Öppet brev från Cralle, postat i MCERR

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
EazyLiving skrev:
De som bestämmer över RR-sverige, är vi i sann demokratisk anda. Genom medlemskapet i en klubb, så betsämmer vi hur klubbarna skall arbeta (genom att bla vara med på möten m.m.) Klubbarna skickar sina representanter till bla tävlingledar- och domarkonferenser, där det i mycket bestäms hur svemo och klubbarna skall jobba. Det är inte Peter, som orförande i RR-ustkottet, som bestämmer, utan klubbarnas reprentanter i samförstånd med hela RR-utskottet.

Vill man ändra något så går det bra att prata med någon i RR-utskottet eller någon representan i den egna klubben. Tro nu inte bara för att man själv kommer med en, i ens eget tycke bra idé, att hela RR-sverige kommer att ändras över en natt. Det tar faktiskt lite tid och det bör nog vara fler som tycker att det är en bra idé. :D

Tyvärr fungerar detta inte i verkligheten. Klubbarnas representanter är i alldeles för stor utsträckning av det gamla grdet och vill inte förändra för mycket. (edit: INTE ALLA klubbarna. )
Jag slutade tävla aktivt -00 och var villig att satsa tid o energi för att föra fram RR i Sverige. Kenneth Lodnert och jag hade under vintern diskuterat ett koncept på hur den nya SM-serien skulle vara och KL beslöt att föra fram iden till klubbarna under en kurs i Linköping . KL diskuterade igenom förslaget med klubbrepresentanterna, med mig närvarande, utan att tala om att det fanns en kandidat till jobbet. Mottagandet var svalt och diskussionen gick högt stundtals. När det avslöjades att det fanns en person som ville hålla i trådarna och samordna allt, var den första reaktionen; -Hur mycket betalt skall denna personen ha??. Ingenting svarade KL. Denna personen gör detta gratis för att han brinner för sporten. Då svarade en av klubbrepresentanterna; -Då är han ju dum i huvudet om han gör detta gratis.
Diskussionen gick sedan vidare och på kvällen under middagen hade fortsatte den under mera "gemytliga" former. Mycket roligt fick man höra om alla år inom SVEMO och klubbarna. Fortfarande var den allmänna åsikten att den frivillige var en "idiot" om han gjorde detta gratis. Det skulle de själva aldrig göra.
Dagen efter talades det om vem den frivilliga var eftersom jag åkte lite tidigare.
KL ringde mig på kvällen och talade om att de flesta klubbarna hade talat mot förslagen som låg och den allmänna åsikten var att jag var alldeles för ung för att sköta om detta (30 år med 6 års erfarenhet inom racing samt 8 års erfarenhet inom SMC på hög nivå))

Mitt intresse för att försöka hjälpa till svalnade markant.

detta är mina upplevelser och åsikter inom detta ämne och vad jag har märkt, så har det tydligen inte ändrats speciellt på 3-4 år.

Apropå rr-sektionen så gjordes det för några år sedan ett försök att "avsätta" Sköld samt resten av styrelsen då åsikten vcar att de inte talade i sak med förarna.
Det lämnades in massor med namn och även massor med nomineringar på samma 2 personer. Dessa togs aldrig upp av valberedninggen och således så satt ju RR-sektionen kvar i sin helhet med ett undantag.
Så jobbar man inom styrelsen :tummenupp

Jag har tröttnat. Nån annan som orkar fajtas mot "erfarenhet" och inskränkthet får fortsätta. Jag har mina barn att bry mig om och de ger mig mer glädje än SVEMO någonsin har gjort/kommer att göra.

mina 50 öre

(Edit: har valt att inte hänga ut klubbrepresentanterna med klubb och namn.)
 
Last edited:

sandstream

Guest
Axxexs skrev:
Dom två alternativen är alltså:
600cc. Inget stöd från två importörer. Ingen tv.
1000cc. Stöd av alla importörer. Tv.
Då är det väl inte så mycket att diskutera längre. 1000 cc är det folk köper mest av och det är de hojarna vi vill se rejsa. 125 och 250 kommer aldrig att bli stort eftersom de inte finns i den riktiga världen...

Chris Ash skrev:
Du glömmer bort en liten grej, de flesta förarna i Sverige kör inte för att underhålla "vanliga svenssons", utan sig själv. Vad "svensson" begriper och inte begriper bör vara av ganska underordnad betydelse.
Ja, om man vill harva utan publik och för sin egen skull så är det rätt inställning men vill man föra RR-sporten till en högre nivå så gäller det att fjeska för "svensson "!
 

sandstream

Guest
Catman skrev:
Tyvärr fungerar detta inte i verkligheten. Klubbarnas representanter är i alldeles för stor utsträckning av det gamla gardet och vill inte förändra för mycket....
Tragiskt att folk inte kan ta till sig nya idéer utan måste fortsätta i samma spår som tidigare.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
sandstream skrev:
Då är det väl inte så mycket att diskutera längre. 1000 cc är det folk köper mest av och det är de hojarna vi vill se rejsa. 125 och 250 kommer aldrig att bli stort eftersom de inte finns i den riktiga världen...
*Räknar sekunderna till talibanerna slår till*
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
valmers skrev:
*Räknar sekunderna till talibanerna slår till*


Behövs inte! Han verkar inte ha fattat att den här tråden inte gällde något annat än VEIDEC, så då kommer han nog inte förstå nått annat heller!
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
sandstream skrev:
Då är det väl inte så mycket att diskutera längre. 1000 cc är det folk köper mest av och det är de hojarna vi vill se rejsa. 125 och 250 kommer aldrig att bli stort eftersom de inte finns i den riktiga världen...

Ja, om man vill harva utan publik och för sin egen skull så är det rätt inställning men vill man föra RR-sporten till en högre nivå så gäller det att fjeska för "svensson "!

125 och 250 har mig veterligen aldrig varit aktuella för Veidec.

Visst är det kul med publik, men racen bör arrangeras med förarna i åtanke före publiken. Att slopa en klass för att publiken ändå inte fattar det är ett väldigt dåligt argument.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
sandstream skrev:
Då är det väl inte så mycket att diskutera längre. 1000 cc är det folk köper mest av och det är de hojarna vi vill se rejsa. 125 och 250 kommer aldrig att bli stort eftersom de inte finns i den riktiga världen...

Load of bullshit..
Har nästan alltid funnits två "grenar" inom all sorts racing, prototyper och mer eller mindre moddade standardmodeller.
Och att det ena skulle vara mer eller mindre "stort" stämmer inte.
F1 är ganska stort, trots att inga f1-bilar finns i den riktiga världen..
MotoGP är rejält mycket större än WSBK, veidec har mer publik än SM/SO etc..
Finns inga belägg för att publiken skulle vara "mindre" intresserade det ena eller det andra..
Det finns givetvis skillnader i publiken, de som gillar standardracing, de som gillar prototyprejsing och de som gillar både och..

Det som är "mest" promotat och ballast är det publiken oftast tittar på.
Sen brukar alltid kvaliteten gå i vågor, oavsett vilken klass man tittar på, ibland är motoGP på topp, ibland WSBK och ibland 250.. Förare kommer och går, och det är de som gör racingen.

På stcc körs det ju rätt mycket annat som inte är standard, nämligen radical, supercart, formel ford osv. Radical måste jag säga är bra mycket roligare att se på än standardbilarna..
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
valmers skrev:
Jo, de mest fundamentalistiska talibanerna hävdar att blåfemti var på tapeten.

Ja, und? Man valde mellan 250 och 600, 600 blev valet för fler importörer stödde det.
edit: STCC hade till och med funderingar på att lyfta in Sidvagnarna, men där var underlaget för litet..
 

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trosa
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Publiken vill se spektakulär racing, inte ett mopperejs...
Jag har ingen egen erfarenhet av MC-racing men ett par år med bil, jag innehar nationell licens för Formel och Racing och det betalar jag 580:-/år för, varför är MC-licens så mycket dyrare???
Det är min enda fråga!
Sen är saken att det publiken och sponsorerna vill se, det betalar sig, resten får pröjsa själva, vilket jag gjort i alla år jag hasat runt på de svenska banorna i en undantagsserie, roligt, men kostsamt och att köra inför publik är en mycket större kick än bara "de närmast sörjande".
Mina 50 öre!

Fredrik :huvet

Edit: Stavar som en dyslektiker... :va
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:
Det som är "mest" promotat och ballast är det publiken oftast tittar på. Sen brukar alltid kvaliteten gå i vågor, oavsett vilken klass man tittar på, ibland är motoGP på topp, ibland WSBK och ibland 250. Förare kommer och går, och det är de som gör racingen.

Just så!
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Det är ju den riktiga världen, dvs ut på gatan och fisa, som alla roadracingförare strävar efter....... :rolleyes:
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Speedy skrev:
Publiken vill se spektakulär racing, inte ett mopperejs...
Jag har ingen egen erfarenhet av MC-racing men ett par år med bil, jag innehar nationell licens för Formel och Racing och det betalar jag 580:-/år för, varför är MC-licens så mycket dyrare???
Det är min enda fråga!
Sen är saken att det publiken och sponsorerna vill se, det betalar sig, resten får pröjsa själva, vilket jag gjort i alla år jag hasat runt på de svenska banorna i en undantagsserie, roligt, men kostsamt och att köra inför publik är en mycket större kick än bara "de närmast sörjande".
Mina 50 öre!

Fredrik :huvet

Edit: Stavar som en dyslektiker... :va

Nu undrar jag iofs vad du definierar som mopperejs? 125 och 250? Eller som i veidecs fall 600?
Pratar du om 125 och 250, kan du inte ha sett Fredde Watz, Palle, maranen, etc köra.. Det är spektakulärt så det räcker och blir över.
Största anledningen till den dyra licensen är skadorna, eller risken för stora skador. Väldigt få racerbilsförare riskerar brutna nackar/ryggar/kraftiga benbrott, medan vi hojförare gör det. Iofs tror jag IB är jävligt dyr för det lilla vi får.. Men största kostnaden är försäkringen. (Cross på elit-nivå har iofs dyrare försäkring än oss rr-förare).
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Speedy skrev:
...
Jag har ingen egen erfarenhet av MC-racing men ett par år med bil, jag innehar nationell licens för Formel och Racing och det betalar jag 580:-/år för, varför är MC-licens så mycket dyrare???
Det är min enda fråga!
...


Olycksfallskostnader och utnyttjande av försäkringarna inom Svemos licens är betydligt högre och därför en högre avgift/premie sägs det.

Försäkringsbolagen klassar väl motorcykelgrenar som mera riskfylda än att sitta inne i en skyddande bil. Vet inte hur banföräkringarna för bil ser ut men det finns en chans att den är högre och att den avgiften i sin tur tas ut i dom högre startavgifterna hos bilåkarna?

En försäkring på en mc på landsvägen är ju av samma orsaker, att det finns en större skaderisk, också dyrare att försäkra än mot en bil.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
oFFkeFF skrev:
Nu undrar jag iofs vad du definierar som mopperejs? 125 och 250? Eller som i veidecs fall 600?
Pratar du om 125 och 250, kan du inte ha sett Fredde Watz, Palle, maranen, etc köra.. Det är spektakulärt så det räcker och blir över.
Största anledningen till den dyra licensen är skadorna, eller risken för stora skador. Väldigt få racerbilsförare riskerar brutna nackar/ryggar/kraftiga benbrott, medan vi hojförare gör det. Iofs tror jag IB är jävligt dyr för det lilla vi får.. Men största kostnaden är försäkringen. (Cross på elit-nivå har iofs dyrare försäkring än oss rr-förare).


Han har bara anammat en jargong som han tror att man måste ha här på forumet för att vara rolig? Spektakulära race var det väldigt ont om i VEIDEC i år, tyvär! Bästa racet va det i Mo I Rana, annars så har det varit bättre tidigare säsonger.
 

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trosa
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Uttryckte mig kanske lite fel med mopperejs, men det var för att tydliggöra vad jag menar, du och jag vet att uppskatta tex en enhetsklass, medans andra bara vill se det häftigaste som finns, varför är F1 så stort? Inte för att du kan köpa en sådan vagn utan för att det är spjutspetsen innom teknologin. Jag vet inte men jag tror på 1.000 cc i Veidec, men jag har ingen erfarenhet av MC-racing så jag ska hålla min brödsax i styr...
Vill man bara gasa så är ERF den givna klassen, max körtid per krona! Men jag tävlade med bil, och inte var det endurance det heller.
Ok, tack för svaret om priset för licensen, makes sense!
Nattinatt!

Fredrik :tomten
 

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trosa
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Startavgiften i Roadsport där jag tävlade låg förut på ca 1.000:- men har nu höjts till 1.500:- vad är startavgiften för MC-racing på gärsgårdsnivå?
Vill inte försöka vara rolig utan bara poängtera att på "Svenskt sportvagnsmeeting" på knutstorp för ett par år sedan så kördes även ett elbilsrace, 4.000 betalande åskådare (mycket för en som är van att i bästa fall ha lite släkt på läktaren) och nästan alla käkade lunch när dom körde. Det är vad jag menade!

Fredrik :tomten
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top