Öronproppar

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Man kan bara älska att varje tråd på sporthoj förvandlas till ljugarbänken i ett delat mekargarage. :hjarta

On topic:
Är det någon som har känsliga hörselgånger och har gjutit proppar? Jag får tyvärr ont av de flesta öronproppar, håller mig till mjuka engångsproppar i small när jag kör. Sådana flergångs som ser ut som granar fungerar inte mer än ett par minuter.
Ja..
Jag har provat alla tänkbara proppar, allt från gula classic och gula rundade vad dom nu kallas till granar av olika modeller och Alpine och vissa funkar 7 minuter och dom lite bättre av dom dåliga funkar kanske uppåt 40 minuter till en timme sen är det kört...
Bestämde mig för formgjutna med filter och vilken fröjd, kan lätt köra 6-7 timmar utan problem och musik o GPS hörs iom filtret.. Är nog inne på tredje året med dessa nu..
Man får bara vara lite noga så man inte slarvar bort dom för dom kostar ju lite..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja..

Man får bara vara lite noga så man inte slarvar bort dom för dom kostar ju lite..

Då går man in på närmsta bygge och letar upp en målare, för dom har alltid en nyöppnad spruta trolldeg nära till hands för att trolla igen gliporna som snickaren har lämnat..

En par tre pump med silikonsprutan i varje öra så är det tyst sen... Kanske för evigt
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Min X-lite 802R hade ett tygstycke under hakan och var så tät att det var helt normalt fälla upp visiret vid längre stopp. Beroende på att det kändes som jag inte fick luft.
Samma med X-Lite 803, jag har tagit bort tygstycket under hakan.

Men är det ett problem ?
Lätt att kolla.
Bara att ta en promenad runt kvarteret med nedfällt visir.
Känns det bra, inga problem.
En sån X-Lite har jag också(med tygflärpen kvar)och det är nog bra mycket större risk att dö av nedfallande kinesiskt satellitskrot än av syrebrist i hjälmen...
 
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Jag lät formgjuta proppar för 6-7 årsedan på mcmässan. Jag använder dom dagligen och sover med dom också men har börjat inse att jag nog får införskaffa nya för jag får för mig att dom släpper in mer ljud nu än i början, kanske öronen som växer. Dom jag köpte var ju oerhört prisvärda, tror dom gick på kanske 800kr hemlevererade. Dom jag köpte av kursade ett par år senare såg jag. Dom har även ett filter som släpper igenom tal en liten aning.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En sån X-Lite har jag också(med tygflärpen kvar)och det är nog bra mycket större risk att dö av nedfallande kinesiskt satellitskrot än av syrebrist i hjälmen...
Misstänker att du har en skalle / kinder som inte är helt lika mina.
Jag har aldrig behövt utnyttja säkerhetsbältet i en bil och av det kan man dra slutsatsen .....
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tror att det är långt mellan dålig luft i hjälmen och att dö av syrebrist.

Jag brukar glänta på visiret så fort hastigheten går ner, för att få in friskluft, det betyder inte att jag skulle dö om jag inte gjorde det, däremot kanske det skylle imma igen
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tror att det är långt mellan dålig luft i hjälmen och att dö av syrebrist.

Jag brukar glänta på visiret så fort hastigheten går ner, för att få in friskluft, det betyder inte att jag skulle dö om jag inte gjorde det, däremot kanske det skylle imma igen
Märks Du har fattat. Man dör av koldioxidförgiftning vid för låg ventilation. Inte av syrebrist.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Vad rekommenderar ni för ställe som är bra på att fixa formgjutna öronproppar?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Och det har pga motorcykelhjälmens utformning hänt hur många gånger hittills?Noll?
Vem vet,du kanske hamnar i historieböckerna om du monterar tillbaka tygflärpen...
Nja inte speciellt troligt. Använder bra öronproppar.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Min X-lite 802R hade ett tygstycke under hakan och var så tät att det var helt normalt fälla upp visiret vid längre stopp. Beroende på att det kändes som jag inte fick luft.
Samma med X-Lite 803, jag har tagit bort tygstycket under hakan.

Men är det ett problem ?
Lätt att kolla.
Bara att ta en promenad runt kvarteret med nedfällt visir.
Känns det bra, inga problem.
När jag cyklar trampcykel så tar jag av mig brillorna när jag stannar, för annars immar dom igen, och det är skitdåligt när jag ska iväg igen, men nej, jag är inte rädd för att jag kommer att dö av vare sig syrebrist eller kolmono/dioxid-förgiftning pga mina brillor.

För du vet att det är två olika saker? Så länge du vädrar bort koldioxiden så är det ingen fara, men tillför du inget nytt syre så dör du av det, samtidigt som du kan dö av, i synnerhet, kolmonoxidförgiftning även med tillräckligt med syre i luften. Och jag dör mycket hellre av syrebrist, eftersom kroppen bara har receptorer för koldioxidöverskott.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När jag cyklar trampcykel så tar jag av mig brillorna när jag stannar, för annars immar dom igen, och det är skitdåligt när jag ska iväg igen, men nej, jag är inte rädd för att jag kommer att dö av vare sig syrebrist eller kolmono/dioxid-förgiftning pga mina brillor.

För du vet att det är två olika saker? Så länge du vädrar bort koldioxiden så är det ingen fara, men tillför du inget nytt syre så dör du av det, samtidigt som du kan dö av, i synnerhet, kolmonoxidförgiftning även med tillräckligt med syre i luften. Och jag dör mycket hellre av syrebrist, eftersom kroppen bara har receptorer för koldioxidöverskott.
1) Kroppen producerar inte kolmonoxid så
risken att dö av kolmonoxid pga för låg ventilation i hjälmen är noll.
2) Vid för låg ventilation dör man av koldioxidförgiftning, inte av syrebrist. Det finns syre kvar i luften när man har dött av koldioxidförgiftning. Därför fanns / finns på ubåtar anordningar för att ta upp koldioxiden vid nödsituation.

3) Lite off topic: Har en kollega som förgiftats av koldioxid i ett tomatväxthus. Han märkte ingenting men ägaren såg när han stöp och släpade ut honom i friska luften där han kvicknade till. Distributionsslangen för koldioxid hade hoppat av stamröret precis där han stod i växthuset.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
1) Kroppen producerar inte kolmonoxid så
risken att dö av kolmonoxid pga för låg ventilation i hjälmen är noll.
2) Vid för låg ventilation dör man av koldioxidförgiftning, inte av syrebrist. Det finns syre kvar i luften när man har dött av koldioxidförgiftning. Därför fanns / finns på ubåtar anordningar för att ta upp koldioxiden vid nödsituation.

3) Lite off topic: Har en kollega som förgiftats av koldioxid i ett tomatväxthus. Han märkte ingenting men ägaren såg när han stöp och släpade ut honom i friska luften där han kvicknade till. Distributionsslangen för koldioxid hade hoppat av stamröret precis där han stod i växthuset.
Ja, börjar kroppen producera kolmonoxid så har man antagligen andra problem.

Jag blåser lätt upp en 5-liters fryspåse så att den blir hård med ett andetag. Om du har så pass stor volym innanför visiret på din hjälm, så att inte hela den volymen växlas på ett andetag, så har du antagligen köpt en för stor hjälm.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja, börjar kroppen producera kolmonoxid så har man antagligen andra problem.

Jag blåser lätt upp en 5-liters fryspåse så att den blir hård med ett andetag. Om du har så pass stor volym innanför visiret på din hjälm, så att inte hela den volymen växlas på ett andetag, så har du antagligen köpt en för stor hjälm.
Borde det inte gälla "Normala andetag" ? Jag har ca 0,5 liter gissar jag.
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Jag använder dem här vid längre körning, fungerar kanon.

Särskilt i +110 km/h

2022-08-14 22-46-45.jpg
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hade han hakflärpen kvar på hjälmen inne i växthuset då förmodar jag eftersom det gick så illa?
Nä som jag skrev hade distributionslangen för CO2 lossnat från stamröret i tomatväxthuset där han stod. Det gick bra för han, för andra gick det inte lika bra.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Köpte Alpine från Earstore. Valde "pro" för att ha olika dämningspluggar, visste inte vad som var bäst och på ena paret hade filtret gått av så de dämpade jävligt dåligt helt enkelt. Skickade bild på trasig plugg och Earstore skickade ut en ny förpackning utan tjafs.

Ville bara hylla kundtjänsten där lite, vi är rätt bra på att hacka på dåliga leverantörer så här är en motvikt :)

Pluggarna är klart vettiga vad jag kan uppfatta. Eftersom det var ena race-pluggen som var kass så är det lite knöligt att utvärdera och jag körde typ 6 mil med en kass plugg också så vänterörat var lite knäppt. Löstes med att köra race (mer dämpning) i det örat och en tour-plugg i andra i helgens åkande.
 
  • Gilla
Reaktioner: TCE

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Utan att ha läst hela tråden kastar jag mig rakt in i denna diskussion.

Vad är anledning till att köpa dyra Alpine öronproppar?
Läser jag specifikationen på dom så dämpar dom max med 26 db ( race ) och 23 db ( tour )

3M Gula öronproppar dämpar upp till 36 db och kan köpas billigt i storpack och bytas regelbundet när dom är grisiga eller man tappat dom, glömt osv..

Vad är det jag missar?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Utan att ha läst hela tråden kastar jag mig rakt in i denna diskussion.

Vad är anledning till att köpa dyra Alpine öronproppar?
Läser jag specifikationen på dom så dämpar dom max med 26 db ( race ) och 23 db ( tour )

3M Gula öronproppar dämpar upp till 36 db och kan köpas billigt i storpack och bytas regelbundet när dom är grisiga eller man tappat dom, glömt osv..

Vad är det jag missar?
Jag kan bara prata för mig själv, men jag får ont i öronen av såna där skumproppar, dom kan vara ett helvete att pilla i om dom är lite begagnade eller varma, och ibland lite pyssliga att få ur. Såna som är flergångs är oftast betydligt bättre där, man skjuter bara i dom, och drar snabbt ur dom, och dom sitter skönare. Ofta behöver det ju inte dämpa maximalt heller, bara ta bort topparna, och kanske även dämpa höga frekvenser.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top