1098 vs R1 test

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
1098S kicks ass och det är bara bita i det sura äpplet. Inte bara är det snygg men också spöar. En riskokare kommer inte i närheten. Image ? He he...glad att jag köpte en ;).

En Rhetta kan pöbeln köpa...en 1098S för 100 tusen mer, en begränsad publik. Bara det gör Ducati till det självklara valet.

Men tillåt mig små le , du bekräftade nyss allas åsikter om Ducce ägare :pannkyss

björn

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Skärp till er nu allihopa. Man kan inte gilla samma sak. Men man kan iaf definitivt aktivera artigheten i sin personlighet och inte uppföra sig som ett moppefucko och tro man är bäst för att man kör en viss typ av motorcykel.

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Mest imponerande tycker jag är att Duccen faktiskt verkar vara så lätt som dom hävdar. Fattar inte att dom lyckats skala av så mycket vikt mot 999an. Största viktbesparingen sen ZX9R 97->98 typ... Och då var 97an en dinosaurie...

Ric

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2006
Hoj
-
Tror dom är lite väl partiska just i det här testet till duccens fördel, duccen har ändå lite kvar till att matcha r1ans prestanda saknas några hingstar till. Se längre fram i tester så kommer r1an får man säga sopa banan med duccen får man säga så utan att duccatisterna vässar klorna alldeles för mycket:)

Sen som några säger det är ju helt olika typ av hojar svårt att bara jämföra sådär skulle däremot inte ha något emot att ha en 1098 parkerad brevid r1an i stallet inget tvivel om saken:tummenupp

sandstream

Guest
Tycker också att det verkar ha varit ett jämnt test om man ser till bästa varvtiden. Med tanke på hur mycket extra godis 1098S har i form av Öhlins, Brembo mm så trodde iaf jag att den skulle vara snäppet vassare än vad den var.
Betalar man 85.000:- (130 - 215) "extra" ska den köra ifrån en R1:a :D

PeGe

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Isaac Sonic 2008
Tycker också att det verkar ha varit ett jämnt test om man ser till bästa varvtiden. Med tanke på hur mycket extra godis 1098S har i form av Öhlins, Brembo mm så trodde iaf jag att den skulle vara snäppet vassare än vad den var.

Nä, 85.000:- är bara vad känslan kostar.

emullo

Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Skärp till er nu allihopa. Man kan inte gilla samma sak. Men man kan iaf definitivt aktivera artigheten i sin personlighet och inte uppföra sig som ett moppefucko och tro man är bäst för att man kör en viss typ av motorcykel.

Bra, förstod direkt att du skulle behöva hålla ett öga på denna tråd.

Näven

Medlem i SDK
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
F042 by NFR
ja efter som reglamentet är utformat så att twinnarna får ha 1200 på grund av dom inte kommer upp i samma effekt som rad 4:an

är nog första duccen jag är riktigt sugen på verkar va en fin maskin

Det är rätt, men det är enklare att få ut mer hk på 4 cylindrar än på två vid ex 1000 cc.

Mest imponerande tycker jag är att Duccen faktiskt verkar vara så lätt som dom hävdar. Fattar inte att dom lyckats skala av så mycket vikt mot 999an. Största viktbesparingen sen ZX9R 97->98 typ... Och då var 97an en dinosaurie...

Om inte jag mins fel så ändra de Ducati sitt sätt att mäta hk och vikt 2004/2005. Jag vet att i en del tester så hade Duccarna mera hk i bänken än vad man skulle tro. De vädge dessutom vad de uppgav utan soppa alla andra vätskor i hojen.

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Så fort Ducati kommer på tal fylls kommentarerna med klyschor som inte för tankarna långt bort från en James Bond film.

Är det ingen som kan förmedla vad artikeln beskriver i text? För egen del tycker jag att det som står mellan raderna är mycket intressantare än rena referat till torrvikt, motoreffekt etc.

De två engelska tidningarna BIKE och TWO verkar gilla den nya Duccen skarpt. De har dock inte gjort några jämförelser med konkurrenterna än. För en vanlig dödlig person utanför racebanan tror jag dock att det har en mer eller mindre akademisk betydelse vilken motorcykel som har bäst prestanda. Det är känslan föraren upplever bakom styret som räknas i slutändan. Som alla vet har vi olika preferenser. Dessa bör vi respektera oavsett val av motorcykel.

Bananhjärna

Child at heart
Gick med
16 May 2006
Hoj
Ducati Streetfighter S
Nu är jag i och för sig en total nybörjare när det gäller bankörning men är det inte så att vilken motorcykel som är snabbast (bäst) i mångt och mycket hänger på föraren? Att känna sig bekväm på hojen gör mycket, så en förare kanske gör sin snabbaste varvtid på Ducatin medan en annan gör det på Yamahan.

Yamahan tycker jag är ett exempel på det bästa möjliga man kan göra med ”standardkomponenter” medan Ducati har valt att använda ”prestandakomponenter”.
Tror att de flesta håller med mig att om man ska göra en bra komponent bättre så kostar varje liten marginell förbättring väldigt mycket. Dessa marginella förbättringar kräver såklart stor skicklighet av föraren för att kunna utnyttjas. Men återigen så vill jag påstå att det finns förare som skulle göra sina snabbaste varv på Yamahan för att den cykeln passar dem bättre.

När det gäller prissättningen så tror jag Ducati är nöjda med att deras cyklar kostar mer än konkurrenterna. Tror nog att Ducati skulle ha svårt att konkurrera med japanerna när det gäller pris/prestanda så därför väljer man en högre prisbild och säljer på så sätt en exklusivitet till kunderna.

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
...men är det inte så att vilken motorcykel som är snabbast (bäst) i mångt och mycket hänger på föraren?
Du har en poäng där. Tittar man på tester där några förare kör olika hojar på bana så är det inte alltför sällan att de lägger det snabbaste varvet på olika hojar, huvudsakligen för att den hojen passar just den personen bäst.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Bra, förstod direkt att du skulle behöva hålla ett öga på denna tråd.

Inte menar du väl att den här typen av trådar har en förmåga att spåra ur? :D

Jag måste säga att personligen tycker jag 1098:an känns lite hetare än Yamman men det är på helt godtyckliga och icke-definierbara grunder. Den bara känns lite coolare för mig. Ja, jag är ett offer för marknadsföring, and I'm proud of it! :)

Yamman verkar ju inte vara någon dålig hoj direkt men har det inte varit väldigt tyst om K7:an? Med tanke på att K5/K6 sparkade rumpa så borde man ju höra mer om K7:an än vad man gjort, R1:an verkar ju vara den hetaste literfyran i år om man ska tro uppmärksamheten i media.

sandstream

Guest
Nä, 85.000:- är bara vad känslan kostar.
Jag matar inte trollen längre så du kan lägga ner :tummenupp

Längst ner till vänster på sidan med mätningar tolkar jag det som att de mätt 1098S till 157 Hk och R1 till 175. Någon som förstår/kan översätta vart mätningen skedde? (Bakhjulet, kopplingen.....)

Yamman verkar ju inte vara någon dålig hoj direkt men har det inte varit väldigt tyst om K7:an? Med tanke på att K5/K6 sparkade rumpa så borde man ju höra mer om K7:an än vad man gjort, R1:an verkar ju vara den hetaste literfyran i år om man ska tro uppmärksamheten i media.
Är inte så insatt men det kanske kan bero på om Suzuki har några färdiga hojar att dela ut till tester ännu. Suzuki brukar väl precis som alla andra tillverkar bjuda in pressen till något stort jippo på någon bana?

Last edited:

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Hoj
Ducati 748 SPS

Tjoffar man på motsvarande godis på R1:an så kanske den också skulle hamna på samma prislapp?!

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Är inte så insatt men det kanske kan bero på om Suzuki har några färdiga hojar att dela ut till tester ännu. Suzuki brukar väl precis som alla andra tillverkar bjuda in pressen till något stort jippo på någon bana?

Det är nog så sant som det är sagt.

Dr Gixxer

Rövens Pågar
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
n/a
Dock varken svenska eller engelska. Om någon känner sig manad att översätta så... be my guest.

R1an fick smisk på de flesta fronterna. Dock med en kostnad på sådär 50-100k extra för 1098an så är nog ändå R1an lite bättre.

Förstår inte hur Rettan kan bli bättre för att den är billigare, om man anser Duccen var bäst så blir väl inte Rettan bättre för att den är billigre, mer prisvärd kanske men inte bättre, d har väl inget med pengarna att göra :tungan den sak som är bäst är bäst oavsett vad den kostar.

Borde kanske ha med bästa produkt samt bästa köp precis som i elektroniktidningar, där bästa produkt är bäst helt enkelt och man struntar i priset medans bästa köp är den som är mest prisvärd, vilket i detta fallet verkar vara rettan enligt min högst personliga bedömning.

Soå nu har jag drygat mig lite :D

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
2710672 Förstår inte hur Rettan kan bli bättre för att den är billigare, om man anser Duccen var bäst så blir väl inte Rettan bättre för att den är billigre, mer prisvärd kanske men inte bättre, d har väl inget med pengarna att göra :tungan den sak som är bäst är bäst oavsett vad den kostar.

Borde kanske ha med bästa produkt samt bästa köp precis som i elektroniktidningar, där bästa produkt är bäst helt enkelt och man struntar i priset medans bästa köp är den som är mest prisvärd, vilket i detta fallet verkar vara rettan enligt min högst personliga bedömning.

Soå nu har jag drygat mig lite :D
Tänkte per krona spenderad såklart. I detta test är ju dock produktmässigt Ducatin vassare. Fast R1an, årets teknik är bra bättre än föregående.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring