där du kan fara ut och leka av dig utan att orsaka nämnvärt obehag för lokalbefolkningen men där det är sämre med familj, jobb, vänner och barn.

Du kan bo på plats B, där du har det välordnat med familj, jobb, vänner och barn men inte har några fria vägar där du kan fara ut och leka av dig utan att orsaka nämnvärt obehag för lokalbefolkningen.

Du har valt plats B.

Uppenbarligen så var och är familj, jobb, vänner och barn viktigare för dig än fria vägar där du kan fara ut och leka av dig utan att orsaka nämnvärt obehag för lokalbefolkningen.

Är du en vuxen människa? Står du för dina val?

Eller är det alla andras problem att du både skall ha kakan och äta den? De boende längs Bulten är det offer som krävs för att du och ett knippe andra har svårt att fatta att ni faktiskt har valt bort något genom att bosätta er där ni gjort?

Det finns inget försvar för idiotkörning på trafikerad och bebodd väg, och det vet alla. Att en del sedan sticker huvudet i sanden och försöker rättfärdiga sitt beteende till varje pris, det förvånar mig tyvärr inte.

Ja, är det mer trafik blir det viktigare att varje individ beter sig för att det skall vara en dräglig situation totalt sett. Individen bär ett ansvar för kollektivet. Är man ute i öde skogen kan man slänga ett bananskal i en buske, men om alla som är i parken centralt i stan slänger ett bananskal blir det en soptipp, alltså måste individen ändra sitt beteende.

Vore det bara tätheten på MC-trafiken de boende klagade på skulle jag be dem hoppa och fara. De har också valt att bosätta sig där, de får gilla läget att det är mycket trafik. Men de skall inte behöva stå ut med idiotkörningar i långt över skyltad hastighet och idiotutblås som stör fan så mycket mer än de behöver.

Kör och ha kul men inte på andras bekostnad.

GSXR1100R har fattat precis vad det handlar om och dessutom sammanfattat det på nio eleganta ord. Det är inte så jävla svårt, egentligen.
 
Last edited:

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
På bana lär man sig att köra ännu fortare, bromsa hårdare, knäskrap och annat kul.

Några tar dock med denna nyvunna kunskap ut i trafiken och blir därmed inte en säkrare förare trafikmässigt sett.

Några inser att bana är det enda stället som man kan ge stålet till 100%.

Alla kan inte köra bana, att köra av sig på bana är en tveksam lösning.

Kör och ha kul men inte på andras bekostnad.
:tummenupp:tummenupp
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
du har nog missat en del saker på som rullar på bulten och andra vägar.....

edit: ser att du kör XT600, bulten är en väg som är asfalterad, som många andra vägar

Vad har jag missat ???

Jag har 20 st hästar med hagarna gränsande mot en Europaväg där det passerar ca 15000 bilar per dygn.

Hästarna är helt vana vid buller och blir inte rädda för några MC oavsett ljudnivån,

Men det är förbannat jobbigt att några få promille av fordonen (HD, plastraketer och supermotarder) verka köra med 100% raka rör. Ljudet är rent bizzart högt och hörs ju utan problem ca 5 km.

Utanför lägenheten har en granne en HD också och han åker till jobbat varje dag 06.32, och lyckas varje morgon väcka minst 600 pers i omgivningen, hur trevligt är det.

År 2009 när man kan skicka folk till månen måste man väll kunna bygga ljuddämpare som inte stryper motorn mer än några HK.

Lite hänsyn kan man väl visa mot omgivningen, eller är det omöjligt.

Min bil med dubbelturbo toppar ju knapp 300 km/h och är ändå tyst.

VAd är problemet

Om folk ligger och brassar i 300 km/h på 70 sträckan utanför struntar jag i så länge de har ljuddämpare, för då störs inte jag.

Kompisarna kör en Aprillia 1000 och en R1, de är ju också knäpptysta med originalsystem och går väl ändå rätt ok med bra acc.
 
Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Vad har jag missat ???

"Verkar som de flesta sporthojjar med slipon och super-retarder är byggda i början av 1900-talet innan ljuddämpparen uppfanns."

man kunde lätt få fel uppfattning av det du skrev först.

att de flesta sporthojarna lät illa, och var typ de enda som gjorde det, det är väl lite skönare ljud i dom nu än på 80-talet.
 
Last edited:

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Nej nej, inte alls. Sporthojar, motarder och HD låter ju inte alls störande så länge ingen kränger på "raka rör" och slip-on med 160 Db
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Loud pipes save lives!

Vet inte hur många ggr mina "dämpare" räddat mitt liv.
Däremot när jag kör hemma i radhusområdet alt förbi hus tuffar jag tomgång.
Hellre att mina ungar hör en hoj i 300, än en som låter som en kinapuff. Därmed är det inte sagt att man skall visa hänsyn och släppa av. Jag tror inte frågan handlar om ljud, snarare respekten mot andra längs våra vägar.

Nej nej, inte alls. Sporthojar, motarder och HD låter ju inte alls störande så länge ingen kränger på "raka rör" och slip-on med 160 Db

Kan du beskriva hur 160dB låter?
 
Last edited:

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Loud pipes save lives!

Vet inte hur många ggr mina "dämpare" räddat mitt liv.
Däremot när jag kör hemma i radhusområdet alt förbi hus tuffar jag tomgång.
Hellre att mina ungar hör en hoj i 300, än en som låter som en kinapuff. Därmed är det inte sagt att man skall visa hänsyn och släppa av. Jag tror inte frågan handlar om ljud, snarare respekten mot andra längs våra vägar.


Kan du beskriva hur 160dB låter?

Jadu.... ljud är ju bara tryckvariationer i luften

-Inne i cylindern är det ju ca 220 dB om man har 50 Bar förbränningstryck

-Inuti avgasporten precis id ventilen har det väl sjunkigt till 190 dB om avgasen lämna cylindern med ca 1 Bar

-Precis i mynningen på avgasröret om du har raka rör har väl tryckvågorna kanske ljämnats ut till 160 db

-En liten bit bakom cykeln (där man mäter med dB mätare) har väl ljudvågorna minska ännu mer och spridits och ligger runt 100 dB

Så vill du veta hur 160 dB låter så är det bara att trycka örat DIREKT mot utblåset på ett rakt rör, dikt an alltså.

För övrigt är det ju rätt svårt att visa respekt mot andra med "fritt blås". Sitter man ute en sommarkväll så hörs ju brölet 5-6 km och det är ju väldigt sällan man har folktomt runt sig i en cirkel med 1 mils diameter så man kan dra på fullt utan att störa.
 
Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top