Öppet brev från Cralle, postat i MCERR

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
magnus_moss skrev:
Jaha, så det finns ett årsmöte. Hmmmm, det borde jag ju förstått.... När är det då? Så man vet? Å var är det? Stockholm kan tänka och hur gör man då när man bor 500 km därifrån? Kan man lägga motioner till det? Om man nu har en bra ide om hur man ska få ordning på "körafortsomfanundergulflagg"-problemet t.ex.....
Berätta för mig som är okunnig.
Magnus Moss
#22 std 600
PS: och vad var det för möte du snackade om Johan... som var i Karlskoga i helgen? Diskussionsmöte eller beslutsmöte eller????.....

Årsmöten kanske inte var något bra exempel i just detta fallet, ber om ursäkt fler det! Men Domar- och Tävlingsledarkonferensen som genomförs varje år är öppen för samliga klubbar med RR-förare (om jag inte är felunderrättad) så det är bara att ta kontakt med din klubb och anmäla ditt intresse eller så framför du dina/era synpunkter/idéer till eran klubbs representant.

// Niklas
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Speedy skrev:
Startavgiften i Roadsport där jag tävlade låg förut på ca 1.000:- men har nu höjts till 1.500:- vad är startavgiften för MC-racing på gärsgårdsnivå?
Vill inte försöka vara rolig utan bara poängtera att på "Svenskt sportvagnsmeeting" på knutstorp för ett par år sedan så kördes även ett elbilsrace, 4.000 betalande åskådare (mycket för en som är van att i bästa fall ha lite släkt på läktaren) och nästan alla käkade lunch när dom körde. Det är vad jag menade!

Fredrik :tomten

SM ligger på 1100-1800, i alla fall förra året. Det har blivit ungefär dubbelt så dyrt de senaste tio åren.
 

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trosa
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Då har jag fått svar på mina små undringar, tack för bra svar!

Fredrik :tummenupp
 

Skalman1

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Ort
I skogen
Hoj
Fivers moped
Cralles brev

Tyvärr är nog det mesta sant som cralle skriver. Jag har skälv varit aktiv sedan 80talet och när c citerar peter blir jag inte förvånad. för övrigt så har den här diskutionen pågått mer eller mindre alltid, enda skilnaden är väl att det är c som har blivit drabbad den här gången. låt mej påminna er om erf racet på g:åsen då hadde skölden privat träning på banan hela dagen innan racet. Fusk och osportsligt, enl reglerna ska ingen privat träning förekomma en vecka före tävling. Citat NÄÄ det gäller bara om det är SM. visst och dä blir ju mycke sportsligare för det.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Avarage skrev:
Årsmöten kanske inte var något bra exempel i just detta fallet, ber om ursäkt fler det! Men Domar- och Tävlingsledarkonferensen som genomförs varje år är öppen för samliga klubbar med RR-förare (om jag inte är felunderrättad) så det är bara att ta kontakt med din klubb och anmäla ditt intresse eller så framför du dina/era synpunkter/idéer till eran klubbs representant.


// Niklas


Tackar för info. Kör för Varbergs MK, mest av gammal vana. 100 % crossåkare..... får väl åka själv i så fall....
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
magnus_moss skrev:
Tackar för info. Kör för Varbergs MK, mest av gammal vana. 100 % crossåkare..... får väl åka själv i så fall....

För att svara i detalj går det till på detta sätt:

1.) En förare skriver en liten skrivelse till SVEMO:s RR-sektion där han/hon framför sina synpunkter/förslag.
2.) SVEMO:s RR-sektion tar upp ärendet på nästkommande möte.
3.) Är ärendet av sådan art att det krävs mer underlag innan beslutsfattande från SVEMO:s RR-sektionen så tas ärendet upp på Tävlingsledar- & Domarkonferensen för att där få så många förares synpunkter som möjligt.
4.) Beslut tas i frågan på något av nästkommande möten som SVEMO:s RR-sektion har.

Om man nu inte skulle vara nöjd med beslutet kan man ALLTID överklaga detta beslut till SVEMO:s styrelse som då i första hand tittar på om sektionen brutit mot några natinella/internationella regler eller mot säkerheten eller om det finns andra starka skäl till att fatta annorlunda beslut.

Precis detta har alltså STCC AB gjort i frågan om 1000cc i VEIDEC inför 2005 men styrelsen i SVEMO anser alltså att RR-Sektionen har fattat rätt beslut.

Förutom detta genomförs årligen ett möte i Karlskoga (som var nu i helgen) där alla förare har möjlighet att ventilera sina frågor och synpunkter. Under det mötet brukar representanter från SVEMO:s RR-sektion deltaga varför det är ett ypperligt tillfälle att dryfta div. "problem". Under samma helg delas dessutom priser ut för SO/SM & NM.

Om nu inte detta skulle räcka så brukar mer eller mindre VARJE RR-tävling i Sverige besökas av medlemmar ur SVEMOS RR-sektion varför man löpande under året kan göra sin röst hörd. Fast det är klart man måste lägga ner lite energi på att gå runt i bandepån och leta upp dem för de går inte runt till varje förare och hälsar VARJE tävling. Dvs. de finns där men som förare måste man engagera sig.

Alltså finns det gott om tillfällen som förare att göra sin röst hörd och att påverka vad som händer inom Svensk RR. Tyvärr är det ju då så här att man kan inte få som man vill VARJE gång och man skall också ha klart för sig att det i regel finns lika många viljor som det finns förare (minst) och SVEMO:s RR-sektion har till uppgift att försöka fatta de beslut som är bäst för roadracingen i sin helhet i Sverige, vilket inte är en lätt uppgift!

Nåväl, jag hoppas att jag har lyckats förklara hur beslutsgången ser ut och vad förarna kan göra för att försöka påverka beslut!

// Niklas
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Skalman1 skrev:
låt mej påminna er om erf racet på g:åsen då hadde skölden privat träning på banan hela dagen innan racet. Fusk och osportsligt, enl reglerna ska ingen privat träning förekomma en vecka före tävling. Citat NÄÄ det gäller bara om det är SM. visst och dä blir ju mycke sportsligare för det.
Håller med till 100%, Team BIKE med Sköld såg till att det blev kvalgräns istället för ett hederligt ERF, dom hyrde dessutom hela banan själv för att tjuvträna :mad:

Inget vidare föredöme för ERF iaf.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Avarage skrev:
Nåväl, jag hoppas att jag har lyckats förklara hur beslutsgången ser ut och vad förarna kan göra för att försöka påverka beslut!

// Niklas

Absolut. Tack!
Magnus Moss
 

Cralle

Kör MotoGP (nästan)!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
BMW K1200R
Avarage skrev:
För att svara i detalj går det till på detta sätt:

1.) En förare skriver en liten skrivelse till SVEMO:s RR-sektion där han/hon framför sina synpunkter/förslag.
2.) SVEMO:s RR-sektion tar upp ärendet på nästkommande möte.
3.) Är ärendet av sådan art att det krävs mer underlag innan beslutsfattande från SVEMO:s RR-sektionen så tas ärendet upp på Tävlingsledar- & Domarkonferensen för att där få så många förares synpunkter som möjligt.
4.) Beslut tas i frågan på något av nästkommande möten som SVEMO:s RR-sektion har.

Om man nu inte skulle vara nöjd med beslutet kan man ALLTID överklaga detta beslut till SVEMO:s styrelse som då i första hand tittar på om sektionen brutit mot några natinella/internationella regler eller mot säkerheten eller om det finns andra starka skäl till att fatta annorlunda beslut.

Precis detta har alltså STCC AB gjort i frågan om 1000cc i VEIDEC inför 2005 men styrelsen i SVEMO anser alltså att RR-Sektionen har fattat rätt beslut.

Förutom detta genomförs årligen ett möte i Karlskoga (som var nu i helgen) där alla förare har möjlighet att ventilera sina frågor och synpunkter. Under det mötet brukar representanter från SVEMO:s RR-sektion deltaga varför det är ett ypperligt tillfälle att dryfta div. "problem". Under samma helg delas dessutom priser ut för SO/SM & NM.

Om nu inte detta skulle räcka så brukar mer eller mindre VARJE RR-tävling i Sverige besökas av medlemmar ur SVEMOS RR-sektion varför man löpande under året kan göra sin röst hörd. Fast det är klart man måste lägga ner lite energi på att gå runt i bandepån och leta upp dem för de går inte runt till varje förare och hälsar VARJE tävling. Dvs. de finns där men som förare måste man engagera sig.

Alltså finns det gott om tillfällen som förare att göra sin röst hörd och att påverka vad som händer inom Svensk RR. Tyvärr är det ju då så här att man kan inte få som man vill VARJE gång och man skall också ha klart för sig att det i regel finns lika många viljor som det finns förare (minst) och SVEMO:s RR-sektion har till uppgift att försöka fatta de beslut som är bäst för roadracingen i sin helhet i Sverige, vilket inte är en lätt uppgift!

Nåväl, jag hoppas att jag har lyckats förklara hur beslutsgången ser ut och vad förarna kan göra för att försöka påverka beslut!

// Niklas

En liten detalj bara. Peter Sköld var inte närvarande då RR hade möte i Karlskoga förra helgen. Enligt rykten var han på älg jakt!
Det flesta inblandade vet att VEidec förarna själva organiserat förar möte varje Lördag kväll och Joakim Wiedesheim håller i trådarna. STCC har närvarat, Titan television vid några tillfällen. Men Svemo? Inte har jag då sett någon närvara på dessa möten.
Därtill hoppas jag ryktet om att Peter Sköld beställt en ny Ducati för xxx antal hundra tusen, då fanns väl ytterligare en anledning att bäva för en 1000/Veidec klass.

Lite natt sudds info bara. Kul med alla inlägg! Det är via tycke och tänk vi alla lär oss! Finns ett bra inlägg på Bikes hemsida oxå. Se Mr Fireblade92 på länken http://www.bike.se/nyheter/visa.php?id=459&PHPSESSID=5135c809056478ebea16560dd889d35e
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Var SVEMO inbjudna till dessa förarmöten på lördagarna?

Varför fortsätta sprida rykten som inte är relevanta för sakfrågan, Ducatiköp tex.?
 

Medin

Pain is temporary glory is forever...
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Lidköping
Hoj
2019, Triumph Thruxton 1200r
Jag förstår fortfarande inte! Jag har läst alla inlägg, kollat mötesprotokoll på SEMO:s hemsida, men ingen stans står det varför de har tagit beslutet att inte köra ss-1000cc. Det kan omöjligt vara så att SVEMO vill "sabba" för sin egen sport, det måste ju finnas ett stort skäl till att de tagit de beslut de gjort.
 

musse

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
ca Borås
Hoj
Derbi 125
EazyLiving skrev:
Är inte detta ett typiskt svar från en som bara kan klaga men själv inte orkar göra något konstuktivt? :confused:

Om man bara orkar titta längre än vad näsan räcker och har möjligheten att tänka själv, så kan man mycket enkelt ta reda på hur det fungerar.

De som bestämmer över RR-sverige, är vi i sann demokratisk anda. Genom medlemskapet i en klubb, så betsämmer vi hur klubbarna skall arbeta (genom att bla vara med på möten m.m.) Klubbarna skickar sina representanter till bla tävlingledar- och domarkonferenser, där det i mycket bestäms hur svemo och klubbarna skall jobba. Det är inte Peter, som orförande i RR-ustkottet, som bestämmer, utan klubbarnas reprentanter i samförstånd med hela RR-utskottet.

Vill man ändra något så går det bra att prata med någon i RR-utskottet eller någon representan i den egna klubben. Tro nu inte bara för att man själv kommer med en, i ens eget tycke bra idé, att hela RR-sverige kommer att ändras över en natt. Det tar faktiskt lite tid och det bör nog vara fler som tycker att det är en bra idé. :D

Det kan ju du tycka! Jag vet att jag har mer insikt i Peter Sköld och hans del av Svemo än du vet om mig! Och inte var det väl så att jag i mitt svar kritiserade Peter Sköld eller någon annan. Men uppenbart så känner du dig konstuktivt men ser inte ironin i mitt svar till Moss och det är jag ledsen för. Vad man orkar och inte orkar för Svensk roadracing, innebär det att man inte får ha en "åsikt"? Peter Sköld har valt att vara offentlig person och får räkna med att folk har åsikter om hans insats i Svemo och det vet han. Och ditt politiksnack om demokratisk anda svarar jag. hahahahahahahaha!!! Du har nästan visat motsatsen!
P.S Har vi träffats ?
Per "Musse" Maushake 0739-602642, ring om näsan räcker!
 
Last edited:

sandstream

Guest
Axxexs skrev:
Behövs inte! Han verkar inte ha fattat att den här tråden inte gällde något annat än VEIDEC, så då kommer han nog inte förstå nått annat heller!
Moget inlägg! Trodde du kunde bättre än så men jag kanske trampade på en öm tö? Förstår inte så mycket så jag kan ju ha fel :mad:
 

sandstream

Guest
Chris Ash skrev:
Visst är det kul med publik, men racen bör arrangeras med förarna i åtanke före publiken. Att slopa en klass för att publiken ändå inte fattar det är ett väldigt dåligt argument.
Nu tror jag att du har tappat tråden lite, den handlade väl om RR i samband med STCC?
måste publiken och tittarna komma i första hand och förarna i andra om man vill att RR-sporten ska utvecklas till att bli större.
 

sandstream

Guest
oFFkeFF skrev:
Load of bullshit..
Har nästan alltid funnits två "grenar" inom all sorts racing, prototyper och mer eller mindre moddade standardmodeller.
Och att det ena skulle vara mer eller mindre "stort" stämmer inte.
F1 är ganska stort, trots att inga f1-bilar finns i den riktiga världen..
MotoGP är rejält mycket större än WSBK, veidec har mer publik än SM/SO etc..
Finns inga belägg för att publiken skulle vara "mindre" intresserade det ena eller det andra..
Det finns givetvis skillnader i publiken, de som gillar standardracing, de som gillar prototyprejsing och de som gillar både och..
Att STCC blivit populärt i Sverige beror med största säkerhet på de jobb som Rickard Rydell gjorde tillsammans med Volvo i BTCC. När sedan STCC skapades i Sverige var det Volvo som var med igen. Vi svenskar är stolta över Volvo och vill hellre se bilar som vi själva kan köpa i racen än rena prototyper. Det är iaf min övertygelse och därför tror jag att 1000 cc i Vediec nästa år är det enda rätta.
Det spelar ingen roll om 125/250/600 eller något annat som är mindre än 1000 har bättre varvtider, tätare race etc. Tillverkarna/importörerna har med sin volym- och hk-hets lärt oss att ju större ju bättre.

I Tyskland skulle DTM aldrig ha fungerat med standardbilar eftersom tyskarna generellt är mer teknikintresserade än oss svenskar. De vill se V8:eek:r i sin Opel och 4-500 HK.

Att F1 är populärt beror på att de är de värsta bilarna som finns för den typen av racing.
Skulle det komma en klass med större och snabbare hojar än MotoGP så skulle den ta över så småningom.

oFFkeFF skrev:
Det som är "mest" promotat och ballast är det publiken oftast tittar på.
Sen brukar alltid kvaliteten gå i vågor, oavsett vilken klass man tittar på, ibland är motoGP på topp, ibland WSBK och ibland 250.. Förare kommer och går, och det är de som gör racingen.
Tror ingen promotor i världen skulle kunna få upp intresset för 125/250 till någon högre nivå i Sverige eftersom Svensson lärt sig att 125 är något man kör innan man blir stor och får köra en riktigt hoj (sarkasm? Ja!)

Personligen har jag under de senaste 20 åren med MC-intresse enbart följt 500- och den nuvarande MotoGP-klassen. Varken 125 eller 250 har varit intressant och bekanta som inte är intresserade vet vem Rossi och Dohan är men känner inte igen ett enda namn från 125/250.

oFFkeFF skrev:
På stcc körs det ju rätt mycket annat som inte är standard, nämligen radical, supercart, formel ford osv. Radical måste jag säga är bra mycket roligare att se på än standardbilarna..
Stämmer säkert men den stora massan är där för att se STCC...
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
sandstream skrev:
Moget inlägg! Trodde du kunde bättre än så men jag kanske trampade på en öm tö? Förstår inte så mycket så jag kan ju ha fel :mad:


Den här tråden är nog en av dom få trådarna på detta forum som haft så allvarlig betydelse om svensk roadracings framtid! Dessutom har forummedlemar mejlat ut bl.a denna tråden till ansvariga för svensk roadracing som en tråd som berättar hur man tänker om framtiden för VEIDEC mm.

Dom personerna kanske inte brukar vara inne och kolla på det här forumet och inte känner till att en del här sägs med ironi, så kan många tycka att det här var inget av allvar, bara en massa fjant. Så tycker faktiskt merparten av "seriösa" förare om detta forum! Därför som man mest bara ser b-förare med nytagen licens "diskutera" på forumet.

Den här tråden har dock många inlägg av aktiva i den serien som vi anser vara den som är bäst i vårt land. Personer som vanligtvist inte är med och diskuterar alltså! Och den här tråden har nog läst av dom flesta innom roadracing. Förare, SVEMO-representanter, STCC-representanter, importörer, sponsorer m.fl.

Om någon skriver skit om tex 125 och 250 vid ett sånt här tillfälle så kanske en sponsor till en lovande förare i den klassen kanske tror att det är så att man sponsrar helt fel? Kanske den föraren hade kommit till VEIDEC om inte den personens sponsor drog sig ur för att han fick en information om att det var ingen "riktig racing"?

Anledningen till att jag skrev så var för att "döda" alla ev kommande inlägg som skulle vara som alla andra inlägg som spårar ur om 2-t vs 4-t osv..

Jag känner inte dig så ursäkta om JAG trampade dig på en öm fot?

Vill du diskutera med "ironi" om andra klasser och motortyper med mig så är du välkommen att göra det i en annan tråd! Dock är jag väldigt tråkig att diskutera sånt med eftersom jag gillar alla motortyper och klasser. Dock har jag bra insikt i alla typer av motortyper då jag varit mekaniker åt förare i Synsam/VEIDEC och 250SM+EM.
 

sandstream

Guest
Axxexs skrev:
Den här tråden är nog en av dom få trådarna på detta forum som haft så allvarlig betydelse om svensk roadracings framtid! Dessutom har forummedlemar mejlat ut bl.a denna tråden till ansvariga för svensk roadracing som en tråd som berättar hur man tänker om framtiden för VEIDEC mm....
Du menar alltså på fullt allvar att den här tråden har stor betydelse för RR-sportens framtid?
Vet inte om jag ska skratta eller gråta men om organisationen inte är bättre än så så är det inte konstigt att folk är oense.

No hard feelings från min sida mot dig men jag tänker inte anpassa mina inlägg i en tråd efter vem som kan tänkas komma att läsa den!

Lycka till allihop med nästa säsong och jag hoppas att det blir 1000 cc på TV från STCC!
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
sandstream skrev:
Du menar alltså på fullt allvar att den här tråden har stor betydelse för RR-sportens framtid?
Vet inte om jag ska skratta eller gråta men om organisationen inte är bättre än så så är det inte konstigt att folk är oense.

No hard feelings från min sida mot dig men jag tänker inte anpassa mina inlägg i en tråd efter vem som kan tänkas komma att läsa den!

Lycka till allihop med nästa säsong och jag hoppas att det blir 1000 cc på TV från STCC!


Jag skrev OM inte FÖR! En viss skillnad?

Organisationen är bra mycket bättre på att se igenom vad som skrivits om dom här frågorna än vad många här har gjort! Dom vet mycket väl att mycket av det som skrivits i olika medier har skrivits på sånna sätt som det gjorts bara för att väcka så stor debatt som möjligt! Mycket är kryddat och vinklat!
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Nyteknik skrev:
Kanske att ta i lite.


Nästan 8200st har läst denna tråd på 5 dar. Vilka e d? Lite tog jag i såklart! Men måste även denna tråden vara en tråd där det bara är pajjkastning mellan 2t-4t som i alla andra trådar?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top