Supermoto
Racer has-been...
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- | FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
För min del får du åka i vad du vill. Men jag är osäker på om jag har rätt i egenskap av träningsledare att låta dig göra det. Men jag litar på att det du påstår stämmer och att dina jeans håller för 14 sec asfaltåka. Och då får du givetvis åka i det. Måste dock erkänna att jag är nyfiken på hur dom ser ut. Inte ens ett skinnställ håller för 14 sec asfaltåka.
.
.
.
Såhär säger reglementet:
2.7 Klädsel
Förare skall bära:
a) Skinnoverall, får vara hel eller delad, men ska vara hel i sömmar och dragkedjor.
Foder får inte vara av syntetiskt material som kan smälta och skada huden. Om
overallen har foder av syntetiskt material skall extra overall av silke eller bomull bäras
närmast kroppen.
b) Vid delat skinnställ ska överdel och underdel vara sammankopplade. Alternativt skall
byxa och jacka överlappa över höft och rygg utan risk att separera under heat.
c) Skinnhandskar
d) Vadskaftade kängor av motocrosstyp (kraftiga).
e) Ryggskydd med ryggskena enligt NT.
f ) Hjälm ska vara konstruerad att den lätt kan tas av. Hjälm av glasfiber eller kevlar
rekommenderas. Integralhjälm (M1) skall används. Hjälm med öppning av
gångjärnstyp är inte tillåten. (Se allmänna hjälmbestämmelser NT).
g) Användande av skyddsglasögon, hjälmvisir och ‘tear off’ är tillåtet. Materialet i
skyddsglasögon och visir skall vara av splitterfri typ.
Förlust av skydd under pågående heat kan innebära att föraren blir svartflaggad.
Verkar väldigt konstigt om en TL skulle släppa ut någon utan vettiga skydd.
"Skyddsjeans" betraktar iaf inte jag som vettigt. Vad finns t.ex för skydd i jeansen? Slitstyrkan är inte ens i närheten av ett skinnställ. Garanterat.