Öronproppar

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Man kan bara älska att varje tråd på sporthoj förvandlas till ljugarbänken i ett delat mekargarage. :hjarta

On topic:
Är det någon som har känsliga hörselgånger och har gjutit proppar? Jag får tyvärr ont av de flesta öronproppar, håller mig till mjuka engångsproppar i small när jag kör. Sådana flergångs som ser ut som granar fungerar inte mer än ett par minuter.

Vad gäller hjälmar håller jag med GuW, varför lägger tillverkarna inte mer energi på att hantera turbulens kring haka/hals? Det är där majoriteten av oväsen kommer in. Märks så tydligt i motorvägshastighet om man flyttar runt en hand i området kring haka-hals att det går att få betydligt tystare.
Vet att Schubert tillverkade hjälmar med en separat halskrage och jag har sett Scorpion tillverka hjälmar där man kunnat pumpa upp halskragen.
För att få det lite bättre brukar jag köra med 2-3 buffar så att de lägger sig på hög upp till hjälmöppningen, det blir absolut inte perfekt, men helt klart bättre.

Vad gäller proppar så vill jag alltid ha dem när jag kör, men för kortare sträckor i upp till 60km/h så är det okej utan. Ska jag använda intercom så är det alltid proppar som gäller, det blir lättare att höra eftersom man kan höja volymen på intercomen mycket mer samtidigt som vindljudet är det samma.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vad gäller hjälmar håller jag med GuW, varför lägger tillverkarna inte mer energi på att hantera turbulens kring haka/hals? Det är där majoriteten av oväsen kommer in. Märks så tydligt i motorvägshastighet om man flyttar runt en hand i området kring haka-hals att det går att få betydligt tystare.
.

Ja, om jag lyckades få hjälmen tystare när jag randomtejpade den för att hålla fast visiret så känns det ju lite som att dom inte ens har testat hjälmarna för vindbrus.

Så jäkla avancerat kan det ju inte vara att tillverka ett testhuvud med mikrofoner i öronen och sätta hjälmen på en ställning som går att vinkla i en vindunnel.

Sedan är det väl bara att ge en prao-elev en tejprulle och testa sig fram var bruset genereras.

Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Ja, om jag lyckades få hjälmen tystare när jag randomtejpade den för att hålla fast visiret så känns det ju lite som att dom inte ens har testat hjälmarna för vindbrus.
Exakt det jag känner. Kan jag flytta runt min hand med handske under hakan och få ner ljudvolymen rejält, då kan man knappt försökt. Hade exempelvis kunnat vara en hakflärp man stänger efter man tagit på sig hjälmen.

Men det är också en fråga om diffusers för att flytta hur luften rör sig runt känsliga områden.

Så jäkla avancerat kan det ju inte vara att rillverka ett testhuvud med mikrofoner i öronen och sätta hjälmen på en ställning som går att vinkla i en vindunnel.
Ja, man undrar ju om hjälmarna bara testas i en optimal vinkel och så är det färdigt sen. Jag är mer intresserad av en hjälm som fungerar hyggligt under olika förutsättningar än en som gör ett exceptionellt jobb under perfekta förutsättningar.

Ekendahl

Medlem
Gick med
19 Apr 2019
Hoj
Suzuki SV650S
Jag kör aldrig hoj utan öronproppar, brukar använda 3M classic ear proppar. Har provat flera olika märken men 3M passar mig bäst. Enda problemet är att dom dämpar allt.

Idag råkade jag snubbla över Loop öronproppar. Det lät så pass intressant att jag slängde iväg en beställning på Amazon, hoppas att det blir leverans som utlovat på onsdag då det bär av till Norge på torsdag.

Återkom gärna med recension, har också funderat flera ggn på dessa. Men aldrig blivit av att beställa

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Återkom gärna med recension, har också funderat flera ggn på dessa. Men aldrig blivit av att beställa
Sent svar men nu är dom testade. Vart faktiskt inte helt nöjd. Hamnade dom inte helt rätt så fick jag lite ont då ringen trycktes mot örat. Sedan så kändes det som att det var risk att dom kunde glida ur lite. Inget fel på ljuddämpning, men för hojåka så passade dom inte mig. Så nu har jag precis fått hem min senaste beställning, nu ska jag prova Bollsen moto+. Detta är f-n ta mig sista modellen som jag testar innan det blir formgjutna. Efter ett första test vid skrivbordet så känns det riktigt lovande. Ska se om jag kan komma ut en runda om någon dag för ett riktigt test.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Var tvungen att uppdatera.
Fick mina Alpine motosafe Race öronpluggar idag.

Helt galet bra. Allt bullshit om att ta bort vindbrus men ha kvar övriga ljud stämde verkligen! Mycket härligare än byggproppar som dränker allt ljud. Nu hör man motorljudet och andra trafikanter men slipper det dova bruset. Jag blir inte alls lika trött i skallen av dessa heller. De gör inte ens ont efter 2h som mina andra proppar gjorde. Mina tidigare gjorde jääävligt ont också efter typ 1-2h.

Detta är hands down det bästa jag köpt en motorcykel.

Skulle rekommendera alla att köra med pluggar som dessa!
Köpte precis ett par men jag känner mig inte helt imponerad nu när jag testat framför datorn. Vet inte om jag får in propparna rätt med den där pinnen men de känns som de inte dämpar så mycket. Hade du samma känsla innan du satt på hojen?

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Köpte precis ett par men jag känner mig inte helt imponerad nu när jag testat framför datorn. Vet inte om jag får in propparna rätt med den där pinnen men de känns som de inte dämpar så mycket. Hade du samma känsla innan du satt på hojen?
Du får dra bak öronen innan du stoppar in dem med pinnen. Framför datorn gör de ingen skillnad, det är ju en feature att man hör prat och vanliga ljud. Ut o kör hoj med dem så kommer du märka vilka frekvenser de tar bort.

• Gilla
Reaktioner: RN

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du får dra bak öronen innan du stoppar in dem med pinnen. Framför datorn gör de ingen skillnad, det är ju en feature att man hör prat och vanliga ljud. Ut o kör hoj med dem så kommer du märka vilka frekvenser de tar bort.

Jo, det får alla med trånga vinklade hörselgångar göra.
Jag kunde verkligen inte med "gula proppar" innan jag lärde mig "att dra upp/bak örat" på en industri där jag jobbade.
Sen klarar jag inte av att ha gula proppar 4+4 timmar om dagen ändå, så jag skaffade egna peltorkåpor. (rättare sagt, jag hade kvar dom jag kvitterade ut i lumpen, så jag använde dom)

Jag provade även såna där blå bomullsfyllda kondomer, funkar inte heller på mig.

Skulle jag nödvändigtvis behöva ha proppar så skulle jag köpa formgjutna, det måste ju ge minst konstiga sprängkrafter i hörselgången

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Hoj
Honda VFR1200F
Exakt det jag känner. Kan jag flytta runt min hand med handske under hakan och få ner ljudvolymen rejält, då kan man knappt försökt. Hade exempelvis kunnat vara en hakflärp man stänger efter man tagit på sig hjälmen.
Det finns hjälmar med hakflärp som man stänger och de kan också göras mycket tystare än integralhjälmar. Schuberts korvätarhjälmar brukar väl anses tystast av alla.

Gällande proppar kör jag med en sort som jag först hittade på Louis i Tyskland. Där finns de nog inte längre men jag har köpt samma proppar från Fender som marknadsför dem mot musiker. Billiga, hållbara, tvättbara och fungerar för mig men lägg märke till att Fender också säljer andra proppar i snarlik förpackning.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
jag har trånga höga örongångar, det passar dåligt med vanliga proppar.
Köpte dyra formgjutna proppar för några år sedan, -funkar perfekt !
Lägger man ner mycket tid och pengar på sin hobby kan man investera pengar i bra proppar.
Använder även propparna i bland när jag sover eller flyger

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Från inlägg #101 citat.
Vet att Schubert tillverkade hjälmar med en separat halskrage och jag har sett Scorpion tillverka hjälmar där man kunnat pumpa upp halskragen.
För att få det lite bättre brukar jag köra med 2-3 buffar så att de lägger sig på hög upp till hjälmöppningen, det blir absolut inte perfekt, men helt klart bättre.
slut citat
Kruxet med att täta hjälmen runt halsen är att då minskar "luftöppningarna" och en vurpa följd av medvetslöshet och med helt och nedfällt visir kan leda till att föraren dör av koldioxidförgiftning.
För giftad av sin egen koldioxid i utandningsluften.
(Instängd i ett litet rum utan ventilation kommer människan att dö av koldioxidförgiftning, inte av syrebrist.)

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Från inlägg #101 citat.
slut citat
Kruxet med att täta hjälmen runt halsen är att då minskar "luftöppningarna" och en vurpa följd av medvetslöshet och med helt och nedfällt visir kan leda till att föraren dör av koldioxidförgiftning.
För giftad av sin egen koldioxid i utandningsluften.
(Instängd i ett litet rum utan ventilation kommer människan att dö av koldioxidförgiftning, inte av syrebrist.)

Är inte det en jävligt långsökt och otrolig följd?
Har det ens någonsin hänt?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Finns det något headset med in ear och aktiv brusreducering som dessutom får plats i en hjälm?

Jag satt precis och spanade efter nåt sånt och jag vill dessutom att dom ska gå att köra med kabel istället för bluetooth. För mig personligen behöver dom inte ens få plats i en hjälm för jag har aldrig lurar i en hjälm.

Jag har såna over ear och dom funkar ju ofta bra men jag skulle vilja ha något smidigare ibland.

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Finns det något headset med in ear och aktiv brusreducering som dessutom får plats i en hjälm?

Jag satt precis och spanade efter nåt sånt och jag vill dessutom att dom ska gå att köra med kabel istället för bluetooth. För mig personligen behöver dom inte ens få plats i en hjälm för jag har aldrig lurar i en hjälm.

Jag har såna over ear och dom funkar ju ofta bra men jag skulle vilja ha något smidigare ibland.

Typ något sådant här? Sen om dom får plats under hjälmen är nog en personlig fråga.

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Har bara testat Alpine MotoSafe Race som inte är engångs och är väldigt positiv överraskad. De är ganska billiga med 179:- :)

Blev rekommenderade såna från annat håll men dom passar tyvärr inte alls mina hörselgångar. Funkar säkert bra om dom passar.

Kör med orangea koniska 3M någonting. Engångs men brukar använda dom några gånger iaf. Kapar 3-4mm i bakkant med en vass kniv för att dom inte ska haka i hjälmen när man drar på sig den.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Blev rekommenderade såna från annat håll men dom passar tyvärr inte alls mina hörselgångar. Funkar säkert bra om dom passar.

Kör med orangea koniska 3M någonting. Engångs men brukar använda dom några gånger iaf. Kapar 3-4mm i bakkant med en vass kniv för att dom inte ska haka i hjälmen när man drar på sig den.
Problemet jag hade med gula/orangea byggproppar är att med dessa så blockeras allt ljud och man får satan ont av dem efter typ 1,5h körning.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror att ersättaren är Bose QC20i.

Hjälpte inte mycket men nu hittade jag dessa

Edit: Dom var slutsålda så dom lurade på mig ett par B&O för dubbla pengen istället. :näsblod Jag har inte testat brusreduceringen ännu men dom sjunger jävligt vackert.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är inte det en jävligt långsökt och otrolig följd?
Har det ens någonsin hänt?
Min X-lite 802R hade ett tygstycke under hakan och var så tät att det var helt normalt fälla upp visiret vid längre stopp. Beroende på att det kändes som jag inte fick luft.
Samma med X-Lite 803, jag har tagit bort tygstycket under hakan.

Men är det ett problem ?
Lätt att kolla.
Bara att ta en promenad runt kvarteret med nedfällt visir.
Känns det bra, inga problem.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...