Öronproppar

Man kan bara älska att varje tråd på sporthoj förvandlas till ljugarbänken i ett delat mekargarage. :hjarta

On topic:
Är det någon som har känsliga hörselgånger och har gjutit proppar? Jag får tyvärr ont av de flesta öronproppar, håller mig till mjuka engångsproppar i small när jag kör. Sådana flergångs som ser ut som granar fungerar inte mer än ett par minuter.
Ja..
Jag har provat alla tänkbara proppar, allt från gula classic och gula rundade vad dom nu kallas till granar av olika modeller och Alpine och vissa funkar 7 minuter och dom lite bättre av dom dåliga funkar kanske uppåt 40 minuter till en timme sen är det kört...
Bestämde mig för formgjutna med filter och vilken fröjd, kan lätt köra 6-7 timmar utan problem och musik o GPS hörs iom filtret.. Är nog inne på tredje året med dessa nu..
Man får bara vara lite noga så man inte slarvar bort dom för dom kostar ju lite..
 
Ja..

Man får bara vara lite noga så man inte slarvar bort dom för dom kostar ju lite..

Då går man in på närmsta bygge och letar upp en målare, för dom har alltid en nyöppnad spruta trolldeg nära till hands för att trolla igen gliporna som snickaren har lämnat..

En par tre pump med silikonsprutan i varje öra så är det tyst sen... Kanske för evigt
 
Min X-lite 802R hade ett tygstycke under hakan och var så tät att det var helt normalt fälla upp visiret vid längre stopp. Beroende på att det kändes som jag inte fick luft.
Samma med X-Lite 803, jag har tagit bort tygstycket under hakan.

Men är det ett problem ?
Lätt att kolla.
Bara att ta en promenad runt kvarteret med nedfällt visir.
Känns det bra, inga problem.
En sån X-Lite har jag också(med tygflärpen kvar)och det är nog bra mycket större risk att dö av nedfallande kinesiskt satellitskrot än av syrebrist i hjälmen...
 
Jag lät formgjuta proppar för 6-7 årsedan på mcmässan. Jag använder dom dagligen och sover med dom också men har börjat inse att jag nog får införskaffa nya för jag får för mig att dom släpper in mer ljud nu än i början, kanske öronen som växer. Dom jag köpte var ju oerhört prisvärda, tror dom gick på kanske 800kr hemlevererade. Dom jag köpte av kursade ett par år senare såg jag. Dom har även ett filter som släpper igenom tal en liten aning.
 
En sån X-Lite har jag också(med tygflärpen kvar)och det är nog bra mycket större risk att dö av nedfallande kinesiskt satellitskrot än av syrebrist i hjälmen...
Misstänker att du har en skalle / kinder som inte är helt lika mina.
Jag har aldrig behövt utnyttja säkerhetsbältet i en bil och av det kan man dra slutsatsen .....
 
Jag tror att det är långt mellan dålig luft i hjälmen och att dö av syrebrist.

Jag brukar glänta på visiret så fort hastigheten går ner, för att få in friskluft, det betyder inte att jag skulle dö om jag inte gjorde det, däremot kanske det skylle imma igen
 
Jag tror att det är långt mellan dålig luft i hjälmen och att dö av syrebrist.

Jag brukar glänta på visiret så fort hastigheten går ner, för att få in friskluft, det betyder inte att jag skulle dö om jag inte gjorde det, däremot kanske det skylle imma igen
Märks Du har fattat. Man dör av koldioxidförgiftning vid för låg ventilation. Inte av syrebrist.
 
Vad rekommenderar ni för ställe som är bra på att fixa formgjutna öronproppar?
 
Och det har pga motorcykelhjälmens utformning hänt hur många gånger hittills?Noll?
Vem vet,du kanske hamnar i historieböckerna om du monterar tillbaka tygflärpen...
Nja inte speciellt troligt. Använder bra öronproppar.
 
Min X-lite 802R hade ett tygstycke under hakan och var så tät att det var helt normalt fälla upp visiret vid längre stopp. Beroende på att det kändes som jag inte fick luft.
Samma med X-Lite 803, jag har tagit bort tygstycket under hakan.

Men är det ett problem ?
Lätt att kolla.
Bara att ta en promenad runt kvarteret med nedfällt visir.
Känns det bra, inga problem.
När jag cyklar trampcykel så tar jag av mig brillorna när jag stannar, för annars immar dom igen, och det är skitdåligt när jag ska iväg igen, men nej, jag är inte rädd för att jag kommer att dö av vare sig syrebrist eller kolmono/dioxid-förgiftning pga mina brillor.

För du vet att det är två olika saker? Så länge du vädrar bort koldioxiden så är det ingen fara, men tillför du inget nytt syre så dör du av det, samtidigt som du kan dö av, i synnerhet, kolmonoxidförgiftning även med tillräckligt med syre i luften. Och jag dör mycket hellre av syrebrist, eftersom kroppen bara har receptorer för koldioxidöverskott.
 
När jag cyklar trampcykel så tar jag av mig brillorna när jag stannar, för annars immar dom igen, och det är skitdåligt när jag ska iväg igen, men nej, jag är inte rädd för att jag kommer att dö av vare sig syrebrist eller kolmono/dioxid-förgiftning pga mina brillor.

För du vet att det är två olika saker? Så länge du vädrar bort koldioxiden så är det ingen fara, men tillför du inget nytt syre så dör du av det, samtidigt som du kan dö av, i synnerhet, kolmonoxidförgiftning även med tillräckligt med syre i luften. Och jag dör mycket hellre av syrebrist, eftersom kroppen bara har receptorer för koldioxidöverskott.
1) Kroppen producerar inte kolmonoxid så
risken att dö av kolmonoxid pga för låg ventilation i hjälmen är noll.
2) Vid för låg ventilation dör man av koldioxidförgiftning, inte av syrebrist. Det finns syre kvar i luften när man har dött av koldioxidförgiftning. Därför fanns / finns på ubåtar anordningar för att ta upp koldioxiden vid nödsituation.

3) Lite off topic: Har en kollega som förgiftats av koldioxid i ett tomatväxthus. Han märkte ingenting men ägaren såg när han stöp och släpade ut honom i friska luften där han kvicknade till. Distributionsslangen för koldioxid hade hoppat av stamröret precis där han stod i växthuset.
 
1) Kroppen producerar inte kolmonoxid så
risken att dö av kolmonoxid pga för låg ventilation i hjälmen är noll.
2) Vid för låg ventilation dör man av koldioxidförgiftning, inte av syrebrist. Det finns syre kvar i luften när man har dött av koldioxidförgiftning. Därför fanns / finns på ubåtar anordningar för att ta upp koldioxiden vid nödsituation.

3) Lite off topic: Har en kollega som förgiftats av koldioxid i ett tomatväxthus. Han märkte ingenting men ägaren såg när han stöp och släpade ut honom i friska luften där han kvicknade till. Distributionsslangen för koldioxid hade hoppat av stamröret precis där han stod i växthuset.
Ja, börjar kroppen producera kolmonoxid så har man antagligen andra problem.

Jag blåser lätt upp en 5-liters fryspåse så att den blir hård med ett andetag. Om du har så pass stor volym innanför visiret på din hjälm, så att inte hela den volymen växlas på ett andetag, så har du antagligen köpt en för stor hjälm.
 
Ja, börjar kroppen producera kolmonoxid så har man antagligen andra problem.

Jag blåser lätt upp en 5-liters fryspåse så att den blir hård med ett andetag. Om du har så pass stor volym innanför visiret på din hjälm, så att inte hela den volymen växlas på ett andetag, så har du antagligen köpt en för stor hjälm.
Borde det inte gälla "Normala andetag" ? Jag har ca 0,5 liter gissar jag.
 
Jag använder dem här vid längre körning, fungerar kanon.

Särskilt i +110 km/h

2022-08-14 22-46-45.jpg
 
Hade han hakflärpen kvar på hjälmen inne i växthuset då förmodar jag eftersom det gick så illa?
Nä som jag skrev hade distributionslangen för CO2 lossnat från stamröret i tomatväxthuset där han stod. Det gick bra för han, för andra gick det inte lika bra.
 
Köpte Alpine från Earstore. Valde "pro" för att ha olika dämningspluggar, visste inte vad som var bäst och på ena paret hade filtret gått av så de dämpade jävligt dåligt helt enkelt. Skickade bild på trasig plugg och Earstore skickade ut en ny förpackning utan tjafs.

Ville bara hylla kundtjänsten där lite, vi är rätt bra på att hacka på dåliga leverantörer så här är en motvikt :)

Pluggarna är klart vettiga vad jag kan uppfatta. Eftersom det var ena race-pluggen som var kass så är det lite knöligt att utvärdera och jag körde typ 6 mil med en kass plugg också så vänterörat var lite knäppt. Löstes med att köra race (mer dämpning) i det örat och en tour-plugg i andra i helgens åkande.
 
  • Gilla
Reaktioner: TCE
Utan att ha läst hela tråden kastar jag mig rakt in i denna diskussion.

Vad är anledning till att köpa dyra Alpine öronproppar?
Läser jag specifikationen på dom så dämpar dom max med 26 db ( race ) och 23 db ( tour )

3M Gula öronproppar dämpar upp till 36 db och kan köpas billigt i storpack och bytas regelbundet när dom är grisiga eller man tappat dom, glömt osv..

Vad är det jag missar?
 
Utan att ha läst hela tråden kastar jag mig rakt in i denna diskussion.

Vad är anledning till att köpa dyra Alpine öronproppar?
Läser jag specifikationen på dom så dämpar dom max med 26 db ( race ) och 23 db ( tour )

3M Gula öronproppar dämpar upp till 36 db och kan köpas billigt i storpack och bytas regelbundet när dom är grisiga eller man tappat dom, glömt osv..

Vad är det jag missar?
Jag kan bara prata för mig själv, men jag får ont i öronen av såna där skumproppar, dom kan vara ett helvete att pilla i om dom är lite begagnade eller varma, och ibland lite pyssliga att få ur. Såna som är flergångs är oftast betydligt bättre där, man skjuter bara i dom, och drar snabbt ur dom, och dom sitter skönare. Ofta behöver det ju inte dämpa maximalt heller, bara ta bort topparna, och kanske även dämpa höga frekvenser.
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top