1098 vs R1 test

sandstream

Guest
Tjoffar man på motsvarande godis på R1:an så kanske den också skulle hamna på samma prislapp?!
Kan inte priserna på Öhlins och Brembo men det kan säkert stämma. Dock så borde väl en sån modifiering på R1:an ge ännu bättre varvtider, iaf i teorin, än vad som presterades i testet?

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
1098S kicks ass och det är bara bita i det sura äpplet. Inte bara är det snygg men också spöar. En riskokare kommer inte i närheten. Image ? He he...glad att jag köpte en ;).

En Rhetta kan pöbeln köpa...en 1098S för 100 tusen mer, en begränsad publik. Bara det gör Ducati till det självklara valet.

Hur är Garantitiden på nya Duccar ? 5 år som de japanska märken ?
På min Duccetid fick man vara glad om den höll vägen hem från butik :)

Men håller med om att nya Ducce är riktigt snygg och jag skulle kunna tänka mig en, men tycker ljudet från en 4:a är jävligt najs också.. så det blir R1:an ett tag till.

Last edited:

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Hoj
Ducati 748 SPS
Kan inte priserna på Öhlins och Brembo men det kan säkert stämma. Dock så borde väl en sån modifiering på R1:an ge ännu bättre varvtider, iaf i teorin, än vad som presterades i testet?

Det stämmer förstås säkert, nåväl även om jag personligen skulle vilja ha en 1098 i garaget så är det ju inte någon tvekan om vad R1:an kan prestera.
Som någon nämnde tidigare så skulle det även vara kul att se vad K7 ommer att prestera, sedan börjar det ju florera rykten om en ny potent twin från Aprilia i liter klassen.

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Det stämmer förstås säkert, nåväl även om jag personligen skulle vilja ha en 1098 i garaget så är det ju inte någon tvekan om vad R1:an kan prestera.
Som någon nämnde tidigare så skulle det även vara kul att se vad K7 ommer att prestera, sedan börjar det ju florera rykten om en ny potent twin från Aprilia i liter klassen.

Känns som om den där aprilian inte kommer tilll 2007 utan till 2008 tillsammans med v4an(Millen växer troligen till (1200cc). Ducati ansåg att de kunde släpa en 1098 först i år och komma med en 1198 sen.

Angående vikten så vet vi ju sen tidigare att hojaran från japan brukar vägas lite anorlunda eller dylikt(skiljer märke till märke i japan också), Så det är inte så konstigt att ducatin väger så lite som den gör. Japs hojarnas vikt brukar va lite glädje vikt tyvär..vet inte om de har sparat in på pengar till en riktig våg eller dylikt.

Just... ja vad är rekomenderade priset för R1,ZX10R,GSX1000R? i svenska butiker?, visst så är ducatins pris lite över det den kunde va igentligen kanske(om man kollar på aprilias hoj med öhlins,oz fälgar,brembo m.m)... Men förutom de sakerna har ju Ducatin mycket annat också.....kolla bara på alla detaljer...

När ska japan börja göra race v4or för gatan då?, kommer de hålla sig kvar med breda rad4 istället?

Någon som vet om rettorna har fixat sina dåliga bromsar fram som brukar matas efter ett tag?

sandstream

Guest
Jag skulle också kunna tänka mig en 1098 för finåka om någon annan betalar :D
Som någon nämnde tidigare så skulle det även vara kul att se vad K7 ommer att prestera.
Ja, det ska bli intressant!
Hur är Garantitiden på nya Duccar ? 5 år som de japanska märken ?
Suzuki har ingen garanti på 5 år och om jag inte minns fel har inte heller Kawasaki det. Suzuki har en förlängd reklamationsrätt från 3 till 5 år.

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Kommer Ducati komma med någon motsvarande uppdatering av 749? När i så fall?

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
å alla tjatar om att duccen är så mycket lättare..
tycker det är bra av dom att lyckas banta ner den så mycket, men välldigt konstigt att den inte presterar bättre "än vad den gör" nu då..

Ducati for life

Guest
Ducati väcker alltid känslor hos alla... heja ducce

:corn

Gick med
9 Sep 2006
Hoj
CBR 600 streetfighter + min första hoj: Yamaha TZR 125 -90
Vi som kommer ihåg vilken hoj som vann Årets hoj i Bike förra året
ser fram imot detta års test,, så mycket bättre/värre har väl inte r1 blivit ?
det ska bli spännande.

Själv hoppas man ju att det skall bli storskräll så att CBR 600 F2 från 1992 vinner. Då lär ju värdet på min hoj gå upp! :tungan

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR

När ska japan börja göra race v4or för gatan då?, kommer de hålla sig kvar med breda rad4 istället?

Honda RC45 hade ju V4 men det var ett tag sedan den var aktuell även om det fortfarande är en grymt cool hoj.

Ducce är väl mest aktuell i nuläget när det gäller race V4:eek:r för gata i och med sin Desmosedici RR?

Jag hoppas även att KTM fullföljer sina planer på en superbike med twin på 1200 kubik!

sandstream

Guest
En svart (grå) eller eller en gul snopp kanske?
En fördel med 1098:s kåpor är att det blir lite lättare att få plats med reklam. Kanske skulle kolla med sponsorn om jag inte ska åka Ducati i år i stället :)
Blir man lynchad om man lackar den babyblå? :D

emullo

Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
En fördel med 1098:s kåpor är att det blir lite lättare att få plats med reklam. Kanske skulle kolla med sponsorn om jag inte ska åka Ducati i år i stället :)

Lynchad, kanske.. Unik ja.
Välkommen till Ducceklubben.. :tummenupp

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
Inte helt unikt dock, det förekom ett styck babyblå/orange GULF-ducce på en av våra körningar på Kinnekulle i somras.
Den va ball som fan :yoparty

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...