övertyga mig!

cyko miko

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2007
Ort
gävle
Hoj
Yzf 1000
Sugen att prova motard efter att ha kört landsvägare ett par år så övertyga mig.....Har en speed triple till salu men skulle kunna byta den mot en motard med dubbla uppsättningar med hjul(vill kunna åka vinter med)!!!! Kööööööööööööööööör!!
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Det är kul att köra motard. Övertygad nu?

  1. Lätt att slanga
  2. Du kan åka offroad
  3. Behöver inte betala dyr färsäkring
  4. Gör inget om man tappar den i backen (inga dyra kåpor)
  5. Du får mycket kul att göra i garaget (motorrenovering)
  6. Njutningen finns även under 140km/h
  7. Väldigt lätt att bli av med körkortet (kan vara positivt om du gillar buss)
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Motard

Jag har gjort liknande resar. 10 år med sporthojar, sedan ett uppehåll och numer med motard. En hälsosam grej är att motard är väldigt kul under 100km/h. Försäkringen är ett annat starkt argument.

Jag saknar den brutala effekten i en sporthoj och att med lätthet ta sig upp i 200 men motard är kul på ett annat sätt. Nu skall jag bara lära mig köra den lite mer inspirerat så återkommer jag med rapport 2.
 

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer 1000 K7
Har provat både motard och landsvägscykel.

För mig hade det mest ultimata varit att ha både en racer och en motard. Ibland skulle jag vilja haka på kompisarna med gatcyklar på en långtur, men det gör man ju inte med en motard. Tyvärr så blir det för dyrt med 2 cyklar.

Nu kör jag bara motard och är ändå hur nöjd som helst. Min 660 är den roligaste cykeln jag har haft. I alla fall när det gäller busåkning. Jag åker mest själv och varje gång som jag sätter mig på motarden så växer hornen ut.

Jag har vurpat med cykeln och det blir inga stora kostnader jämfört med en racer. Jag har lärt mig otroligt mycket om hur motarden fungerar när jag har skruvat med den själv. Skruva är faktiskt roligt!!!

Den är superbillig i försäkring. Betalar 2800:- hel/helår jämfört med minst 10.000:- hel/helår på en renodlad gatcykel.

Som det känns nu så kommer jag inte att sälja min 660 på ett bra tag.

Alltså!! Köp en motard. ;-)
 

cyko miko

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2007
Ort
gävle
Hoj
Yzf 1000
Jag är övertygad!!!Gäller bara att sälja trajjan och köpa en........där kommer nästa fråga,vad skall jag ha???


p.s köp min cykel vettja d.s
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Krav på elstart = KTM 625

Inget krav på elstart = Honda XR650 eller KTM 660
 

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer 1000 K7
lutar åt ktm....tackar för tipsen!!!

Kolla runt på 660 från -04 i så fall. Dessa hamnar runt det som du vill ge. Ska du ha en -05:a eller nyare så får du säkert slänga upp lite till. Hur som helst så är jag supernöjd med min -04.

Lycka till med köpet/bytet!! :tummenupp
 

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Ort
Bromma/ulvsunda
Hoj
Hojlös igen...
Vilka motarder har elstart?
Jag är en liten jävel men stor som fan i käften och det hjälper föga mycket när man ska kicka igång den.
Jag är 175 och väger 62 under sommaren och 66+ under vintern då det bulkas :D
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Vilka motarder har elstart?
Jag är en liten jävel men stor som fan i käften och det hjälper föga mycket när man ska kicka igång den.
Jag är 175 och väger 62 under sommaren och 66+ under vintern då det bulkas :D

Jag är också 175cm lång(?!). Jag kan enkelt kicka igång en KTM 6xx.
Däremot är det skönt att ha el-start och då är det 640 och 625 som gäller, om det är LC4a du ska ha. Är dock lite osäker på när el-starten kom till 625an (2003?).
 

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer 1000 K7
Vilka motarder har elstart?
Jag är en liten jävel men stor som fan i käften och det hjälper föga mycket när man ska kicka igång den.
Jag är 175 och väger 62 under sommaren och 66+ under vintern då det bulkas :D

Att kicka igång en LC4:a är ren och skär teknik bara. Jag väger i och för sig nästan dubbelt så mycket jämfört med dig, men inte ens jag fick igång den när jag hämtade den. :) Säljaren fick starta cykeln åt mig.

När man har lärt sig så startar den på första eller andra kicken. Inga som helst problem och jag använder definitivt inte hela min runda och goa kropp till det.

Om du vill ha elstart så ska du i så fall köpa 625:an. Nu har jag ingen erfarenhet av just den modellen, men jag har haft en 640 -06 och det var stor skillnad mot min nuvarande 660 trots att jag bytte förgasare och körde med Akra slipon på den. Jag upplever ändå min 660 piggare än 640.
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Att kicka igång en LC4:a är ren och skär teknik bara. Jag väger i och för sig nästan dubbelt så mycket jämfört med dig, men inte ens jag fick igång den när jag hämtade den. :) Säljaren fick starta cykeln åt mig.

När man har lärt sig så startar den på första eller andra kicken. Inga som helst problem och jag använder definitivt inte hela min runda och goa kropp till det.

Om du vill ha elstart så ska du i så fall köpa 625:an. Nu har jag ingen erfarenhet av just den modellen, men jag har haft en 640 -06 och det var stor skillnad mot min nuvarande 660 trots att jag bytte förgasare och körde med Akra slipon på den. Jag upplever ändå min 660 piggare än 640.

Jag har haft 640 (med en HSR42-fugge) och en 625a. Jag skulle aldrig köpa en 640 igen. 625an känns mycket rappare.
Pallar man kicka kör man på 660n, annars tar man 625an. Enkelt. :tummenupp
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Vilka motarder har elstart?
Jag är en liten jävel men stor som fan i käften och det hjälper föga mycket när man ska kicka igång den.
Jag är 175 och väger 62 under sommaren och 66+ under vintern då det bulkas :D

Att kicka igång en motard har inget med hur stor/stark man är, allt handlar om teknik.

Finns klipp på youtube om hur man kickar igång en lättast.

Trodde min hoj var helt omöjlig att få igång med kicken, men nu startar den nästan alltid på första.
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
mycket visa ord från er,alla tycks gilla KTM men ingen som lobbar för Husaberg??

640/625/660 är inte riktigt att jämföra med en Husa 650 t.ex.
LC4orna är en kompromiss mellan en slö hoj och en race-hoj. Husan är en race-hoj, vilket betyder att man får underhålla den som en race-hoj ska underhållas. Egentligen vill nog alla ha en hoj som går som husan :D
För mig som körde hojen till jobbet varje morgon och lekte lite på eftermiddagen så var just en LC4 en perfekt kompromiss.

Men visst fan ville jag egentligen ha en Husa, men det var helt enkelt inte värt det för min del.
 

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer 1000 K7
mycket visa ord från er,alla tycks gilla KTM men ingen som lobbar för Husaberg??

Köpte en ny Husaberg FS650e -08 och det var en riktigt rolig cykel. Pigg som ett troll och liten som en moped (nästan). Det var väl storleken som var en av nackdelarna för mig. Med mina 190 cm och 110 kg så såg jag ut som en jättebaby på den cykeln.

Likaså så vill jag kunna ta cykeln till jobbet någon gång då och då och då har jag en resa på 13 mil tur och retur. Det vill jag inte sitta och köra med en Husa som ska servas var 5:e timme. Efter ca 80-100 timmar så kommer sedan en motorrenovering och kör jag till jobbet så drar timmarna snabbt i väg.

Vill du ha en riktigt rapp cykel med bra effekt och tätare serviceintervall och som du bara kan sitta och köra kortare sträckor med så är Husan definitivt något att tänka på. Den cykeln är perfekt för att köra på bana och tävla med. Även som sagt var till en bus i närområdet där man bor.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top